Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

automasjon av Robotstøvsugere


Anbefalte innlegg

53 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, det er det ikke. Ingen har kjøpt en til meg enda. :P

 

(Seriøst; dette må googles på forhånd! ;)

 

Og jeg har ikke fått tid enda(tror jeg sa jeg skulle se på det så snart jeg hadde min, og det er blitt en god stund siden) :P

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Noko nytt på robotstøvsugerfronten?

Ser ut som det blir ein slik på oss også, sidan vi allerede har Homeseer på full drift må den sjølvsagt vere smart nok til å kommunisere.

Kan også nevne at vi bur i eit gammalt hus med dørstokkar, så om den klarer slike hinder er det veldig bra!

Tips og anbefalinger er veldig velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial støvsuger(har to Connected og en D5), plugin fungerer kjempefint.

Det gjør og app, men greit å ikke overstyre fridager flere plasser, derfor kjekt med plugin. Kart, samt litt fler muligheter enn i appen i plugin.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom vår kjære Ruskesara (Neato Botvac Connected) med posten!

Erfaringane så langt er veldig bra, er så langt ganske forskrekka over kor mykje støv, hår og anna rusk ho får tak i.

 

Det eg ikkje får til i HomeSeer, er å velge mellom Eco- og Turbo-støvsuging, på tross av at valga er der. Det vart ikkje verken verre eller bedre etter at eg laga norske navn. Tips?

image.thumb.png.6545b248219b15dda3942078f2fe867c.png

 

Har også eit par dørstokkar der Ruskesara treng eit bittelite dytt for å komme over. Har nokon anbefalingar av tiltak som kan fikse dette?

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjornepappa skrev:

Det eg ikkje får til i HomeSeer, er å velge mellom Eco- og Turbo-støvsuging, på tross av at valga er der. Det vart ikkje verken verre eller bedre etter at eg laga norske navn. Tips?

Spør han som laget HomeSeer-plugin'en. Å bytte navnet på knappen vil nok ikke ha noen påvirkning annet enn at du muligens ødelegger for plugin'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2018 den 11.03, bjornepappa skrev:

Noko nytt på robotstøvsugerfronten?

Ser ut som det blir ein slik på oss også, sidan vi allerede har Homeseer på full drift må den sjølvsagt vere smart nok til å kommunisere.

Kan også nevne at vi bur i eit gammalt hus med dørstokkar, så om den klarer slike hinder er det veldig bra!

Tips og anbefalinger er veldig velkomne!

Kan du ikke ta bilde av de værste dørstokkene?

Xiaomi Mi Vacuum er ihvertfall knall, men tror ikke den er en god klatrer om det er snakk om veldig høye karmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evelen skrev:

Kan du ikke ta bilde av de værste dørstokkene?

Xiaomi Mi Vacuum er ihvertfall knall, men tror ikke den er en god klatrer om det er snakk om veldig høye karmer

Sjå tre vedlagte bilder.

Her er tre forskjellige som vår Neato Botvac Connected neeesten klarer, men berre nesten. Ser ut til at grensa ligg på ca 2 cm.

Det mest irriterande er at ved å køyre manuelt klarer eg stort sett å komme over sjøl, om eg køyrer på skrå, med unntak av bilde nr.2.

 

20180808_131504.jpg

20180808_131537.jpg

20180808_131430.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har automatisert Xiaomien i Home Assistant. 

Har en bryter som heter "Nattstøvsuging", samt en slider hvor man kan velger antall minutter mellom 1 og 59.

Dersom man skrur av alle lysene i 1 etasje mellom klokken 22:30 og 05:00 vil Google Home fortelle at støvsugeren starter om x minutter sånn at man har en advarsel dersom gulvet er rotete eller at det av en eller annen grunn ikke er ønskelig at støvsugeren skal gå. 

Nedtellingen stoppes dersom et lys skrus på eller nattstøvsuging-funksjonen skrus av. 

 

Dersom man rooter støvsugeren kan man følge dens ferd live rett i Home Assistant, og det er jo selvfølgelig kjempekult :)

 

5b727fc1a7b00_Screenshot_20180814-090647_SamsungInternet.thumb.jpg.9354228b9f914e2c2e676183a71cee0a.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Venin said:

Hvordan har du gjort dette? Android-nettbrett koblet til Home via blåtann?

Google Home dukker opp som en medieenhet i Home Assistant, så da er det bare å sende en TTS (text to speech) til den. 

Meget nyttig funksjon. Bruker den også når noen ringer på døra ("ding dong, det ringer på") og som varsling når kjøleskapsdøra har stått oppe en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Venin skrev:

Kanskje en grov hack, men det var jo easy peasy. https://github.com/biofects/Google-Home-Messages og en liten Curl-kommando. 1f642.png

Takk. Kanskje jeg kan få laget en kjapp mulighet til HomeSeer. :)

 

… men skulle vært Alexa.

EDIT: Kanskje dette fungerer: https://github.com/walthowd/ha-alexa-tts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble litt OT, men jeg forsøkte meg også på Alexa (samme script  som ha-alexa-tts lenker til), men problemet er innloggingen. Selv ved eksport av cookies fikk jeg det ikke til å virke, men folk melder om at dersom du bytter konto til .de, så fungerer det. Men det har jeg ikke lyst til å gjøre (mister skills osv.).

 

Det kule med Google-Home-Messages er at man i config-fila kan sette språket nb-NO og så blir talen på norsk. Curl-kommandoen kan gjøres slik:

 

curl -d '{"text":"hello", "ipaddress":"10.0.0.100", "token":"heisannsveisann"}' -H "Content-Type: application/json" -X POST http://10.0.0.50:8092/google-home-messages

 

Den vil være litt annerledes dersom man kjører den i Windows riktignok.

 

For moro skyld fant jeg en app på Google Play hvor man etter å ha lagt inn Curl-parametre og definert en variabel kan trykke på et ikon og så spør den om hvilken tekst du har lyst at Google Home skal si. https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.rmy.android.http_shortcuts 

 

Nå må jeg bare tenke ut hva jeg vil ha varsler på fra Domoticz... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg forsøker å få Iroboten inn i HS med BLroombawifi pluginen.

 

jeg har installert dorita980 fra github for å få ut BLID og passord. Men når jeg skal lagge inn linje 3 i konsollen på Pien så får jeg bash: npm: fant ikke kommando

 

Nå er jeg virkelig ikke bevandret i verken github verdenen eller Raspberry verdene men trodde kanskje dette skulle være en smal sak :)

 

Noen med erfaring her?

How to get your username/blid and password

(Needed for Cloud and Local requests)

Download or clone this repo, install it, then run npm run getpassword. You need to know your robot IP address (look in your router or scan your LAN network with nmap to find it). Or use the dorita980.getRobotIP() method.

$ git clone https://github.com/koalazak/dorita980.git
$ cd dorita980
$ npm install
$ npm run getpassword <robotIP>

 

Edit:

fikk dette nå: hva betyr det?

image.thumb.png.b797d283e4ed7c535e3806af9d4419a0.png
Endret av Arne Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 13.28, bjornepappa skrev:

Sjå tre vedlagte bilder.

Her er tre forskjellige som vår Neato Botvac Connected neeesten klarer, men berre nesten. Ser ut til at grensa ligg på ca 2 cm.

Det mest irriterande er at ved å køyre manuelt klarer eg stort sett å komme over sjøl, om eg køyrer på skrå, med unntak av bilde nr.2.

Litt sent svar, men tror Xiaomi-en skal slite med å komme over der dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.