Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Organisering og sortering av Devicer


Moskus

Anbefalte innlegg

Organisering og sortering av devicer

For dem som har drevet med dette lenge, og da mener jeg betydelig lenger enn meg, så er "Floor"/"Rooms" fordelingen den absolutt anbefalte, fordi den er skalerbar i alle bauger og kanter, og håndterer (stort sett) alle enheter du måtte ha. Jeg bruker nå selv denne, etter forsøk på flere andre systemer. Husk at dette skal være robust og skal vare i flere år, og dermed må logikken være tydelig for deg i 2023 også. Tenk hvis du bygger ut i samme rate frem til 2023 som du gjør nå? Hvordan ser det da ut?

Så derfor kjører jeg et forholdsvis strikt system. Alt av lys, temperatur og varmestyring sorteres på "Etasje" og "Rom". Alle rom har f.eks. "Taklys" og "Temperatur". Det gjør det lettere å finne device'n jeg er ute etter. Så lenge du vet hvor den er plassert, så finner du den raskt. Jeg sorterer alltid på "Name", Ascending.
Hvis det er flere enheter med samme funksjon, så settes det en prefiks bak, f.eks. "Rullegardin, vindu", "Rullegardin, dør", "Lameller, stort vindu", "Lameller, lite vindu", og så videre.

Audio-video devicer har jeg sortert ut under Media, og selv om f.eks. en TV eller en Squeezebox fysisk står i et rom og dermed strengt tatt heller burde ha en etasje- og rom-benevnelse, ble det så mange devicer i lista at det til slutt ble vanskelig å finne de funksjonene som det oftest er aktuelt å styre. Media-devicer står for ca. 250 av mine 800 devicer, så det er mange av dem.

Det er også en grunn til at jeg skjuler totalt uinteressant informasjon. For en ovn kan det være nyttig å vite hvor mange Watt den trekker eller totalt kWh for å ha kontroll på forbruket, men for en lyspære er det uinteressant. Derfor skjuler jeg alt slikt (f.eks. "Amperes", "Volts", "Power Factor", etc), spesielt for enheter som ikke har nytte for det.

Her er et kort sammendrag over mine Floors/Rooms:

0. etg (kjeller)
   Bad
   Gang
   Kjellerstue
   Matbod
   Vaskerom
   Verksted

1. etg
   Bad
   Gang
   Kjokken
   Sikringskap (for strømmåling)
   Stue
   Toalett

2. etg
   Gang
   Gjesterom
   LH-rom
   Loft
   NM-rom
   Soverom

Counters-Timers

Diverse
   Arduino Plugin
   Fitbit
   IFTTT
   Jul
   Wireless (for RFXCOM-dingser, f.eks. brytere)
   Z-Wave (diverse noder for testing)

Media
   [UPnP server og avspillere]
   Global Cache
   Harmony Hubs
   HDMI matrix
   Logitech Media Server
   SCSIP
   SqueezeBox
   Xbox

Settings
   Hardware
   Options
   Status

Ute
   Bod
   Gressklipper
   Ute (deriblant utelys)
   Vanning
   Vær
   Værmelding

Ellers bruker også jeg en herlig blanding av norsk og engelsk. Det plager meg litt at jeg ikke har klart å bestemme meg, men det er nå en gang slik at enkelte dingser er lettere å navngi på norsk enn engelsk, og motsatt for andre.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått mange runder med meg selv, og klødd meg mye i hodet over denne problemstillingen...

Selv kjører jeg en annen variant, men det virker meget fornuftig slik du har bygd det opp. Tror jeg prøver dette selv.

Kunne ønske man hadde mulighet til å sette inn sin egen (eller gjerne flere) sorterbare fritekstkolonne(r) for enda enklere filtrering av devicer... 

 

Kjenner meg godt igjen mixingen av norsk og engelsk ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, GeneralVirus said:

Det jeg aldri har likt med den metoden @Moskus bruker er at man har så få etasjer, så jeg har delt det opp i type (Lys, låser, bevegelse osv) og rom.

 

Nå har jeg aldri gjort det selv, men kan man ikke det, da, i tillegg? I web interface kan man sortere på floor, room og device type. Device type endrer man på den enkelte device, under advanced, og device type (string). Eller fuker ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Vitellius skrev:

Selv kjører jeg en annen variant, men det virker meget fornuftig slik du har bygd det opp. Tror jeg prøver dette selv.

Det er en dyrkjøpt erfaring, for jeg har prøvd litt forskjellig. Men når jeg fullførte Etasje, Rom, Navn, ble det endelig "permanent" orden i kaoset.

 

13 timer siden, GeneralVirus skrev:

Det jeg aldri har likt med den metoden @Moskus bruker er at man har så få etasjer, så jeg har delt det opp i type (Lys, låser, bevegelse osv) og rom.

Det er jo selve fordelen. Det er en liten inngang til nå nesten 900 devicer. Den yngste jenta på 3 har funnet ut at det er morsomt "å slå av lyset på pappa sin mobil" når det er leggetid, og den absolutt kjappeste måten å finne den device'n på er å velge "2. etg" -> "LH-rom" -> Taklys, fordi det reduserer valgmulighetene hele tiden.

 

 

26 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Nå har jeg aldri gjort det selv, men kan man ikke det, da, i tillegg? I web interface kan man sortere på floor, room og device type. Device type endrer man på den enkelte device, under advanced, og device type (string). Eller fuker ikke det?

Du kan dessverre ikke sortere på flere ting samtidig, det hadde jo vært idéelt å først sortere på Floor, så Room og deretter Device name.

 

Men, ja det er som du sier. Device Type kan du også filtrere på. Ulempen med den metoden er at Device Type lista er så uendelig lang...

 

 

Men det er derfor WinSeer også lar seg søke i fritekst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Moskus skrev:

Det er jo selve fordelen. Det er en liten inngang til nå nesten 900 devicer. Den yngste jenta på 3 har funnet ut at det er morsomt "å slå av lyset på pappa sin mobil" når det er leggetid, og den absolutt kjappeste måten å finne den device'n på er å velge "2. etg" -> "LH-rom" -> Taklys, fordi det reduserer valgmulighetene hele tiden.

 

Dattera mi trykker bare på knappen som er på rommet på kartet på tabben. Kan skjønne at man vil ha en slik sortering hvis man ikke lager seg ett interface i HSTouch. Men alle må nesten bare gjøre det de liker, er ikke noe fasitsvar. Kan godt hende jeg går over til en annen løsning etterhvert. 

 

Hva gjør du hvis du f.eks vil titte på alle temperaturfølere i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Men, ja det er som du sier. Device Type kan du også filtrere på. Ulempen med den metoden er at Device Type lista er så uendelig lang...

 

Så denne (Device Type (String)) er altså et fritekstfelt hvor man kan sette navn selv, uten at det påvirker noe annet?
Da har man jo i så fall et "fornuftig" parameter ekstra å filtrere ut i fra. (Eks "Z-Wave", "RfxTrx", "Arduino".... osv)
Da blir vel heller ikke listen lengre enn du gjør det til selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vitellius said:

 

Så denne (Device Type (String)) er altså et fritekstfelt hvor man kan sette navn selv, uten at det påvirker noe annet?
Da har man jo i så fall et "fornuftig" parameter ekstra å filtrere ut i fra. (Eks "Z-Wave", "RfxTrx", "Arduino".... osv)
Da blir vel heller ikke listen lengre enn du gjør det til selv?

 

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GeneralVirus skrev:

 

Dattera mi trykker bare på knappen som er på rommet på kartet på tabben. Kan skjønne at man vil ha en slik sortering hvis man ikke lager seg ett interface i HSTouch. Men alle må nesten bare gjøre det de liker, er ikke noe fasitsvar. Kan godt hende jeg går over til en annen løsning etterhvert. 

 

Hva gjør du hvis du f.eks vil titte på alle temperaturfølere i samme slengen?

Joda, fint med HStouch. Men min (ellers fullstendig overlegne) Lumia 950 har ikke HStouch, og den yngste er enda for liten til å få HStouch-tab til styring. (Det var forøvrig ikke poenget, når alt kommer til alt så finnes det også en lysbryter hun kan bruke hvis hun vil, det spennende er å trykke på pappa sin mobil ;)).

 

Taklampen var jo bare et eksempel. Jeg har 900 devicer. Det er uaktuelt (og unødvendig) å lage custom interface til alle, det gjør man til de mest brukte. Og da handler det om å finne raskeste måte å få fatt i resten på. :)

 

 

3 timer siden, Vitellius skrev:

 

Så denne (Device Type (String)) er altså et fritekstfelt hvor man kan sette navn selv, uten at det påvirker noe annet?
Da har man jo i så fall et "fornuftig" parameter ekstra å filtrere ut i fra. (Eks "Z-Wave", "RfxTrx", "Arduino".... osv)
Da blir vel heller ikke listen lengre enn du gjør det til selv?

Ja. Og nei.

 

Det er et fritekstfelt, men jeg er neimenn ikke sikker på om man kan sette det til hva som helst. Tidligere ble iallfall Z-wave devicer resatt hvis man tok en rescan, f.eks, har ikke sjekket i det siste.

 

Dessuten kan man ødelegge enkelte plugins. Ikke at jeg gjør dette selv, men jeg vet andre bruker device_type_string som et felt for å finne plugin'ens egne devicer på. Ikke egentlig anbefalt, eller nødvendig, men nå er det en gang slik.

 

I WinSeer bruker jeg f.eks. device_type_string til å sette ikonet fra, for jeg kan ikke lese hele device_sevice_type klassen via JSON. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Moskus said:

Tidligere ble iallfall Z-wave devicer resatt hvis man tok en rescan, f.eks, har ikke sjekket i det siste.

Hos meg blir det meste resatt dersom jeg kjører en rescan.

 

42 minutes ago, Moskus said:

Dessuten kan man ødelegge enkelte plugins. Ikke at jeg gjør dette selv, men jeg vet andre bruker device_type_string som et felt for å finne plugin'ens egne devicer på. Ikke egentlig anbefalt, eller nødvendig, men nå er det en gang slik.

Da blir det spennende å se hva som skjer med mitt oppsett nå som jeg har sittet her og endret Device Type (String) på en masse devices...

Det ble lett å finne frem, ihvertfall. Praktisk å hente frem alle bevegelsessensorene, f.eks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Tidligere ble iallfall Z-wave devicer resatt hvis man tok en rescan, f.eks, har ikke sjekket i det siste.

 

Dessuten kan man ødelegge enkelte plugins. Ikke at jeg gjør dette selv, men jeg vet andre bruker device_type_string som et felt for å finne plugin'ens egne devicer på. Ikke egentlig anbefalt, eller nødvendig, men nå er det en gang slik.

Derfor jeg ikke har turt å bruke det.

 

33 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Praktisk å hente frem alle bevegelsessensorene, f.eks.

Bare å gå for løsningen med å droppe floor :)

 

1 time siden, Moskus skrev:

Taklampen var jo bare et eksempel. Jeg har 900 devicer. Det er uaktuelt (og unødvendig) å lage custom interface til alle, det gjør man til de mest brukte. Og da handler det om å finne raskeste måte å få fatt i resten på. :)

Like kjapt å gå inn på lys for så å velge rom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det er et fritekstfelt, men jeg er neimenn ikke sikker på om man kan sette det til hva som helst. Tidligere ble iallfall Z-wave devicer resatt hvis man tok en rescan, f.eks, har ikke sjekket i det siste

 

42 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Hos meg blir det meste resatt dersom jeg kjører en rescan.

 

Yeapp, dere har dessverre helt rett (nå har jeg kastet bort mye tid :-)

Noe (root devices), men ikke alt blir resatt, og da er litt av poenget borte....

 

Spørs om jeg heller dropper "floor" da 95% av stæsjet befinner seg på samme plan (inntil jeg får dilla og fyller opp kjelleren og 2.etasjen også da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, GeneralVirus skrev:

Bare å gå for løsningen med å droppe floor :)

Nei, selvfølgelig skal du beholde Floor, men bruk WinSeer sin fritekst-søk. :D

(Seriøst, det burde HomeSeer UIet hatt fra begynnelsen av).

 

 

13 timer siden, Vitellius skrev:

Spørs om jeg heller dropper "floor" da 95% av stæsjet befinner seg på samme plan (inntil jeg får dilla og fyller opp kjelleren og 2.etasjen også da :-)

Jeg tenker på dette mer som et spørsmål om tid enn noe annet, så begynn med Floor med en gang. Floor trenger ikke være en fysisk lokasjon heller, som du ser i første post. Jeg bruker f.eks. "Media" som samlegruppe for diverse forskjellige AV-utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg er super fersk på HS, har kun installert programvaren og stilt klokka, plugins begynte jeg med til uka ;)

Når det gjelder navning kommer jeg til å gå for "floor rom navn".

Har det noe praktisk betydning om location1 er floor og location2 er rom eller motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg skjønner ikke helt hva man har å vinne på å ha både Etasje/Floor og Rom/Room og føler det er en bortkastet kategorisering ettersom man kan oppnå det samme ved å følge en spesifikk navnestandard på enhetene sine.

Dette gjelder spesielt om man kun har en etasje i boligen sin.

 

Jeg har gjort dette på en litt annen måte som jeg føler passer mye bedre i mitt tilfelle. Jeg endret på det fordi min bedre halvdel syntes det var vanskelig å bla seg nedover nettsiden for å finne et enkelt lys når det var så mye innimellom henne ikke hadde behov for.

 

Løsningen ble å bruke kategoriseringen "Type" og "Rom", og i tillegg ha en navnestandard som inneholder både hvilket rom det er og hva det er for noe. For de med flere etasjer så kan jeg kanskje anbefale å ha Etasje fremfor rom som kategorisering, men ellers likt som jeg viser her.

For eksempel:

Type | Rom | Navn

Lys | Stue | Stue, Lys, Taklys

Lys | Stue | Stue, Lys, Vitrineskap

Lys | Spisestue | Spisestue, Lys, Taklys

Sensorer | Gang Gang, Bevegelsessensor, Status

Osv..

 

Det første jeg gjør når jeg legger inn en enhet er å sette navn foran alle navnene for å kunne lett gjenkjenne dem etter at jeg endrer på kategoriseringen og separerer dem (f.eks "Gang, Bevegelsessensor, <Standard navn fra enhet her, som Battery, Smoke, etc>"). I tillegg legger jeg alt i sine respektive kategorier. Alt jeg ikke ønsker og ikke har bruk for legger jeg i en Type/Rom som heter Z-wave/Z-wave for å samle søppelet noe sted ettersom jeg ikke tør å slette noe.

 

Jeg har hovedsakelig følgende Typer lagt inn:

Brytere (skjult) - Brukes til ting som kontrollere og knapper og enhetene her rapporterer kun om status, det er ingen på/av funksjoner

Batterier (skjult) - Her legger jeg da alle batteristatuser som også overvåkes med Events, så jeg har ikke behov for å se gruppen.

Lys - Brukes til lys. Alt som legges her må kunne skrus av/på

Sensorer - Temperaturmålere, bevegelsessensor, røykdedektor. Jeg vurderer å separere disse ytterligere om det blir mange fler.

Status - Overvåkning av nettverksutstyr

 

På denne måten kommer alle lysene (og kun lysene) på toppen og det er svært enkelt for min bedre halvdel å finne det henne ønsker :-)

Når vi en gang flyttet til et hus på flere etasjer så ser jeg for meg å endre "Rom" til "Etg" og ha Rom betegnelsen kun i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TropiskNektar skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva man har å vinne på å ha både Etasje/Floor og Rom/Room og føler det er en bortkastet kategorisering ettersom man kan oppnå det samme ved å følge en spesifikk navnestandard på enhetene sine.

Vanskelig for andre å si hva som er rett for deg, og det er jo også noe av friheten. Jeg gir kun råd, ingen befaling. ;) 

 

Jeg baserer utsagnet fra noen år med erfaring, og en del prøving og feiling av mange enheter. Rundt 1000 devices er jo litt. At det er standard i HomeSeer hjelper jo på, og dermed følges navnekonvensjoner videre til Alexa, Google Home, etc. :) 

 

4 timer siden, TropiskNektar skrev:

På denne måten kommer alle lysene (og kun lysene) på toppen og det er svært enkelt for min bedre halvdel å finne det henne ønsker :-)

... men hun bruker HStouch, og da går det jo fort uansett. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Moskus said:

Vanskelig for andre å si hva som er rett for deg, og det er jo også noe av friheten. Jeg gir kun råd, ingen befaling. ;) 

 

Jeg baserer utsagnet fra noen år med erfaring, og en del prøving og feiling av mange enheter. Rundt 1000 devices er jo litt. At det er standard i HomeSeer hjelper jo på, og dermed følges navnekonvensjoner videre til Alexa, Google Home, etc. :) 

 

Det var kanskje en smule dårlig formulert av meg, utsagnet var ment som invitasjon til en diskusjon om hva man har å vinne på å gjøre det på den måten (og for meg ble det en annen jeg syntes var bedre).

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om det jeg har gjort er det beste jeg kan få til, så det var egentlig derfor jeg fant frem denne tråden for å se om noen andre har kommet med sine måter.. :-)

 

Jeg prøvde meg selv på HSTouch og jeg har brukt ufattelig mange timer på å lage et bra grensesnitt til en iPad mini, men litt av problemet her er at henne uansett foretrekker en fysisk bryter, og når den ikke funker av en eller annen grunn så går det fortere å gå inn på nettsiden enn å finne nettbrettet med HSTouch og appen. Kanskje jeg bør lage et grensesnitt til mobilen hennes også, det virker som de to aldri skiller lag.. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt mange veier til Rom. :)

 

Vi har en 23" touchskjerm på kjøkkenet. Det er den eneste som viser mange lys samlet, men den viser også temperaturer, låser, musikk, etc. Men utenom det bruker jeg stort sett kun rom for rom.

 

Når man har automatisert litt, så sitter man sjeldent å faktisk styrer lyset. Det styrer seg jo selv. ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus fjernet fremhevingen av denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.