Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart nattsenking Micromatic ETN4


Anbefalte innlegg

Jeg har to stk Micromatic ETN4 termostater

oj1045_1_7_1.jpg?w=640&h=360&scale=both

som regulerer varme i garasje og et hobbyrom (begge i tilknytning til huset). Disse termostatene er dumme, men jeg har akkurat kikka i dokumentasjonen og funnet ut at det er noen muligheter.

Sammenkobling av klemme 3 og 6 vil aktivere nattsenkingsfunksjon, som da vil senke temperatur et gitt antall grader (konfigurerbart). Dette er egentlig alt jeg trenger av smartstyring av disse varmekablene (da kan jeg i praksis ha de til å kjøre kun i døgnets billigste timer, som vil være nok). 

 

Hva kan være akseptabel løsning for å få til dette? Dette er jo fikling i sikringsskapet som nok helst elektriker vil ha litt kontroll på. Kan jeg be om å få lagt ut ledninger fra disse klemmene ut av sikringsskapet slik at jeg kan ha en enhet til å styre et relé for å skru de av eller på? Jeg har ubrukt ESP8266 liggende som kanskje kan få et bruksområde her.

 

Dokumentasjon:

https://www.micromatic.no/globalassets/inriver/resources/etn4-veiledning.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjedelige overkill-løsningen er vel to stk. DIN-monterte Z-wave releer som elektriker installerer, men det blir jo over tusenlappen pluss elektrikerkostnad. 

 

Jeg har ledig trekkerør til en tom boks rett ved sikringsskapet, så planen er å la elektriker legge ut fire tynne ledninger fra de 2x2 klemmene, så håper jeg at jeg kan gjøre hva som helst med de ledningene. Siden det er maks 100mA som skal gå gjennom når klemmene er tilkoblet er det kanskje ok nok med en transistor styrt fra en ESP8266, eller må jeg gå all-in og kjøpe et ferdig relé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært inni sikringsskapet og tittet på klemmene. Med multimetermåling av strøm mellom klemme 3 og 6 reagerte termostaten slik som meningen var, med senking av termostatverdien med 5 grader. Klarte ikke måle spenning eller signifikant strøm-mengde (brukerfeil eller dårlig multimeter sikkert). Klemme 7 er også interessant, ved å koble sammen 3 og 7 så aktiveres 'frostvern', som betyr en forhåndsinnstilt verdi mellom 0 og 10 grader. 

 

Siden strømmengden så så liten ut, så skulle jeg tro jeg kan styre dette med enkle transistorer. Håper at noen med peiling skriker ut hvis ikke, men hva annet kan gå galt enn at en ESP8266 går fyken (ingen krise)? 

 

Det jeg er usikker på, er om jeg kan koble klemme 3 sammen med jord på esp8266 og dermed 'emitter' på transistoren. Min erfaring med slikt begrenser seg til lysbryterhackingen min i en annen tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kresen på tidsoppsett er vel akkurat det jeg er.. Vil ha mulighet for å senke temperaturen når strømpris er høy eller hvis huset går over en abonnert effekt f.eks.

 

Ser i manualen at det er lenket til et astrour så det er dette disse utgangene er tiltenkt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.3.2018 at 12:57, berland said:

Da har jeg vært inni sikringsskapet og tittet på klemmene. Med multimetermåling av strøm mellom klemme 3 og 6 reagerte termostaten slik som meningen var, med senking av termostatverdien med 5 grader. Klarte ikke måle spenning eller signifikant strøm-mengde (brukerfeil eller dårlig multimeter sikkert). Klemme 7 er også interessant, ved å koble sammen 3 og 7 så aktiveres 'frostvern', som betyr en forhåndsinnstilt verdi mellom 0 og 10 grader. 

 

Siden strømmengden så så liten ut, så skulle jeg tro jeg kan styre dette med enkle transistorer. Håper at noen med peiling skriker ut hvis ikke, men hva annet kan gå galt enn at en ESP8266 går fyken (ingen krise)? 

 

Det jeg er usikker på, er om jeg kan koble klemme 3 sammen med jord på esp8266 og dermed 'emitter' på transistoren. Min erfaring med slikt begrenser seg til lysbryterhackingen min i en annen tråd

For å slippe å koble 230V inn på noe som er hjemmelaget liker jeg å bruke disse releene med 24VDC spolespenning.

https://no.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/7943771/ Med vekslende NO/NC kontakt

https://no.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/7943761/ Med kun NO kontakt

Ikke tar de stor plass heller, det øverste bygger litt i høyden.

 

Har også noen med 230V spolespenning koblet til diverse kurser i sikringsskapet koblet til en ESP32 for overvåking av sikringene.

Endret av Christoffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg det - takk! 

 

Skal ikke ha 230V gjennom et ESP8266 der jeg lodder selv, så da må jeg litt i tenkeboksen og se på kontaktorene du lenket til. Men de trenger 24V for å svitsje, så da må det vel enda et relé til for å sende 24V spenning til denne fra en ESP8266?

 

Det er alltids et kjedelig alternativ å skrote de ETN-4 jeg har og heller sette inn to Multireg som vel går an å få montert inni skapet på et vis.

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Varer ankommet på to dager fra England med DHL for bare 119 i frakt. Kommer muligens noe toll på det.

 

Planen er nå tørrtrening på hvordan dette skal kobles, så installerer elektriker om ca en måned, så får jeg lage styringsenhet med ESP8266 før neste vinter.

IMG_20180411_174603121.jpg

IMG_20180411_174640076.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg, den trafoen er jo for stor til sikringsskapet mitt.. Må ha tak i en grunnere. Kostet bare 170 kr så gidder ikke returnere på angrefrist (må nok betale frakt).

 

Tørrtrening er utført, 24V inn på A1 og A2 gjør at den switcher over fra til å gi strøm mellom 11 og 14. 11 og 14 er dermed de som skal laskes på termostatene, og så kobles A1 og A2 til et kretskort med ESP8266.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort samme tabbe som deg angående plass i sikringsskapet med trafo. Har også tabbet meg ut angående lignende rele'er du har, dog Weidmüller og ikke Phoenix, med at de ikke får plass i sikringsskapet med dekningen på. Har du testet de phoenix rele i sikringsskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke heldig med reléene. Elektriker var innom og skulle koble opp trafo og reléene, men de passet heller ikke til sikringsskapet, stikker nesten en cm for langt ned. Hjalp ikke å snu reléene heller.  Trafoen er nå riktig, og passer til skapet (Det er et hvitt metalldeksel som skal utenpå alt.

2018-04-24 10.14.11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 14.23, Christoffer skrev:

For å slippe å koble 230V inn på noe som er hjemmelaget liker jeg å bruke disse releene med 24VDC spolespenning.

https://no.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/7943771/ Med vekslende NO/NC kontakt

https://no.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/7943761/ Med kun NO kontakt

Ikke tar de stor plass heller, det øverste bygger litt i høyden.

 

Har også noen med 230V spolespenning koblet til diverse kurser i sikringsskapet koblet til en ESP32 for overvåking av sikringene.


Det gjelder å lese innleggene nøye.. Du har helt rett, det øverste bygger litt i høyden og passer derfor ikke i mitt ASD-deksel. Reléet med kun NO-kontakt er bekreftet av phoenixcontact Norge til å passe med ASD-deksel. 

 

Selger de fire NO/NC-reléene, de får jeg aldri bruk for!

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt å koble dette opp via ESP'en?... ESP -> transistor -> 24v rele -> ETN4?

 

Ser det finnes 5v rele, men usikker på om man kan plassere den i en 6.2mm non-latching relay. Og om utgangene på en ESP (har kanksje 3.3v, om jeg husker riktig) eller arduino har nok strøm for å aktivere et slikt rele.

 

Jeg har brukt slik rele for å styre noen magnet ventiler... den funker med kobling direkte fra utgang på en arduino, og dermed slipper man transistorer eller andre komponenter mellom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, com2 skrev:

Hvordan har du tenkt å koble dette opp via ESP'en?... ESP -> transistor -> 24v rele -> ETN4?

Stemmer. ESP får strøm fra samme 24V gjennom en step-down(?) konverter (denne har jeg ikke fått tak i ennå).

 

Har ikke sett de 5V reléene før, men så lenge ESP bare gir ut 3.3V så vil det ikke være en forenkling uansett. 

 

(det er en smule irriterende at RPi og ESP bare klarer 3.3V på styrestrøm, mens alle reléer starter på 5V)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.