Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kudalen


Anbefalte innlegg

Hei,

Min reise i hjemme automatikken startet med at mitt vannbårne system gikk i dass. 

Jeg hadde lenge lett etter et nytt system som kunne avløse dette da jeg ikke var helt fornøyd med hvordan temperaturen ble regulert. 

 

Landet etter en stund på VERA og MYSensors.org som ga meg raskt endel sensorer og releer til å holde varmen i gang. Men jeg synes mulighetene stoppet fort og etter endel krangling med VERA og support begynte jeg å se etter noe annet.

 

Da oppdaget jeg hjemmeautomasjon.no og mange hyggelige mennesker både på forum og på treff i Oslo. 

Jeg hadde mange runder med å se på systemer, men synes det var så skrekkelig vanskelig å velge. Men valget falt tilslutt på HOMESEER. Kanskje det dyreste, men jeg håper i lengden at jeg kan få gleden med Homeseer. og dere her på forumet i mange år. 

 

 Så får vi ta litt om dagens status. 

(Denne delen kommer til å endre mye håper jeg)

 

  • Etter flere installasjoner på både linux og windows har jeg nå landet på en løsning med Homeseer på en virtuell windows maskin på en linux maskin(clearos(centos)7.2) vitualBOX. 
  • Jeg så fort at flere mente det var lurt å ikke ha HW interfacene på den virtuelle maskinen. Så da var det bare å kjøpe min første RPI3B. Siden jeg hadde lite erfaring med RPI var det litt å sette seg inn i.
  • Så var det HW interface. Med oppskriften til @ZoRaC satte jeg raskt opp en RFXcom, aeon z-stick og en Conbee.  
  • Fikk en elektriker til å montere 2 x Aeotec Strøm-måler 3fas 60A Z-Wave. En til å måle hele huset og en til å måle energien vi bruker på oppvarming av gulv(vånnbåren).
  • Backup med BLbackup etter tips fra @Moskus. Takk igjen. 
  • Styrer Lyset på kjøkkenet med en NODON bryter, Fibaro RGBW(varm hvite leds) og en Fibaro Dimmer 2. 
    Må gjøre meg mer kjent med Eventer/sener og slikt i homeseer. 
    HUSK å sette opp assosiasjon mellom bryter og lamper(hvis det er mulig). 

 

TODO: 

  • Fylle inn mer detaljer her så jeg kan sette opp alt dette på nytt om det skulle være nødvendig.
  • Finne løsning med styring av vannventiler på vannbåren varme.
  • Dette skal være primæroppgaven til Hjemme automasjonen, men er litt bekymret for eventuelle feil som gjør at varmen ikke blir distribuert. 
  • Styre lys, varme og avtrekk på badet. 
    Dette gjøres i dag av VERA med MYSENSORS.org(Arduino og HTS22 sensor for temperature og fuktighet) ikke lys. 
    Har kjøpt inn AEOtec multisensor 6 som er montert på prøve.  Men den styrer ikke noe enda. 
  • Bytte eller inkludere eksisterende temp/fuktighet sensorer i alle rom. slik at disse går inn i HS og ikke til VERA. 
  • Sette opp Device History etter tips fra @Salvesen så jeg i et grafisk verktøy kan følge strømforbruket mot vær/temperature ute. 
  • Lys styring. Mer automatisk og spesielt kunne slå av alt med en knapp når mann legger seg. Her burde TV/forsterker,  PS3 og PS4 være med. 

 

 

Alle tips mottas med stof takk. Ser bare alle mulighetene og går litt i spinn av alle mulighetene man har fått i hjemmeautomasjon. no.

Her har man hobby så lenge man kan taste på tastaturet og pengene holder ??

 

Men nå er det natta for i dag. Oppdaterer mer en annen dag. 

 

 

Endret av clio75
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sluttet VERA å svare på ethernet og Z-wave. Styrer fortsatt avtrekksvifter fra badet via mysensor. Men hvordan den gjør det uten å kunne snakk med noe annet er en gåte vi får ta til påsken.


Dette skjedde selvfølgelig litt sent på kvelden med trøtt far og sliten mor tilstede. 

Men for å holde WAF på et akseptabelt nivå må man brette opp armene og skride til verket med høy iver. Og siden hjemmeautomasjon er gøy var ikke far vanskelig å be. Jeg er bare veldig glad at jeg følte at Homeseer serveren og interface oppsettet var klart til å brukes :D

 

Så jeg brukte en halv time på å krangle med NODON bryteren. Den ville ikke inn med en gang. Hverken i secure eller noen secure.  

Lastet ned manualer og byttet batterier, men den ville ikke spille på lag. 

Så etter 2-3 fabrikk resets, x antall includeringer og excluderinger, litt banning smatt den like plutselig som VERA sluttet å virke, inn i Homeseer og lyste riktig og responderte korrekt.

 

Så var det RGBW dimmer. Den var gjemt oppe over kjøkkenskapet. Så det var bare å ta med stol og skrutrekker for å komme seg i posisjon for en exclude av dimmer fra VERA. Men på en dag som dette skal ikke noe gå slik man trodde. Joda , pcen med Homeseer var klar, men hadde jeg med noe som passet ned på knappen  på dimmeren ??? Nei selfølgelig ikke.

Så da var det ned og opp et par ganger for å finne noe som passet og man greide å trykke 3 gang raskt nok til at homeseer var fornøyd. 

Så skulle denne dimmeren inn igjen da. Og siden bryteren hadde kommet seg inn i Homeseer i secure mode måtte jo dimmeren også inn i secure mode(hadde jeg heldigvis les et sted på en webside(ellers hadde jeg vel stått der enda og ikke forstått hvorfor jeg ikke fikk dimmeren inn i HS). På denne siden hadde jeg også lest at for å få en god inkludering (secure mode) kan ikke z-stick være langt unna. 

Så da måtte jeg bruke tid på å finne min kjære powerbank, som selvfølgelig ikke var ladet, men hadde nok strøm til å holde RPI i gang under operasjonen. 

Så tilslutt hadde jeg 20 nye devicer i HS. 

 

Så den siste Dimmeren som ligger inni lampe sokkelen(grrrr). 

Opp på stolen, ned med lampen og ut med dimmeren. Nå var jo både PC og RPI med alle interface i nærheten så dette gikk ganske greit.

Vasket over lampen som var både støvete og klissete av ting fra komfyren som ikke er langt unna på kjøkkenet. 

 

Da var HW montert tilbake der det hørete hjemme. Men jeg hadde ikke sett mye på hvordan ting henger sammen i HS. Dette hadde jeg tenkt til å se litt på før jeg skulle automatisere  mer.  Men her ble jeg kastet ut i det på dypt vann. Så målet var å kunne styre lyset under benken og spotter i taket av og på før jeg la meg. 

 

Første tanke var eeeeeee hvordan virker bryteren.

Så gå bort trykke på bryter 

image.png.291de2620ff247edd81293d4981cddc7.png

OK Scene 1,2,3,4 sånn var det i VERA også........... men hvor lager jeg scenes ????? 

Siden jeg ikke fant det llitt sent på kvelden, da får jeg lage noen eventer da som se på Central Scene status og endrer ting etter dette. 

 

Lager en gruppe med Kjøkken Lys. så prøver jeg å legge til events(trykker på grønt kryss). Men det skjer jo ingen ting. 

Det tar noen minutter før jeg ser :  image.png.492625eec36fc91052a464e57f940904.png

Filter ja, Selfølgelig. 

 

Slår på riktig filter og finner de 20 eventene jeg har laget i frustrasjon :)

Så for å ordne det jeg trengte i kveld slettet jeg alle unntatt 4 eventer. Benk AV/PÅ, spotter AV/PÅ

Men i en verden av så mange valg, kan man bli litt overveldet. For meg er det uvant å velge hva jeg skal gjøre først, men det er vel en vanesak.

image.png.8c99faadb7f942b58ea2d5f3ce5bf9da.png  

Fant etter hvert ut av denne ble riktig( i alle fall for kveldens mål).

Men tror du jeg fant riktig enhet. Nei Bryteren var borte. Lette opp og ned i lister men ingen kjøkken bryter.

Men den het jo ikke bryter men "1.etg kjokken Central Scene"  ? Litt trøtt kanskje 

Og THEN "Control a device" falt ganske naturlig. 

for å finne hvilken av de 20 devicene som RGBW dimmer hadde lagt inn ble det disko på kjøkkenet. (Tror kansje WAF sank litt der ;) men den kommer seg nok igjen når ting stabiliserer seg) 

 

Copy knappen ble da trykket tre ganger. Og med små justeringer i disse eventene var jeg snart i mål. 

Så var det litt testing. og det er jo greit at av er ned og på opp. OG at samme lampe er på samme knapp(opp(på)) og knapp(ned(av)). 

Da var det på tide med senga. 

 

Håper noen kan fortelle meg hvordan og om jeg kan assosiere bryteren direkte og hvordan man implementerer dimming. 

God natt ;)??

 

 

image.png

Endret av clio75
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, clio75 skrev:

For meg er det uvant å velge hva jeg skal gjøre først, men det er vel en vanesak.

Er alternativet å velge det du skal gjøre etterpå...?

Jeg kjenner ikke Vera i detalj, men stort sett velger man jo NÅR noe skal skje først, og så HVA som skal skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Moskus said:

Er alternativet å velge det du skal gjøre etterpå...?

Jeg kjenner ikke Vera i detalj, men stort sett velger man jo NÅR noe skal skje først, og så HVA som skal skje?

Nå har jeg ikke VERA mer så jeg kan ikke finne ut om det er vera sin skyld, men tror hode mitt liker å velge hva(device)  jeg skal jobbe med først. så velge hva som skal skje/den ska gjøre. Bare å komme med USB kabel og omprogrammere meg @Moskus  ???

 

Endret av clio75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Lenge mellom hver gang det er en oppdatering her, men slik er livet. 

 

Min NODON bryter sluttet å virket, noe som la WAF på at historisk lav punkt.

Men noen utfordringer skal man ha i livet. SÅ da jeg gikk jeg til innkjøp en Aeotec Quatro.

 

Denne brukte jeg lang tid på å men lærte meg endel om assosiasjoner og hang den ikke opp igjen før jeg var sikker på at den virket både med og uten HS. 

WAF gikk noe opp, men min kone sliter med å bruke den. Bryteren reagerer faktisk ikke på hennes trykk. Men den merker når vi åpner en nylig ferdig oppvaskmaskin som står under. Da blinker lysene litt. Dette har merkelig nok ikke påvirket WAF i noen særlig grad. 

 

Bryteren har i noen måneder virket stort sett greit. Jeg er fornøyd, og kommer nok til å kjøpe flere av disse om jeg trenger en ekstra bryter på et sted jeg ikke har en fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi i dag montert min ganske ny innkjøpte Z-Water. Ble ganske fornøyd. 

Taket over er for å skjerme litt om det skulle komme vann fra Elkjelen :D 

20180928_204514.thumb.jpg.b16f1f4759ea09709950b8c68260391d.jpg

 

Siden jeg ikke har noen temp sensorer( Ingen som virker siden VERA forlot meg) Må jeg sette opp en PWM som han gi litt varme. 


Her er mine eventer: 

image.thumb.png.179a587b22dac90d44787342514e1bd5.png

 

I et slik system er det viktig at ikke ventilene blir stående forlenge av gangen. 

Så da har menn et event som trigges om den er slått av i mer enn 14 dager. 

image.png.db6662e2ec800ce9322c84805079aa29.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.