Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homey og Elko Smart Home


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Er det flere Homey-brukere her enn meg? :-)

Har kjøpt meg en ESH 316gled dimmer som jeg tenkte å parte med Homey... Det gikk ikke helt smertefritt... 

Den dukker opp som unknown device... Får til å slå dimmeren på, men etter noen sek slår den seg av igjen... 

 

Noen som har tekniske kunnskaper nok til å lage en app for Homey? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har sett at det er noen på Athom homey Norge gruppa på Facebook som har kunnskap om å lage apper til Homey. Kanskje høre der? Er det du som har spurt på Homey forumet også? Elko er jo litt Norge spesifikt, så er nok en Normann som må til [emoji4]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Bananfluen skrev:

Har sett at det er noen på Athom homey Norge gruppa på Facebook som har kunnskap om å lage apper til Homey. Kanskje høre der? Er det du som har spurt på Homey forumet også? Elko er jo litt Norge spesifikt, så er nok en Normann som må til emoji4.png

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Jeg som har spurt på Homey-forumet ja. :-)

Er en på Facebook-gruppa som nok har kompetanse til å lage en app, men han hadde ikke Elko selv, så det var ikke så veldig prioritert... :-)

Endret av Jahnkenneth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Har investert i en god del elko dimmere og en Homie. Sliter med samme problemet som meldt over her. Ventet spent på 2.1 oppdateringen etter å ha lest denne tråden, men den ser ikke ut til å ha gjort noen forskjell. 

 

Aner noen noe mer om dette? Er det noe håp om å få fikset dette? Er problemet meldt inn til Homey-utviklerene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2019 den 23.44, Espenhh skrev:

Har investert i en god del elko dimmere og en Homie. Sliter med samme problemet som meldt over her. Ventet spent på 2.1 oppdateringen etter å ha lest denne tråden, men den ser ikke ut til å ha gjort noen forskjell. 

 

Aner noen noe mer om dette? Er det noe håp om å få fikset dette? Er problemet meldt inn til Homey-utviklerene? :)

Hei, 

 

jeg er i ferd med å beslutte smarthussystem, og Homey er vel den hub’en jeg vurderer sterkest. Vurderer dimmere fra ELKO. Er det disse dimmerene du har koblet opp mot Homey: 

 

https://www.elektroimportoren.no/esh-plus-316gled-dimmer-rf-ph/4523410/Product.html?Referer=googleshopping&gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjws5HlBRDIARIsAOomqA0CwSOqgYex4YwdPSqKAFdNdBL7zeZI0Op658Yo8AgiYiPOAuDFbkIaAsv-EALw_wcB&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

 

Vil du si at utfordringene med Forced Timeouts som er meldt inn er store/grunn nok til å velge annen hub/dimmer? Er ny til smarthus og Homey, så alle innspill tas i mot med stor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er akkurat de dimmerene vi har kjøpt. Slik de fungerer med Homey nå, så kan man bare gjøre én operasjon (av eller på), prøver man å gjøre mer enn det så går systemet helt bananas og skrur lysene av og på helt uten kontroll. Vi har ikke flyttet inn i huset enda, så har ikke fått teste det i praksis så mye enda – for testing er det i hvert fall håpløst. Men målet mitt er kanskje aller mest å bare skru alt av på kvelden, og alt på på morgenen. Godt mulig det «fungerer OK» for det formålet, gitt at denne timeout-greia nullstiller seg etter en viss tid. 

 

Jeg har fortsatt håp om at dette løser seg. Hvis ikke må jeg lete etter en annen hub. Alle tips tas i mot med takk. Målet mitt er en hub som lar meg integrere elko med Apple HomeKit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Espenhh skrev:

Jepp, det er akkurat de dimmerene vi har kjøpt. Slik de fungerer med Homey nå, så kan man bare gjøre én operasjon (av eller på), prøver man å gjøre mer enn det så går systemet helt bananas og skrur lysene av og på helt uten kontroll. Vi har ikke flyttet inn i huset enda, så har ikke fått teste det i praksis så mye enda – for testing er det i hvert fall håpløst. Men målet mitt er kanskje aller mest å bare skru alt av på kvelden, og alt på på morgenen. Godt mulig det «fungerer OK» for det formålet, gitt at denne timeout-greia nullstiller seg etter en viss tid. 

 

Jeg har fortsatt håp om at dette løser seg. Hvis ikke må jeg lete etter en annen hub. Alle tips tas i mot med takk. Målet mitt er en hub som lar meg integrere elko med Apple HomeKit. 

Takk for svar :) 

 

dette virker jo som et ganske stort problem. Betyr det at du feks ikke kan sette dimmerene til 60% via app/hub uten å få problemer? Og har du opplevd noen utfordringer ved bruk av den fysiske bryteren, eller er det kun ved styring gjennom app/hub det blir problemer? 

 

Jeg hadde endelig begynt å lande på Homey huben, men da spørs det om ikke SmartThings er et bedre valg. For min del er det stort sett muligheten til å kombinere Z-Wave og Zigbee som er ønskelig, uten å velge avanserte systemer som HomeSeer og HomeAssistant. 

 

Innspill tas i mot med stor takk herifra også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker dårlig å dimme lysene ja. Jeg er meget fornøyd med selve Elko-bryterene, de ser kjempebra ut på veggen og fungerer strålende som "dumme brytere". Men kombinert med Homey, not so much.

 

@Prj_84 ser du har laget en versjon 0.0.3 av softwaren på GitHub, der det er en committ som sier at den skrur av dimme-funksjon for å unngå timeout-problemet (https://github.com/prj84/com.Elko/commit/73386a910c8e932ef1abe0e1fbc4433853cb350d). Men denne er ikke lansert på Homey-appen, der får jeg bare versjon 0.0.2. Er det en grunn til at den ikke ble lansert – funket det kanskje ikke? Jeg har lyst til å teste denne versjonen, siden bryterene har mulighet til å "analogt" stille inn dimmestyrke-ved-påskruing, så har jeg lurt på om dette er en OK stopgap-løsning for meg inntil det er skikkelig løst i Homey.

 

Har du mulighet til å lansere 0.0.3 versjonen? Hadde vært digg å slippe å finne ut hvordan man installerer fra GitHub manuelt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Dette fungerer fint nå, med unntak av "flytende" dimming. Det vil si, du kan skru av og på fra Homey, og sette dimmenivå, du må bare unngå å sende melding til enheten oftere enn hvert 30. sekund. Før ble det kluss da, men med Espenhhs patch forkastes bare meldinger som sendes for fort, og når bare ikke frem. Jeg savner ikke noe annet egentlig, styrken med disse er jo nettopp av manuell dimming er veldig enkelt der rett på veggen. I tillegg går det fint å hekte andre lamper på dimmeren med flows, selv om jeg tidvis opplever overraskende lange forsinkelser der. Jeg har også laget enkel "endevender"-funksjonalitet ved at downlights nede går på når de oppe skrus på.

 

Dette er med 0.0.4 versjonen. Stor takk til Pål Raymond og Espen for å ha fikset dette :)

 

Jeg har termostatene også. De fungerer fint, men jeg får ikke effekt ut av dem. Jeg vet ikke om de kan levere det, men det er satt opp sånn i appen. Men de gir luft- og gulvtemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.