Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Har Domoticz en fremtid?


rozon

Anbefalte innlegg

I dag krasjet databasen min. DeviceStatus tabellen er helt tom, og huset er rimelig statisk. Det får meg til å tenke litt på fremtiden til Domoticz, som jeg ikke ser på som veldig lys med mindre det gjøres store endringer. Joda, jeg gjennoppretter fort databasen og det er ikke helt grunnen til dette innlegget. Det jeg vil frem til er en smule tyngre.

 

Domoticz oppstod sammen med RFXtrx transceiverne, og veldig mye av bakgrunnen og hvordan ting gjøres i Domoticz er knyttet til nettopp disse gamle (stødige) og udødelige protokollene. Vi ser jo dette i device lista vår der nye Z-Wave enheter blir lagt inn som gode gamle Oregon instrumenter. Saken er den at å legge til ny hardware i Domoticz er å translere den nye dingsen til et format som kan passe med eksisterende devices.

 

Sånn kan vi fortsette i mange år til, men kaster vi på en måte perler for svin med å støtte opp rundt dette istedet for å starte prosessen med å modernisere systemet? Jo mer hardware vi lager støtte for, jo mer omskriving blir det den dagen vi endelig må skifte tankesett. Og vi vil en dag måtte gjøre noen endringer.

 

Domoticz er fortsatt det "beste" valget av system dersom du ønsker:

* web basert oppsett av alt

* tight kode som kan kjøres på hva som helst

* open source

* god støtte for hardware

 

Dette endres ikke, og er du en som bare installerer og bruker Domoticz så er bekymringene mine langt utenfor det du trenger tenke på. Er du derimot utvikler, eller kanskje en utstyrsleverandør, så er dette ting man må ta med i bagasjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som bruker eldre systemer, og ikke hopper automatisk over på de hippe og kule, så tror jeg dette er en klassisk bekymring. HS2 hadde det nøyaktig samme problemet, og enkelte vil (med urette?) hevde at HS3 også har det.

 

Det jeg vet er mer statistisk. Det kommer til stadighet nye hjemmeautomasjonssystemer, men Domoticz er fremdeles blandt de man hører om. Slik kommer det nok til å fortsette en stund, og vil nok overleve noen døgnfluer til innen HA. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.