Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart nattsenking Micromatic ETN4


Anbefalte innlegg

24V-trafoen avbildet over var kjøpt i et svakt øyeblikk, den er vekselstrøm! Fått tak i 24V likestrøm for en stund siden, men ikke gjort unna elektrikerbesøket før nå.

 

Trafo og relé er oppkoblet, og seks ledninger kommer ut av et trekkerørshull under sikringsskap der jeg setter opp ESP. Har bekreftet at oppsettet virker med å manuelt føre sammen riktige lavspenningskabler, så styringsmulighetene mine er å gå opp eller ned 4-5 grader på hver av de to enhetene. Mer enn tilstrekkelig for styring etter pris.

 

Bygging av ESP med transistorer for å styre releene er neste prosjekt.

2018-10-18 18.02.36.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ESP8266 på brødbrett er oppe og kjører med det viktigste av 4 relé oppkoblet (de andre kan vente til lodding). Varmekablene er nå i "nattmodus" alle timer uten døgnets billigste time. Termostaten er da stilt inn på 13 grader, men når jeg aktiverer "nattmodus", så hopper den ned til 8 grader.

 2107010945_2018-11-0411_42_40.thumb.jpg.8deb5663f130f2a73d0ad1109a4ef4ac.jpg

 

Litt jobb var det å skjønne hvilken motstand på basen som måtte til for transistorene mine. Det var nødvendig å måle motstanden på reléene i sikringsskapet (3200 Ohm) for å finne ut hvilken motstand som skulle brukes på transistorene (BC547), og resultatet ble 10 kOhm mellom ESP8266-output-pin og transistor-base. Brukte blant annet denne: https://www.petervis.com/GCSE_Design_and_Technology_Electronic_Products/transistor_base_resistor_calculator/transistor_base_resistor_calculator.html

 

Siden det står en kompressor under bordet hvor denne ESP'en er montert, er det kommet til et tilleggsprodukt med monitorering av trykk fra kompressor. Trykkmåler er ankommet fra Kina, men ikke montert opp.

 

540x405

 

 

Trykkluftsensor 200PSI / 5V

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.