Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 - plutselig bare "on/off"


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Etter at elektrikeren var her på fredag, så har dimmeren i trappa bestemt seg for å bli en "on/off". Får ikke lengre dimmet den! :(

Det eneste elektrikeren gjorde var å ta sikringen i noen timer, ellers er ingenting endret... Jeg har selvsagt prøvd å restarte den en gang til (ved å ta sikringen igjen), men ingen endring.

 

Har prøvd å kjøre re-kalibrering, men ingen endring.

 

Relevante parametere:

14. Auto-calibration status (read-only parameter)

This parameter determines operating mode of the Dimmer 2 (automatic/manual settings).

Available settings:
0 – calibration procedure not performed or Dimmer 2 operates on manual settings
1 – Dimmer 2 operates on auto-calibration settings

Verdi: 1

 

 30. Load control mode

Forced auto-calibration will set this parameter’s value to 2.

Available settings:
0 – forced leading edge control
1 – forced trailing edge control
2 – control mode selected automatically (based on auto-calibration)

Verdi: 2

 

31. Load control mode recognized during auto-calibration (read only)

Available settings:
0 – leading edge
1 – trailing edge

Verdi: 1

 

 32. On/Off mode

This mode is necessary while connecting non-dimmable light sources. Setting this parameter to 1 automatically ignores brightening/dimming time settings. Forced auto-calibration will set this parameter’s value to 2.

Available settings:
0 – on/off mode disabled (dimming is possible)
1 – on/off mode enabled (dimming is not possible)
2 – mode selected automatically

Verdi: 2

 

33. Dimmability of the load (read only)

Available settings:
0 – Load recognized as dimmable
1 – Load recognized as non-dimmable

Verdi: 0

 

Den dimmer 3 stk GU10 HALED:

https://www.clasohlson.com/no/V-Light-dimbar-Haled-LED-pære-GU10/36-6290

 

Noen som har noen tips til videre feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vitellius skrev:

Prøv og sett parameter 32 til "0".... 

 

Hjalp ikke.

Jeg får valgt forskjellig lysstyrke på devicen, men 1% gir maks lys.

Legger også merke til at den ikke har "soft start" lengre, men slår seg av/på direkte (men det er vel uansett vanlig for "on/off"-enheter?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 19.2.2018 den 9.22, Moskus skrev:

Hva om du fjerner 2 av 3 pærer?

 

Det utgjorde ingen forskjell.

 

Nå har jeg kjøpt en ny Dimmer 2 og har byttet den. Men problemet er akkurat det samme, bare enda verre! :o

Den nye noden blir bare slik:

image.thumb.png.a5493c65282f8bb7cbafccdaf191a970.png

 

Feilmeldingen over kommer når jeg tar "retrive".

 

Dimmeren er koblet 3-wire (3 ledere i veggboksen, L, N og en til pæra - den andre til pæra er ikke trukket via veggboksen).

En merkelig sak jeg oppdaget når jeg byttet var at selv med sikringen ute, så målte jeg ca 93v mellom L og N! Mellom L og dimmet måler jeg ca 220v! Og mellom N og dimmet måler jeg ca 33v!

 

1. Kan årsaken være at noen har "blandet" kursene, slik at den andre lederen til pæra kommer fra en annen kurs enn den som går til bryteren? og dermed får jeg "lekkasjespenning" via pæra sin ene leder?

2. Problemet oppstod når elektriker var her og byttet alle sikringene i sikringskapet, kan han ha koblet noe feil, eller er det tilfeldig at problemet oppsto etter det? Greit å vite før jeg kontakter elektrikeren og klager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut nabosikringen (kurs 7) og la inn den som bryteren skal gå på (kurs 6) igjen. Da måler jeg 0v mellom N og L, 0v mellom L og dim og 230v mellom N og dim.

Når jeg så la inn kurs 7 igjen, så slo sikringen til kurs 6 ut!

 

Her er det bare å kontakte elektriker, men jeg skulle gjerne visst om dette kan være en feil som elektriker har innført når han byttet sikringer eller om det sannsynligvis er en feil som har vært siden før vi kjøpte huset... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet de som byttet sikringer, de mente det kunne være at fasene var byttet om på sikringen.

Han beklaget, men de hadde ingen ledig elektriker før på mandag kl 12. :P 

 

Og her har jeg irritert meg over blendende lys i trappa siden februar og så var det så enkelt å få noen til å komme og fikse det... :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrikeren holdt på 1,5 time, men nå er problemet løst! :D 

 

Feilen var egentlig innført av den elektrikeren jeg hadde i fjor (monterte dimmere, osv). Han har jeg jo skrevet en del om før og jeg er ikke mindre skremt av kompentansen hans nå! ?

 

Dimmeren står i en veggboks i 1. Etg og styrer lyset over trappa i 2. Etg. Nedenfor dimmeren er det en termostat for gulvvarme. Den opprinnelige lysbryteren hadde bare to ledere - L og brutt. Ved kobling av dimmeren la elektrikeren en leder fra N på termostaten til N på dimmeren, slik at den ble koblet 3-wire. Termostaten gikk på kurs 6 og lyset på kurs 7, så i praksis blandet elektrikeren de to kursene sammen på dimmeren! :o 

 

Når ny elektriker kom ett år senere og byttet alle sikringer, så oppstod feilen ved en tilfeldighet. Jeg har 3-FAS inn og kurs 6 var tidligere matet med L1 og L2, kurs 7 med L3 og L1. Dimmeren fikk tidligere tilførselen fra L1 på kurs 6 og L3 på kurs 7 og alt virket derfor normalt. Når elektriker byttet sikringer ble matingen på kurs 7 vekslet om (L1/L3 til L3/L1) - så da fikk plutselig dimmeren L1 fra kurs 6 og L1 fra kurs 7! Dermed fungerte den ikke som den skulle, men fungerte av en eller annen grunn fortsatt som on/off, men lot seg ikke dimme. 

 

Elektrikeren koblet om til 2-wire og problemet ble løst. :) Han trodde ikke dimmeren ville virke med 2-wire og selv når jeg viste han koblingsskjema så var han skeptisk, men det fungerte selvsagt. ;) Pæra glødet litt når avslått, men siden dette var en 3xGU10-skinne med bare en pære i så løste det seg med å sette i de to siste pærene (da vil jo «lekkasjestrømmen» fordeles gjennom alle 3 pærene og de lyser da ikke). :) 

 

Elektriker hadde ikke vært borti dette problemet før, men så er det jo heller ikke så vanlig at elektrikeren før han blander to kurser! :( 

 

Spent på å se om jeg får en faktura, for den egentlige feilen ble jo gjort av den forrige elektrikeren (annet firma)...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Christoffer skrev:

Da du fikk montert nye sikringer, ble det da byttet til jordfeilautomater istedenfor en jordfeilbryter foran hele installasjonen?

 

Jeg hadde ikke jordfeilbryter i det hele tatt, det var egentlig hele årsaken til oppgraderingen til nye automater. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

Jeg hadde ikke jordfeilbryter i det hele tatt, det var egentlig hele årsaken til oppgraderingen til nye automater. :) 

Ok, har selv har gjort flere slike oppgraderinger på eldre hus og da har jeg opplevd tre ganger at kursene har vært mikset ute i anlegget, det går bra så lenge det bare er vanlige sikringer, men med en gang det blir installert jordfeilautomater blir det trøbbel. Opplevde det faktisk hjemme hos mine foreldre da jeg oppgraderte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.