Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lås til bod


toonwolf

Anbefalte innlegg

Dette er jo nesten litt flaut, men bestilte en ID Lock 150 til en dør til en innebod, fant jo raskt ut at sluttstykket ikke passer. Hvilke alternativer er å anbefale? Vedlagt bilde av sluttstykke og dør.

 

Krav til lås/z-wave modul:

 

  1. må kunne styres via Z-wave
  2. må ha støtte for å settes i "ulåst modus" altså låses opp og forbli åpen helt til den får beskjed om annet
  3. Nice to have: må ha knapper for å taste inn kode

 

Er Danalock V3 BT Z-Wave med Danapad løsningen, hva med eksisterende EasyAccess lås, må jeg montere en "normal" låsekasse igjen for å kunne montere Danalock? Beklager men er noob når det gjelder låser.

20180309_074227.jpg

20180309_074259.jpg

easy_access_lock.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i en bod og om det blir litt stygt gjør ikke så mye. Det viktigste er at jeg får på plass til sluttstykket for ID Lock'en. Har ikke lyst til å kjøpe meg en ny maskin for dette. Jeg har aldri gjort noe lignende, men hva tror du om å kjøpe inn en sånn som denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Trebor/Sylinderbor-2000016848/ og montere på drillen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser skummelt ut, tror du får et bedre resultat med et godt og skarpt stemjern http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kjorner-Huggmeisel-Brytejern/Huljernsett-4-stk-2000035287/

Om det ikke er plass til sluttstykket må du nok borre litt ja, men for selve plata som skal være i flukt med karmen tror jeg stemjern kan være greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp huljern som URL peker til. Kjøp stemjern eller som Biltema kaller dem: Huggjern. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kjorner-Huggmeisel-Brytejern/Huggjern-3-stk-2000035067/

 

Rommet for den eksisterende låskassen uvides enkelt med stemjern. Da har du bedre kontroll enn med en fres som gjerne benytter anledningen til å stikke av og fjerne noe du gjerne skulle beholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for tips om huggjern. Mulig dette er innlysende for hobbysnekker'n, men bør jeg først montere låskassen til ID Lock for å kunne finne ut av posisjonen til det nye sluttstykket som jeg skal "hugge" plass til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tilpasse låsekassen først. Bruk en standard 18mm trespiralbor til dette. Så lager du vrider- og sylinderhullene med hullsag 40mm.

 

Da får du høyden hvor sluttstykket må monteres. Det er viktig at sperrefallen (den lille haifinnen i låsekassen) treffer på rett plass på sluttstykket.

Endret av Andreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom endelig dagen og ny ID Lock 150 har blitt montert. Det tok meg 2-3 timer tilsammen med demontering av gammel EasyAccess lås, montering av ny ID Lock. Lage nytt hull til sluttstykke fra ID Lock og montering. Tilpasning var ikke nødvendig da jeg tydeligvis hadde gjort en god jobb med å måle opp for det nye sluttstykket. Det gamle sluttstykket ble demontert og nytt hull ble laget ved hjelp av for det meste huggjern. Fant ut at det var det beste verktøyet da jeg hadde mer kontroll. Takk til alle som har bidratt med gode råd og tips. 

 

20180315_095029.jpg

20180315_095329.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.