Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimme downlight opp/ned med NodOn Octan


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ny på forumet her og litt små grønn på enkelte områder når det gjelder Fibaro.

 

Er det noen som har erfaring med NodOn Octan og styring av Dimmer 2 FGD-212?

Jeg har koblet opp og inkludert begge enheter så de vises i HC2, disse er så assosiert slik at de nå kommuniserer.

Må nevne at assosiasjoner mellom Dimmer 2 og Octan er lagt inn i gruppe 6 og 7 på kontroller.

Parametere for Octan skal være satt opp i henhold til bruksanvisning, gateway mode og knappeprofil "DUO".

Ingen endring av parameter på Dimmer 2 er gjort enda.

 

Av/På fungerer fint og dimming av mine downlight er så som så og det er her utfordringen ligger.

Ønsket er å kunne dimme ved holde inn f. eks. "-" knappen, når jeg slipper opp så skal også dimmingen av lampene stoppe.

Ønsker jeg å dimme opp så holder jeg inne "+" knappen inntil jeg når ønsket nivå. Skal stoppe når jeg slipper opp.

 

Det som skjer nå ved holde inn knappen så dimmes det ned til et vist nivå uavhengig om jeg slipper opp knappen.

Det stopper ikke før et minimumsnivå er nådd. Dimme opp igjen fungerer ikke, prøver jeg det så går lampene rett opp til full styrke.

 

Er det mulig å dimme utstyr med Dimmer 2 på samme måte som med tradisjonelle vegg dimmere?

Eller er det dette som kalles dimming, egentlig bare at lyset dempes eller økes til et innstilt lys nivå?

 

Noen som har erfaringer/tips når det gjelder dimming og Z-Wave.

Kontrollen er en fin liten sak og kjennes kvalitetsmessig bra ut, så det hadde vært morsomt å fått denne til å fungere som ønsket.

Bortsett fra dimme issues akkurat nå så fungerer denne bra.

 

 

 

 

CRC-3-1-Octan-Remote-small-600x600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Moskus skrev:

Begge må være inkludert non-secure eller secure, man kan ikke blande dem (dvs. det er vel muligens en parameter for Dimmer2 som kan overstyre det).

 

Men da ville vel ikke bryteren kunnet styrt dimmeren i det hele tatt. Her er det jo tydelig at det er kommunikasjon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Etter mye frem og tilbake så bestemte jeg meg for å ekskludere hele nodon bryteren for å starte med blanke ark igjen.

Inkluderte bryteren igjen, la inn parametere på bryteren på nytt og assosierte bryter med dimmer 2 i gruppe 6.

Nå dimmes det ned/opp når jeg holder inne knappen og stopper når jeg slipper opp.

Usikker på hva grunnen var egentlig, men jeg skal undersøke dette nærmere.

Parameter jeg la inn på nytt. 

Parameter 1, Value = 2 - DUO oppsett for bryterknapp 1&3

Parameter 2, Value = 2 - DUO oppsett for bryterknapp 2&4, skal benytte dette senere.

Parameter 3, Value = default - Ikke gjort noe med scene type enda.

Parameter 8, Value = 3 - Blått lys for bekreftelse av trykk og deretter blinkende lys for bekreftelse av kommando.

 

Nå fungerer det mer som jeg hadde tenkt meg heldigvis ☺️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chrizterj skrev:

Etter mye frem og tilbake så bestemte jeg meg for å ekskludere hele nodon bryteren for å starte med blanke ark igjen.

Inkluderte bryteren igjen, la inn parametere på bryteren på nytt og assosierte bryter med dimmer 2 i gruppe 6.

Nå dimmes det ned/opp når jeg holder inne knappen og stopper når jeg slipper opp.

Usikker på hva grunnen var egentlig, men jeg skal undersøke dette nærmere.

 

Kanskje avstand mellom kontrolleren og gateway under inkluderingsprosessen (og som følge, feil under interview). Fibaro alltid anbefaler å inkludere batteridrivende enheter på kort avstand...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.