Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX - Z-Wave


Bronson

Anbefalte innlegg

Hoi!

 

Har KNX hjemme i huset mitt og snuser litt på Z-Wave fordi jeg vil ha magnetkontakter på dører/vinduer samt lyspærer på E27-sokkel som går på Z-Wave. Er nå på utkikk etter en gateway som gjør dialogen mellom disse protokollene smertefritt. Vet om ThinKnx sin server, men den blir litt overkill. Var også innom Zipabox sin KNX-modul, men forstod det slik at den var skybasert og ikke helt optimal.

 

Noen som vet om noen god måte å løse dette på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var iallfall slik jeg forstod det på forhandler. At en må ha selve Zipato-boksen pluss KNX-modulen og all kommunikasjon går via skyen.

 

Skulle tro at vi var kommet så langt at det fantes et rent KNX mot Z-Wave-grensesnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg programmerte en liten snutt som sendte og mottok KNX telegrammer for et år tid siden.

Hadde tenkt å lage noe plugin greier til HomeSeer men HomeSeer delen er ikke bare - bare.

Og jeg har ingen KNX i huset selv.

 

Jeg tenkte at en kunne koble grupper fra KNX mot Eventer i HomeSeer og så kunne trigge grupper i KNX fra Actions på Devicer i HomeSeer.

 

Programmerer du noe Visual Basic selv?

KNX biblioteket var ganske greit, men du må jo ha noe i mellom det og Z-wave da...

Og HomeSeer blir vel HELT overkill for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre null erfaring innen andre systemer enn KNX, så alle referanser til Homeseer eller Zipato er for meg ukjente.

 

Saken i mitt tilfelle er at all logikk og all styring har jeg i KNX, så trenger bare noe som gjør at komponentene snakker sammen. 

 

Programmerer dessverre ikke i Visual Basic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja :)

 

8 minutter siden, Bronson skrev:

Saken i mitt tilfelle er at all logikk og all styring har jeg i KNX, så trenger bare noe som gjør at komponentene snakker sammen. 

 

Hm, men du må i alle tilfelle ha noe som sier at når den Z-wave noden sender det signalet med den verdien så skal det gjøres om til en gruppe kommando på den gruppen med verdien som parameter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det det bunner ned i er at jeg liker tanken på magnetkontakter på Z-Wave og E27-pærer med Z-Wave innebygget. Generelt produkter som ikke KNX kan løse i form av RF+.

 

Så med andre ord, lurer på om det finnes et slikt produkt eller om jeg må gå for serveren til ThinKnx.

 

Magnetkontaktene er jo forsåvidt bare tilbakemelding 0 eller 1, om ikke batteristatus også er en mulighet. Lysstyring av pærer blir styrt fra KNX-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så ser det ut til at den ThinKnx serveren ikke er en "gateway" eller et "rent KNX mot Z-wave grensesnitt" som du kaller det. Jeg er redd den er et skybasert styringssystem ala Zipato, som kan kommunisere med KNX og Z-wave og hvor logikken mellom disse legges i dette styrings systemet. (Om så styringen lastes ned og kjøres lokalt kan jo hende)

 

Har du sjekket hvordan ThinKnx'en settes opp?

(Brukerveiledningen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, den er ikke rent grensesnitt, men slik jeg har forstått det skjer det i selve produktet og ikke via skyen. Har snust litt på programvaren som brukes for ThinKnx. Slik ser iallfall konfiguratoren ut.

 

 

thinknx.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.