Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec MultiSensor 6, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Er det noen som erfaringer med MultiSensor 6 som de vil dele?

Har egentlig bestemt meg for å bruke disse i ny huset, men før jeg kjøper 20stk for å montere innfelt i tak, så hadde det vært kjekt å hørt om de fungerer tilfredsstillende.

 

Dumt å lage hull i taket i alle rom for å oppdage at det er dårlig business den dagen vi flytter inn ?

 

Vil jo være tilkoblet strøm. 
Og hvordan er rekkevidden montert 45(?) grader i taket. Når den 5 meter som annonsert?

 

--

JM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fornøyd med mine!
5 meter tror jeg er realistisk med riktig satt følsomhet - jeg har stort sett ønsket at mine skal ta litt mindre områder og «slitt» med at de var i overkant følsomme. Strøm er mer eller mindre et must om du skal ha de til å funke til annet enn bevegelse, så jeg ville ikke falt for eventuelle fristelser med batteri om det blir noen ekle strekk med strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, bjwanvik said:

Godt fornøyd med mine!
5 meter tror jeg er realistisk med riktig satt følsomhet - jeg har stort sett ønsket at mine skal ta litt mindre områder og «slitt» med at de var i overkant følsomme. Strøm er mer eller mindre et must om du skal ha de til å funke til annet enn bevegelse, så jeg ville ikke falt for eventuelle fristelser med batteri om det blir noen ekle strekk med strøm.

 

Høres bra ut. ?

Planen er å legge strekk til samtlige sensorer.
Nå er det bare å ta frem passer og blyant for å se hvor det er mest praktisk å plassere de i hvert rom. :)
Tror ikke det blir så veldig populært hos fruen om det blir så veldig mange i hvert rom ?

 

Tar gjerne imot flere erfaringer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt fornøyd med mine (4 stk). De er på strøm og er svært pålitelige og nøyaktige. Også temperatursensoren er veldig bra, har testet flere sensorer ved siden av hverandre og mot andre termometere. Montert i tak/høyt på vegg bør nok temperatursensor korrigeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
38 minutes ago, cogliostrio said:

Jeg har lagt opp spot bokser med rør til de aller fleste, der jeg har en 5v trafo. De andre plassene som ikke har vært planlagt, har jeg brukt https://www.powerdin.com/en/?route=product/product&product_id=315

 

Jeg prøvde å bestille denne nå. Må man ha konto på paypal eller går det an å bestille uten? Problemet var at jeg ikke husker passord, og for å gjenopprette kunne jeg fått kode på sms, men det telefonnummeret har jeg ikke hatt de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1 time siden, JohnMartin skrev:

Hvordan bruker jeg parameter settings for å endre dette?

I HS3.

 

Se eksempel her:

https://www.intin.no/zwavelosningssenter/hvordan-sette-en-z-wave-parameter/parameter-i-homeseer/

 

På batterienheter må man holde enheten våken når man setter parameteren. Gjøres som regel ved å trykke på includeknappen en gang i sekunder eller så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:

 

Se eksempel her:

https://www.intin.no/zwavelosningssenter/hvordan-sette-en-z-wave-parameter/parameter-i-homeseer/

 

På batterienheter må man holde enheten våken når man setter parameteren. Gjøres som regel ved å trykke på includeknappen en gang i sekunder eller så. 

 

Vet hvor jeg kan sette parameter, men i dette tilfellet, så klarte jeg ikke å tolke ut ifra beskrivelsen hvordan verdier jeg skal bruke.

Ble bare forvirret over de forskjellige versjonen og informasjonen, men etter å ha lest litt, så tror jeg at jeg har det.

 

image.thumb.png.ec26c33fc2f9cb5010d97bbff769e418.png

Blir dette rett hvis jeg ønsker å endre threshold til 0.1 grader?

 

Samtlige av mine sensorer er montert i taket tilkoblet strøm. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Det ser rett ut, ja. :)

Size kan som regel stå til «auto». 

 

Har ikke noe «auto»?

 

Etter å ha sendt det til enheten, så får jeg opp følgende:
image.thumb.png.c5400f67d02f7520dc6c9fdfb436644d.png

Noen grunn til at value da har blitt endret til 1310976?

 

Skal se om jeg får raskere oppdateringer nå uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 25/07/2018 at 20:17, cogliostrio said:

Jeg har lagt opp spot bokser med rør til de aller fleste, der jeg har en 5v trafo. De andre plassene som ikke har vært planlagt, har jeg brukt https://www.powerdin.com/en/?route=product/product&product_id=315

 

Med denne trafoen som er linket til, klipper dere bare i stykker usb-ledningen og kobler direkte i trafoen?

Finnes det noen trafoer som har USB-utgang så man bare kan koble usb-kontakten rett inn?

Er det fremdeles denne som anbefales, evt noen norske butikker som selger noe slikt?

 

Jeg lurer på om det er mulig å feste disse sensorene innfelt i taket i samme takboks hvor en av spottene sitter? Tanken er da at jeg kan hente strøm fra lysbryteren og bruke eksisterende k-rør frem til takboksen?? Det er kanskje ikke optimalt hvis det er brukt små takbokser og sensoren blir sittende for nært lyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/09/2018 at 13:55, JohnMartin said:

 

Har ikke noe «auto»?

 

Etter å ha sendt det til enheten, så får jeg opp følgende:
image.thumb.png.c5400f67d02f7520dc6c9fdfb436644d.png

Noen grunn til at value da har blitt endret til 1310976?

 

Skal se om jeg får raskere oppdateringer nå uansett :)

Hei, 

Jeg vil anbefale deg å sette riktig antall byte på value Size. Min erfaring er at dette kan gå veldig galt om Homeseer ikke vet hvor mange byte den skal sende. Men ble veldig usikker her hvor det er 3 bytes og ikke 1,2 ellers 4 som Homeseer tilbyr ?

 

Har grublet noen timer med disse Aeotec parameter selv :)Parameter 41 er en 3 Bytes verdi.

Jeg har funnet ut at mann må sette dette 3 Byte tallet sammen i Kalkulatoren i windows (Programmers) så konvertere dette til desimalt tall som Homeseer skal ha. 

Du ønsker en oppløsning på 0.1 Slik jeg forstår manualen er dette tallet 1. Så langt er vi enig :)

 

Det står også at den nederste BYTE kan endre mellom F/C  hvor F = 0x02 og C = 0x01.

Vet ikke hvor mye du kan om forskjellige tallsystemer, men 0x00 betyr hexadecimal tall system(1-16) og ikke 1-10  som vi er vant med.

Derfor er eksempelet i manualen desimalt 20  = Hexadecimal 14. 

 

Så for å finne det som skal sendes tar vi tar vi tre Bytes xx xx xx. Nederste til celsius xx xx 01, og de to siste til hva vi ønsker av oppløsning for rapport skal sendes. I ditt tilfellet er dette 1, så da blir tallet vi ønsker oss i hexadecimal 0x000101. Så er det kalkulator tid. Velg Programmer og HEX slå inn tallet. Nuller før andre tall synes dessverre ikke. Men kalkulatoren sier at vi skal bruke desimal tallet 257. 

image.png.41965d20014999144d5fe5ccad3e151c.png 

 

Da putter vi inn 257 inn i value og velger en Value Size(Er usikker på hva du burde velge) og trykker set. 

Om det blir riktig skal du normalt få tilbake verdien du satt. Ellers er min erfaring at det ble feil. 

 

Lykke til :)

 

PS : Husk at du må sette parameter 40 til 1 for at parameter 41-44 skal brukes :)

PPSS Denne function brukes for å begrense antall rapporter over z-wave network og ikke hvor ofte noden sender.

Endret av clio75
Added a PS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/09/2018 at 08:34, JohnMartin said:

Prøver å finne ut hvordan jeg kan få oftere rapportering av temperatur.

Se parameter 111 Default er hver time her kan du bestemme i sekunder hvor ofte du vil ha rapport

Parameter 101 bestemmer hva som blir rapportert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, kikkomana said:

 

Med denne trafoen som er linket til, klipper dere bare i stykker usb-ledningen og kobler direkte i trafoen?

Finnes det noen trafoer som har USB-utgang så man bare kan koble usb-kontakten rett inn?

Er det fremdeles denne som anbefales, evt noen norske butikker som selger noe slikt?

 

Det var helt uprolematisk å avisolere USB-ledningen og koble inn i denne boksen. Det var veldig lett med den innebygde klipse-funksjonen på transformatoren. Med importavgifter havnet disse boksene på litt under 500. Jeg la ut de jeg hadde igjen på finn til 595, men du kan kjøpe til 500 om du er interessert. Du kan selvfølgelig spare litt penger dersom du klarer å få tak i de uten avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/10/2018 at 08:36, clio75 said:

Har grublet noen timer med disse Aeotec parameter selv :)Parameter 41 er en 3 Bytes verdi.

I manualen jeg har så står det byte size 4?

Ikke at det har noe å si, for det virket ikke uansett...

Gikk tilbake til z-wave plugin .190 og da fikk jeg opp Auto på value size. Hadde et håp om at det skulle løse problemet, men nei.

 

Lurte på om det kunne være tull med denne ene enheten, siden jeg har tuklet så mye med den...

Når jeg tok en helt ny Multisensor og hentet ut value med auto size, så fikk jeg dette tallet opp.

image.png.132ca4e1b08cc0516968ab7c54e4d624.png

 

Skjønner ingenting jeg. Default value er jo 20 (0x00140100 for EU/AU/CN version. 0x00140200 for US version )

 

On 03/10/2018 at 08:36, clio75 said:

Vet ikke hvor mye du kan om forskjellige tallsystemer

Jeg kan telle til 10 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/10/2018 at 09:04, clio75 said:

Se parameter 111 Default er hver time her kan du bestemme i sekunder hvor ofte du vil ha rapport

Parameter 101 bestemmer hva som blir rapportert

 

Dette er jo et alternativ for å få oftere rapporter, men da vil den jo sende ut det samme hver gang inntil det blir endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.