Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX-installasjonen hos Bronson


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Moskus skrev:

Noe er rart, for de aller fleste enheter har en eller annen form for assosiasjon, det er slik man styrer hvordan informasjonen sendes. Helt tomt er rart...

 

Veldig enig. Har sendt mail til support, så får høre hva de sier. Siden det er noe som kommer fram på noen produkter, regner med det er en bug et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Har du noe som heter "Rescan" eller tilsvarende for en node (en "node" er en komponent som bruker Z-wave). Det kan hende det ikke er mer som skal til. :) 

 

z-wave8.jpg

 

Har disse valgene. Den minste rød ringen, hvis jeg trykker der, finner den deltagerne. Den andre menyen får jeg fram med å høyreklikke på deltagerne.

 

Velger jeg f.eks å pinge de, får jeg kontakt med de som får 230V, ikke magnetkontaktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har siden sist dillet litt med anlegget. Har fått integrert alle gulvfølerne mine (fra Micro Matic) med Zennio Railquad. Kjører topunktsvarmeregulering i alle rom med en binærutgang 1x16A fra Siemens. Har også fått integrert varmepumpen skikkelig med toveiskommunikasjon. Deilig å kunne ha full kontroll over den via KNX samt styring av setpunkt avhengig av hjemme/borte.

 

Har montert skap i 1. etasje siden fiberen er kommet i hus. Tre rader for framtidig KNX, et mediafelt og en Wifi-dør som egentlig er en vits. Har kjøpt dimmer for rommene vaskerom og bad nede, men har ikke koblet til ennå. Har også gått til innkjøp av et IP-grensesnitt for enklere programmering enn fysisk tilkobling.

 

Det visuelle har forandret seg litt.

 

 

screenshot 8.jpg

 

screenshot 9.jpg

 

Grunnen til at jeg begynte på dette innlegget var egentlig at jeg har kjøpt en Fibaro-dimmer for å teste litt. (https://www.tronika.no/en/lighting-control/846-dimmer-fgd-212-zw5.html)

 

Det som overrasket meg mest, var størrelsen, den er jo så liten! 

20161110_213946.jpg20161110_213953.jpg

 

Ble testet opp mot to E27-pærer fra IKEA, LED på 11,5W om jeg ikke husker feil.

 

Slik blir da grensesnittet mot KNX: 

Z-wave9.jpg

 

Var en haug av innstillinger inne på selve dimmeren, men eneste av interesse for min del var å øke soft-start tiden litt. Gikk greit å koble opp mot controlleren, dimmer fint, litt lang responstid på dimming (kan være flere årsaker) og kunne gjerne dimmet ørlite lenger ned, men der kunne jeg sikkert brukt mer tid på å overstyre autokalibreringen. Jeg er iallfall fornøyd og dimmeren gjør det den skal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selv om det er en god idé det også.

 

Z-wave bruker mesh-teknikker, og noder kan videresende beskjeder til den andre. Men da må de vite hvilke naboer de har. HomeSeer kaller det "optimalisering", andre kaller det "healing", og andre igjen har sikkert andre navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, selv om det er en god idé det også.

 

Z-wave bruker mesh-teknikker, og noder kan videresende beskjeder til den andre. Men da må de vite hvilke naboer de har. HomeSeer kaller det "optimalisering", andre kaller det "healing", og andre igjen har sikkert andre navn.

 

ThinKnx har noe som heter "Start Network Healing", så jeg kjørte det jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd! 

 

Utrolig elegant GUI for KNX-systemet du bruker. Blir spennende å følge oppgraderingene fremover.

 

Angående IP-kameraet du har montert i stua; hvordan blir dette mottatt av din andre halvdel? Selv er jeg litt skeptisk til kamera innendørs, da jeg ikke liker følelsen av å bli overvåket. Mulig jeg er blitt noe paranoid etter Snowden, men ser på en løsning med kamera som automatisk vinkles inn mot veggen når f.eks alarmen er deaktivert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SK951 skrev:

Angående IP-kameraet du har montert i stua; hvordan blir dette mottatt av din andre halvdel? Selv er jeg litt skeptisk til kamera innendørs, da jeg ikke liker følelsen av å bli overvåket. Mulig jeg er blitt noe paranoid etter Snowden, men ser på en løsning med kamera som automatisk vinkles inn mot veggen når f.eks alarmen er deaktivert. 

Jeg skrur av strømmen til alle innendørskamera når noen er hjemme. fungerer topp sålangt. ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lazarus skrev:

Jeg skrur av strømmen til alle innendørskamera når noen er hjemme. fungerer topp sålangt. ;-)

 

Jeg gjør det samme som SK951 beskriver. Bruker PTZ kameraer inne og de snur seg automatisk inn mot veggen når alarmen er deaktivert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SK951 skrev:

Spennende tråd! 

 

Utrolig elegant GUI for KNX-systemet du bruker. Blir spennende å følge oppgraderingene fremover.

 

Angående IP-kameraet du har montert i stua; hvordan blir dette mottatt av din andre halvdel? Selv er jeg litt skeptisk til kamera innendørs, da jeg ikke liker følelsen av å bli overvåket. Mulig jeg er blitt noe paranoid etter Snowden, men ser på en løsning med kamera som automatisk vinkles inn mot veggen når f.eks alarmen er deaktivert. 

 

Takk skal du ha. :)

 

Per dags dato leker jeg meg med loggføring og grafisk framstilling av verdier. SD-anlegg for hjemmebruk. ;)

 

logging.png

 

Vedrørende kamerabiten, var det samme stemning her i huset som noen av dere har erfart. Fruen synes ikke noe om det, så kamera ble flyttet til kontoret for å kanskje se hvordan det gikk med hunden når den sov. Var ikke noe stemning for det heller, så nå er det blitt flyttet til garasjen hvor det passer på veteranbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bronson skrev:

Vedrørende kamerabiten, var det samme stemning her i huset som noen av dere har erfart. Fruen synes ikke noe om det, så kamera ble flyttet til kontoret for å kanskje se hvordan det gikk med hunden når den sov. Var ikke noe stemning for det heller, så nå er det blitt flyttet til garasjen hvor det passer på veteranbilen.

 

haha ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er innom, kan jeg jo dele hva jeg har brukt helgen på. Andre etasje er tilnærmet ferdig nå, mangler kun integrering av brannalarm, magnetkontakter på dører/vinduer og solavskjerming.

 

Nede har vi et vaskerom som er under ombygging. Klarte ikke å vente til vi setter skikkelig i gang med oppussingen, så har fått det elektriske delvis på plass.

 

Dimmeren til spottene som var av typen hjul er byttet til DIN-skinnemontert i skapet som nevnt tidligere. Termostaten er byttet ut med følgende patent:

 

inbox.png

 

Som dere sikkert ser, jobber jeg ikke til daglig som grafisk designer, men regner med tegningen er forståelig.

 

20161120_161231_resized.jpg

 

Sånn får det stå en liten stund til før vi pusser opp.

 

20161120_161242_resized.jpg

 

Veldig provisorisk gulvføler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bronson skrev:

 

Vedrørende kamerabiten, var det samme stemning her i huset som noen av dere har erfart. Fruen synes ikke noe om det, så kamera ble flyttet til kontoret for å kanskje se hvordan det gikk med hunden når den sov. Var ikke noe stemning for det heller, så nå er det blitt flyttet til garasjen hvor det passer på veteranbilen.

Trikset er å finne noe å overvåke som hun også har bruk for. ;)

Inngangsdør? Barneseng? Vaskemaskin/tørketrommel?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Trikset er å finne noe å overvåke som hun også har bruk for. ;)

Inngangsdør? Barneseng? Vaskemaskin/tørketrommel?

 

Problemet mitt der er at hennes interesse for dette området er fraværende. Hun liker scenario-funksjonene, automatisk lys på badet og alt av, så stopper det vel egentlig der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iblis skrev:

 

Jeg gjør det samme som SK951 beskriver. Bruker PTZ kameraer inne og de snur seg automatisk inn mot veggen når alarmen er deaktivert. 

Noen grunn til at du ikke slår dem helt av? Det sparer jo bittelitt strøm samt hindrer noen i å snu det dersom de mot formodning skulle få tilgang.

 

Fruen godtar nå kamera i (stort sett) alle rom. hun vet jo at så lenge hun registreres som hjemme så er det ingen som kan se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg koblet til bevegelsesdetektor på vaskerommet til resten av systemet. Inneholder også temperatur- og fuktføler.

 

'20161123_214444_resized.jpg

 

Tanken bak den er at den skal brukes til følgende:

  • Styring av lys av/på med bevegelse
  • Indikering av tilstedeværelse til visualisering
  • Styring av vifte med temperatur, fukt eller tilstedeværelse
  • Styring av setpunkt til varmekabler ved fukt, 29 ºC hvis over grenseverdi for fukt, 22 ºC ved under grenseverdi.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jobbingen i vaskerommet fortsetter. Siden plating av veggene er rett rundt hjørnet (hoho), måtte jeg nå få fingeren ut for å få fram kabel til ytterdør mens jeg ennå har tilgang i veggene. Som en tidligere kollega av meg sa: "Åpen installasjon blir aldri fint", men det kunne blitt verre.

 

20170424_214109_resized.thumb.jpg.4568212fb2263875e7ff8a4f39a93280.jpg20170424_214119_resized.thumb.jpg.9aec94cb6540f96ba61b23f458459559.jpg

 

Magnetkontakt kjøp på Claseren og lagt ned kabel til låskasse, må bare finne en mikrobryter som passer inni der.

 

Andre enden blir tilkoblet Zennio TMD-panelet.

 

20170424_214146_resized.thumb.jpg.fa34c93dc9713765be19b637971a3dfc.jpg

 

Litt dårlig bilde, men men.. For de spesielt interessert er knappene som følger:

 

  • Borte/hjemme
  • Alt av/alt på
  • Dim ned, av/ dim opp, på
  • Temp ned, temp opp

"Lys vindfang" trenger seg en liten finjustering da den viser 0-255 (byte) framfor 0-100%. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg har glemt å skrive at jeg har integrert Philips Hue også! 8 pærer plassert som følger:

 

  • Stue (RGB)
  • Hver sin side av sengen (RGB)
  • Trappehull
  • Gang nede
  • Ytterdør
  • Hver sin side av garasje

Integreringen har gått ganske bra. Hvis andre vurderer RGB-pærer, så ta lærdom av meg, det er bare gøy de første dagene. Hvit holder i massevis. Z-Wave dimmer er forresten montert på halogenpære i vindfang og kjøpt ny til der hvor den var montert tidligere. Har foreløpig ikke laget en 3D-tegning for første etasje, så blir litt oppramset: 

 

58fe6a31c79c4_integrertHue.thumb.PNG.43a7e5f7adc57e98b1f1ddf8f2a07ebf.PNG

 

Har ellers flyttet litt rundt på ting. Kamera har endelig fått litt nytte for seg da vi har tatt over to kaniner:

 

kamerabilde.thumb.PNG.06859f5329ceaaf79e20b2ee14b9ae62.PNG

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.