Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Futurehome - Erfaringer?


Effie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal snart flytte inn i nytt hus og i den forbindelse har jeg den siste tiden testet ut litt diverse løsninger some HomeKit, Homeseer med mer.. Har egentlig vært ganske fornøyd med Homeseer, men jeg har nå konkludert med at jeg må legge større vekt på brukervennlighet og ikke så mye på hvor mye jeg selv kan leke meg..

 

Har dermed kommet over Futurehome som ser ut som et lovende produkt. Liker også at det er norskutviklet. Den eneste ulempen jeg ser er at det er en skyløsning, men skal man ha en god app og kunne styre huset fra utsiden så må jeg vel bare akseptere at huset mitt må være i skyen.

 

Så, er det noen som har noen erfaringer de vil dele angående Futurehome?

  • God støtte for komponenter?
  • Hva synes dere om app og portal?
  • Noen andre erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Effie skrev:

men jeg har nå konkludert med at jeg må legge større vekt på brukervennlighet og ikke så mye på hvor mye jeg selv kan leke meg..

Det blir vel så brukervennlig som du legger opp til...

 

FutureHome er bra, men begrenset for deg som har prøvd annet.

 

1 time siden, Effie skrev:

God støtte for komponenter?

Diskuterbart.

Ikke dårlig, men ikke alt-omspennende.

 

FutureHome legger inn støtte på produkt-basis. Dvs. alt må settes opp eksplisitt. HomeSeer lese definisjonene fra noden og skal (i teorien) støtte alt som er Z-wave-sertifisert.

 

To ulike tilnærminger. Hva som er best kan alltids diskuteres.

 

1 time siden, Effie skrev:

Hva synes dere om app og portal?

For begrenset for meg, men mye blir det... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Det blir vel så brukervennlig som du legger opp til...

 

For meg er det to faktorer som egentlig er avgjørende og som har gjort meg tvilende til om HomeSeer er det rette for meg.

  • En god brukervennlig app for iOS som alle i familien vil forstå
    • Hvordan løser du dette?
  • Siri støtte - Elsker muligheten til å si "Hei Siri, skru på lyset på stua" med Philips Hue. Dette vil muligens oppføre seg på samme måte men hadde vært kult å funnet et system som gjorde HomeKit støtten unødvendig og kunnde dermed tolke flere enheter og kommandoer enn Siri - Dette går også da litt på punktet med app

Har du en app for alle dine behov eller er du avhengig av flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Effie skrev:

En god brukervennlig app for iOS som alle i familien vil forstå

  • Hvordan løser du dette?

 

Denne fungerer godt her i huset:

 

Så må si meg enig med @Moskus:

1 time siden, Moskus skrev:

Det blir vel så brukervennlig som du legger opp til...

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Effie

 

Jeg har benyttet Futurehome i ca et halvt år nå og er så langt godt fornøyd.

De har veldig bra support via Slack community som de svarer på spørsmål 24/7 og som er gratis, har ikke sett tilsvarende andre steder. Dessuten er det jo ganske spennende og gøy at det er norsk. De har nå kommet til beta testing hos sluttbrukeren for den nye z-wave motoren z/ip. Om alt går etter planen er de ute av beta i februar mnd. hvilket betyr at Futurehome da vil støtte alle z-wave komponenter som er der ute. 

 

For meg var det viktig å få et ui som så bra ut på mobil og nettbrett, og her vil jeg si at Futurehome gruser øvrige systemer. Har sett mye forskjellig og det er mye som ser ut som det er designet i 1997. Kan ikke annet enn anbefale Futurehome!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Tukun said:

Hei @Effie

 

Jeg har benyttet Futurehome i ca et halvt år nå og er så langt godt fornøyd.

De har veldig bra support via Slack community som de svarer på spørsmål 24/7 og som er gratis, har ikke sett tilsvarende andre steder. Dessuten er det jo ganske spennende og gøy at det er norsk. De har nå kommet til beta testing hos sluttbrukeren for den nye z-wave motoren z/ip. Om alt går etter planen er de ute av beta i februar mnd. hvilket betyr at Futurehome da vil støtte alle z-wave komponenter som er der ute. 

 

For meg var det viktig å få et ui som så bra ut på mobil og nettbrett, og her vil jeg si at Futurehome gruser øvrige systemer. Har sett mye forskjellig og det er mye som ser ut som det er designet i 1997. Kan ikke annet enn anbefale Futurehome!

 

 

 

Takk for tilbakemelding.

 

Ja, jeg er helt enig angående konkurentene. Man skal ikke undervurdere hva design av løsningen har å si, og tror nok det er mye av årsaken til at folk ser seg etter andre alternativer enn feks HomeSeer. Det ser gammeldags ut og burde ikke være et ledende produkt i 2018 imho. Jeg vet mange foretrekker funksjonalitet fremfor "fancyness" , men synes man burde kunne forvente begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FutureHome-gutta (og jentene) er kjekke folk. Flinke også! :)

 

Mitt største ankepunkt er imidlertid mangelen på automasjonsmuligheter. Forbedringer her Kommer Snart visstnok. Foreløpig går "litt mer avanserte" regler via (grøss) IFTTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Moskus said:

FutureHome-gutta (og jentene) er kjekke folk. Flinke også! :)

 

Mitt største ankepunkt er imidlertid mangelen på automasjonsmuligheter. Forbedringer her Kommer Snart2122.png visstnok. Foreløpig går "litt mer avanserte" regler via (grøss) IFTTT.

 

Ser ut til å være litt mangelfullt hos FutureHome ja.

 

Hva er deres erfaring angående hvilken funksjonalitet som faktisk blir styrt manuelt i det daglige? Er det i hovedsak lysstyring, og resten er styrt av automatikk? Jeg kan vel i utgangspunktet benytte meg av HomeSeer for all automatikk, men bruke feks Philips Hue appen eller Apple Home til å styre lysene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Effie skrev:

Hva er deres erfaring angående hvilken funksjonalitet som faktisk blir styrt manuelt i det daglige? Er det i hovedsak lysstyring, og resten er styrt av automatikk?

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Det aller meste blir hos oss styrt automatisk, og det gjelder spesielt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Moskus said:

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Det aller meste blir hos oss styrt automatisk, og det gjelder spesielt lys.

Når jeg skrev manuelt så mente jeg vel heller at man gjør en handling som feks å sette lysene i «kveldsmodus», eller å skru på lyset om morgenen om dette ikke har bevegelsessensor og lignende mens feks robotklipperen klipper basert på et regelsett uten at du sir «Klipp!».

 

Det kan hende du har automatikk rundt alt dette men min erfaring er ofte at man ønsker å justere dimming av lys og enkelte andre saker noe mer «manuelt» enn andre.

 

Jeg har vel rotet meg litt bort nå så vet egentlig ikke hva svar jeg er ute etter selv heller. Hehe. Sakens kjerne er vel at jeg ønsker en god app for å håndtere disse «manuelle» handlingene og er ikke så veldig begeistret for hverken utseende eller at man må opp på pro lisens for HS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Effie skrev:

Når jeg skrev manuelt så mente jeg vel heller at man gjør en handling som feks å sette lysene i «kveldsmodus», eller å skru på lyset om morgenen om dette ikke har bevegelsessensor og lignende mens feks robotklipperen klipper basert på et regelsett uten at du sir «Klipp!».

Sette lys i kveldsmodus bør jo også gå automatisk, det samme med morgenlys og med robotgressklipper. Poenget med hjemmeautomasjon er jo å slippe sånt. ;) 

 

12 timer siden, Effie skrev:

Det kan hende du har automatikk rundt alt dette men min erfaring er ofte at man ønsker å justere dimming av lys og enkelte andre saker noe mer «manuelt» enn andre.

Jeg er selvfølgelig veldig for automatikk, men man må ha lov til å overstyre f.eks. dimmingen på kveldstid uten at det går ut over automatikken. 

 

12 timer siden, Effie skrev:

Jeg har vel rotet meg litt bort nå så vet egentlig ikke hva svar jeg er ute etter selv heller. Hehe. Sakens kjerne er vel at jeg ønsker en god app for å håndtere disse «manuelle» handlingene og er ikke så veldig begeistret for hverken utseende eller at man må opp på pro lisens for HS.

Jeg er enig i at HStouch uten re-design ikke er akkurt super-fantastisk, men det er den jeg bruker på mobiltelefonen de gangene jeg faktisk justerer noe på den måten.

Men jeg kan trøste deg med at det skal komme en ny, mer "light-weight and easier to use" app til HomeSeer engang til våren.

 

Min (og mange andres) erfaring er at app faktisk brukes sjeldent. Uansett hvilket system man bruker tar det tid å bruke app. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.