Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart vegglader, elbil?


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
3 timer siden, Blodstrupmoen skrev:

 

Interessant:

Sitat

EcoLite-ladestasjonen har mulighet for ekstern styring av ladestasjonen via en 1-pars signalkabel. Man kan enten stoppe lading helt, eller begrense ladestrømmen til en gitt verdi. Stoppe/blokkere lading gjøres ved å kortslutte de to ledningene i kabelen mens begrensning gjøres ved å koble inn en motstand av en gitt verdi mellom de (f.eks 301 ohm for 13A ladestrøm). 

Hvis du f.eks ønsker å kunne begrense lading fra 32A til 13A når du selv vil kan du koble på en bryter som kobler inn en motstand på 301 ohm. En hvilken som helst bryter kan brukes, f.eks en vanlig veggbryter. Bare pass på at den tåler regn, om den står ute. 

For å koble seg til ladestasjonen behøves altså en ekstra signalkabel. Denne monterer vi på bestilling. Den kobles til internt i ladestasjonen og så føres den ut via en pakning i bunnen av den. Motstand(er) leverer vi med kostnadsfritt etter ønske ved bestilling av ladestasjon.

Varenr.: ES332

 

... Hvordan styrer man en motstand med en Raspberry Pi, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EcoLite på veggen hjemme. Kjempefornøyd men har ikke hatt brukt for å styre den helt enda. Har hittil kun brukt API til WV sin app for å skru av på lading.

Fikk nettopp elbil nummer to så er i tenkeboksen hvordan det hele skal styres med to ladere....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 2.1.2018 den 3.29, oysts skrev:

Jeg har EcoLite på veggen hjemme. Kjempefornøyd men har ikke hatt brukt for å styre den helt enda. Har hittil kun brukt API til WV sin app for å skru av på lading.

Fikk nettopp elbil nummer to så er i tenkeboksen hvordan det hele skal styres med to ladere....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kom du noe videre med dette? Jeg skal kjøpe en lader nå og vurderer EcoLite, så det kunne være interessant og høre dine erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke gjort laderen smart enda. Har heller ikke anskaffet meg lader nummer to. Fått lading på jobb så den ene bilen lades i all hovedsak der. 

 

Benytter meg av API'et til VW og Tesla for å styre om bilen lader eller ikke fra openHAB. Dette fungerer utmerket for meg hittil. Kan være det blir mer avansert styring når det skal faktureres effektavgift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg, i første omgang, å unngå lading når strømprisen er på sitt høyeste. Da tenker jeg å bruker API'et til VW og Tesla til å skru av ladingen i tidspunktene på døgnet det gjelder. EcoLite har støtte for inputsignal for å skru av/på lading, men jeg anser det som lite hensiktsmessig når bilene kan styres via API. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appen til VW er vel mer eller mindre helt manuell? Du kan ikke få den til å stoppe lading mellom 07:00 og 8:30 eller 15:30 og 17:30, når strømmen er på det dyreste, og starte den igjen automatisk når strømprisen er på normalt nivå. 

 

Car-net appen er forferdelig treg og fungerer bare halvveis. Min egen plugin til openHAB er overraskende stabil sett i forhold til VW sin egen app......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, oysts skrev:

Appen til VW er vel mer eller mindre helt manuell? Du kan ikke få den til å stoppe lading mellom 07:00 og 8:30 eller 15:30 og 17:30, når strømmen er på det dyreste, og starte den igjen automatisk når strømprisen er på normalt nivå. 

Er det ikke her Tibber kommer inn? Om tjenesten er mer stabil kjenner jeg dessverre ikke til, men vil tro det da jeg ikke har hørt mye negativt enda. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ladekontroller bygget basert på SmartEVSE, med sensormodul kan den laststyre ift forbruk på resten av huset. http://www.stegen.com/nl/ev-produkten/66-smart-evse-controller.html

 

Jeg bruker den som portabel 22kW-evse, men fungerer bra i hus også, husk montering av fagkyndig. Trenger relee, jordfeilvern og type 2 kabel/kontakt i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
38 minutter siden, Johs. skrev:

Har da en Hyundai  Kona i bestilling. Den har ingen app styring enn så lenge. Men tenkte jeg kunne plassere noe slikt som en https://www.heatit.com/z-wave/heatit-z-relay/ mellom lader og inntaket til lader for å styre når jeg ladet. Noen synspunkter? Noen som har funnet en vegglader som lar seg styre direkte av et smarthus system?  

Jeg har svart på dette lenger oppe i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.