Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 foran LED-driver


Anbefalte innlegg

Jeg har 8 LED spotter koblet etter en LED-driver som på bildet under. Hadde besøk av elektriker i dag for å bytte til en Fibaro dimmer 2 men han trodde ikke dette var mulig uten å bytte både LED driver og alle pærene. Så vi ble enige om å avvente denne litt.

 

Driveren ligger i boks i taket og dimming gjøres med impuls fra veggbryter.

 

Noen som har innspill til hvordan man ellers skal få smartstyrt dette lyset?

 

Halvdårlige alternativ er å svitsje av/på få 230V sida, da mister man dimming fra smarthuset. Kan også bruke en svitsj på impulsen til bryteren, men da mister man kontroll på om lyset er på.

 

IMG_20180409_110758313.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne driveren kan dimmes med 1-10V inn på terminalene merket "dim".

Denne:

https://www.elektroimportoren.no/qubino-dimmer-0-10v-12-24v-z-wave/4512307/Product.html

Har utgang som gir 0-10V. Litt usikker på om det går om en annen da jeg ikke har brukt slikt selv. Men kanskje det er et parameter som kan justere den. Sitter på telefonen nå så sliter litt med å finne dokumentasjonen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det må en trafo i tillegg for den qubino-dimmeren, det er vel ikke mulig å bruke driveren som ligger der. I så fall to nye dingser som må opp i spotkasse.

 

Spotkassen er bare 5 cm høy mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga røk en av våre led-spot-kasse-ting under overskapa på kjøkkenet. Åpnet for å se hva som kunne være galt, og fant jaggu en dimbar led-driver! Så i relasjon til denne tråden: vil det være mulig å hamre på med en Qubine/Fibaro-dimmer i forkant av denne?

 

IMG_2242.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gjomle skrev:

I helga røk en av våre led-spot-kasse-ting under overskapa på kjøkkenet. Åpnet for å se hva som kunne være galt, og fant jaggu en dimbar led-driver! Så i relasjon til denne tråden: vil det være mulig å hamre på med en Qubine/Fibaro-dimmer i forkant av denne?

 

 

Denne ser ut til å bare være en 12V trafo (?) så her kan du vel bare dimme i forkant. Ingen inngang for 0-10V dimmestyring som på min driver i første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjorde et forsøk i dag sammen med elektriker, men de 12V trafoene jeg hadde nektet å gi strøm kun til en liten Qubino som trekker 0.5W. Noen som har tips til en trafo for spotkassemontering som kan levere last ned til 0.5W?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei.

 

Løfter denne igjen jeg, da jeg har samme led-driver og oppsett som deg og ikke ble helt klok på hva konklusjonen ble? Endte du opp med å bytte led-driveren, eller funket det til slutt med en Fibaro 2 eller Qubino i veggboksen før led-driveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Fossebasse said:

Hei.

 

Løfter denne igjen jeg, da jeg har samme led-driver og oppsett som deg og ikke ble helt klok på hva konklusjonen ble? Endte du opp med å bytte led-driveren, eller funket det til slutt med en Fibaro 2 eller Qubino i veggboksen før led-driveren?

 

Leverandør byttet hele lampa :). Så da gjorde jeg ikke noe mer med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal til med dette om ikke så fryktelig lenge, men jeg frykter at jeg muligens må bytte led-driverne... Gir du en lyd hvis du slipper å bytte og hva løsningen eventuelt ble? Om jeg tilfeldigvis kommer deg i forkjøpet, så kommer jeg med en liten oppdatering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er løsningen i drift. Qubino 0-10V sammen med trafo ligger i spotkasse, og parallellkoblet med 0-10V input på to stk drivere. Impulsbryter på vegg er koblet rett på Qubino (flyttet fra å være tilkoblet driverene). Bryter på vegg og z-wave styring virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.