Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Teste rfxtrx433e mot lekkasjestopper


myrene

Anbefalte innlegg

On 30.10.2017 at 22:44, iceball said:

Hvis noen har mulighet for å ta med en rfxtrx433e så vil jeg gjerne få testet om den finner noe mot lekkasjestopperen min: http://www.oberge.no/webshop/products/flowstop-tradlos-34-med-1-aktuatorventil-433 Dette er en av de mest solgte her til lands, så hadde vært veldig kjekt i så fall.

Hei

Jeg har en rfxtrx433e som jeg kan ta med for å teste, men jeg ser ikke helt hva du vil teste!? rfxtrx433e er jo en teknikk som ikke gir tilbakemelding, derfor bør du satse på en løsning som faktisk gir deg informasjon om ventilen er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Jeg har en rfxtrx433e som jeg kan ta med for å teste, men jeg ser ikke helt hva du vil teste!? rfxtrx433e er jo en teknikk som ikke gir tilbakemelding, derfor bør du satse på en løsning som faktisk gir deg informasjon om ventilen er stengt.

Jeg kjenner ikke rfxtrx433e/433 MHz særlig godt nei. De trådløse vannlekkasje sensorene til vannstoppsystemet kommuniserer over 433 MHz, så jeg tenkte det kanskje er mulig å se om rfxtrx433e mottar et signal hvis man utløser en sensor? Produktet er sånn halvveis Kina-greier, lå ute på Ali tidligere uten logo, så tenker de ikke har funnet opp kruttet på nytt innen kommunikasjon. Finnes også en bryter for hjemme/borte modus, antar den sender det samme signalet for at ventilen skal stenge / åpne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at selv om det sender på samme frekvens er det drøssevis av forskjellige protokoller som ingen går om hverandre.

Man er avhengig av å aktivere riktig protokoll, hvis den i det hele tatt har støtte for den protokollen. Men er jo lov å prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, iceball said:


Jeg kjenner ikke rfxtrx433e/433 MHz særlig godt nei. De trådløse vannlekkasje sensorene til vannstoppsystemet kommuniserer over 433 MHz, så jeg tenkte det kanskje er mulig å se om rfxtrx433e mottar et signal hvis man utløser en sensor? Produktet er sånn halvveis Kina-greier, lå ute på Ali tidligere uten logo, så tenker de ikke har funnet opp kruttet på nytt innen kommunikasjon. Finnes også en bryter for hjemme/borte modus, antar den sender det samme signalet for at ventilen skal stenge / åpne.

Ja, du kan sende en kommando om at den skal stenge, men om den er stengt, det får du ingen beskjed om. Bruker du derimot en løsning med z-wave eller tilsvarende, vil systemet også sjekke at ventilen stenger og du kan se statusen for å verifisere dette. Det går ikke med rfxtrx433e, den bare sender en beskjed, og det er det. Jeg har som eksempel på dette 3 rullgardiner i stua, som lukker hver kveld. Ca. en gang i uken, så lukker ikke den ene gardinen som er lengst unna rfxtrx433e senderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt løent ut om noe så viktig som en vannstoppsensor er basert på en fire and forget protokoll.

Jeg vil jo anta at enten er den 2-veis med en form for kvittering, den fyrer av en serie med meldinger, eller den er en form for watchdog der uteblivelsen av OK-meldinger får aktuatoren til å stenge vannet.

Om man bare kan dekode protokollen så vil jo status kunne snuses opp uansett hvilken av disse som benyttes. RfLink er ganske kjekk til å sniffe protokoll på 433. Ialfall om det er en OOK modulert sending. Om man føler for å legge vekk kryssordet og prøve en annen utfordring er også kombinasjonen SDRsharp+Audacity gode verktøy.

 

Jeg kan ta med en RfLink om det er interesse for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Einar said:

Det høres litt løent ut om noe så viktig som en vannstoppsensor er basert på en fire and forget protokoll.

Jeg vil jo anta at enten er den 2-veis med en form for kvittering, den fyrer av en serie med meldinger, eller den er en form for watchdog der uteblivelsen av OK-meldinger får aktuatoren til å stenge vannet.

Om man bare kan dekode protokollen så vil jo status kunne snuses opp uansett hvilken av disse som benyttes. RfLink er ganske kjekk til å sniffe protokoll på 433. Ialfall om det er en OOK modulert sending. Om man føler for å legge vekk kryssordet og prøve en annen utfordring er også kombinasjonen SDRsharp+Audacity gode verktøy.

 

Jeg kan ta med en RfLink om det er interesse for det.

 

Dessverre, så er protokollen som rfxtrx433e benytter kun enveis, og ingen tilbakemelding. Da må som nevnt andre protokoller benyttes. Har utstyret som brukes en form for tilbakemelding som termometere ol. har kan muligens statusen leses opp, men det er ikke noe jeg er kjent med. Uansett, så er rfxtrx433e beregnet for å sende og ikke motta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ZoRaC said:

 

Hmm... jeg mottar mye mer enn jeg sender på min... da fra temp/fuktmåler. 

 

4 hours ago, ZoRaC said:

 

Hmm... jeg mottar mye mer enn jeg sender på min... da fra temp/fuktmåler. 

Det er nok riktig, men ikke som følge av kommunikasjon, men bare som følge av at 433.92MHz enhetene sender status regelmessig. Det skjer ingen toveis kommunikasjon, og du kan ikke spørre om status til en enhet, du må vente til neste status blir sendt. Periodene for dette kan variere fra noen sekunder til flere minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, myrene skrev:

Det er nok riktig, men ikke som følge av kommunikasjon, men bare som følge av at 433.92MHz enhetene sender status regelmessig. Det skjer ingen toveis kommunikasjon, og du kan ikke spørre om status til en enhet, du må vente til neste status blir sendt. Periodene for dette kan variere fra noen sekunder til flere minutter.

Joda, ingenting på 433 MHz er toveis.

 

Men du skrev faktisk dette:

11 timer siden, myrene skrev:

Uansett, så er rfxtrx433e beregnet for å sende og ikke motta.

 

... som ikke er sant. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Joda, ingenting på 433 MHz er toveis.

 

Men du skrev faktisk dette:

 

... som ikke er sant. ;) 

Det stemmer, dårlig forklart fra meg, jeg mente at 433.92 sender, men mottar ingen kvittering tilbake.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det separat flowsensor og solenoide så kan det godt fungere som en "2 veis" på 433?

 

Temp sensorer kan jo settes til å sende ved en gitt endring, så om du har en flow sensor som merker når du stopper vannet med solenoiden, så har du tilbakemelding på det du kommanderte. Burde kunne være ganske rask tilbakemelding også det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.