Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber mot Fibaro eller lignende


Anbefalte innlegg

For å virkelig ha mulighet for å spare strøm, så burde man jo koble smarthus mot f.eks Tibber for å koble ut eller sette ned temperatur evt slå av lys/varme/lading når strømprisen tar en spike.

 

Er det noen som har koblet f.eks Fibaro eller lignende mot Tibber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, IBICO skrev:

For å virkelig ha mulighet for å spare strøm, så burde man jo koble smarthus mot f.eks Tibber for å koble ut eller sette ned temperatur evt slå av lys/varme/lading når strømprisen tar en spike.

 

Er det noen som har koblet f.eks Fibaro eller lignende mot Tibber? 

 

Tja, hva en sparer må nesten testes ut. Men, det finnes plugin til homeseer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Tibber norge om at de har prata med Fibaro i noen år om API for å knytte Fibaro mot Tibber. Har sendt mail til Fibaro for å forhøre meg om det er noe som kommer snart og informert de om EMI Norwegian HAN og ønsket om å knytte strømpriser mot smarthus.

 

Futurehome har vist kobling mot Tibber.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Ja, APIet til Tibber er ikke vanskelig å bruke. :)

Du må ha en "token" men den skaffer kunden. Så er det bare å dytte inn en JSON-streng til en addresse, og tolke svaret du får i JSON-format.

 

hehe.. Ja, det er sikkert ikke vanskelig, men de fra Tibber sa at de venter på at Fibaro skulle gjøre en endring på API`et sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, IBICO skrev:

Tibber sa at de venter på at Fibaro skulle gjøre en endring på API`et sitt. 

Var det omvendt, tro? Det er jo opp til Fibaro å integrere det i systemet sitt, dataen er tilgjengelig nå fra Tibber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Moskus said:

Var det omvendt, tro? Det er jo opp til Fibaro å integrere det i systemet sitt, dataen er tilgjengelig nå fra Tibber.

 

Godt mulig ja.  Var ho jeg prata med på support som sa det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, IBICO skrev:

Var ho jeg prata med på support som sa det

Support hos Tibber?

 

Kan godt være Tibber utvikler integrering til Fibaro selv. Det ville i så fall være litt spesielt (eller fordi en hos Tibber bruker Fibaro HC), men ikke umulig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

On Wed, Apr 4, 2018 at 12:58 PM,  <kenneth> wrote: 

Toppers 

On Wed, Apr 4, 2018 at 12:58 PM, "Linn" <linn@tibber.intercom-mail.com> wrote: 

Etter det jeg kjenner til er det snakk om år mer enn måneder. Men vi sjekker nå om det er kommet noen endringer. Kan gi deg en lyd :)

On Wed, Apr 4, 2018 at 12:56 PM, <kenneth wrote: 

Takk. Hvor lenge er en stund?

måneder, eller år?

On Wed, Apr 4, 2018 at 12:46 PM, "Linn" <linn@tibber.intercom-mail.com> wrote: 

Hei, integrasjon mot Fibaro er på roadmap, men per nå venter vi på at de skal gjøre en endring på APIene sine slik at dette blir mulig. De har forøvrig sagt en stund at dette skal skje uten at det per nå er kommet en oppdatering. 

On Wed, Apr 4, 2018 at 12:25 PM, "Operator" <operator@tibber.intercom-mail.com> wrote: 

Tibber typically replies in a few minutes.

Give Edgeir and the team a way to reach you:

Give Edgeir and the team a way to reach you:

On Wed, Apr 4, 2018 at 12:23 PM, "kenneth wrote: 

Er det stort sett bare futurehome som har en direkte sammenkobling mot Tibber? Har Fibaro HC2 i dag og ser på muligheten for å overvåke strømpriser mot styring av varme i huset

On Wed, Apr 4, 2018 at 12:21 PM, "Edgeir Aksnes" <edgeir.aksnes@tibber.intercom-mail.com> wrote: 

Hei! 

Er det noe du lurer på om Tibber er det bare å ta kontakt.

I arbeidstiden svarer vi vanligvis innen noen minutter, mens på kvelden kan det ta litt lenger tid. Du kan også legge igjen e-postadresse så svarer vi deg der.

Ha en super dag! 

Edgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2018 den 10.38, IBICO skrev:

For å virkelig ha mulighet for å spare strøm, så burde man jo koble smarthus mot f.eks Tibber for å koble ut eller sette ned temperatur evt slå av lys/varme/lading når strømprisen tar en spike.

Er det noen som har koblet f.eks Fibaro eller lignende mot Tibber? 

Jeg har gjort det med OpenHAB (egentlig med Python):

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2896-berlands-strømoptimalisering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Eg har kopla inn eit relé som skrur av og på vv-tanken ut frå strømprisen som blir henta via TibberSeer-plugin. Har ein tråd om dette, den omhandlar i grunn mest litt feilsøking, men det går sikkert an å få litt tips av den likevel.

Neste plan er å montere termostat på badet som senkar eit par grader ved høg pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Heisann, noen som har fått testet dette? 

Har også hatt kontakt med Tibber ift å få integrasjon mot HC, men de har ingen umiddelbare planer om dette. Er det noen som har kompetanse på å lage plugins selv til HC? Det burde jo være mulig å få inn feks totalforbruk igjennom Puls - som de har fått med Homey feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det noen som har brukt strømprisen til å styre enheter i huset via Fibaro HC? Jeg greier enkelt å lese inn prisen, men det er kanskje litt vanskeligere å bestemme hva som er lav pris og hva som er høy pris og hvordan dette skal gjøres for å spare noe som helst.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, vegardbr skrev:

Jeg greier enkelt å lese inn prisen, men det er kanskje litt vanskeligere å bestemme hva som er lav pris og hva som er høy pris og hvordan dette skal gjøres for å spare noe som helst.. 

Jeg har i TibberSeer tenkt som følger:

Det kan i prinsippet ikke være faste priser fordi noe strøm må man bruke for at en husstand skal gå rundt. Statistiske verdier er da et fint utgangspunkt, f.eks. høyere eller lavere enn gjennomsnittsprisen, høyere eller lavere enn den 6. dyreste timen, etc.

 

Det holder altså ikke bare å hente inn gjeldende pris, du må ha for hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg er en god tanke. Jeg tenkte meg noe slik som en timer-basser strømstpare-modus (opptil feks. maks 3 timer) som slår inn når prisen holder en viss størrelse i forhold til gjennomsnittet de siste to dagene. Det er vel sikkert artig å nerde litt i LUA for å få til noe slikt.

For min del blir det egentlig bare styring av varme som vil utgjøre noen forskjell her, men det er vel ganske vanlig. All varmen i huset styres allerede igjennom Fibaro HC2, så det burde egentlig være helt greit å få til noe slikt. Jeg skal legge ut et LUA-bassert forslag når jeg har kommet så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig spennende - dette må jeg teste også! Har dessverre HC lite pt, men antar det blir HC2 ganske snart. Ser at Lite er forholdsvis begrenset...

 

Har noen sett på mulighet for å integrere mot resten av Tibber grensesnittet, ikke bare strømprisen? 

For de med Homey, Futurehome, Home Assistant og Telldus har de jo feks totalforbruket (fra Pulse) i sitt grensesnitt. Dette må jo være mulig å få til på HC også?

(hvis jeg ikke tar feil, har HomeSeer også dette?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mottatt min Pulse enda, så jeg er ikke sikker, men ut fra den dataen jeg får fra dette eksempelet ser det ut som det skal være mulig. 

Jeg er også interessert i om det er mulig å mate denne dataen inn i forbrukspanelet i HC2. Pris er burde jo også kunne mates inn i dette panelet, men jeg tror egentlig det er en fast parameter.

Endret av vegardbr
Ekstra info...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, hr_beach said:

Veldig spennende - dette må jeg teste også! Har dessverre HC lite pt, men antar det blir HC2 ganske snart. Ser at Lite er forholdsvis begrenset...

 

Har noen sett på mulighet for å integrere mot resten av Tibber grensesnittet, ikke bare strømprisen? 

For de med Homey, Futurehome, Home Assistant og Telldus har de jo feks totalforbruket (fra Pulse) i sitt grensesnitt. Dette må jo være mulig å få til på HC også?

(hvis jeg ikke tar feil, har HomeSeer også dette?)

 

Det er definitivt mulig: https://forum.fibaro.com/topic/20856-energy-manager-connected-to-a-smart-meter-values-in-a-vd/?page=2

Jeg kommer til å oppdaterer når jeg får tid til å se på dette.. :)

 

Endret av vegardbr
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.