Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Teza Home Center 2


Teza

Anbefalte innlegg

Fikk hentet det nyervervede utstyret i dag, oppdatert firmware på HC2 og koblet opp enhetene mot HC2.

Ikke rare greiene, men må vel kunne kalle det en ok start?

 

Kjøkken:

Fibaro Bevegelsessensor 2 ZW5

Fibaro Veggplugg - Kjøleskap

Fibaro Veggplugg - Vannkoker

Fibaro Veggplugg - Kaffetrakter

Fibaro Veggplugg - Lys over kjøkkenbenk

 

Scene 1; Lys kjøkkenbenk på ved bevegelse

Scene 2; Lys kjøkkenbenk av etter 2 min, hvis ingen bevegelse over 1 minutt.

Scene 3; Strøm til vannkoker slås av 7 minutter etter registrert forbruk på 100 W over 10 s.

 

Stue:

Fibaro Bevegelsessensor 2 ZW5

Fibaro Røykvarsler 2 

Fibaro Veggplugg - Gulvlampe 1

Fibaro Veggplugg - Gulvlampe 2

Fibaro Veggplugg - Bordlampe

Fibaro Veggplugg - Stereobenk

 

Entré:

Fibaro Bevegelsessensor 2 ZW5

 

Kontor:

Fibaro Bevegelsessensor 2 ZW5

Fibaro Røykvarsler 2 

Fibaro Veggplugg - Datautstyr

Fibaro Veggplugg - Hobbybord

Fibaro Veggplugg - Varmeovn

 

Scene 1; Varmeovn på hvis temperatur er under 21 gr.C

Scene 2; Varmeovn av hvis temperatur er over 24 gr.C

 

Soverom:

Fibaro Bevegelsessensor 2 ZW5

Fibaro Røykvarsler 2 

Fibaro Veggplugg - Lys nattbord

 

Vaskerom:

Fibaro Røykvarsler 2 

Fibaro Veggplugg - Varmtvannstank

Fibaro Veggplugg - Vaskemaskin

Fibaro Veggplugg - Tørketrommel

 

Loft:

Fibaro Veggplugg - Nettverksutstyr

 

Utebod:

Fibaro Røykvarsler 2 

 

 

Sliter dog litt med å finne ut av scenes og hvordan dette bør settes opp.

Ønsker bl.a. å lage en scene for når jeg er bortreist, hvor nesten alle Fibaro Veggplugger slås av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teza skrev:

Ikke rare greiene, men må vel kunne kalle det en ok start?

Alle må begynne et sted. :)

 

1 time siden, Teza skrev:

Fibaro Veggplugg - Varmtvannstank

Fibaro Veggplugg - Vaskemaskin

Fibaro Veggplugg - Tørketrommel

Det kan vel stilles spørsmål med om Wall Plug er det riktige til dette formålet. For noen går det, for andre ikke. Det kan hende at Wall Plug'ene kommer til å ryke, da får du bytte dem ut med Aeon Labs.

 

Varmtvannstank burde i alle tilfeller IKKE være koblet til med stikkontakt, men skrus på plass. En av de vanligste brannårsakene i norske hjem er visstnok varmtvannsberedere med stikkontakt (dette er forresten forbudt i nye installasjoner), i følge brannverninspektøren jeg hadde på besøk for å inspisere huset. Jeg har kjøpt en heavy duty switch, bare venter på å få elektriker på besøk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset og varmtvannstanken er fra 2005, så vil tro det er lovlig, hadde det også i min forrige bolig og fikk ingen anmerkninger på el kontrollen jeg hadde der (2 - 3 år siden?).

Så lenge ikke kontakten blir varm, er det ikke problematisk.

 

Tanken trekker 2kW, men spørs om veggpluggen til Fibaro takler det over tid.

Tømmer jeg tanken trekker den 2 kW i ca. 5 timer, slås av i ca. 2 t 40 min, går i ca. 20 min før den igjen slår seg av.

 

Edit:

Fibaro Veggplugg:

11A, 110-230V, 50/60 Hz - continuous load

13A, 110-230V, 50/60 Hz - momentary load

 

Tanken min ligger under disse verdiene.

 

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Teza said:

 

Tanken trekker 2kW, men spørs om veggpluggen til Fibaro takler det over tid.

Jeg bruker en Fibaro Wall Plug i garasjen for å lade en VW  Passat GTE Hybrid. Den trekker drøye 2KW i en time eller to. Den har klart seg fint hos meg, i ca 9 mnd.

Ser det er blandede erfaringer, men er nok best å følge med på stikk/pinner osv, for å se etter fargeforandring pga evt varme

image.png.5527f386ecc22e9748e9a768c8c0ab23.png

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med, stoler ikke blindt på produsenten.

 

Er jo mange som har tørketrommel i samme rom, og er temperaturene høye nok grunnet dette, vil nok pluggene slite.

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Teza skrev:

Huset og varmtvannstanken er fra 2005, så vil tro det er lovlig, hadde det også i min forrige bolig og fikk ingen anmerkninger på el kontrollen jeg hadde der (2 - 3 år siden?).

 

Forskriftsendringen har ikke tilbakevirkende kraft, så det er lov i eldre installasjoner. Jeg fikk koblet om min 3 kW Ozo-vvb fra støpsel til fastkoblet bare noen måneder etter jeg flyttet inn i huset. Det er en grunn til at det ikke er lov i nye installasjoner, det gjør det ikke ufarlig i eldre installasjoner... 

 

Kommer nok til å montere en DIN-montert måler/aktuator i sikringsskapet for å måle/bryte vvb ved en senere anledning. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har fulgt med Fibaro wallplug på varmtvannstanken en periode nå.

 

Kanskje 98% av gangene jeg har kontrollert den, har det ikke vært noe varmegang etter flere timers belastning.

Det har dog hendt at plugg/kontakt/støpsel er blitt varme, og er det noe jeg ikke liker så er det varmegang i det elektriske.

 

Har derfor fulgt rådet til Moskus og montert en Aeotec Heavy Duty Smart Switch Gen 5 (ZW078) bryter på varmtvannstanken.

Anbefaler andre som bruker Fibaro Wall Plugg ved høy belastning, til å kontrollere disse jevnlig for varmegang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Teza skrev:

Har fulgt med Fibaro wallplug på varmtvannstanken en periode nå.

Det har i utgangspunktet vært forbudt med støpsel på varmtvannstank siden 2010 eller noe sånn pga. varmegang. Da sier det seg vel selv at det er ekstra dumt å plugge det gjennom et produkt som også utvikler varme :)

Aeotec Heavy Duty Smart Switch er vel beste alternativ for varmtvannstank. For vaskemaskiner o.l. finnes det noen produkter som er godkjent for 16A https://prisguiden.no/produkt/foxx-smart-switch-gen5-277363

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.