Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Triks: Bruk en felles Virtual Device for å trigge ting fra Routiner


Fermate

Anbefalte innlegg

Jeg bruker "Routines" i Alexa Appen til å lage kommandoer som ikke kan løses med ON/OFF/DIM:

 

  • Alexa, Lock the front door
  • Alexa, Open bedroom window 
  • Alexa Close north blinds 
  • osv
  •  

Men for å unngå å få en Virtuell device pr kommando fant jeg ut at jeg kunne bruke en (felles) Dimmer Device til dette. 

jeg har feks. disse 3 Rutines:

 

  • Alexa, I'm in the Kitchen
  • Alexa, I'm in the Living Room
  • Alexa, I'm in the Cinema

 

Alle sammen setter Dimme verdier på Devicen "Virtual I am in this room" 

Den første til 2%, den neste til 3% og den siste til 4%

 

Devicen er satt opp som en dimmer men har også single device values slik at en enkelt ser hva som er hva av verdiene:

image.png

 

image.png

 

Jeg fikk trøbbel med å bruke 1% så jeg skippet den (Har jo 100 stk å gå på :) )

 

I Eventene ser det da slik ut:

 

image.png

 

Akkurat dette eksemplet kunne vært realisert ved å styre lysene direkte fra Alexa Routinen men ofte skal det også styres Devicer som Alexa ikke kan detektere. Dessuten er det mye enklere å justere funksjonaliteten i en Event enn i Alexa appen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

OBS

Det ser ut til at Alexa vil ha en "ON" verdi i tillegg til en "Dim" verdi (altså på "Control Use") for at den skal vises som kommando mulighet i Appen.

 

Men det ser også ut til at en ikke trenger en full range, men kun en eller flere "dim" kommandoer (control use)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å legge opp Voice kommandoer som ikke vil trigges på slike  virtuelle devicer slik at disse ikke blandes med andre kommandoer på reelle devicer.

 

image.png

 

Men OBS, ikek endre dette ETTER at du har satt opp Routines i Alexa Appen, for da slettes alle Actions der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Så en KJEMPE ADVERSEL til slutt.

 

Om du tar "Forget" på en device så slettes alle Action fra Routines som henviser til den devicen.

 

(Jeg tok akkurat "Forget All" og ny Discover og vips er det bare å starte forfra :(:(:( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.