Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Kjøpte en eco energy hub og noen panelovner.  Først og fremst API'et jeg ønsker å bruke, da jeg gjerne vil ende opp med en Openhab-binding eller en mqtt-bridge.  Foreløpig er ikke inntrykket mitt veldig bra, men jeg håper på hjelp fra support hos Glen Dimplex.

 

App fungerer ikke:

 
Jeg scanner etter eco hub, finner en, taster inn de tre siste sifrene i serienummeret og får beskjed om at det var vellykket.  Etter et trykk på "fortsett" sier app'en at "Tilkobling er utilgjengelig".
 
 
Handshake via API fungerer, men jeg ser at API-versjon er 1.0. Eco hub lyser grønt, men ser ikke ut til å oppdatere seg, slik som det hevdes i dokumentasjon.
 
Scanning fungerer:
 
X00
Y00
(Jeg slår på panelovn jeg vil parre med eco hub)
Y04 S/N
 
 
Parring feiler:
 
X00
Y00
Y04 S/N
X03 S/N
(Det går noen sekunder)
Y03 S/N 0
 
(0'en etter serienummeret betyr at det feilet, 1 hadde betydd suksess)
(Jeg har også forsøkt parring når scanning ikke kjører)
 
 
Om noen her har noe lurt å fortelle om det jeg opplever så setter jeg pris på en tilbakemelding :)
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Forsøk å koble Hub til et annet nettverk (f.eks. hos venn/nabo/på jobb) i et par minutter for å se om den da automatisk oppdaterer seg (ses ved  "febrilsk" blinking i ca ett minutt). 

 

Se forøvrig kapittel om feilsøking på hjelpesidene help.nobo.no

 

Forøvrig kan du også ringe til Glen Dimplex Nordic sin support og få god hjelp der. 

 

Mvh 

Terje 

Endret av Terje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feilsøkt litt nå, og lagd meg pcap's av trafikken mellom app og bridge, og mellom bridge og internett, for å se hva som foregår.  Fra det jeg kan se så fungerer ikke bridgen min som den skal, og jeg har videresendt det jeg har til Glen Dimplex.

 

Håper det løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omsider fått litt liv i ting.

 

Det ser ut som ECO Hub'en min har kommet med en ukeprofil med id '-1' som har inneholdt ulovlige tegn som fikk app'en til å stå i en loop og forsøke å koble til.  Å slette ukeprofilen via API'et gjorde at app'en kunne prate med ECO Hub'en fra app'en.

 

Deretter forsøkte jeg å legge til en sone, og app'en crashet hver gang jeg åpnet den.  Etter litt frem og tilbake fikk jeg ting til å spille igjen ved at jeg opprettet en week profile som sonen var knyttet opp mot via API'et.

 

Jeg har oppnådd et funksjonalitetsnivå som lar meg sette ukeprofil-id på de forskjellige ovnene, som i tur lar meg endre mellom komfort (det termostatens ovn er satt til), økonomi (en programmatisk satt verdi), og anti-frys (7 grader).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/10/2018 at 23:41, kvisle said:

Jeg har oppnådd et funksjonalitetsnivå som lar meg sette ukeprofil-id på de forskjellige ovnene, som i tur lar meg endre mellom komfort (det termostatens ovn er satt til), økonomi (en programmatisk satt verdi), og anti-frys (7 grader).

 

Har du fått til dette via OpenHAB, eller var det bare et generelt funksjonalitetsnivå? Hvis OpenHAB så er jeg interessert i å se hvordan du har gjort det.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har gode kontakter i Dimplex? Ser at det har kommet wifi-panelovner...og kanskje åpent lokalt API? Hadde vært greit å slippe egen hun.

 

Har ikke kommet på produsentens hjemmeside, men Elektroimportøren har dem: https://www.elektroimportoren.no/dimplex-alta-wi-fi-750w-panel/82840007/Product.html?Event=searchlist

Endret av Fjosepose
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, espenaf said:

 

Har du fått til dette via OpenHAB, eller var det bare et generelt funksjonalitetsnivå? Hvis OpenHAB så er jeg interessert i å se hvordan du har gjort det.

 

Espen

Per nå er det generelt funksjonalitetsnivå.  Planen min er å skrive en liten python-applikasjon som implementerer et REST-interface jeg kan bruke i OpenHab.  Da er det bare å lage noen items med http-bindingen, så kan jeg sette status via de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2018 den 12.20, echoromeo skrev:

@olloe, intil vidare må du nok eksperimentere sjølv sidan eg ikkje har fått det stabilt opp å kjøre på HA endå. er eg på inneklemtferie til over pinse, så det blir lite framgong med det første. 

 

Hei!

 

Jeg ser det ikke har blitt sjekket inn noe på Github på en god stund. Jeg kan gjerne hjelpe til med å få dette videre. Har fått koden som ligger der til å snakke med min Nobø Hub, men jeg er litt usikker på hva som er planen for neste steg?

 

 -Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, olloe skrev:

Jeg har ikke særlig kodeerfaring, men er gjerne med og tester hvis det kan hjelpe fremgang. Sitter her med en haug ovner jeg gjerne skulle hatt inn i HA.. 

 

Det er supert etter hvert! Jeg har fått opp lokalt utviklingsmiljø https://developers.home-assistant.io/docs/en/development_environment.html og har begynt på en "plattform" for Nobø i HA.

Foreløpig har jeg fått til å liste opp hub + sonene og hvilken status de har (Comfort/Eco/Away/Off). Men det mangler ganske mye før dette kan brukes til noe fornuftig:

  • Vise overstyring (Nobø hub + sone)
  • Oppdatere status
  • Overstyre hub
  • Overstyre sone

Dette er det jeg anser som en minimum av funksjonalitet. I tillegg bør det være mulig å:

  • Finne Nobø hub(er) automatisk
  • Vise komponenter i sone
  • Legge til og fjerne komponenter fra sone

Jeg er litt usikker på hvordan HA bør spille sammen med ukesprogram, og hvordan overstyringen bør være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Har du sett på echoromeo sin start? De hadde vel satt opp autodiscovery hvis jeg ikke tar feil. 

 

Mitt håp er å kunne styre alt fra HA, ihvertfall daglig drift. Jeg vil helst slippe å forholde meg til nobø-appens ukesprogram etc. Hvis man kan legge til og fjerne komponenter også er det en bonus. 

 

Si gjerne ifra om det er noe jeg kan hjelpe til med! 

Endret av olloe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, olloe skrev:

Veldig bra! Har du sett på echoromeo sin start? De hadde vel satt opp autodiscovery hvis jeg ikke tar feil. 

 

 

Ja, jeg bruker det som bibliotek, men jeg har ikke integrert med autodiscovery ennå. Det var litt enklere å bare sende inn 3 siste sifrene i device id-en i hub-en min.

 

Det er kanskje mulig å konstant kjøre sonene i overstyringsmodus - da trenger ikke HA å forholde seg til ukeprogrammene. Det er rundt dette jeg er mest usikker.

 

Det mangler også callback fra biblioteket til echoromeo, men det ser ut til å være mulig å få på plass etter hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Beklager stopp i framgongen, det er desverre slikt som skjer av og til. Vi tek gjerne imot hjelp til vidare utvikling!

 

Når det gjeld HA-implementasjon så merkar eg at eg er på endå tynnare is enn på pynobo. Eg skal prøve å få laga eit repo med det i løpet av helga, men eg er veldig interessert i å sjå kva du har fått til @omw

 

Eit anna problem eg har er at når Nobø Huben kjører sin daglige restart så blir den av og til ikkje funne av routeren igjen, og einaste måten eg klarer å få kontakt igjen er å restarte routeren. Nokon andre som har hatt samme problemet?

 

(Eg fikk av ukjent grunn ikkje varsel på posting i tråden i oktober, så eg er visst endå treigare på responsen enn eg trudde)

Endret av echoromeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lovd: https://github.com/echoromeo/hanobo
 

Eg har berre visning/endring av sone og eco/comfort temperatur, men sidan eg ikkje har digital styring på mine termostatar så veit ikkje eg om det faktisk fungerar.

Det er litt delay frå ein sender ei overstyring til status faktisk blir oppdatert, sidan oppdateringsfunksjonen er uavhengig av overstyringsfunksjonen.
 

On 22/10/2018 at 21:19, omw said:

Det er kanskje mulig å konstant kjøre sonene i overstyringsmodus - da trenger ikke HA å forholde seg til ukeprogrammene. Det er rundt dette jeg er mest usikker.

Eg ser for meg at det er den beste måten å styre frå HA, men akkurat no når eg testar så er min implementasjon med OVERRIDE_TYPE_NOW.

 

 

Endret av echoromeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei echoromeo! Så kult at du ikke har lagt dette helt fra deg.

 

Jeg har begynt på støtte for PyPi og callbacks, men det er  på ingen måte ferdig testet: https://github.com/oyvindwe/pynobo/tree/callbacks

 

HA-komponenten har jeg holdt på mye mye frem og tilbake - testet både å være en `climate`-plattform og en selvstendig komponent. Jeg tror det siste kanskje kan gi et bedre brukergrensesnitt, men det er en del mer jobb, så jeg har foreløpig endt på å lage en det som en plattform under `climate`. Det siste jeg har holdt på med er å støtte asynkront oppsett og callbacks, så det er litt i biter. Jeg skal se om jeg kan rydde litt i det ila. helgen og pushe til GitHub.

 

Foreløpig kjører jeg bare i lokalt utviklingsmiljø på Mac-en - har ikke testet å legge det ut på Raspberry Pi-en ennå.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 7.42, Vegard1980 skrev:

Men har 3 nobø ovner og fant en brukt Orion billig. Så da kan dette være en god løsning.

 

 

 

Hei Vegard!

 

Så vidt jeg vet trenger du Nobø Eco Hub - det holder ikke med Orion-enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/10/2018 at 22:16, Fjosepose said:

Noen her som har gode kontakter i Dimplex? Ser at det har kommet wifi-panelovner...og kanskje åpent lokalt API? Hadde vært greit å slippe egen hun.

 

Har ikke kommet på produsentens hjemmeside, men Elektroimportøren har dem: https://www.elektroimportoren.no/dimplex-alta-wi-fi-750w-panel/82840007/Product.html?Event=searchlist

 

@Fjosepose: angående lokalt API, har du funnet noen indikasjon på at dette finnes not sted, eller var det mer i retning av et ønske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men jeg frister meg til å spørre alikevel...

 

Jeg har Nobø sitt nye HUB system med tilhørende mange enheter, fungerer flott. Dette er et system som er APP-styrt via IOS eller Androide. Jeg har Mikrosoft telefon og kan dermed ikke benytte denne telefonen til denne styringen. Jeg er heller ikke tilhenger av Apple eller Androide enheter, men jeg har skaffet meg et nettbrett som benyttes kun til denne HUB styringen. Når jeg er ute å reiser så er det tungvint å slepe på et nettbrett kun for å få styrt mine Nobø produkter.

 

Spørsmål:

Finnes det planer om å få systemet til å fungere i PC, dvs windows 10? Finnes det software som jeg kan installere for å få styrt HUB'n via windows?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, John Kr skrev:

Jeg har Mikrosoft telefon og kan dermed ikke benytte denne telefonen til denne styringen.

Du har den beste telefonen, dessverre med det dårligste utvalget av app'er. :( 

Welcome to the "Age of the Apps", der alt må kunne styres med en app fordi "det er det kunden vil ha".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i kontakt med Nobø for en liten tid tilbake, hvor jeg uttrykte min "overraskelse" over at Nobø ikke valgte å utvikle enten egne produkter for f.eks Z-wave eller et grensesnitt for sin egen Energy Hub mot et åpent system. Tilbakemelding var at de stadig hadde dette oppe som tema, men ikke landet på noen konklusjon.

 

Håpet kan jo være at de faktisk har et ønske om å få til en  åpen "Smarthusløsning", og hvis vi kanskje er mange nok til å "presse" de, så er det enklere for de å ta en god beslutning.

 

Her er min henvendelse:

 

Hei.

 
Jeg har i dag et system basert på EcoHUB, noe som i og for seg fungerer greit nok. Men bare det også. I dag, hvor det finnes så utrolig mye mer i markedet, så setter bare ens egne (produsentens) tanker, begrensingene.
 
I mitt system har jeg mange panelovner og mange termostater. I tillegg styring av ventilasjon og utestikk til motorvarmer. Systemet har mange gode egenskaper, men også klart sine begrensinger.
 
 
Jeg vil videre i livet..
 
.. og i den forbindelse har jeg kjøpt inn et utbyggbart smarthussystem. Det er leit å si det, men EcoHUB med sin app, setter en begrensning i sitt lukkede system. Derfor hadde jeg bestemt meg for å gå over til andre leverandører som spiller på det åpne laget, og som lett lar seg implementere i mitt (og mange andre) smarthussystem.
 
Nå sitter jeg her da, med en nyervervet termostat i hånden, som spiller på det åpne Z-Wave-språket. Fin og flott er den, men så tenker jeg.. Dette må da Nobø/Glen Dimplex kunne gjøre vesentlig bedre. Og ikke bare det, men ha en løsning som implementerer flere funksjoner enn den som jeg her sitter med. Tenker jo også at dette må da være et kjempemarked for Nobø, da det i dag er mange som går over til smarthussystemer, men sitter (som meg) på mange panelovner og termostater fra Nobø. Og jammen ser jeg ikke at frekvensen signaler sendes på, er samme som Z-wave. Det burde jo gjøre utviklingen både gunstig og lett.
 
Så.. Hvorfor gjør ikke Nobø noe med dette? Hvorfor vil de ikke ta sin del av dette markedet, som er like mye i andre land som her hjemme? Og hvorfor skal de tviholde på en egen app/EcoHUB som etter all sannsynlighet vil tvinge seg i døden om ikke mange år?
 
Merkelige spørsmål kanskje, men ikke desto mer viktig. Svaret er jo enkelt.. Penger. Det koster penger å utvikle noe. Og så lenge man er i tro om at det man har er best, så tviholder man på det. Men sannheten er vel at vi kan ikke ha et system for ditt og et system for datt.. men dertil hørende like mange apper. Det er jo ikke særlig smart. Og når folk finner ut at det ikke er særlig smart, så vil jo det ikke bli mer penger til de som tviholder på sitt system.
 
 
SÅ.. Derfor utfordrer jeg herved Nobø/Glen Dimplex til følgende:
  1. Utvikle termostater for panelovner (også de gamle) og gulvtermostater som sender signaler over den åpne Z-Wave-protokollen eller tilsvarende.
  2. Alternativt, og kanskje enda lettere, bedre og rimeligere (og ikke minst smart for Nobø), utvikle et grensesnitt (eller ny EcoHUB) som gjør at EcoHUB kan implementeres fullstendig i et åpent smarthussystem.
  3. Eller hvorfor ikke begge deler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo Nobø lagt ut API til Ecohub, så det er fullt mulig å utvikle grensesnitt mot andre, åpne rammeverk for hjemmeautomasjon. Noe arbeid er også gjort for å få til integrasjon mot Home Assistant, og slik kan man på sikt også få tilgang til monitorering og kontroll uten å bruke Nobø-appen. Nobø har satset på proprietær radiokommunikasjon, det er de ikke alene om, og det er ikke sikkert at det er "lett" å gå over til Z-Wave eller andre protokoller, selv om de bruker samme frekvensbånd. Det er på sett og vis også enklere å utvide funksjonalitet når du kontrollerer protokollen selv, og ikke må følge en standard slavisk. Jeg synes de godt kan få litt skryt for (omsider) å ha åpnet APIet sitt, slik at det blir enklere å utvikle alternative løsninger.

 

Hjemmeautomasjon er et teknologiområde i en kontinuerlig utvikling, med stadige nyvinninger. Det er ikke sikkert at Z-Wave (eller andre) vil være enerådende i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i alt du skriver, Trygve. Likevel må Nobø, som mange andre, følge med på den reelle utvikling som foregår. Om det er ene eller andre veien som er rett, vil bare fremtiden vise. Sånn har det vært i mange andre settinger før, og vil komme en rekke også i fremtiden.

 

Det er klart at Nobø skal få skryt for å gjøre tilgjengelig sitt API, sånn at andre kan gjøre seg nytt av det. De skal ha skryt av mye annet godt arbeid også, og ris for noe dårlig, men det betyr ikke at man ikke kan gjøre enda mer. Det er også, slik jeg har forstått det, vanskelig å nyttiggjøre seg informasjonen som fremkommer i API'et, og hvem er da bedre enn Nobø selv til å gjøre seg tilpasning til andre systemer. Det vil jo også være litt unødvendig at hver mann sitter på sin tue og utvikler noe som bare nesten fungerer, selv om dette helt sikkert er spennende for mange av de som forstår hva de holder på med. Der er ikke vi alle.

 

Som jeg skriver i min henvendelse, har jeg brukt Nobø en tid, tror det dreier seg om nærmere 25 år, og hatt mye glede og en noe frustrasjon over produktene. Hvor mange defekte komponenter jeg har byttet gjennom tiden, vet jeg ikke, men Nobø har alltid ryddet opp i problemene. De kom faktisk hjem til meg ved ett tilfelle, for å fundere over noe problematikk. Og nye enheter kommer stadig i posten ved nye henvendelser. Som de uttrykte ved siste telefonsamtale: "Ja, dette må være den lengste loggen vi har her".

 

Uansett: Jeg hadde satt pris på om Nobø/Glen Dimplex tok seg bryet med å utvikle noe som kunne gjøre seg nytte i de åpne systemene vi har i dag. Om det er Z-wave eller noe annet, spiller ikke så stor rolle så lenge det er muligheter for integrasjon og tilstrekkelig informasjon blir overført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.