Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Patcheskap til bolig


RoRy

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for et 19' 9U skap selv, montert på vegg i en bod (som samboer, ikke jeg,  har omdøpt til "teknisk rom":-)).  Eneste jeg angrer på er at jeg ikke gikk for 12U. Har inntak av Canal Digital-kabeltv og router+spredenett i underetasje i dette skapet, har rør til loft for (fiber og Cat6) for egne switcher med spredenett til etasjen under loftet.  Jeg nekter å installere noe som ikke kan kjøre over Cat6, eneste unntaket som jeg ikke orker å ta kampen med samboer på er boksen fra Canal Digital for lineær tv, der har jeg strukket en coax til stua.

 

Utfra endring i fremtidige behov så ville jeg terminert alt i samme skap, du vet aldri når du vil trekke om eller endre hva et punkt brukes til.

 

Har gått for keystone-moduler for terminering av kabling (fiber og Cat6).  Erfaringsmessig så vet jeg at om man ikke er proff på terminering så vil man etter noen år måtte reterminere kabler så jeg har prøvd mest mulig å bruke pre-terminerte kabler i veggene (bruker da en hun-hun-keystone-modul i veggen) og om den pre-terminerte kabelen er i nogenlunde rett lengde samme i skapet, om ikke så terminerer jeg i keystone-kontakt som ikke trenger verktøy i skapet (et sted å reterminere uten å måtte skru opp veggkontakter). (Med pretermintert kabel så mener jeg en "vanlig" Cat6-kabel i passe lengde.)  Du får keystone også for coax, høyttaler, USB osv så det er et ganske fleksibelt system (og det som brukes proft i kontorbygg etc).  Kjell har noen brukbart utseende kontakter som passer med standard bokser i veggen, de har også panel for 19' rack og verktøyfrie kontakter, på ebay finner du billige hun-hun-skjøtestykker som gjør jobben helt greit.

 

Men jeg lider nok litt av å ha jobbet som overordnet ansvarlig nettverksteknikker for datasentere og kontorbygg i en 10ish år... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.