Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Stallen


thorwild

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg hus (en ombygd stall sentralt i Oslo)  i fjor og har nå planer om å bygge et smarthjem. 

 

Huset har to etasjer og en "jordkjeller".  Første etasje består av entrè, kjøkken og stue. Alle rommene har vinduer, men ingen dører. Det er lem til kjeller på kjøkkenet og trapp til andre etasje mellom stue og kjøkken. Andre etasje består av en gang hvor trappa kommer opp, soverom og bad. Soverom og bad har dører inn til gangen og det er velux-takvinduer i gangen og på badet.

Jeg har kjøpt en Fibaro Home Center Lite, 3 Multireg Z-Wave termostat 3600W 16A Hvit, 2 Fibaro vannsensorer, og 4 Fibaro Co/temp brannalarmer. I tillegg har jeg tre billige IP-kameraer fra Kina og en Hue i lampen utenfor døra.

 

Jeg har satt vannsensorene under vaskemaskin og oppvaskmaskin, og fordelt brannalarmene jevnt utover. Jeg tenker nå å bestille en elektriker til å sette inn termostatene, men har utsatt litt fordi jeg drømmer om strømmåling i hvert vegguttak...

Stallen sliter med fukt i kjelleren og på badet. I kjelleren har jeg noen billige hygrometer fra ebay (ca 30kr stk) som viser meg at det til en hver tid er alt for fuktig der og en billig av-fukter fra clas som kjører på 200w døgnet rundt for å holde fuktigheten på ca 50%. På badet har jeg også noen billige hygrometer og jeg regulerer fuktigheten ved å skru på en avtrekksvifte eller ved å lufte med takvinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at disse hygrometerne på 433hz ikke vil fungere med min Fibaro? 

https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/nexa-nba-001/242944.11209/?gclid=CjwKCAiA-KzSBRAnEiwAkmQ15x7EVxq9qFVV4v9phpwOIE40Ty8C0pfUQ8N4zBzt12KXeEY6YnzF7RoCVSIQAvD_BwE

Betyr det at jeg må kjøpe en slik dyr "multi-sensor" til 600kr for å måle luftfuktighet i et rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, thorwild skrev:

Det stemmer at disse hygrometerne på 433hz ikke vil fungere med min Fibaro? 

Ikke direkte nei. Det er mulig du kan få dem inn med "litt hacking" (bl.a. omveien om en annen kontroller som støtter 433MHz, f.eks. Domoticz (eller noe annet) og en RFXtrx443. Men hvorfor da heller ikke bare bruke den andre kontrolleren?

 

 

34 minutter siden, thorwild skrev:

Betyr det at jeg må kjøpe en slik dyr "multi-sensor" til 600kr for å måle luftfuktighet i et rom?

I utgangspunktet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum.. Den Fibaroen har jo ikke det mest sexy grensesnittet, men det føles litt feil å gi den opp med en gang også. 

Domoticz støtter både 400hz og 800hz? I så fall burde jeg vel valgt en slik i førsteomgang for å få mer å velge i...

 

Jeg håpte litt på at jeg skulle finne billige z-wave chips jeg kunne lodde og herje med selv, men det jeg finner på nett virker for dyrt til å være ment for å prototype en enkel node.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.