Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Deaktivere zone i heatingpanel ved fravær (feriemodus)


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en HC2 på hytta med 4 ulike zoner satt opp for ulike rom. (Stue, kjøkken, bad og et anneks)

Hver sone har en egen schedule for dag og nattsenking med ulike temperaturer.

 

Når vi drar bort setter vi en "frostsikker temperatur" for hver zone ved å benytte vacation-mode. 

For stua setter vi 10 grader, kjøkken og bad får 20 grader (frostfare)

For det siste rommet (annekset) ønsker vi å fullstendig deaktivere zonen når vi drar fra hytta. 

 

Problemet er at hverken vacation-mode eler manell overstyring lar oss sette en temperatrur lavere enn 4 grader. Savner valget "none"...

På hytta kan det i tilfeller bli -30 kalde og det er fornuftig å sikre frost for vannet, men å holde annekset på 4 grader er idioti.

Har funnet at det er mulig å gå inn i systemet og redigere schedule'n for zonen og sette temperatur til "none" for alle dager og tider, men dette er ganske teit for da må jeg jo programmere dette på nytt neste gang jeg kommer på hytta og skal benytte annekset.

 

Noen tips/løsninger her? 

Har fått til å lage en virtuell device som setter "vacation mode til en spesifikk temperatur" , dette har jeg gjort ved søk på nett og kopi av kode, er ikke så drevet at jeg klarer lage disse kodene selv.

Koden under setter vacation til 20 grader for zone 6, fint for å lage virtuell device for å autoatisere prosessen når jeg drar fra hytta.

local zoneIds = {6} -- En komma separeret liste med de Zoneid du ønsker at opdatere
local target = 20 -- Din target temperatur. 0 = vacation disabled

local HC2 = Net.FHttp("127.0.0.1",11111)
local function updateZone(id)
    local response ,status, errorCode = HC2:GET("/api/panels/heating/"..id)
    local jsonTable = false

    if (status == "200") then
        jsonTable = json.decode(response)
    end

    if (jsonTable ~= false) then
        jsonTable.properties.vacationTemperature = target
        HC2:PUT("/api/panels/heating/"..id, json.encode(jsonTable))
        return true
    end

    return false
    
end

for n, zoneId in ipairs(zoneIds) do
    if (updateZone(zoneId)) then
        fibaro:debug("Updated Zone "..zoneId);
    else
        fibaro:debug("Failed to Update Zone "..zoneId);
    end
end

 

Alternativt benytter jeg denne virtuelle devicen jeg fant på fibaro sine "markeds sider"

Heating_Override_v1.3.vfib

Endret av clue9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.