Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multireg/Heatit tilbakemelding (av/på)


kjetilsn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har postet det samme spørsmålet over på forumet til home assistant, men ingen svar så langt. Tenker at når det kommer til Heatit/multireg så er nok de fleste brukarene norske/skandinaviske, så jeg prøver lykken her:

 

Siden multireg/hetatit termostaten ikke rapportere tilbake om den varmer eller ikke varmer, og ikke gir energimåling har jeg assosiert den tilbake på gruppe 2. Videre er planen regne ut energiforbruk basert på den faste lasten varmekabelen er.

 

Under er det jeg har lagt inn så lang, som fungerer, men jeg vil tro det finnes en bedre måte da "alias: Varme stue" er en dummy som settes av de to første nodene (Ovens on stue og Ovens off stue) Template sensor leser så tilstanden til dummy "varme stue" 

 

 

 

automation:
  - alias: Ovens on stue
    trigger:
       platform: event
       event_type: zwave.node_event
       event_data:
         object_id: zwave.thermostat_stue
         basic_level: 255
    action:
      service: homeassistant.turn_on
      entity_id: automation.varme_stue


  - alias: Ovens off stue
    trigger:
       platform: event
       event_type: zwave.node_event
       event_data:
         object_id: zwave.thermostat_stue
         basic_level: 0
    action:
      service: homeassistant.turn_off
      entity_id: automation.varme_stue


  - alias: Varme stue
    trigger:
      platform: event
      event_type: zwave.node_event
      event_data:
        entity_id: zwave.thermostat_stue
        basic_level: 25
    action:

I’ve then used a “template sensor” which I’ve added to the GUI

      heating_stue:
        friendly_name: "Stue"
        icon_template:  "{% if is_state('automation.varme_stue', 'on') %}mdi:flash{% else %}mdi:close-circle-outline{% endif %}"
        value_template: "{% if is_state('automation.varme_stue', 'on') %}Heating{% else %}
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
7 minutter siden, Hillmar skrev:

Verdt å nevne at det ser ut som om heatit har ny firmware på vei der heating/not heating rapporteres. Se her: 

Med denne firmwaren så slipper du kanskje unna denne workarounden...

Jøss.. Det hadde jeg ikke fått med meg. De sa jo for lenge siden at hw gjorde denne funksjonen umulig. Jeg har mailet mye med de ang. dette for ca 1-1,5 år siden så dette var jo gledelige nyheter. Oppdateringskabelen ligger klar her!!! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

 

Jada, jeg bruker fortsatt denne måten, med små endringer, byttet fra "dummy" automation til input bolean, da det er i prinsippet er mer riktig, men funksjonelt er det ingen endring. fungere flott det. Liker det jeg leser at det er ny FW på veg, det vil jo gjøre ting mye enklere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.