Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vet noen hvordan man kan "sabotere" detektoren i en 101-røykvarsleer?


Anbefalte innlegg

Av hensyn til de som er på småskolenivå av tekstforståelse: Jeg har to soner i huset, vår leilighet og utleieleiligheten over to etasjer. Jeg har paret mine CLSF LM-101LB (fins under en dullion navn, og forskjellen er bare litt småelektronikk) i vår leilighet som en serie og de i utleiedelen som en serie. Så skal jeg ha én varsler fra "motsatt" serie i hver av delene. Da vet de som er der at når bare den går, ikke de andre, er det i den andre avdelingen varsleren er utløst. I tillegg vil E-posten som går ut til meg og fruen kunne si hvor det er utløst noe.

 

Problemet kommer hvis røyken er i det ene rommet der det er både en varsler fra egen serie og en varsler fra motsatt seie. For da vil jo alle varslerne i hele huset gå samtidig og herpe opplegget. Jeg har funnet ut at det er en svart plastgreie med mange små rom oppdelt av vegger som må være selve detektoren. Det skal være en lysdiode og en lyssensor der, og partikler inn i kammeret skal gjenspeile lyset, så den blir fanget opp av sensoren, Jeg har prøvd å teipe rundt denne greia, men det holder ikke. Testsprayen utløser det uansett.

 

Jeg vil jo helst ikke ødelegge den varsleren med fiklingen min. Så er det noen som vet hvordan jeg kan slå den ut? Det er et potmeter der som justerer følsomheten, men selv på laveste følsomhet og med masse teip har jeg ikke fått det til ennå.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke begge enheter godt av å vite om det brenner i "fellesrommet" ? 

Det brenner vel ikke så ofte at det blir et problem ? 

evt ikke ha 2 sensorer i samme rom,

Endret av LenothX90
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/3/2018 den 21.11, Mastiff skrev:

Problemet kommer hvis røyken er i det ene rommet der det er både en varsler fra egen serie og en varsler fra motsatt seie. For da vil jo alle varslerne i hele huset gå samtidig og herpe opplegget

Poenget er at alle varslerne går og at du får folk ut av huset.

 

Hvis begge deler går av samtidig, så har du jo i det minste kun to rom å sjekke; fellesrommet i din leilighet og fellesrommet i utleieleiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LenothX90, det er ikke noe fellesrom, det er to helt separate leiligheter. Så den ekstra røykvarsleren er bare der for å gi beskjed om at det brenner i den andre leiligheten.

 

Det er for så vidt et poeng, Moskus. Og alle varslerne går, det har jeg sjekket med testspray. Fordelen med denne versjonen (jeg tror ikke det var sånn i de tidligere versjonene, som jeg mener å huske at du har, og som er samme type som jeg har på hytta) er at det blinker grønt i varslerne som er utløst med radio, mens det blinker rødt i den ene som er utløst direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mastiff skrev:

Fordelen med denne versjonen (jeg tror ikke det var sånn i de tidligere versjonene, som jeg mener å huske at du har, og som er samme type som jeg har på hytta) er at det blinker grønt i varslerne som er utløst med radio, mens det blinker rødt i den ene som er utløst direkte.

Jeg ble usikker. Det er iallfall mulig å identifisere den som ble utløst... men jeg skal dobbeltsjekke neste gang jeg fyrer i peisen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

 

EDIT:

1 minutt siden, Mastiff skrev:

Hæ? Hva faen skjedde nå? Plutselig ser jeg ikke alle svarene.

 

Dere er da så sable kjappe til å svare at jeg ikke engang rekker å moderere! :P:o 

ZoRaC skjedde... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mastiff skrev:

Det forklarer saken. Men da er forumprogrammet satt opp feil, for det skal da sende automatisk beskjed til deltakerne om at sånt skjer. Både sletting, flytting og deling.

 

Det kan være, visste ikke at det var mulig en gang. @iblis er forumeksperten! :)

Jeg pleier alltid å skrive en kort kommentar når jeg modererer noe, stoler jo ikke på automatikk må vite! ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mastiff skrev:

Den kommentaren kom litt sent... ? Siden jeg rakk inn på forumet etter at det var flyttet, men før det var lagt inn kommentar, mener jeg. Du må være mer Lucky Luke og poste raskere enn din egen skygge! ?

 

Ja, man skulle tro dere(/vi) hadde bedre ting å foreta dere(/oss) midt på dagen midt i uka, enn å "lynposte" på forumet! ;) 

 

1 minutt siden, iblis skrev:

Blir posten flyttet legger vi alltid igjen en 30 dagers link der den ble flyttet fra.

Uhm... står det i "Moderatorskolen" et sted? Ukjent for meg... 

Uansett ikke mulig når jeg bare flyttet innlegg som var off topic og ikke hele tråden... :) 

 

Men når ble jo denne tråden like lang med off-topic igjen! :o:(:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm... står det i "Moderatorskolen" et sted? Ukjent for meg... 
Uansett ikke mulig når jeg bare flyttet innlegg som var off topic og ikke hele tråden... [emoji4]


Det er sant. Dette gjelder kun når du flytter hele emnet.

Og ja, i den "fremtidige" moderatorskolen vi skal ha så er regelen at flytter du et emne så legger vi igjen en 30 dagers link. [emoji6]

Men dette ble veldig off-topic.



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.