Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dobbelveggboks - 4 dimmere - Problemer


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har fått installert en del fibaro dimmer 2 i de siste ukene, ved et lystpunkt har jeg to brytere, med dobbel vippe, som står forran en dobbelveggboks.

Det ble akkurat (veldig trangt) plass til 2 dimmere bak den nederste bryteren, dog ble wagoene som kommer inn her flyttet opp i veggboksen. Slik at de nå står bak første lysbryter. Kan ikke her se for meg hvordan jeg skal få plass til 2 dimmere til bak denne bryteren.

Det er tilkobling uten N leder her.

Har hørt at man kan feste de i lampepunkt, men usikker på hva jeg evt mister her i forhold til funksjonalitet? Er futurehome jeg bruker og de støtter ikke S2 (enda).


Har lekt med tanken å bare få en elektriker til å freste ut to tabbebokser, og så heller ha 4, en vippe brytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gjelsvik skrev:

Jeg har de oppe i tak, bruker cat5 ned til bryter. 

 

Da tror jeg ikke elektrikeren din leste manualen som fulgte med...

 

@henrikhoe ett alternativ kan være å sette på en 18 (eller 33) mm ramme, hvis det gir nok ekstra plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S2 er bare for assosiering, dvs at inngang nr 2 kan styre en annen komponent, så du behøver ikke det for å få det til.

du har jo en leder fra bryteren til lampa i dag? bruk den som om dimmeren skulle ha stått bak bryteren, bare at den fysiske dimmeren befinner seg over lampa (kobles på S1)

'

-hilsen trikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, ZoRaC said:

 

Da tror jeg ikke elektrikeren din leste manualen som fulgte med...

 

@henrikhoe ett alternativ kan være å sette på en 18 (eller 33) mm ramme, hvis det gir nok ekstra plass?

 

Elektrikeren monterte bare puckene. Jeg har koblet lavspent delen. Kan fint kjøre cat5. Bruker for sikkerhetsskyld to par, på 3v er det ikke store strømmen som går igjennom for signalet. 

  • Confused 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjelsvik skrev:

 

Elektrikeren monterte bare puckene. Jeg har koblet lavspent delen. Kan fint kjøre cat5. Bruker for sikkerhetsskyld to par, på 3v er det ikke store strømmen som går igjennom for signalet. 

Det er ikke noe "lavspent" der. 230V brukes for å styre enheten ved manuell styring. Strømmen er lav og Fibaro sier at en kan komme ned til 0,75mm2 ledning.

Du kan også finne en del info her: https://forum.fibaro.com/topic/23623-dimmer-2-momentary-switch-voltage-current/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Gjelsvik said:

 

Elektrikeren monterte bare puckene. Jeg har koblet lavspent delen. Kan fint kjøre cat5. Bruker for sikkerhetsskyld to par, på 3v er det ikke store strømmen som går igjennom for signalet. 

Alle ledere skal være godkjent for høyeste spenning i boksen og tviler sterkt på at hver enkelt leder i catkabelen din er godkjent for 230V.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎04‎.‎2018 den 17.25, Gjelsvik skrev:

Jeg har de oppe i tak, bruker cat5 ned til bryter. 

 

Det er ulovlig, det fine er at du kan bruke CAT5 kabelen som trekksnor når du trekker inn en godkjent 230V signalkabel  :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.4.2018 at 22:14, Håvardgj said:

S2 er bare for assosiering, dvs at inngang nr 2 kan styre en annen komponent, så du behøver ikke det for å få det til.

du har jo en leder fra bryteren til lampa i dag? bruk den som om dimmeren skulle ha stått bak bryteren, bare at den fysiske dimmeren befinner seg over lampa (kobles på S1)

'

-hilsen trikker ;)

Ah, ok, da tror jeg at jeg forstår.

 

De to gjenværende lampene er koblet slik.

Lampe i taket, lampettledning til en stikkontakt som står høyt på taket, og så går det videre til to dobbel vippe brytere.

Det kommer en switch Live og L fra lampene ja, L går inn i en wago til der strømmen går inn. Og videre til bryterne. Så går det To switch live inn til koblingspunkt på bryter.

Det du foreslår er at jeg bare legger denne i boksen over lampa, og går inn her før jeg går videre til å koble på lampa.


Ser for meg at koblingen blir slik?

Fra koblingspunkt på bryter til s1 på dimmer ved lampepunkt

Fra L på bryter til L på dimmer

N fra wago til N på dimmer

N fra Lampe til N på dimmer

Switch live fra lampe til Switch live på dimmer (den helt motsatt fra L på dimmer)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, henrikhoe skrev:

Fra koblingspunkt på bryter til s1 på dimmer ved lampepunkt

Fra L på bryter til L på dimmer

N fra wago til N på dimmer

N fra Lampe til N på dimmer

Switch live fra lampe til Switch live på dimmer (den helt motsatt fra L på dimmer)

Kan du tegne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2018 at 12:55, Christoffer said:

Alle ledere skal være godkjent for høyeste spenning i boksen og tviler sterkt på at hver enkelt leder i catkabelen din er godkjent for 230V.

 

Er du sikker på det? 

Jeg fortalte om planene til å bruke cat5 som signal til bryter, og det hadde han ingen innsigelser til.

 

Finnes jo mange eksempler der svakstrøm og sterkstrøm er samlet i samme boks.

f.eks tempsensor til termostat.

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Gjelsvik said:

 

Er du sikker på det? 

Jeg fortalte om planene til å bruke cat5 som signal til bryter, og det hadde han ingen innsigelser til.

 

Finnes jo mange eksempler der svakstrøm og sterkstrøm er samlet i samme boks.

f.eks tempsensor til termostat.

 

nek400 528 

"det er ikke tillatt å føre kurser innefor spenningsbånd I og II i samme system, med mindre kablene er fysisk adskilt, eller alle kablene er isolert for høyeste spenning." 

 

Samt etter det jeg leste av linken som @hkmod25 postet over her så har Sx samme potensiale som L på dimmeren noe som gjør at det er snakk om sterkstrømsinstallasjon som igjen gjør at catkabelen er uegnet uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9.4.2018 at 11:54, Moskus said:

Kan du tegne dette?

Nei gav opp, forstår ikke hvordan det skal kobles 

Ser ut som om jeg må få elektriker til å legge inn tabbebokser  og få gjort om til 4 enkle vipper. Istedenfor to doble

 

Dårlig paint tegning, men ser som sagt ikke hvor dimmeren får L fra. Siden dette ligger bak bryterne i wago.

jojo.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo sånne ting som det her

 

econ-flex-box.jpg

 

Som elektriker sikkert kan installere også, men er en dobbel innfeltramme som står der i dag, og litt usikker på hvor mye som må rives for å få en sånn ekstra lomme på plass, har nettopp pusset opp, så lite interessert i å begynne å rive ting, er så dumt også, fordi det er snakk om et par cm enten innover i veggen eller opp/ned så er det plass til 2 bak den øverste bryteren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.