Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FG-godkjent vannstopper


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Okei, nå har jeg satt meg litt mer inn i Z-Uno og konklusjonen er vel at jeg må ha en sånn! :P

Men, hvis jeg først skal ha en sånn på vaskerommet, så kan den jo ikke bare stenge vannet/varsle om vannlekkasje...

 

Så da får jeg byttet ut min 36-1797 med en DHT22-sensor (AM2302, for enhelhetsskyld).

I tillegg må jeg selvsagt ha 2 vibrasjonssensorer, en til vaskemaskin og en til tørketrommel. :D

Likte disse perma-proto-boardene fra Adafruit, men det blir da så mye frakt for å bestille fram dem. Noen som har kommet over noen gode alternativer på f.eks Aliexpress? Ser at de fleste de har der består av "single hull", men da er det vel litt ekstra jobb med at man må lodde ledninger på baksiden av boardene, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Får du det til får du virkelig valuta for Z-Uno. Post gjerne bilder og erfaringer når du er i mål.

 

Har ikke kommet over perma-proto-board på Ali. De så ikke dumme ut. Selv holder jeg litt på med Arduino/ESP8266, tempføleren jeg har laget med det har jeg bare brukt ett mini breadboard til inntil videre. Fungerer greit når størrelsen ikke er så viktig, det er også fordi jeg nok kommer til å legge til ting etterhvert på modulen min også.

IMG_20160725_183422.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Se der ja. Får du det til får du virkelig valuta for Z-Uno. Post gjerne bilder og erfaringer når du er i mål.

Tar nok litt tid - har ikke noe ledig stikk i nærheten, så må en elektriker til å montere det først og når jeg først skal ha en elektriker vil jeg gjerne få på plass litt lysstyring med det samme, men det må planlegges litt først. :P Så må utstyret kjøpes og rørlegger montere det...

 

Forresten, hvor lange kabler kan man bruke fra Z-Uno og bort til vibrasjon/temp/fuktsensorer? Og til lekkasjekontrolleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket med forsikringsselskapet nå, viser seg at det var hos det forrige jeg fikk ca 1800 kr mindre i året, mens nå får jeg ca 800 mindre i året. 

Da tar det jo noen år å tjene inn en investering på ca 10.000 kr! Får se om det blir noe av det eller ikke da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evelen skrev:

Man kan vel spørs om om en 10k investering er verd det når det er snakk om å slå av og på vannet automatisk noen ganger i året.

Eller tenker du mer automatikk for å forhindre oversvømmelse?

Ja, "pakken" fra butikken kommer med sensorer for å detektere vannlekkasjer (krav om det på alle rom med vann uten sluk, f.eks kjøkkebenk/oppvaskmaskin, for å få rabatten på forsikringen). I tillegg detekterer den små lekkasjer (tror den sjekker om det passerer vann i rørene i løpet av en time på natta).

 

Z-uno'en kommer bare som et tillegg som lar meg stenge vannet når jeg reiser på ferie og varsler meg hvis den har stengt vannet pga lekkasje. Og det er ikke Z-uno'en som drar opp prisen, men elektriker/rørlegger og selve lekkasjestopperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ZoRaC skrev:

Da tar det jo noen år å tjene inn en investering på ca 10.000 kr! Får se om det blir noe av det eller ikke da...

Ja, jeg er enig i at det var ikke rare reduksjonen.

 

Men det er ikke bare pengene som gjør at jeg er svært interessert i å få integrert vannstopp i mitt oppsett. Pengene er én ting. Alt faenskapet som følger med en eventuell vannlekkasje er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, jeg er enig i at det var ikke rare reduksjonen.

Det kan være fordi jeg allered har ganske gode rabatter på husforsikringen og at andre ville fått mer rabatt for tiltaket enn det jeg gjør.

 

24 minutter siden, Moskus skrev:

Men det er ikke bare pengene som gjør at jeg er svært interessert i å få integrert vannstopp i mitt oppsett. Pengene er én ting. Alt faenskapet som følger med en eventuell vannlekkasje er noe annet.

Ja, det er akkurat det. Det er den avveiningen jeg nå må ta - hvor mye synes jeg det er verdt å slippe alt "styret" som oppstår ved en evt vannlekkasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er det ikke så hytt med forsikringen. Får avslag nå på forsikringen, svarer ja når det spør om jeg har automatisk vannstopp på huset. :) men om de mener systemet ikke er godtnok ved en eventuell lekkasje så får de heller gi meg en avkortning. Tenker heller på vannskade. MYE styr med vannskader. Har en nrf waterguard med 2 trådløse sensorer og 3 fibaro vannlekkasje sensorer. Stenger vannet i huset automatisk og stopper maskinen i rommet som har alarm feks oppvaskmaskin, har opplevd at avløpslangen har hoppet av i kjøkkenskapet under tømming. Funket flott, minimalt med vann på gulvet. Ingen skade. Kan starte/stoppe vannet med en arduino med rele som er styrt av Indigo. Får sms og push meldinger hvis lekkasje og vannet blir stengt, vurderer å tyvkoble tablået opp mot arduinoen for å ha full kontroll,simulere tastetrykk osv (var egentlig det som var planen, men får se hva jeg gidder) tenkte også temp og trykk sensorer muligens flowmeter. Funker greit sånn det er nå også. Waterguarden er fg godkjent, men er ikke monter av ansvarlig rørlegger. Det har jeg gjort selv. Har jobbet som rørlegger tidligere. Er uansett ikke noe hokus pokus. Tviler på jeg får noe spørsmål om det hvis noe skulle skje. Dette er en enebolig vel å merke. Hvis det hadde vært flere sammenhengende enheter type leiligheter/rekkehus osv. Så hadde jeg nok betalt en rørlegger til montering for å fått dokumentasjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kanutten skrev:

Waterguard smartstop 3/4. Mulighet for alarmtilkobling på den.

Takk for tipset. Den vil jo gjøre det en del billigere for meg, siden jeg slipper å ha elektriker til å legge opp flere stikk på vaskerommet.

 

Hvor lang ca er strømkabelen fra støpslet og til ventilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt på sidelinjen, men kunne ikke la være å poste denne linken når jeg datt over den på domoticz forumet, snakk om å gjøre manuell kuleventil om til zwave... 

http://nl.aliexpress.com/item/Smart-home-automation-Z-wave-plus-908-42MHZ-868-42MHZ-valve/32707391134.html

 

Men dog kan den gjøre nytten her i huset hvertfall, om ikke den eksisterende kuleventilen jeg har er for tung å turne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningen fra støpselet kan jeg tenke meg er en 1,5 meter men regner med det er enkelt å forlenge den. Tablået er trådløst men trenger strøm. Kan plasseres hvorsomhelst bare det er dekning. http://www.waterguard.no/produkter/smart-stop

 

Sensor ledningen til strømadapteren har jeg kappet og koblet sammen med rele i arduinoen. Så når fibaro lekkasjensor får alarm, aktiveres rele til arduino, vannet stenges.

 

Kan og bruke qubino eller fibaro puck til det da.. Flere løsninger på det. Ulempen med arduinoen er jo at indigo må være oppe for at det skal funke. Z-wave så har vi jo direkte kommunikasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vekker liv i denne gamle tråden her. Driver å planlegger huset mitt jeg pusser opp som forhåpentligvis skal bli ganske smart. Tenker å montere waterstop for forsikrinsbesparelsen og selvfølgelig sikkerheten det gir. Men ønsker da som er diskutert tidligere her å integrere denne mot smarthus systemet slik at den stenger f.eks når je reiser på ferie.

 

Eneste løsningen jeg har tenkt frem for å ha FG godkjent waterstop samt mulighet for å stenge den med smarthus er; å ta den ene lederen fra waterstopen til magnetventilen og koble den innom en rele som styres med Zwave, på den måten vil ventiles lukkes når jeg ønsker det, og dersom waterstoppen slår ut så vil den også lukkes. Noen andre som har gjort noen tilsvarende? Alternativt kan jeg gjerne putte to magnetventiler etter hverandre, en som waterstop'en styrer og en som homeseer styrer.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aadnøy skrev:

Eneste løsningen jeg har tenkt frem for å ha FG godkjent waterstop samt mulighet for å stenge den med smarthus er; å ta den ene lederen fra waterstopen til magnetventilen og koble den innom en rele som styres med Zwave, på den måten vil ventiles lukkes når jeg ønsker det, og dersom waterstoppen slår ut så vil den også lukkes. 

 

Hvilken waterstop har du tenkt? Den «smart stop» har jo egen tilkobling for alarm/smarthus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, ZoRaC said:

 

Hvilken waterstop har du tenkt? Den «smart stop» har jo egen tilkobling for alarm/smarthus. 

 

Jasså, det virket jo lovende, Har ikke sett på så mange forskjellige, men virket jo som det var et hav av mulige. Men hvis "smart stop" lar seg koble til systemet så bør man jo velge den. Har du eller noen integrert den med et Z wave system?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Aadnøy skrev:

 

Jasså, det virket jo lovende, Har ikke sett på så mange forskjellige, men virket jo som det var et hav av mulige. Men hvis "smart stop" lar seg koble til systemet så bør man jo velge den. Har du eller noen integrert den med et Z wave system?

 

Se: http://waterguard.no/wp-content/uploads/2017/02/Koblingseksempel-mot-smarthus-eller-SD-Anlegg.pdf

 

En vanlig Fibaro Binary Sensor skal vel funke? 

 

Selv har jeg tenkt å lage noe med NodeMCU, sånn at jeg også manuelt kan stenge vannet. Det kan man nok også gjøre med en Fibaro Relay-modul, om man vil bruke «hyllevare». :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, ZoRaC said:

 

Se: http://waterguard.no/wp-content/uploads/2017/02/Koblingseksempel-mot-smarthus-eller-SD-Anlegg.pdf

 

En vanlig Fibaro Binary Sensor skal vel funke? 

 

Selv har jeg tenkt å lage noe med NodeMCU, sånn at jeg også manuelt kan stenge vannet. Det kan man nok også gjøre med en Fibaro Relay-modul, om man vil bruke «hyllevare». :) 

 

Ser man der ja, så jo ut til å kunne ordnes fint dette her. Jeg har et par relé er til å styre varmesløyfene, så tror jeg får noen utganger til overs på de, så da kan jeg nok bruke det til å gi signal til waterstopen.  Mange takk for gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/09/2018 at 13:15, Aadnøy said:

... Noen andre som har gjort noen tilsvarende? Alternativt kan jeg gjerne putte to magnetventiler etter hverandre, en som waterstop'en styrer og en som homeseer styrer.

 

FG-godkjenning var ikke et tema hos meg. Jeg ønsket å ha sentral vannstopp utelukkende på grunn av sikkerhet mot vannlekkasjer. Rørleggeren monterte magnetventil (Waterguard-kompatibel) på vannledningen inn i huset (rett etter reduksjonsventilen). Denne styrer jeg fra HS med Fibaro Wall Plug. Når huset er i bortemodus stenges vannet, og omvendt. Det er også koblet flere Fibaro vanndedektorer til HS, som også kan utløse vannstopp 24/7.

 

Slik det er nå, så stenges vannet uten andre betingelser når huset er i bortemodus (som igjen er styrt av alarmsystemet). Det betyr at vaskemaskin og sånt ikke kan/bør gå når man er ute av huset. Det bør man vel uansett ikke, så det har ikke plaget meg nevneverdig. Det koster ikke mange kaloriene å lage en betingelse som sjekker at slike maskiner eventuelt skal være ferdigkjørt før vannet stenges.

 

Magnetventilene til disse kommersielle systemene er "NO", dvs at uten signal så er den åpen og vannet kan strømme. I drift, altså i stengt posisjon, trekker de ca 10W. I mitt hode hadde det vært tryggere om signal/strøm måtte være på for at vannet skulle være åpent, altså "NC". Hadde jeg skulle gjort dette igjen, hadde jeg valgt bort kompatibiliteten med kommersielle systemer og gått for NC. Argumentet for NO skal angivelig være at man da får vann selv om strømmen skulle bli borte, så det er en slags sikkerhet for vannforsyningen til huset. Når hensikten er å stanse vannlekkasjer, kunne jeg ha vært villig til å snu dette prinsippet på hodet. 

 

Eneste merkbare svakhet så langt etter et par års drift er at magnetventilen har en tendens til å "ta livet" av Fibaro Wall Plug. Får se om jeg spanderer et transientfilter mellom etter hvert, eller en modul som er mer tolerant for slik belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.