Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med integrert lydanlegg


borg1n

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det har vært noen forspørsler rundt aktive høyttalere, integrert lydanlegg og systemer for det. Ettersom jeg har plundret litt rundt i dette universet siste halvår, tenkte jeg gi en oppsummering av hva jeg har gjort og hvilke erfaringer jeg har høstet. Det kan kanskje være nyttig for andre, og kanksje har noen andre noen gullkorn å bidra med.

 

Litt om bakgrunn førtst. En «litt uheldig» combo av lydfreak, utdannet innen elektro/ data og tidligere prosjekter relatert til bygging av foresterkere, lydkilder og annet gjør at jeg liker å tro at «integrerte lydanlegg» er noe som jeg kan fikse. I tillegg er jeg sta nok til å ikke la små utfordringer stoppe meg. Så da vårt integrerte lydanlegg av type 5 kanals Sonelco måtte oppgraderes grunnet slukking av FM nettet var ikke veien lang for å konkludere med at det som fantes å kjøpe var «kjipe greier». De systemene de selger på div. elektro-forhandlere for integrert lyd med DAB og bluetooth syntes jeg ble for begrenset. Jeg sjekket også nettet og fant løsninger som f.eks. Lara for nettradio, men dels var det ikke helt det jeg ville ha og dessuten lurte jeg meg selv til å tro at jeg kunne gjøre det litt billigere. Jeg kunne valgt å gå for noe helt annet type Sonos i hvert rom, men ettersom vi allerede hadde trekkrør, kabler og tak-høyttalere satt opp ønsket jeg å gjenbruke dette. Og dessuten ville jeg ha noe som kunne integreres i HomeSeer.

 

Det Sonelco systemet som var installert bestod av 16V DC spenning + 15-par kabler trukket til 5 seriekobblede kontrollere med aktive høyttalere i tak (ca 16 år gammelt). Sentralen stod i teknisk rom og styrte 2 kanaler som kontrollerne kunne velge blandt, hvor 1 kanal var FM radio med en noe dårlig funksjon for styring av kanal. Jeg ønsket ifm oppgraderingen å få på plass nye, mer moderne «aktive høyttalere», uavhengig styring av musikk/ nettradio i hver sone, god lydkvalitet og et «fresh» grafisk brukergrensesnitt. Jeg har delt opp erfaringene i litt ulike områder, slik at det kan være lettere å navigere. En policy jeg har hatt for arbeidet (spesiellt pga at det er montert i vegg/ tak) er at ingen komponenter skal bli mer enn «lunken» selv under høy last. Og allt jeg har gjort og viser til krever at du kan bruke loddebolt (hvilket jeg tenker mange her kan).

 

Aktive Høytallere (tak-høyttalere i mitt tilfelle)

  • Jeg valgte å lage en løsning med 5V D-amp kjøpt fra aliexpress. Dette er frimerke-store 2x3W amps som er veldig effektive og utvikler ingen varme. Jeg er veldig godt fornøyde med disse, de er 100% stabile og lyden er veldig bra. Disse er montert på 1 av takhøyttalerne i hvert rom, integrasjonen var veldig enkel og det har ikke vært feil på noen av amp-modulene jeg har kjøpt.
  • Jeg har også sjekket ut alternative D-amps med integrert bluetooth (fra aliexpress), men felles for alle er at de har en håpløs kinesisk damestemme ved «power-on» som prøver å fortelle deg på «broken english» at enheten er slått på.
  • Jeg har også testet Roxcore (som du kjøper på kjell.com) og disse er slett ikke gærne, spesiellt om du finner de på tilbud. Da kan du enten bruke de som de er, eller dissekrere de slik jeg gjorde og kobble hovedkortet til 5V spenning og eksterne høyttalere. Da vil du ha en «bluetooth enabled active speaker» som fungerer helt greit og bare har en diskret «ding dong» lyd ved power-on. Dersom du synes det er ok med bluetooth lyd fra kilde til høyttaler og evt har en permanent iPhone eller Android mobil paired til denne så er det en helt ok løsning (jeg kunne sikkert levd greit med den).
  • Jeg valgte også å installere denne 433Mhz remote on/off swith for å kunne slå av/ på de aktive høyttalerne fra HomeSeer. Den har også vært 100% stabil og generer ingen varme eller støy såvidt jeg hører. Jeg har også valgt å montere lys-diode i høyttaler-rammen slik at jeg ser om høyttalerne/ kanalen er powered-on (om du skal gjøre det så husk bruke serie motstand (ca 250ohm) for å redusere spenning fra 5V til ca 2V).

 

Strømforsyning:

  • Det gamle Sonelco anlegget hadde 16V DC fra sikringsskap og jeg valgte å bruke det videre, med DC-DC omformere for omforming (16V -> 12V -> 5V -> 3.3V). Her gikk det med noen uker for å finne velfungerende alternativer. Initiellt testet jeg med vanlige 230V -> 5V omformere a’la iPhone ladere. Erfaring fra dette er at det er stor forskjell på støy og kvalitet for ulike omformere og Apple, Google og Samsung sine orginalomformere er av høy klasse sammenlignet med mye annet. I utgangspunktet bør man prøve å finne omformere som har mindre enn 50mV ripple-støy når det skal brukes til audio (min erfaring).
  • Etter å ha testet en handfull forskjellige DC-DC regulatorer endte jeg opp med denne som har lav støy og ikke blir varm. De har fungert helt fint i 5+ mnd i de 5 kanalene de er installert i.
     - disse var ok, men hadde for mye støy for mitt bruk (ok for andre prosjekter)
     - denne var bra men jeg syntes den ble alltfor varm.
     - denne ble tested og brukt for Airport Express (se nedenfor)
  • Aside: ifm oppgraderingen passet jeg også på å sette opp noen Fibary binary sensors med temperatur-målere slik at jeg kan lese av temperatur i alle rom der jeg har kontroller eller høyttaler. Dette fungerer også fint, men ikke gjør som meg å montere temp-sensorer ved å lime bena til høyttaler rammen, limet kortsluttet sensorene.

 

Server/ Controller SW

  • Jeg er fra tidligere av SqueezeBox entusiast og ut ifra det valgte jeg tidlige å gå for SqueezeBox + iPeng for styring av kanaler/ spillere. SqueezeBox integrasjon i HomeSeer og SqueezeBox server har vært helt stabilt og virket helt som forventet. Jeg valgte å bruke «SqueezeBox» plugin, den koster ca 40 dollar (mener jeg), og er helt fin. Om jeg skal klage på noe på den så er det antall enheter den inkluderer i HomeSeer og mengden med kontroll funksjoner. Jeg hadde også litt problemer med å finne ut av hvordan man programmerer den til å spille f.eks. NRK1 på Taklyd-Kjøkken kl 06:00 – 06:30 på hverdager, men etter litt plunder fikk jeg det til.
  • Jeg forventer at Sonos plugin er bra, gitt mengden folk som bruker Sonos, men jeg har aldri testet den.
  • Det jeg allerhelst hadde ønsket var å bruke Roon, ettersom det er hva jeg bruker for hifi og etter min mening er allt annet overlegen. Jeg ser på Roon som hva JRiver for audio kunne ha blitt, med full integrasjon fra NAS, Tidal og online meta-data kilder (+ veldig bra GUI og lydkvalitet). Men det er ingen plugin for Roon i HomeSeer enda og det tar nok litt mer tid før det kommer (om det i det hele tatt kommer).

 

Spillere

  • Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ville ha en «fastmontert» liten skjerm for å styre lyd pr sone, og liten som i 4-6 tommer skjerm. Valget fallt tidlig på iPhone-4, disse kan man kjøpe på finn.no for ca 500,- og det er relativt enkelt å kobble de opp slik at de får permanent lading fra et 5V anlegg.
    • iPhone 4 (og iPhone 5) har 3.5mm lydutgang som gjør det lettere å bruke iPhonen som klient til aktiv høyttaler
      (man kan ta lydsignal ut av micro-USB eller lightning kabel også, men det vil kreve eget potmeter for justering av lydnivå. Ja, jeg prøvde det også)
  • Jeg testet initiellt med å ha alle spillere i teknisk rom og trekke signal-kabler rundt i huset for hver sone, men jeg syntes det ble for tungvidt og gikk bort ifra det.
  • Med iPhone (evt annen mobil som fastmontert kontroll-enhet) og SqueezeBox som kontroll-SW begynte rammene å bli mer avklarte. Det neste var å avklare hvilken spiller som skulle brukes.
    • For iPhone 5 kan man bruke iPeng (siste versjon) som spiller gjennom en mindre oppgradering (dvs iPhone blir både avspiller og kontroller). Man kan gjøre det samme for iPhone 4 med et «mindre hack», men dette er ikke noe som iPeng støtter og jeg opplever at spilleren av og til henger seg og iPhone må rebootes (skjer kanskje en gang hver 14d, men gjør at WAF faktor faller betydelig). Min forventning er at iPeng spilleren er stabil på iPhone 5 og høyere (der det offisielt støttes) men det har jeg ikke validert enda.
    • Alternativt kan man bruke en annen spiller som iPhone kontrolleren er kobblet opp imot for å styre (og/ eller styrer fra HomeSeer), se neste punkt.
  • Jeg har testet/ prøvd ut ulike spillere som jeg ønkser å ha integrert sammen med takhøyttalerne, dvs spillerne er montert skjult i tak (bak høyttaler) og drives av 5V eller 16V anlegg. Dette har vært litt halv-hjertet, ettersom jeg trodde at iPhone spilleren skulle virke feilfritt og fordi jeg trodde jeg ikke skulle trenge å kunne spille f.eks. airplay direkte til «Taklyd-Kjøkken».
    • Alt-1: Chromecast audio. Denne lar seg integrere inn i SqueezeBox server via en plugin og er liten og stabil, drives via 5V og micro-USB og har en 3.5mm audio utgang. I begynnelsen slet jeg veldig med jordstøy og prøvde en rekke ting for å fjerne støyen. Bygde først jordstøyfilter fra scratch med det ble ikke helt bra. Prøvde deretter å ha egen DC omformer (fra 16V til 5V) for amp+iPhone og Chromecast med det hjalp ikke. Prøvde annen lav-støy DC omformer og brant fingrene på den (den ble gruelig varm). Sist i rekken av eksperimenter prøvde jeg denne spenningsregulatoren fra TI kobblet foran amp og da ble støyen 99% fjernet (hører en svak summing med god høyttaler, høyt lydvolum og øret helt inntil høyttaleren).
    • Alt-2: Airport Express v1. Disse får du kjøpt for ca 200,-  på finn.no, men de må modifiseres noe for å bytte ut 220V spenning til til 3.3V spenning som de interne kretsene bruker (see youtube for info eller ta kontakt med meg for å få litt guiding om du ønsker prøve det). Dette fungerer fint, men den har litt jordstøy problemer a’la Chromecast som jeg ikke har løst helt slik jeg ønsker (den støyer litt mer enn Chromecast, jeg hører svakt sus ca 10-15cm fra høyttaleren). SqueezeBox har egen plugin for integrasjon av airplay enheter, det fungerer fint. Det fine med airplay er at det også er lett å kobble det opp imot andre enheter, f.eks. kobble til din iDevice som remote output device, eller som i mitt tilfelle kobble mot Roon og hifi-anlegget (som egen sone dog). I tillegg er lydkvaliteten på airplay helt ok.
    • Alt-3: AudioCast M5, kommende helgs prosjekt om posten leverer. Dette ser ut til å være «best of Chromecast + Airport Express», dvs liten puck i størrelse, men støtte for mange protokoller. Om den leverer varene så tror jeg det kommer til å bli kilden, men det forutsetter at den integreres ok i SqueezeBox og ikke støyer mer enn Chromecast. Jeg ser også at den har egen control-app som sikkert kan brukes som alternativ til SqueezeBox, iPeng eller annet. Blir spennende å se...
  • Like 5
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende innsats og takk for handelen [emoji6]

Jeg har også slitt med jordstøy på Chromecast (gjør det fremdeles). Kanskje jeg skal prøve meg på det samme som deg...

Hvilken Roxcore testet du? Jeg ser etter små enheter til å bruke til tale/TTS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker og integrasjon i takhøyttalere. NB.Det ferdige resultatet har ikke mye "løse ledninger" slik man kanskje får inntrykk av...

På det ferdige bilder ser man også en temperatur sensor innfelt i rammen til høyttaleren.

 

h3.thumb.JPG.07477a42381eb5c6f51465ca6c656200.JPG

h2.JPG

H1.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airport Express v1 variant. Jeg tok noen ekstra runder med "debugging" og fikk fjernet støyen slik at den nå er helt stille. Måtte også legge på potmeter for å dempe signal-nivået (det var høyt selv på laveste innstilling). 

 

Bilde 1: Modifisering av airport express strømkabel

Bilde 2: Montering av forsterker, DC-isolator, 433Mhz sender, 5V-3.3V omformer

Bilde 3: Montering av potmeter

Bilde 4: Det ferdige produktet ("airport 2x3W receiver")

 

kabel.thumb.JPG.96c500b7ef1fbfb3a79e93fddbcbdd53.JPG

 

 

 

 

airport1.JPG

airport2.JPG

airport.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiller overraskende høyt og bra, fungerer helt fint til formålet, men er nok ikke egnet til "party formål", iallefall ikke som eneste lydkilde. Jeg er positivt overrasket over lydkvalitet, stabilitet og ikke minst at de ikke blir varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meget interessant. Kan disse Sonelco høyttalerene kjøpes løst til en alright penge noe sted eller andre gode alternativer med en kjøpslink?
Bruker p.t. Sonos Play 1 ett par steder, men for fremtidig bruk feks ute under tak osv, kunne det vært gøy å sett nærmere på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du spør om, er det (a) finne billige aktive høyttalere for montering i tak, (b) finne høyttalere (inkl. ikke aktive) for innbygging i tak eller (c) finne Sonelco spesifikt? Jeg tror du kan finne Sonelc på spansk eller italiensk ebay, ellers har jeg sett både (a) og (b) på finn.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ATWindsor skrev:

Det er forsterkeren som lager (litt) støy, ikke kilden og DAC, ihvertfall hos meg. Litt usikker på om det er så lett å fikse.

Det kommer vel i hovedsak an på om støyen blir plukket opp på vei til høyttalerne, eller om det faktisk er forsterkeren som støyer. Det siste er vel ikke så vanlig, med mindre man har en kjip forsterker. Men hvis det er sistnevnte som er problemet er det jo lett å fikse: Bytt forsterker... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Moskus said:

Det kommer vel i hovedsak an på om støyen blir plukket opp på vei til høyttalerne, eller om det faktisk er forsterkeren som støyer. Det siste er vel ikke så vanlig, med mindre man har en kjip forsterker. Men hvis det er sistnevnte som er problemet er det jo lett å fikse: Bytt forsterker... ;) 

 

Vet ikke helt, mulig jeg er i overkant var men jeg synes nesten alle forsterkere lager støy i høyttalere når de er på. Mye er det ikke, og mange vil sikkert ikke høre det, men synes ikke det virker uvanlig ihvertfall. Mulig det er bedre på klasse D o.l., har ikke så mye erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ATWindsor skrev:

Vet ikke helt, mulig jeg er i overkant var men jeg synes nesten alle forsterkere lager støy i høyttalere når de er på.

Det kommer sevfølgelig "an på". Ingen av oss har dårlige ører, det er jeg ganske sikker på. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick Update: Har testet AudioCast over en liten periode og den lever opp til forventningene. 
 - støyer ingenting i mitt oppsett (mindre enn airport express v1 og Chromecast audio)
 - må kobbles til SqueezeBox via UPnP/DLNA plugin 
 - har god lydkvalitet, iallefall ikke noe dårligere enn airport express v1 og Chromecast i mitt oppsett
 - generer mindre varme enn de 2 andre (airport express v1 flater ut rundt 44gr, Chromecast blir litt varmerer (mener jeg))
 - er mer responsive enn airport express v1 som har en lag på 1-2s når kommando trykkes i iPeng, mens AudioCast reagerer umiddelbart på knappetrykk i remote

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.