Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Markedspris vs fast pris pr kWh


Anbefalte innlegg

En liten analyse om markedspris eller fastpris lønner seg. Her er ingen 100% svar, og svaret er det jeg har betalt. Vi har ikke hatt AMS-måler mer enn 12 dager nå, så resten av tiden er basert på "tidsveiingen" som Lyse oppgir til Tibber.

 

Først en fin GIF av timepriser de siste 200 døgn:

Webp.net-gifmaker (2).gif

(Blå er prisen for den aktuelle timen, rødt heltrukken er gjennomsnittsprisen for døgnet, stiplet er High og Low, dvs. snittpris + og - et standardavvik for døgnet).

 

På det jevne er prisene forholdsvis lave, dvs nærmere 30 øre enn 40 øre. Noen gå ganger er de høye som det holder, men da er de skikkelig høye! Disse timene er det vel man primært bør unngå å bruke for mye strøm, og der kan jo TibberSeer hjelpe. ;) 

 

Snittpriser, High, Low, Max og Min plottet over tid gir dette:

AllData.png

 

 

Snittpriser pr. time i døgnet fra 25. mai til 1. november 2017 ser slik ut:

AverageHourly sommer.png

 

 

Snittpriser pr. time i døgnet etter 1. november 2017 til dd ser slik ut:

AverageHourly vinter.png

 

 

Jeg har regnet ut snittprisen for alt jeg har betalt, vektet pr time etter forbruk, og det gir en gjennomsnittspris pr kWh på 37,05 øre. Hvis du da har et abonnement på 37,10 øre så er det stort sett det samme, men du slipper å ta hensyn til toppen av kurvene. Du kan imidlertid ikke spare noen kroner på å skru av f.eks. VVB i høye perioder heller.

 

Vi hadde tidliLgere Lyse. De oppgir at de bruker nordpool-priser + et påslag på 4,5 øre pr kWh. I tillegg koster abonnementet 47 kr i måneden. Altså er dyrere enn Tibber, både pr kWh og for faste kostnader. Har spart ca. 576 kr siden mai på bytte. Ikke den store forskjellen, men det er en forskjell.

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, gullfrode skrev:

Kommer nettleie i tillegg til prisene du oppgir?

Ja, siden nettleien er konstant, men varierer fra "operatør" til "operatør" utelot jeg den.

 

7 timer siden, gullfrode skrev:

Har ikke fulgt med noe på strøm, sett mer nytte og lønnsomhet i å jobbe mer ifht å følge med

Hensikten min er i det minste å automatisere såpass at jeg i utgangspunktet ikke trenger å følge med. Huset skal ta hensyn til peak-priser automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men siden snittprisen ligger over det jeg betaler, samt at jeg har dårlig isolert hus må jeg vente:( (WAFen synker når jeg automatiserer og kommer med høyere kostnad).

Fikk nettopp AMS, så regner med strømprisene endrer seg etterhvert. Bruker feks elbil kun til korte turer, lader via 10Amp, så har en del å spare om det blir timeprtime-priser etterhvert. Keep up the good work!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, gullfrode skrev:

siden snittprisen ligger over det jeg betaler

Ja, har du en gammel fastprisavtale med lav pris pr kWh, så hold på den.

 

Men strømleverandørene vil nok ikke tape penger, så når avtalen går ut må du nok regne med at den stiger. Variabel pris skal alltid være billigere enn fastpris, fordi nettselskapene må jo kjøpe strømmen med nordpools priser og må ta høyde for variasjonen. Forskjellen + litt til (som fortjeneste) legges i fastprisen.

 

Unntaket er jo hvis leverandøren har bommet når de kikker inn i krystallkula... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg prøvde å se på min regning for januar. Jeg har ett strømprodukt som innheholder navnet SpotPris. Men på regningen er hele januar på en linje med prisen 33.40 øre/kWh.

 

Dette varierer seg vel ikke time for time? Kanskje dag for dag? Eller er det ett gjennomsnitt for måneden?

 

Hva er spotpris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg har ett strømprodukt som innheholder navnet SpotPris. Men på regningen er hele januar på en linje med prisen 33.40 øre/kWh.

Sannsynligvis en "tidsvektet gjennomsnittspris". Man summerer alle (pris pr time * forbruket for den spesifikke timen) og deler på totalt forbruk. 33,4 øre/kWh er ganske bra for januar, men det kommer an på om det er med moms og "el.sertifikater" eller ei...

 

Hvis du ikke har AMS er det en "antatt fordeling over forbruket ditt"; dvs noen kloke hoder har laget en algoritme som tidsvekter forbruket du leser av hver måned.

 

 

Spotpris pleier å være nordpool-priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill si verdien i å få litt mer nørding på plass(tibber) er verdt mer enn det en sparer :P Så lenge de kan gi meg"fornybar" strøm, og info som kan puttes i grafer og nørdes så er jeg veldig fornøyd. Forøvrig ville jeg nok betalt noen kroner ekstra og :P

 

Nå mangler det bare å få på plass AMS info ift forbruk, så en kan holde styr på forbruket og virkelig spare penger på nettleien i fremtiden. Og når vi først er inne på det, ikke glem å kjøp en tesla og installer teslaSeer for å spare noen kroner i nettleie :P

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
4 minutter siden, Dennis87 skrev:

Over 3 kr kwh nå med Tibber 1f602.png Finner nok et annet strømselskap, det lille man sparer med å drive å styre med dette blir spist opp av de høye peakene. 

 

Prisen på Nordpool er nesten 2,50 bortsett fra kr.sand og bergen... da må du plusse på mva og påslag fra nettselskapet ditt. Så det skal godt gjøres å få noe særlig billigere enn 3 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de fleste andre har en fast pris hele dagen men med tibber er prisene så høy rundt kl 7-8 og ettermiddagen så det man sparer blir spist opp. Sikkert fint har man mulighet til å nesten ikke bruke strøm når det er dyrt. Hvis ikke er det enklere å bare ha en fast pris så kan man bruke når det passer uten å tenke på noe på det.

Ser snittprisen i løpet av en måned på tibber ligger rundt det samme som de andre så lenge man stort sett styrer unna å bruke mye i de peakene når strømprisen er høy. Hvis ikke blir det dyrere og hvorfor drive å styre med det da bare pga en fancy app?

Noen som har regnet på det? Ser i Januar og februar styrte jeg så mye strøm som mulig utenom peakene som lading av elbil og lavere varme når prisene var høy. Likevel havnet jeg i snitt ca 3-5 øre høyere enn de billigste strømselskapene som har en fast pris hele dagen. Så gikk bare utover komfort hjemme og sparte ikke noe. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de skal tjene penger er helt greit men skal ha en gevinst for meg som kunde også. Jeg ser bare på hva stømprisen ble totalt i måneden pr kwt og Tibber ble dyrere enn jeg kunne fått hos andre selv om jeg gjorde en aktiv innsats med å spare. Som å sette opp automatiseringer som satte ned temp når det var dyr strøm, ladet elbilen på natten når det var billigst osv.

Så bytter selskap og kjører slik som før med full varme når jeg kommer hjem fra jobb og om morgenen. Gidder ikke gjøre en innsats med å spare når det bare er Tibber som tjener på det. Eneste jeg oppnådde var kaldt hjem når jeg kom hjem fra jobb og om morgenen, til ca samme måned kwh pris som jeg kan få hos andre som man kan bruke strøm hele dagen til samme pris uansett tid. 

At det kommer slik på de andre i framtiden gjør det helt sikkert men enn så lenge er det ikke det. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Dennis87 skrev:

Jeg ser bare på hva stømprisen ble totalt i måneden og Tibber ble dyrere enn jeg kunne fått hos andre selv om jeg gjorde en aktiv innsats med å spare. Som å sette opp automatiseringer som satte ned temp når det var dyr strøm, ladet på natten når det var billigst osv.

Ja, du kan kose deg med dette enn så lenge. Det kommer nok som sagt til å endre seg. :) 

 

Hvilken månedlig gjennomsnittspris fikk du med Tibber og hva har du nå?

 

 

53 minutter siden, Dennis87 skrev:

At det kommer slik på de andre i framtiden gjør det helt sikkert men enn så lenge er det ikke det. 

Ja, jeg finner ingen leverandører her i distriktet som gir meg noe særlig større gevinst enn Tibber.

 

Tibber og Lyse kjører samme prisstrategi, dvs Nordpool-priser, men Lyse har i tillegg et påslag på 4,50 øre samt høyere månedspris (kr 47). Bare dette gjør at jeg har spart rundt 5-600 kr siden mai fra å bytte fra Lyse.

 

NorgesEnergi har 12 lavere månedspris enn Tibber, men et påslag på 3,60 øre pr kWh istedenfor. Hvis du da bruker ca 333 kWh eller mer i måneden blir Tibber billigere (og det gjør vi bare på ei uke, sånn cirka).

 

 

Nå er strømprisen avhengig av hvor du bor i landet. F.eks de nordligste delene har best priser. Lenger sør og østover stiger prisen.

Det er jo ikke mulig å selge strøm billigere enn Nordpool over tid fordi man taper penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dennis87 skrev:

At de skal tjene penger er helt greit men skal ha en gevinst for meg som kunde også. Jeg ser bare på hva stømprisen ble totalt i måneden pr kwt og Tibber ble dyrere enn jeg kunne fått hos andre selv om jeg gjorde en aktiv innsats med å spare. Som å sette opp automatiseringer som satte ned temp når det var dyr strøm, ladet elbilen på natten når det var billigst osv.

Så bytter selskap og kjører slik som før med full varme når jeg kommer hjem fra jobb og om morgenen. Gidder ikke gjøre en innsats med å spare når det bare er Tibber som tjener på det. Eneste jeg oppnådde var kaldt hjem når jeg kom hjem fra jobb og om morgenen, til ca samme måned kwh pris som jeg kan få hos andre som man kan bruke strøm hele dagen til samme pris uansett tid. 

At det kommer slik på de andre i framtiden gjør det helt sikkert men enn så lenge er det ikke det. 

Hva baserer du sammenligningen på?

Hvor finner du snittprisen for spotprisavtaler hos andre leverandører enn din egen?

På nettsidene ligger jo gjerne kun prisen akkurat nå, og det hjelper jo lite

 

Regner med de fleste bruker timesmåling der de har mulighet, også viser de bare en snittpris for hele måneden på fakturaen, hadde blitt en lang faktura hvis de skulle vist priser for hver time/dag.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Actibus skrev:

Hva baserer du sammenligningen på?

Hvor finner du snittprisen for spotprisavtaler hos andre leverandører enn din egen?

På nettsidene ligger jo gjerne kun prisen akkurat nå, og det hjelper jo lite

 

Regner med de fleste bruker timesmåling der de har mulighet, også viser de bare en snittpris for hele måneden på fakturaen, hadde blitt en lang faktura hvis de skulle vist priser for hver time/dag.


Sammenligner med hva en kompis hadde i snittpris hos Guldbrandals energi. Feks i januar hadde jeg i følge tibber fakturaen en snitt pris på 40.57 øre.  En kompis hadde snitt på 39 øre men har bare brukt strøm når det passer. Jeg har derimot prøvd å spare med å bruke så mye som mulig utenom strømtoppene men ser ikke ut til at det ga meg noen ting. 

Ser samme tendenser for Februar. Men må sikkert følge med på dette over flere måneder. Mulig tibber henter seg veldig inn i sommer månedene.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dennis87 skrev:


Sammenligner med hva en kompis hadde i snittpris hos Guldbrandals energi. Feks i januar hadde jeg i følge tibber fakturaen en snitt pris på 40.57 øre hos Tibber. Min kompis hadde snitt på 39 øre men har bare brukt strøm når det passer. Jeg har derimot prøvd å spare med å bruke så mye som mulig utenom strømtoppene.

Ser samme tendenser for Februar. Men må sikkert følge med på dette over flere måneder. Mulig tibber henter seg veldig inn i sommer månedene.

 

Har han fornybar? Det koster jo noen øre ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Salvesen skrev:

 

Har han fornybar? Det koster jo noen øre ekstra :)


Nei det er det vell ikke hos GE. Men akkurat de greiene der bryr jeg meg lite om :P  Er stort sett ren vannkraft i Norge uansett hva kraftselskapene driver å trikser med disse sertifikatene sine som de selger flere ganger for at folk skal få god samvittighet. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dennis87 skrev:


Nei det er det vell ikke hos GE. Men akkurat de greiene der bryr jeg meg lite om :P  Er stort sett ren vannkraft i Norge uansett hva kraftselskapene driver å trikser med.

 

Hehe om en bryr seg eller ikke, så må en fortsatt betale for sertifikatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er minimalt Norge importer og ofte produseres mer. Så er stort sett bare strøm fra vannkraft vi får i kontaktene uansett hva de driver å sier de "ekporterer" ut for at folk i andre land skal tro og betale for at de får ren strøm og vi skitten strøm.
 

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Nokkeltall-1974-2012/

 

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dennis87 skrev:

At de skal tjene penger er helt greit men skal ha en gevinst for meg som kunde også. Jeg ser bare på hva stømprisen ble totalt i måneden pr kwt og Tibber ble dyrere enn jeg kunne fått hos andre selv om jeg gjorde en aktiv innsats med å spare. Som å sette opp automatiseringer som satte ned temp når det var dyr strøm, ladet elbilen på natten når det var billigst osv.

Så bytter selskap og kjører slik som før med full varme når jeg kommer hjem fra jobb og om morgenen. Gidder ikke gjøre en innsats med å spare når det bare er Tibber som tjener på det. Eneste jeg oppnådde var kaldt hjem når jeg kom hjem fra jobb og om morgenen, til ca samme måned kwh pris som jeg kan få hos andre som man kan bruke strøm hele dagen til samme pris uansett tid. 

At det kommer slik på de andre i framtiden gjør det helt sikkert men enn så lenge er det ikke det. 

 

Et av forretningskonseptene til Tibber er å ikke tjene mer penger hvis du bruker mer strøm - til forskjell fra de fleste (alle?) andre. Derfor får du innkjøpspris/spotpris på strøm, men betaler et fast tillegg pr. måned (39 eller 49 - husker ikke helt) uavhengig av forbruk. Så derfor tror jeg ikke uten videre på at man finner billigere kwh-pris enn Tibber, fordi det er nordpool-prisen direkte. Får du billigere øre/kwh hos andre, så er det enten en gave til deg som kunde (som ikke alle andre får, eller så går de konk) eller så blir du lurt av andre påslag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dennis87 skrev:

Får jo litt sjokk når det står over 3 kr bare i strøm pris ?

Tror absolutt ikke du er alene om det! ;) 

 

Kraftbransjen er i en enorm endring for tiden, det har jo historisk vært et område med en del usikkerhet (som sjeldent vinkles gunstig for forbruker). Nå blir iallfall forbruket kartlagt ganske nøyaktig,  så det kommer nok større endringer for mange etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.