Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Feilsøke Nexa med Rfxcom?


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 utendørs Nexa on/off brytere som ikke oppfører seg.

 

1 av 4 reagerer som de skal, tar jeg de inn i stua oppfører de seg slik de skal.

 

På terrassen reagerer 3 av 4 jeller dårlig, 1ste endring er ok, deretter blir det dårlig med reaksjon.

 

Begrenset hvor mye jeg gir å gå ut i kulden, for å teste, ta de inn osv.

 

Noen gode råd?

 

En factory-reset, slette hele linnet, har det noe for seg? Husker ikke hvordan jeg gjorde feilsøking tidligere.

 

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremst batteri er ok, så er antenne og dekning det viktige. Kan du evt prøve å flytte på RFXTRX433e enheten for å se om annen plassering hjelper. Kan tenkes den kan være sensitiv for andre signaler/ støykilder type wifi? Jeg flyttet antennen ca 50cm og det gjorde forskjellen for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

 

Antennen er oppgradert, kan selvsagt flytte på den.

 

Har det noe for seg å "lære" opp igjen eller blir dette innbilning?

 

+

 

@Moskus jeg bytter gjerne til Z-Wave, kan du anbefale noen som Elektroimportøren har på Sandnes?

 

#kravstor #hastverk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Erling skrev:

Har det noe for seg å "lære" opp igjen eller blir dette innbilning?

Jeg trodde det før, men jeg tror mer jeg lurte meg selv (i følge RFXCOM-Bert).

 

23 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg har to av den, har fungert utmerket i flere år. Veldig basic, dog. Kun av/på. Ingen strømmåling eller tilsvarende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna hverandre er enhetene? De skal visst ikke så for nære hverandre i følge nexa manualen.. orientering av selve bryteren kan også ha noe å si, ganske dårlig antennekonstruksjon på noen av typene.. Kompromiss med størrelse og at den skal være innebygget i enheten sikkert..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt ....
Jeg bor i et sameie og har RFXCOMe med standard antenne.

Jeg tar inn alle mulige temperatur sensorer fra mine naboers tråløse værstasjoner.

Det er en hel skokk og jeg har lurt på hvor i all verden alle står.

Uansett, jeg har bare valgt ut to og leser utetemperaturen fra disse (naboenes).

Det er dønn stabile og følger hverandre som to tvillinger, riktignok med en liten offset og bitterlitt variasjon ut fra vind retning, men de er aldri offline.

Her er noen jeg tar inn akkurat nå, samt de jeg benytter fast :

Skjermbilde.thumb.PNG.0fedc7d6624cb0fa8e5096e2b8a9f9c1.PNG

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, PerH skrev:

Hvor langt unna hverandre er enhetene? De skal visst ikke så for nære hverandre i følge nexa manualen.. orientering av selve bryteren kan også ha noe å si, ganske dårlig antennekonstruksjon på noen av typene.. Kompromiss med størrelse og at den skal være innebygget i enheten sikkert..

 

Takk, de henger alle ut fra samme vanntette padde, under varmepumpen hvor det er tørt.

 

Har vært dårlig vær, prøver i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎11‎.‎2017 den 12.11, PerH skrev:

Hvor langt unna hverandre er enhetene? De skal visst ikke så for nære hverandre i følge nexa manualen.. orientering av selve bryteren kan også ha noe å si, ganske dårlig antennekonstruksjon på noen av typene.. Kompromiss med størrelse og at den skal være innebygget i enheten sikkert..

 

BINGO, du verden hva man kan lære når noen har lest manualen.

 

3 stk. i en padde fungerte ikke, omrokkerte litt på det "kabelstyret" og ble enig med meg selv at når kjøpesenteret kan tenne julelys så kan jeg det.

 

Nå er det jul - kommer julestemningen automatisk eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.