Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FG-godkjent vannstopper


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Finnes det en vannlekkasjestopper som man kan "snakke med" fra HomeSeer? Fikk tilbud på montering av en WaterGuard, men 7500 Kr var mye... Kunne tenkt meg å automatisk stenger vannet når jeg drar på ferie f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ut til at MoistEx kan brukes, de har både input (bryter) og output (varsling). 

 

http://voksenlia.net/met/moistex/moistex.php

 

Men, noen som har forslag til hvordan jeg får sendt "on/off" til den og mottatt varsel når den stenger? Trenger altså en form for relé som kan lukke for stenging og en sensor som kan varsle når den er stengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, GeneralVirus skrev:

Har ikke prøvd den men denne burde da funke? Noe spesiell grunn til at den må være FG-godkjent?

Har sett den, men den er vel ikke FG-godkjent?

 

Får 1500-2000 kr avslag på forsikringen pr år om den er FG-godkjent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, eivtress skrev:

Du kan jo kjøpe en vanlig 230v magnetventil som styres av et Z-wave relé, som igjen styres av en Z-wave fuktsensor. Da får du maks fleksibilitet, men sikkert ingen fg-godkjenning.

Joda, men hvis jeg først skal investere i en vannstopper, så hadde det vært fint å tjene inn investeringen i løpet av et par år. :)

 

Den MoistEx'en, der kan jeg sikkert bruke en Nexa WBT-912 til å sende varsel om at den har stengt. Noen som vet hvordan WBT-912 takler at kretsen blir permanent lukket (ikke impuls)?

 

Noen som har forslag til et Z-wave-rele som kan brukes til å trigge stenging? 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, ZoRaC skrev:

Den MoistEx'en, der kan jeg sikkert bruke en Nexa WBT-912 til å sende varsel om at den har stengt.

Kan du ikke bruke en Fibaro Universal sensor? Da skulle det være mulig å både lese ut status samt kontrollere et rele.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Sjekk også med forsikringsselskapet om du må ha FG-godkjent vannstopp eller om det holder med automatisk vannstopp.

 

Sitat

Ventilen må være FG-godkjent og installert av en FG-godkjent rørlegger. 

https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/bolig-og-innbo/husforsikring/billigere-forsikring

 

49 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Hva med å koble en Z-Uno til den, da trenger du kun den.

Hmm... da må jeg lære meg Arduino også da... :P

 

27 minutter siden, Moskus skrev:

Kan du ikke bruke en Fibaro Universal sensor? Da skulle det være mulig å både lese ut status samt kontrollere et rele.

Var ikke klar over at den hadde output, men ser den har 2! Det burde jo være midt i blinken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kanutten skrev:

mener det ikke er mulig å styre output på fibaroen. den slaver av input..

 

men det er kanskje det som er hensikten?

Sitter og leser manualen nå og det kan se ut til at du har rett...

Det er ikke hensikten. Ønsker å få varsel hvis vannet blir stengt av kontrollenheten (lekkasje), men ønsker også å kunne stenge vannet når jeg drar på ferie. Kontrollenheten har en output som gir status på om vannet er stengt/åpent, men har også en input som man kan benytte for å stenge/åpne vannet.

 

Så det jeg trenger er vel egentlig et enkelt rele jeg kan styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsel får du vel av lekasjedetektoren

 

for å stenge når du drar så er vel noen alternativene fibaro puck FGS-222 eller qubino ZMNHND1, disse har dry contact.

Eventuelt fibaro rgbw puck så har du mulighet å styre 4 eksterne 12v releer hvis du trenger dry contact.

 

Ellers fungerer jo arduino

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kanutten skrev:

Varsel får du vel av lekasjedetektoren

Nei, den er ikke "smart", den bare stenger vannet og viser en tallkode på sitt 2-sifrede kontrollpanel, som man deretter må slå opp i manualen for å sjekke hva betyr :P

Men, det kan nok løses med en WBT-212 eller en Fibaro US. :)

 

2 minutter siden, kanutten skrev:

for å stenge når du drar så er vel noen alternativene fibaro puck FGS-222 eller qubino ZMNHND1, disse har dry contact.

Eventuelt fibaro rgbw puck så har du mulighet å styre 4 eksterne 12v releer hvis du trenger dry contact.

Ser at ZMNHND1 "nesten" kunne vært både sensor og bryter - den kan kobles til 24VDC, men lekkasjekontrolleren er dessverre bare 9VDC... 

Det samme gjelder Fibaro RGBW - man kan ha 12/24VDC for å drive selve enheten, vannlekkasje output mellom GND/IN1 (0-10V), men: " There is no 0-10V output. Output is controlled by PWM at 244Hz.", så den kan ikke brukes som input til vannlekkasjekontrolleren.

 

Ser ut til at jeg ender opp med en sensor og en bryter da (eller en Arduino). Hadde jo vært best å fått alt inn i 1 enhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Denne ser faktisk ut til å være akkurat det jeg er på jakt etter! :D 

https://www.tronika.no/en/zwave-security/132-multi-inout-bridge-mimolite.html

Da hadde jeg muligens heller gått for nevnte Z-Uno, eller en ren Arduino sak. Med Arduino-plugin'en trenger du ikke kunne noe som helst "Arduino". Bare bestemme hva som er input og hva som er output, og så er det tut-og-kjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Da hadde jeg muligens heller gått for nevnte Z-Uno, eller en ren Arduino sak. Med Arduino-plugin'en trenger du ikke kunne noe som helst "Arduino". Bare bestemme hva som er input og hva som er output, og så er det tut-og-kjør. :)

Blir ikke det dyrer og mer jobb? Må jeg ikke ha en arduino, en z-uno og arduino-plugin? Totalt koster vel det mer enn MiMoLite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Nei, du trenger kun en Z-Uno.

Trodde det var et "shield" til Arduino og tenkte ikke over at den kommuniserer via Z-wave...

 

Ja, da blir det jo faktisk litt billigere, men den kommer vel uten noen form for case å ha den i? Kanskje ikke så gunstig på et småfuktig vaskerom...? Finnes det noen case til Z-Uno? Er den samme størrelse som Arduino Uno, kanskje?

 

Den kan drives av 9 VDC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Ja, da blir det jo faktisk litt billigere, men den kommer vel uten noen form for case å ha den i?

Er det nødvendig å prøve å snu så på skillingen? Dette er jo noe som kan spare opptil mange hundrelapper i året, samtidig som det potensielt kan spare deg for mye bry og plage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Er det nødvendig å prøve å snu så på skillingen? Dette er jo noe som kan spare opptil mange hundrelapper i året, samtidig som det potensielt kan spare deg for mye bry og plage. :)

Nei, jeg tenkte jo egentlig gå for det dyreste alternativet - MiMoLite. :) men før eller siden bør man vel sjekke ut z-uno uansett, så kanskje dette er det riktige prosjektet? Men da kan jeg ikke bare tape fast et kretskort på veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ZoRaC skrev:

Men da kan jeg ikke bare tape fast et kretskort på veggen...

Hvorfor ikke, det har jeg gjort i kjelleren. :D

 

Men seriøst, det finnes små, søte prosjektbokser til nesten ingen penger på AliExpress eller eBay. Søk på "project box". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GeneralVirus skrev:

I verste fall så putter du den inn i en vanntett koblingsboks kjøpt på Biltema.

Eneste ulempen med dette er at skruen på midten tar mye plass, jeg har prøvd med flere kretskort jeg ville gjøre "vanntett"... ;)

 

Men kanskje det er noen uten skrue midt på lokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.