Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rune's Smarthjem


runeste

Anbefalte innlegg

Da har jeg hevet meg på smarthjembølgen jeg og. Kjører følgende oppsett:

 

Sentral:

Fibaro Home Center 2

 

Komponenter:

5x Fibaro røyk/varme-detektorer (v2)

6x Fibaro Motion sensor 2

2x Fibaro Dual Switch

1x Fibaro Single switch

Danalock V3

POPP Outdoor Keypad

Zipato LED-bulb

Aeontec Z-wave Repeater 6

Aeontec Multisensor 6

2x Nexa wireless siren

D-link WIFI DCL-5000-serie IP-kamera

 

Tanken var/er og erstatte et tidligere alarmselskaps tjenester som ble både dyre og dårlige. Dog er det skjær i sjøen. Keypad funker ikke med dagens FW til HC2. Fungerte med gammel, men å nedgradere vil bli en massiv jobb med opp-skruing av kontakter for å legge til ting på nytt. Utgår med høye kneløft, venter heller på fix. Når det gjelder danalock v3, så anbefaler jeg alle å springe motsatt vei når de ser denne. All manuell bruk med nøkkel eller å låse den opp innenfra gjør at låsen blir forvirret og må kalibreres. Den fungerer akkurat når den føler for det, og kobler seg til/fra når den har lyst.  Å dra hjemmefra uten nøkkelen er bare å glemme, da det sannsynligvis ikke går an å komme seg inn via app eller kodepanel når man kommer hjem. Denne blir nok bytta ut med en IDLOCK 150 når den lanseres.

 

Tanken var å bruke popp keypad, hvor et trykk på ringeklokke-tasten låser døren, mens kode+* låser og aktiverer alarmsensorer, eller låser opp og deaktiverer alarmsensorer. Jeg bruker virtuell enhet med http-kommandoer for å aktivere webcam, som snur seg mot stuen og sender epost med bilder dersom alarmen utløses. Når alarm deaktiveres snur kamera seg mot vegg/tak, og virker da mindre "truende". Sirener brukes til alarm, samt ved brann utløses sirene i gang ved soverommene. Dette fordi seriekobling av fibaro sine batterienheter ser ut til å være umulig. En skikkelig dårlig patent i utgangspunktet, men man sover ikke over den sirenen uansett.

 

Ellers får systemet mitt nye oppgaver hver uke. Jeg bruker sentralens utregning av sol opp/ved-gang til å slå på/av utelys, detektor i garasjen for belysning der. Belysning i hagen, med ned-dimming til rødt-lys på natt. Bevegelsessensorer brukes foreløpig bare til alarmfunksjon, men vil bli koblet mot switcher og dimmere for total automasjon av belysning. Dyrt er det, og verre blir det. Men gøyal hobby da ;)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/29/2017 den 14.58, runeste skrev:

Når det gjelder danalock v3, så anbefaler jeg alle å springe motsatt vei når de ser denne. All manuell bruk med nøkkel eller å låse den opp innenfra gjør at låsen blir forvirret og må kalibreres. Den fungerer akkurat når den føler for det, og kobler seg til/fra når den har lyst. 

Jeg trodde de hadde fått til noe med Danalock v3...?

Jeg har v1 og kommer ikke til å kjøpe Danalock igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes et parameter som lar låsen gå helt til endes hver gang, og dermed ikke går "ut av sync" når man bruker manuell vrider :)

 

Hvordan fungerer Popp keypad sammen med Danalock? Har vurdert den samme kombinasjonen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka knall med popp keypad, helt til ny SW på Fibaroen, da funka ikke keypad lengre. Men fibaro vet om det å har det på fix-lista si.

Dog må jeg si at selv da tok det 5-10 sekunder før døra åpna seg :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.