Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling av røykvarsler?


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Prøver å finne ut hvordan røykvarslere jeg skal kjøpe inn til huset som skal bygges.

 

Det største kriteriet er at de fungerer 100% av tiden, og de må være koblet ilag og varsle hverandre. Uavhengig av om HS fungerer eller ikke.

Vil jo gjerne ha de inn i HS også, sånn at de kan brukes som alarm og starte varsling til mobil m.m.

 

Jeg så på Fibaro, men de sliter vel med å varsle hverandre om HS ikke fungerer.

Vurderte etterpå å gå for noen "dumme", vanlige røykvarslere som kobles ilag trådløst eller med kabel.

 

Men nå har jeg kommet over Popp sine røykvarslere og syntes de virket veldig kurant. 

Er det noen her som har erfaring med Popp røykvarsler? Eller bare kjenner litt bedre til de enn jeg gjør? :)

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe poeng å ha slike på z-wave? Det viktigste er vel at alle roper når en merker røyk, dernest at de sier fra til controlleren så den kan sende sms/mail om man er ute.. Mange trådløse er jo på 433, og det skulle vel være bra nok når det ikke er 2 veis kommunikasjon?

 

Ellers hørte jeg snakk om en V2 av fibaro, kanskje den kan linkes sammen? Syns uansett dobbel pris kun for å få z-wave frekvens blir litt voldsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nest. Godt fornøyd med de og finnes for batteri og 220v. Har de tilgjengelig i egen app og i Homeseer. 

 

Eneste er prisen, men på en annen side så er det ikke brannvarsler man skal spare på. Tester seg selv, lager egen sone med kommunikasjon til andre nest varslere, lys som tendes ved mørkt rom og bevegelse oppfattes. Tester også gass. 

 

Etter 10 år dør den da produsenten mener den da uansett skal byttes ut om den virker eller ikke.

 

kjøpes på Clas eller Elkjøp/Lefdal

 

https://www.clasohlson.com/no/Nest-Protect-brannvarsler/38-8358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerH skrev:

Er det egentlig noe poeng å ha slike på z-wave?

 

Jeg har Popp sin røykvarsler.
Ved å ha de på z-wave ser jeg status på batteri og kan teste enheten uten å hente stige :)

I tillegg kan jeg bruke selve sirenen i alarmen i et hvilket som helst annet alarm system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg skikkelig dekning med røykvarslere,  og med utleie leilighet i kjeller, så blir det ca 10stk.

 

Nest blir nok litt over the top. Så spørs om det er Popp som er mest aktuell, såfremt det ikke er noen som har negative erfaringer med de.

 

Edit:
Kan se ut til at jeg var litt rask på avtrekkeren. Ser jo nå at Nest er mye mer enn bare en røykvarsler.

Er de andre funksjonene så bra at du f.eks kan droppe en Aeotec 6 i de rommene du har en Nest, @Rune Jonny?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Rune Jonny said:

Jeg bruker Nest. Godt fornøyd med de og finnes for batteri og 220v. Har de tilgjengelig i egen app og i Homeseer. 

Da gikk jeg på en smell i dag. 4x Nest til meg selv. Takk for godt tips :)

Får sysle med litt Nest-plugin inn i 2018.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Odd skrev:

 

Jeg har Popp sin røykvarsler.
Ved å ha de på z-wave ser jeg status på batteri og kan teste enheten uten å hente stige :)

I tillegg kan jeg bruke selve sirenen i alarmen i et hvilket som helst annet alarm system.

Teste brannvarslere remote (sende alarm) kan du med 433MHz røykvarslere også. HomeSeer støtter ikke dette så vidt jeg vet, men f.eks Domoticz har ingen problem med å sende alarm-kommandoer til røykvarslere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

Ser for meg skikkelig dekning med røykvarslere,  og med utleie leilighet i kjeller, så blir det ca 10stk.

 

Nest blir nok litt over the top. Så spørs om det er Popp som er mest aktuell, såfremt det ikke er noen som har negative erfaringer med de.

 

Edit:
Kan se ut til at jeg var litt rask på avtrekkeren. Ser jo nå at Nest er mye mer enn bare en røykvarsler.

Er de andre funksjonene så bra at du f.eks kan droppe en Aeotec 6 i de rommene du har en Nest, @Rune Jonny?

@JohnMartin Sensorsignal fra Nest for å erstatte Aeotec er ikke noe som ligger enkelt tilgjengelig i app. Mulig du kan ta ut signal om en er en god programmerer, men det er ikke jeg desverre ;-)

 

Som sagt meget fornøyd. Får varsler på mobil når den tester automatisk. Får også melding på mobil før alarmen går så en har muligheter til å slå av før det skriker når far har svidd biffen. (en slår alarmen av på mobilappen så en slipper å springe rundt etter stoler og krakker for å rekke opp) 

 

En annen trygghetsfunksjon er at når en legger seg og slukker lyset - så lyser Nest opp en grønn ring om varsleren ikke har feilmeldinger. En ekstra trygghet, så slipper en å fokusere om den blinker rødt av og til slik som vanlige varslere gjør :-)

 

Lykke til med valget og Godt Nyttår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Rune Jonny said:

 Sensorsignal fra Nest for å erstatte Aeotec er ikke noe som ligger enkelt tilgjengelig i app. Mulig du kan ta ut signal om en er en god programmerer, men det er ikke jeg desverre ;-)

 

Takk for svar.

Kort oppsummert, så er jeg ikke noe programmerer, så da tror jeg det utgår. :)

 

Får ta en vurdering på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evelen skrev:

Teste brannvarslere remote (sende alarm) kan du med 433MHz røykvarslere også. HomeSeer støtter ikke dette så vidt jeg vet, men f.eks Domoticz har ingen problem med å sende alarm-kommandoer til røykvarslere.

 

Vel, jeg bruker Homeseer med z-wave og har ingen problemer med å sende alarm kommando til mine. Jeg har ikke testet 433 røykvarslere og vet vel lite om de, men en varsler hos meg ser du nedenfor, temmelig oversiktlig  Jeg ser ikke på dette som en konkurranse mellom forskjellige systemer og forskjellige grensesnitt men mer informasjon om hva jeg vet fungerer.Skjermbilde.thumb.PNG.a29686e811b19760be8f5d3bc93e518a.PNG

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg lurte litt på Fireangel, da de virker standalone og seriekoblet, og i tillegg har Zwave, men kjøpte i dag 2stk Nest varslere, og angrer ikke.

De gikk rett inn i Homeseer, og i tillegg har man en veldig bra Nest app for å dele sikkerhet med andre familiemedlemmer. De har også nødlys, dersom det er mørkt og man er i nærheten. For ikke å snakke om Home and Away detection, som da ble en bonus, og noe som Homeseer mangler. Dette ble også laget device på i Homeseer, og jeg har allerede lagt det inn i eventene mine, for hjemme/borte styring.

 

Fornøyd så langt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Takk for tipset.

 

Noen her inne som har testet Fireangel? Ser det står at den har Z-wave, men så finnes det også en Z-Wave modul til den. 

 

Den har ikke zwave innebygd, for du må ha zwave modulen, men mangen selger den ferdig med zwave modul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette?

 

https://www.elektroimportoren.no/docs/thermofloor/fdv fireangel mains powered smoke alarm.pdf

 

Kan nesten se ut som Z-Wave modulen oppgraderer den til Z-Wave plus bare.

 

Quote

Brukes sammen med FireAngel røykvarsler. Gjør installasjon enda enklere, og forbedrer ytelsen til produktet ytterligere. Øker batterilevetid med opptil 50%, rekkevidde med opptil 67% og båndbredde med opptil 250%.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Er du sikker på dette?

 

https://www.elektroimportoren.no/docs/thermofloor/fdv fireangel mains powered smoke alarm.pdf

 

Kan nesten se ut som Z-Wave modulen oppgraderer den til Z-Wave plus bare.

 

 

Når du spør sånn, så blir man jo usikker?

Men det står at zwave modulen brukes sammen med brannvarsler, og at man har 2 delenummer som man må bestille, så da skulle en tro at man bør ha modulen.

Ut ifra bruker manualen fra Futurehome, så ser man at zwave modulen skal innstalleres, så da tror jeg ikke det er en ekstra modul innebygd.
https://support.futurehome.no/hc/no/articles/115003101846-Fireangel-SM-F-NEUT-Kablet-røykvarsler-for-230V-Z-Wave-modul-TEK10-

 

Men det er ganske misvisende, for også på elektroimportøren, så står det zwave +. men på produkter ofte kjøpt isammen, så viser de zwave modulen 
https://www.elektroimportoren.no/fireangel-traadloes-roeykvarsler-z-wave-/4512487/Product.html

 

Men siden noen selger den ferdig med modul, til prisen av røykvarsler + modul, så går jeg ut ifra at selve røykvarsleren er uten zwave.


But who knows?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/26/2018 den 3.05, Frankis78 skrev:

kjøpte i dag 2stk Nest varslere, og angrer ikke.

De gikk rett inn i Homeseer, og i tillegg har man en veldig bra Nest app for å dele sikkerhet med andre familiemedlemmer. De har også nødlys, dersom det er mørkt og man er i nærheten. For ikke å snakke om Home and Away detection, som da ble en bonus, og noe som Homeseer mangler. Dette ble også laget device på i Homeseer, og jeg har allerede lagt det inn i eventene mine, for hjemme/borte styring.

 

Er i tenkeboksen på løsning for røykvarslere. Pusser opp rom for rom, så har mulighet for å kjøre dem på 230 volt. Fungerer bevegelsessensoren bra mot Homeseer? Følsom nok til å kunne droppe multisensor 6? Regner med at kommunikasjonen mot HS skjer via wifi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.