Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvem bruker Indigo


Anbefalte innlegg

15 minutter siden, iblis skrev:

Ja, jeg benytter Indigo.

Bare å spørre i vei emoji4.png

Så bra. Har forsøkt å sette opp MQTT Gateway-plugin men det gikk ikke som forventet. Planen er å utveksle info mellom Indigo og Node Red via MQTT.

http://forums.indigodomo.com/viewtopic.php?f=134&t=14815&start=90

Se feilen jeg sliter med i den forumposten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten B skrev:

Så bra. Har forsøkt å sette opp MQTT Gateway-plugin men det gikk ikke som forventet. Planen er å utveksle info mellom Indigo og Node Red via MQTT.

http://forums.indigodomo.com/viewtopic.php?f=134&t=14815&start=90

Se feilen jeg sliter med i den forumposten :P

 

MQTT Gateway-pluginen du referer til belager seg på programmet mosquitto_sub for å kommunisere med brokeren og feilmeldingen du får i Indigo tyder på at  dette programmet ikke er installert.

 

Installer mosquitto_sub ved å følge denne instruksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Indigo,

sitte plundrer med tanken på node red, influxdb og grafana her på en pi.

 

Installerte mosquitto ved hjelp av samme guiden som Iblis, virker fint det.

Lenge siden jeg brukte mqtt på indigo, men sliter med å finne ut om Indigo mqtt kan sende sensor data videre. 

for meg virker det ut som den kun kan motta, eller sende forutbestemte linjer via actions.. eller er det noe jeg går glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kanutten skrev:

Bruker også Indigo,

sitte plundrer med tanken på node red, influxdb og grafana her på en pi.

 

Installerte mosquitto ved hjelp av samme guiden som Iblis, virker fint det.

Lenge siden jeg brukte mqtt på indigo, men sliter med å finne ut om Indigo mqtt kan sende sensor data videre. 

for meg virker det ut som den kun kan motta, eller sende forutbestemte linjer via actions.. eller er det noe jeg går glipp av?

Håper virkelig den støtter toveis. Jeg ønsker å både lese og sende til en MQTT broker. Planen er å starte på mitt eget gui og da blir det å koble det mot Node Red. Liker Node Red veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iblis skrev:

 

MQTT Gateway-pluginen du referer til belager seg på programmet mosquitto_sub for å kommunisere med brokeren og feilmeldingen du får i Indigo tyder på at  dette programmet ikke er installert.

 

Installer mosquitto_sub ved å følge denne instruksen.

Siden jeg har en Mosquitto broker installert et annet sted trengerjeg kanskje bare å installere python-bibliotekene eller må jeg inn med mosquitto på macn og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kanutten skrev:

Lenge siden jeg brukte mqtt på indigo, men sliter med å finne ut om Indigo mqtt kan sende sensor data videre. 

for meg virker det ut som den kun kan motta, eller sende forutbestemte linjer via actions.. eller er det noe jeg går glipp av?

 

Ja, den kan så klart publisere meldinger til mqtt-brokeren også, men pluginen er satt opp litt kronglete for dette.

 

  • Først må du lage en mqtt-device for sensoren din hvor du må definere IP/hostname til mqtt-brokeren og hvilket emne den skal abonnere på.
  • Deretter lager du en mqtt-action hvor du definerer meldingen den skal publisere og til hvilken mqtt-device den skal sende meldingen via.

Selv synes jeg mqtt-gateway pluginen til Indigo er idiotisk laget både med tanke på at den starter en ny mosquitto_sub process for hvert emne du abonnerer på pluss at den mangler essensielle mqtt komponenter slik som Retain, QoS, Wildcards og LWT bare for å nevne noen. Jeg leker faktisk med tanken på å programmere min egen mqtt plugin basert på Eclipse Paho biblioteket hvor du kan automatisk publisere status fra flere enheter samtidig til forskjellige mqtt emner ved bruk av variabler og wildcards. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Morten B skrev:

Siden jeg har en Mosquitto broker installert et annet sted trengerjeg kanskje bare å installere python-bibliotekene eller må jeg inn med mosquitto på macn og?

 

Du må installere mosquitto pakken som innholder mosquitto_pub programmet. Selve mosquitto serveren bare deaktiverer på Indigo boksen hvis du har en broker kjørenes et annet sted på nettverket. Som jeg nevner i posten over så er dessverre mqtt-gateway pluginen idiotisk laget og ville vært mye mer effektiv hvis den hadde belaget seg på et python-bibliotek ala Eclipse Paho isteden for å belage seg på tredjeparts programmer slik som mosquitto_pub. Da kan du like så godt gjøre det med subprocess Python library via Indigo sin script motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, iblis skrev:

 

Ja, den kan så klart publisere meldinger til mqtt-brokeren også, men pluginen er satt opp litt kronglete for dette.

 

  • Først må du lage en mqtt-device for sensoren din hvor du må definere IP/hostname til mqtt-brokeren og hvilket emne den skal abonnere på.
  • Deretter lager du en mqtt-action hvor du definerer meldingen den skal publisere og til hvilken mqtt-device den skal sende meldingen via.

Selv synes jeg mqtt-gateway pluginen til Indigo er idiotisk laget både med tanke på at den starter en ny mosquitto_sub process for hvert emne du abonnerer på pluss at den mangler essensielle mqtt komponenter slik som Retain, QoS, Wildcards og LWT bare for å nevne noen. Jeg leker faktisk med tanken på å programmere min egen mqtt plugin basert på Eclipse Paho biblioteket hvor du kan automatisk publisere status fra flere enheter samtidig til forskjellige mqtt emner ved bruk av variabler og wildcards. 

Når er den klar? :D Når kan jeg få teste den? ;)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.