Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber plugin - Hva ønsker du deg?


Moskus

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, poskare skrev:

Er det noen mulighet for å sende informasjon til Tibber appen om de ulike varmekildene i huset, slik at det kan styres iht. deres løsning?

Det er ikke meg det henger på, men Tibber. De skulle komme tilbake til meg, men tror ikke de er helt klare enda... Skal purre dem "om litt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke meg det henger på, men Tibber. De skulle komme tilbake til meg, men tror ikke de er helt klare enda... Skal purre dem "om litt".

 

Ah, ok. Har spurt de tidligere, så da skader det ikke om jeg *dytter" litt på den saken gjennom appen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet til Tibber nå jeg også, men hvor smart er egentlig appen deres sammenlignet med å styre ting selv via HS? 

Uansett ikke aktuelt å måtte benytte futurehome hubben for min del

Byttet mest for å få prisene og historikk inn i HS med denne plugin ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Actibus skrev:

Har byttet til Tibber nå jeg også, men hvor smart er egentlig appen deres sammenlignet med å styre ting selv via HS?

Tja... DET er et godt spørsmål!

 

Egentlig tviler jeg på at forskjellen blir stor, men jeg vil likevel undersøke det når jeg kan. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus ref. an klodre posten under AMS prising.

 

Eventen trigget nå klokken hel når prisen endret seg i TibberSeer, selv om timeprisen jo er langt under 76 øre, er 48 øre nå.

Har jeg satt den feil? Stod valgfri øre, alt annet er i øre og ikke kroner. Får du sjekket pluginen eller har jeg blingset helt et sted?

image.thumb.png.71f2b574983171635f9a20a228643ac9.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, iceball skrev:

Eventen trigget nå klokken hel når prisen endret seg i TibberSeer, selv om timeprisen jo er langt under 76 øre, er 48 øre nå.

Har jeg satt den feil? Stod valgfri øre, alt annet er i øre og ikke kroner. Får du sjekket pluginen eller har jeg blingset helt et sted?

Jeg kan sjekke, men jeg har testet dette så veldig at det virker rart...

 

Det var veldig rart. Den sjekker jo prisen NÅ og ikke gjennomsnittsprisen. Skal dobbeltsjekke enda en gang.

 

 

9 timer siden, iceball skrev:

Bug i utregning av  Statics Low? Statics High mangler ikon.

image.thumb.png.dad1d3fc3cf86ea6c946da74b58e5e3e.png

Nix. Low er gitt av Average - StDev.

 

High mangler ikon...? 

Ja, ser nå at jeg har gjort en idiotisk antakelse: "Strømprisen kommer aldri over 175 øre pr kWh".

Baserte det på siste års strømpriser hvor høyeste var ca. 140 øre pr kWh... Må korrigeres!

 

Du vil se at Current Price også mister ikon fra og med kl. 07...

 

 

 

1 time siden, Dennis87 skrev:

Poenget er at de fleste andre har en fast pris hele dagen

... og nå som AMS-målere skal være på plass i ALLE norske hjem innen 01.01.2019, så kan du regne med at denne modellen ikke varer så mye lenger. Eller i det minste at fastpris-avtaler blir kraftig justert.

 

Det fungerer slik: En fastpris blir satt av strømleverandøren, som må være høyere enn gjennomsnittsprisen. Fastpris for kunden gir en risiko for leverandøren, og derfor skal de tjene mer penger på det, akkurat slik fast rente på lånet ditt i banken over tid ikke lønner seg. 

 

Leverandøren må jo kjøpe strømmen NÅ og betale gjeldende pris NÅ. Forskjellen mellom fastprisen din og selskapets pris er derfor et rent tap med slike priser som i dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 21.46, Moskus skrev:

Njaaa... burde være hver gang plugin'en starter. Kanskje din restarter en gang i døgnet? Kan du sjekke loggen?

Sjekket loggen, kan ikke se at plugin´en restarter. men jeg får 2 linjer hvert 15 min som jeg ikke skjønner.

mar-01 20.15.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, UpdateData ERROR: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
mar-01 20.15.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, GetConsumption ERROR: Indeksen var utenfor området. Den må være ikke-negativ og mindre enn størrelsen på samlingen. Parameternavn: index
mar-01 20.00.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, UpdateData ERROR: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
mar-01 20.00.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, GetConsumption ERROR: Indeksen var utenfor området. Den må være ikke-negativ og mindre enn størrelsen på samlingen. Parameternavn: index
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruud skrev:

Sjekket loggen, kan ikke se at plugin´en restarter. men jeg får 2 linjer hvert 15 min som jeg ikke skjønner.

mar-01 20.15.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, UpdateData ERROR: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
mar-01 20.15.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, GetConsumption ERROR: Indeksen var utenfor området. Den må være ikke-negativ og mindre enn størrelsen på samlingen. Parameternavn: index
mar-01 20.00.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, UpdateData ERROR: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
mar-01 20.00.02   TibberSeer ERROR TibberConsumption, GetConsumption ERROR: Indeksen var utenfor området. Den må være ikke-negativ og mindre enn størrelsen på samlingen. Parameternavn: index

 

Har du nettopp blitt kunde? Har Tibber rukket å få noe måledata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ruud skrev:

Sjekket loggen, kan ikke se at plugin´en restarter. men jeg får 2 linjer hvert 15 min som jeg ikke skjønner.

Det kan se ut som du ikke har noen "hjem" definert. DET vil i så fall være rart, så vi får begynne å debugge.

 

Kan du sjekke på developer.tibber.com/explorer? Last din token, og velg "Home" i nedtrekksmenyen for queries:

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg at pluginen kan generere devicer basert på visse settinger som f.eks: Devicen slås av de X antall dyreste timene i døgnet hvor prisen er over Y øre. Eks. kan man velge at varmtvannsberederen koples mot denne devicen, og man velger at den skal kunne være av max 4 timer i døgnet. Hvis prisen er under 60 øre (Y) er den aldri av, hvis den er over kan den maks være av i 4 timer (X). Man kan opprette flere slike med forskjellig settinger alt ut fra hvor lenge man ønsker at utstyret maksimalt kan være av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blodstrupmoen skrev:

Jeg ønsker meg at pluginen kan generere devicer basert på visse settinger som f.eks: Devicen slås av de X antall dyreste timene i døgnet hvor prisen er over Y øre. Eks. kan man velge at varmtvannsberederen koples mot denne devicen, og man velger at den skal kunne være av max 4 timer i døgnet. Hvis prisen er under 60 øre (Y) er den aldri av, hvis den er over kan den maks være av i 4 timer (X). Man kan opprette flere slike med forskjellig settinger alt ut fra hvor lenge man ønsker at utstyret maksimalt kan være av.

Så vidt jeg forstår har du mulighet til å sette dette opp selv med Eventer...?

 

Hva hvis det legges til et par triggere. "IF price is set to the [X]th highest". Kombinasjonen vil i det minste kunne gjøre dette. Sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Hva hvis det legges til et par triggere. "IF price is set to the [X]th highest". Kombinasjonen vil i det minste kunne gjøre dette. Sant?

Jo, men hvis man skal slå av noe i f.eks 7 timer pluss å ta med prisgrense blir det mye if/or setninger. Det bør jo også tas med lowest så man kan lade elbilen ved lavest pris;)

Men triggere er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, iceball skrev:

Nytt ønske: grafen med dagens pris beholdes i minst 2-3 dag, altså gårsdagens pris i tillegg til dagens. 

Det er allerede på todo-lista, kanskje ikke helt som du tenker deg, men likevel. Grafen blir lagret med filnavn i datoformat, slik at du kan lagre eldre historikk.

 

Men det er mulig å få til det du ønsker deg også uten for store problemer. Nå (i snart ny versjon) blir "Today.png" og "Tomorrow.png" generert. Er ikke vanskelig å rename "Today.png" til "Yesterday.png" når kl. er 00:00. :) 

 

 

 

9 timer siden, Blodstrupmoen skrev:

Jo, men hvis man skal slå av noe i f.eks 7 timer pluss å ta med prisgrense blir det mye if/or setninger. Det bør jo også tas med lowest så man kan lade elbilen ved lavest pris;)

Men triggere er bedre enn ingenting.

"The Xth lowest price" er naturlig å ta med, selvfølgelig.

 

Jeg ser ikke helt hva som er anderledes mellom det du tenker på og f.eks. dette:

IF price is set higher than the 5th highest value
THEN Set VVB to off

IF the price is set lower than the 5th highest value
THEN set VVB to On.

 

Da er det helt automatisk 5 timer som den maksimalt er av. Hvis du vil gjøre dette kun når prisen er høyere enn X, så er det jo bare å legge det inn som en betingelse.

IF price is set higher than the 5th highest value
AND the price is higher than 80 øre
THEN Set VVB to off

 

Ferdig. :)

 

 

Er det noe sånt du tenker på, eller har jeg gått glipp av noe?

(Det ville i så fall ikek være første gangen)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har akkurat fått Tibber, ble aktivert i går. 

 

Når jeg legger inn API key så får jeg kun 2 stk devicer. 

image.thumb.png.128db5d608dca5e4e76704150b030328.png

 

Når jeg trykker "refresh now" så skjer ingenting. Jeg har huket av alle opsjoner under konfigureringen. Hva er det jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.