Gå til innhold
  • Bli medlem
petersv

Lesing av HAN - The Easy Way (TM) - WIP

Anbefalte innlegg

19 hours ago, eivtress said:

Er det noen med kamstrup-måler som har fått test_rx programmet til å virke? Eller noe som helst?

Mitt nettselskap har bekreftet at porten er åpnet, men jeg får ikke ut noen ting.

Noen tips til feilsøking?

Jeg har kamstrup, og har funnet ut at test_rx ikke fungerer på den. Får lest ut hex, men den greier ikke å oversette til JSON da Kamstrup sender ut litt andre obis-koder enn de andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man laste inn det IMG som er linket til på førstesiden, eller kan man kjøre raspbian og legge til HAN programmet?

Har kjøpt den MBUS saken det er linket til i første post og koblet til pinne 1 og pinne 2, måler 24V på min Aidon måler.

Måleren er fra Skagerak og de vil ikke åpne HAN før slutten av året.

Prøver å kjøre "sudo ./test_rx -n -x -d /dev/ttyUSB0 -P E"

Men skjer absolutt ingenting...

Prøvde også å kjøre picocom på baudrate 2400 og da kommer det noen kruseduller.. 

Burde jeg fått noe ut av test_rx eller ikke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har problemer med å få lest data fra måleren. Jeg har fulgt alternativ 1 med USB transfer MBUS module slave module communication debug alternative TSS721 og lastet ned rasbian image som ligger på google drive det er linket til i første post.

Jeg har målt med multimeter og får 26ish volt fra HAN porten på måleren. Det er en KAIFA NURI måler levert av Haugaland kraft.

Jeg bruker han-port-1.15 for å teste kommunikasjonen. 

Når jeg kjører ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0 -P N eller med N, O så får jeg absolutt ingen data. Er det noe helt opplagt jeg har gjort feil her?

Jeg kjører også sudo chmod 666 /dev/ttyUSB0 etter hver gang jeg restarter Pi`en..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Oddvar skrev:

Prøv med ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0 -P E

Det er samme samme resultat med ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0 -P E :( glemte å skrive det i første posten min. men takk for tips :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva får du hvis du pøver: 'sudo minicom  /dev/ttyUSB0 -w' (finner du ikke minicom må du isntallere det med 'apt get install minicom'. Du må trykke ctrl-o og sette opp baud rate, skru av hardware flow control og angi tty path i configen i minicom) På den måten kan du se om du mottar noe i det hele tatt på porten.

Endret av petersv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ny på dette, og prøver å forstå, men selv de enkleste ting for noen, kan være "gresk" for andre. Jeg er foreløpig i siste kategori.

Ut fra overskriften i denne tråden, øynet jeg håp om å få første element på plass; få data fra AMS til mitt kommende Homeseer-system. Men etter å ha lest gjennom "the easy way", så ble tråden for meg mer og mer lik "hjemmebyggetråden".

Så til min situasjon: Jeg har AMS på teknisk rom inne i huset. Der har jeg også svakstrømsskap hvor jeg har tenkt å plassere en PC som kjører HS3. Mellom skapene, har jeg mulighet til å legge kabel, så jeg trenger ikke å få det "on the air", om jeg ikke må. Jeg leser i første post i tråden, hva som kan brukes, men klarer ikke forstå om det er for å få trådløs overføring. Spørsmålet da blir; hva trenger jeg av utstyr (HW og SW) for å få dataene overført til HS3?

Tanken er som nevnt å ha PC stående i teknisk rom. Jeg vil da ha en skjerm der også, så jeg kan operere lokalt. Jeg ønsker imidlertid å fjernstyre denne PCen, sånn at jeg kan sitte i sofaen i stuen å gjøre endringer/følge med på systemet. Hva er beste løsning for dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, SteinarH skrev:

Ut fra overskriften i denne tråden, øynet jeg håp om å få første element på plass; få data fra AMS til mitt kommende Homeseer-system. Men etter å ha lest gjennom "the easy way", så ble tråden for meg mer og mer lik "hjemmebyggetråden".

Det aller enkleste er nok å kjøpe denne:

https://norge.tibber.com/products/pulse/

Om kort tid til TibberSeer-plugin støtte innhenting av AMS-data fra Tibber API til HS. :) 

2 timer siden, SteinarH skrev:

Jeg ønsker imidlertid å fjernstyre denne PCen, sånn at jeg kan sitte i sofaen i stuen å gjøre endringer/følge med på systemet. Hva er beste løsning for dette?

Vanlig "Eksternt skrivebord" funker fint mot Windows. Men, det er sjelden du trenger å fjernstyre PCen - det meste gjøres via webgrensesnitt. :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Her har jeg nok uttrykt meg mangelfullt. Jeg ønsker å avlese all informasjon, noe som det virker som den gjør, men hadde håpet å unngå via tredjepart/skyløsning. Eller er dette like sikkert og bra som direkte? Hva med kostnader?

Hva blir løsningen da?

Endret av SteinarH
Tekstendring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, SteinarH skrev:

Her har jeg nok uttrykt meg mangelfullt. Jeg ønsker å avlese all informasjon, noe som det virker som den gjør, men hadde håpet å unngå via tredjepart/skyløsning. Eller er dette like sikkert og bra som direkte? Hva med kostnader?

Jeg er ikke kjent med noen annen enkel måte å få det inn i HS3 på. Så enten må det bli den via skyløsning eller så må du "bygge" en av løsningene på første side med RPi eller ESP8266 (som da blir direkte uten sky). Det er ingen løpende kostnader med Tibber Pulse, så vidt jeg vet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Vegard S
      Jeg har kikket litt på denne disse trådene for lesing av HAN.

Jeg har endt opp med å bruke en ferdig M-Bus til TTL modul fra aliexpress koblet til en ESP-8266 ESP-01 versjonen med RoarFred sin Arduino kode:
      https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

Dette fungerer feldig fint på det korte meldingene med kun Power(W) sendingene fra HAN koblingen, men når de lengre meldingene med strøm/spenning så feiler 1/3 av meldingene av å bli lest av ESP modulen. Jeg har aldri fått lest kWh meldingene fra HAN koblingen.

Etter å ha sjekket litt med oscilloscope så fikk jeg se dette som er på bildet:
      Her ser vi øverst signalet direkte på HAN koblingen (M-Bus).
      Nederst TTL singalet ut fra M-bus til TTL konverteren.

Her ser det ut som at konverteren ikke klarer å lage TTL signalet mot slutten av meldingen.
      Mot slutten så halveres spenningen på signalet fra 5V til ca 2.2v. Dette er litt for lavt for at ESP modulen detekterer signalet.

Er det noen der ute som kan gi meg noen tips på hva jeg kan sjekke for å få konverteren til å fungere ordentlig? 

• Av SigTill
      Trønderenerginett åpner HAN-porten, men hvilket utstyr skal man koble til? Hva har folk på forumet her koblet til som virker og logger data ett sted? Har Z-Wave-enheter fra før - så topp om det er kompatibelt - men ikke noe krav.
    • Av roarfred
      Har nettopp fått en ny AMS måler, og tenkte litt på å lage en dings til å putte i HAN porten for å nyttegjøre dataene herfra...

Ser for meg en ESP8266 koblet til lokalt WiFi nett, men en mini m-bus krets for å lese ut data. (Har gjort noe lignende mot en Kamstrup/Zenner måler på varmepumpen)
      Rapportering ut til MQTT. WiFi/MQTT parametre bør være konfigurerbare
      Vil bruke Arduino for programkode på ESP. Fyrer opp et prosjekt på github når jeg evt. er i gang...

Noen som vet om dette allerede finnes, om det burde vært gjort på et helt annet vis, el.l. så mottas alle innspill med takk