Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DIN moduler for Fibaro


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Hilmar skrev:

Er det aktuelt for noen å ha dimmer i sikringsskapet? Da har de i såfall maaange flere kurser enn meg emoji848.png

Nyere hus har kanskje langt flere kurser?

 

det er da en fin mulighet for de som f.eks har hatt gamle centrol-styringer (90-tallets smarthusløsning) eller i boliger der det ikke er plass til moduler bak bryterene, men mulig å få fram en ekstra leder i røranlegget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hilmar skrev:

Er det aktuelt for noen å ha dimmer i sikringsskapet? Da har de i såfall maaange flere kurser enn meg emoji848.png
Nyere hus har kanskje langt flere kurser?

 

Fikk satt inn to sikringskap i min nye leilighet.

Ett med måler og 14 kurser og ett automasjons skap med fiber inn, Altibox i bridge modus, en switch og diverse automasjons DIN moduler.

Deriblant 7 dimmere som forsyner 7 forskjellige lys soner i leiligheten.

I stedet for å laske tilførsel nærmest planløst rundt om i leiligheten som er standard løsning, så er all skjultanlegg delt inn i soner og skilt ut fra funksjon.

Det vil si at fast cat6 kabling og tilførsel av strøm  går i egne rør frem til et av skapene.

Dermed passer det bra med DIN rail moduler for en del av smarthus modulene som for eksempel dimmere.

 

Denne designen er relativt vanlig i større industri bygg, men ikke i en leilighet enda.
For å si det enkelt så klødde installatøren seg en smule i hode over tegningene han fikk fra meg :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 16.11.2017 den 19.08, Håvardgj skrev:

 

det er da en fin mulighet for de som f.eks har hatt gamle centrol-styringer (90-tallets smarthusløsning) eller i boliger der det ikke er plass til moduler bak bryterene, men mulig å få fram en ekstra leder i røranlegget.

 

Hei, har akkurat kjøpt et hus med fullt CENTROL anlegg, er det slik at jeg kan bare bytte alle Centrol Reler i sikringsskapet med Z-wave  (feks. fibaro relay switch)?

 

Det ville vært veldig enkelt og greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Willy skrev:

 

Hei, har akkurat kjøpt et hus med fullt CENTROL anlegg, er det slik at jeg kan bare bytte alle Centrol Reler i sikringsskapet med Z-wave  (feks. fibaro relay switch)?

 

Det ville vært veldig enkelt og greit..

 

det skal vel sikkert gå an det ja. om du ikke har anskaffet noen sentral for z-wave ville jeg vurdert KNX... det finnes mere utstyr for tavlemontering der.

men om du ønsker å gå for z-wave, er dette en grei mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2018 den 21.26, Håvardgj skrev:

 

det skal vel sikkert gå an det ja. om du ikke har anskaffet noen sentral for z-wave ville jeg vurdert KNX... det finnes mere utstyr for tavlemontering der.

men om du ønsker å gå for z-wave, er dette en grei mulighet.

 

Hei, Takk for svar,

 

Ble likevel litt usikker når jeg ser at CENTROL reler har driftsspenning 24v:

https://ctmlyng.no/produktkatalog/?g=Centrol&k=Relé

 

De har riktignok 230v reler også:

https://ctmlyng.no/produktkatalog/?g=Microsafe&k=Relé

 

Men driftsspenningen på relet er kanskje ikke så viktig her?

..men er avhangig av at den kan slås av å på med bryter i itllegg, problemet blir vel hvis bryterene opererer på 24v?

 

Så mulig jeg feks kan bruke denne:

https://www.elektroimportoren.no/fibaro-rel-1-x-8a-1840w-z-wave/4512444/Product.html?Event=pathlist

 

 

har forøvrig en Smartthings v2 hub og har tenkt å styre alt med Alexa..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra CTM's hjemmeside

Sitat

Tekniske data

Spenning: 12-24 VAC/DC
Strømtrekk: 28 mA
Ant.par/PT: 5
Mål: 84x84 mm (RS16)
Maks belastn.: 50 mA pr kanal

 

så det kan se ut som at det er 24v på bryterene dine.

 

du kan fint bruke z-wave releer til å styre lys, men problemet blir da lokal styring... nå vet jeg ikke hvor mange brytere du har, og om du har lyst på noe hjemmelaget, men arduino og mqtt kan kanskje være med på å lage en løsning som kan være brukbar.



EDIT:
her er en noe lang video, men det kan kanskje gi noen tips om løsninger:

 

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Håvardgj skrev:

sakset fra CTM's hjemmeside

 

så det kan se ut som at det er 24v på bryterene dine.

 

du kan fint bruke z-wave releer til å styre lys, men problemet blir da lokal styring... nå vet jeg ikke hvor mange brytere du har, og om du har lyst på noe hjemmelaget, men arduino og mqtt kan kanskje være med på å lage en løsning som kan være brukbar.



EDIT:
her er en noe lang video, men det kan kanskje gi noen tips om løsninger:

 

 

Interessant video, men mulig noe slikt blir litt for tidkrevende. :P

Har et sted mellom 15 og 20 brytere, vært supert med en løsning der jeg bare bytter alle releer i sikringsboksen, så blir hele huset styrt via z-wave.. :) (samt at eksisterende veggbrytere må virke)

 

 

Så litt på disse:

http://qubino.com/products/flush-1-relay/

https://www.elektroimportoren.no/qubino-rele-flush-10a-230v-og-240w-24v-z-wave/4512308/Product.html?Referer=shopello&utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=el-artikler-542&utm_content=a116_c2091_p287820799

 

Kan se ut til å støtte 24v? 

 

Har ikke så god peiling på elektronikk (mest på data) men de reklameres med 24v i tittelen overalt.. 

 

Evt denne da de fleste er dimmere:

https://www.elektroimportoren.no/qubino-din-rail-dimmer-z-wave/4512306/Product.html?Event=showwindow

 

Endret av Willy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men som det ser ut som fra koblingsskjemaet på nettsiden til qubino, er at man ikke kan blande 230v og 24v. har du 24v tilførsel, må man ha 24v lampe. har du 230v tilførsel, må du ha 230v lampe. dette ser også ut til å gjelde bryterene.

 

hvilke brytere er det du har forresten? kan jo hende det er like så greit å skifte de, samt skaffe et lass med din-dimmere og koble om hele systemet til 230v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.