Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1 som Z-Wave sensor/slave?


PerH

Anbefalte innlegg

Vera har enn så lenge dårlig implementering av generelle protokoller over Wifi som f.eks. MQTT, så jeg sitter her og lurer på hvordan jeg skal få inn enkelte ting i systemet.. I den sammenheng tenkte jeg at det kanskje kan være brukbart om man kunne legge inn en PC med Z-Wave usb stick som sensor? Si et program hvor man kan legge opp Child devices fra alt fra RS232 IO moduler til interne variabler på PCen (power status/temperaturer)? 

 

Jeg tenker at folk med god kjennskap til protokollen lager noe slikt ganske greit, men er det mulig? (Finnes det allerede kanskje?)  Kan en dings laget for å være Master opptre som Slave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerH skrev:

I den sammenheng tenkte jeg at det kanskje kan være brukbart om man kunne legge inn en PC med Z-Wave usb stick som sensor?

Er idéen at PCen skal "oversette" fra MQTT til Z-wave? Tror ikke det er veien å gå. Og jeg er usikker på om det i det hele tatt er mulig med Z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare MQTT, PC kan jo hente inn alt mulig, som igjen kunne mates som Child sensorer til HA kontrolleren.. Da akkurat som en sensor, altså som polles og kommuniserer på lik linje med andre sensorer..

 

F.eks:

 

Sensor_PC:

|

L___ADAM IO Module (RS232/Eth) - Input 1

L___ADAM IO Module (RS232/Eth) - Input 16

L___ADAM IO Module (RS232/Eth) - Output 1

L___Processor Core Temperature (Internal)

L___PC Ambient Temperature (USB)

L___HAN data - Instantanforbruk (MQTT)

L___osv..

 

Jeg kjører logging av alle eventer og sensorer på separat PC, det kunne jeg da brukt til å korrigere f.eks thermostatsetpunkter basert på erfaringsdata over lang tid..

 

Kan godt hende det blir tullete, ville bare lufte ideen med ekspertisen før jeg eventuelt blåser timer på å få det til. ;) Tenkte kanskje Z-wave var en fin universal standard å bruke uansett kontroller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! :) 

Av nysjerrighet, hvorfor ikke? Er Z-wave protokollen hemmelig/beskyttet? Hvis den ikke er det, og man har en sender/mottaker på USB så er det vel en kommunikasjonskanal på lik linje med andre com porter på PCen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt smør på flesk synes jeg da en PC allerede har en mer effektiv kommunikasjonsprotokoll inkludert (IEEE 802) som sammen med f.eks meldingsprotokollen MQTT (ISO20922) vil gjøre en bedre jobb en z-wave til pushe sensor-data fra hovedkortet til huben din.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt - og at det ikke er noen som har laget en MQTT plugin for Vera som virker begge veier er jo litt rart (pr idag er det bare plugin for å sende på MQTT).. Men enn så lenge har den ikke det, det er derfor man ser etter andre løsninger. :)

 

Ingen her som har lekt med Z-wave protokollen såpass at de kan kvele denne ideen? :) At det faktisk ikke er mulig å lage dette med f.eks en UZB1 eller lign.?

 

Et annet poeng er jo at man med en slik løsning kan sette opp en sensor (PC) på egen PC, for så å implementere den på et annet system (en Pi eller lignende) uten å legge inn plugins eller programering i HA systemet, man assosierer bare inn en ny sensor.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerH skrev:

Ingen her som har lekt med Z-wave protokollen såpass at de kan kvele denne ideen? :) At det faktisk ikke er mulig å lage dette med f.eks en UZB1 eller lign.?

At @iblis ikke sier "det er lett, du gjør bare sånn og sånn" betyr at det ikke er praktisk mulig. ;)

 

Tenk på det slik: Hadde det vært enkelt å gjøre det slik hadde vesentlig flere Arduino/RPi3-prosjekter til hjemmeautomasjon benyttet seg av Z-wave direkte istedenfor å gå via HTTP eller MQTT... Jeg vet ikke om et eneste ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker helt ut av boksen kan man sette opp en Z-UNO som kan ha 10 kanaler z-wave-noder siden den har 10 kanaler, med serie-kommunikasjon til en ESP8266 som kan motta data over WiFi. Da kan man sende data fra PC til ESP som sender data til Z-UNO som sender data videre over Z-Wave.

 

Men nå må jeg nesten bare påpeke at bare fordi man kan, betyr det ikke at man skal gjøre det :P 

Endret av xibriz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

11 minutes ago, Moskus said:

Tenk på det slik: Hadde det vært enkelt å gjøre det slik hadde vesentlig flere Arduino/RPi3-prosjekter til hjemmeautomasjon benyttet seg av Z-wave direkte istedenfor å gå via HTTP eller MQTT... Jeg vet ikke om et eneste ett.

Nja, det kan også ha med andre prioriteringer å gjøre, det er jo lettere å bruke noe noen allerede har laget. :)

 

5 minutes ago, xibriz said:

Hvis man tenker helt ut av boksen kan man sette opp en Z-UNO som 10 z-wave-noder siden den har 10 kanaler, med serie-kommunikasjon til en ESP8266 som kan motta data over WiFi. Da kan man sende data fra PC til ESP som sender data til Z-UNO som sender data videre over Z-Wave.

 

Skisserer du ikke nå hvordan man kompletterer HAN interfacet noen andre her inne lager med Z-Wave grensesnitt? ;) Det ville jo gjøre den hakke mer salgbar enn en MQTT løsning?

 

Z-Uno var interessant, siden denne eksisterer bør vel hele jobben med å få dette til med en USB pinne være i Software? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PerH skrev:

Nja, det kan også ha med andre prioriteringer å gjøre, det er jo lettere å bruke noe noen allerede har laget. :)

Hvis det er mulig, så finnes det et prosjekt å kopiere fra. ;) 

Her finnes det ingen...

 

2 minutter siden, PerH skrev:

Z-Uno var interessant, siden denne eksisterer bør vel hele jobben med å få dette til med en USB pinne være i Software?

Ikke nødvendigvis. Å ha en chip på en USB-pinne som er en radio betyr ikke at den automatisk kan brukes uten begrensninger. Særlig ikke med en protokoll som er regulert av noen som ønsker en viss kontroll over bruken...

 

Men for all del! Hvis du finner at dette er noe du har tenkt å bruke tid og ressurser på, så er det bare en glede for oss andre hvis du lykkes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Det er vel fremdeles kun én node...?

 

Ja ikke sant. 1 node med 10 kanaler på samme måte som Aeotec sin multisensor er 1 node med 6 kanaler.

 

3 minutter siden, PerH skrev:

Skisserer du ikke nå hvordan man kompletterer HAN interfacet noen andre her inne lager med Z-Wave grensesnitt? ;) Det ville jo gjøre den hakke mer salgbar enn en MQTT løsning?

 

Z-Uno var interessant, siden denne eksisterer bør vel hele jobben med å få dette til med en USB pinne være i Software? 

 

Hvis man vil ha HAN over Z-Wave kan man bytte ut ESP8266 med Z-UNO i det andre prosjektet du refererer til.

 

I dette ville eksemplet jeg skisserte var det snakk om å legge WiFi til Z-UNO med en ESP :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til Aeon Labs, svaret derfra er at deres USB sticks bare støtter controller kommandoer, de kan ikke være sensor (eller videresende kommandoer mellom andre enheter).. 

 

Da er det vel Z-UNO som gjelder om man vil sende noe på Z-Wave. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.