Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FutureHome og Google Home på toppen


Anbefalte innlegg

Første som er interessant å tenkte på er INNKJØP.

Vi har startet i andre enden og startet på slutten, eller toppen, altså Google Home.
Der finnes det nå 3 forskjellige:
Google Home Mini Smart controller,  ( https://www.dinside.no/data/veldig-moro---ogsa-for-oss-nordmenn/69329266 )
Google Home  Smart Controller,
Google Home Max . ( https://itavisen.no/2018/01/17/test-google-home-max-det-blir-ikke-lett-a-sla-denne-apple/ )

Ved å lese gjennom alle testene til dei tre, så er alle bygget til å gjøre omtrent samme jobben, MEN den store forskjellen er LYDEN.
(Max har vel også en stor pc innebygget i seg selv også, men usikker til hvilket formål? )

Alle tre bruker også den nye standarden IFTTTT ( https://www.dinside.no/data/10-kjekke-ifttt-oppskrifter/61218875 ) 
Dermed så lurer man kanskje litt på kvifor man trenger alle "GAMLE" sensorene i 433 mhz og slikt? For slik vi forstår det så finnes det et HAV med nye følere som går på helt andre protokoller..?
Vi har på sensore og følere tenkt å holde oss på den RIMLIGE siden, men ikke så rimlig at det er feilmarginer..

Så en liten test av kontakter kom vi gjennom, der en NORSK vinner ble kåret, men hvilke protokoller som er brukt må vi lese litt om, siden det ikke står så mye i testen.:
Mill sin føler til 350 kr stykke.  ( https://www.tek.no/artikler/samletest-smarte-stromplugger/427105 )

Neste ting vi lurer på er HVOR mye rypt folk er interessert i å studere i materialet man får UT av følerene...
Slike følere som Fibaro sine katteøyner og kontakter gir deg som kunde oversikt over FORBRUKET..
Men er folk interessert i å se kor mye forbruk er på hver eneste dingseboms?
Eller tenker vi at kanskje folk heller er interessert i å lese strømmen i en KRETS / Serie?
For eksempel at det står en fibaro å leser ( Fibaro wall plugg til 500 kr ) ytters i kretsen, strømmen til tv, stereoannlegg, spillemaskina, kinoen, boksene...
(Dei står som regel alle i en sladd på 5-6 kontakter i ett. )
Og så kan man heller ha MIll sine kontakter ytterst i kretsen til 350 kr stk.

Grunnen til vi ønsker Norsk Server ( Futurehome ) sin er at vår styringsenhet blir en Ipad eller to, bl.a en i kjøkkenet som står med sin norske Dashboard og du kan ha oversikt over huset..


Kom med tanker og idear ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Alle tre bruker også den nye standarden IFTTTT ( https://www.dinside.no/data/10-kjekke-ifttt-oppskrifter/61218875 ) 

 

Ville bare påpeke at IFTTT kom i 2011, så den er ikke akkurat ny. :) 

En stor ulempe med IFTTT er at det i mange tilfeller er for tregt. I tillegg virker det ikke hvis Internett er nede eller serverne til IFTTT er nede. 

 

13 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Dermed så lurer man kanskje litt på kvifor man trenger alle "GAMLE" sensorene i 433 mhz og slikt?

 

Fordi man får fukt/tempsensorer til rundt 100 kr på 433 MHz - vesentlig dyrere på f.eks Z-wave. 

 

15 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Grunnen til vi ønsker Norsk Server ( Futurehome ) sin er at vår styringsenhet blir en Ipad eller to, bl.a en i kjøkkenet som står med sin norske Dashboard og du kan ha oversikt over huset..

 

Hvorfor må du norsk server/programvare for å få et norsk brukergrensesnitt? Jeg kjører HomeSeer, men alt i appen er selvsagt på norsk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Ville bare påpeke at IFTTT kom i 2011, så den er ikke akkurat ny. :) 

En stor ulempe med IFTTT er at det i mange tilfeller er for tregt. I tillegg virker det ikke hvis Internett er nede eller serverne til IFTTT er nede.

Interessant ;) eg er HEILT ny her, og har stor fall høgde og mykje å lese..
KVA er det mest stabile kommunikasjons systemet som virker her MED kvittering? 
(Ser at om du ikkje har kvittering så er det ikkje alltid ting vert oppfatta når en endring skjer..)

"Fordi man får fukt/tempsensorer til rundt 100 kr på 433 MHz - vesentlig dyrere på f.eks Z-wave. ":
Finnes det noen av dei som er å stole på ? som leverer 2 veis kommunikasjon til en grei pris?
 
Forruten den norske MILL som leverer på Wifi igjen som sikkert har sine bakdeler?

Homeseer er heilt skkert et VELDIG godt system, men du bør ha en viss kompetanse når man jobber med dette, fordi:
Den dagen du selger huset, så blir det litt av en jobb for vedkommende som kjøper å sette seg inn i alt..

Da er det "Enkle" systemet til Futurehome så auomatisert og ite vanskelig at man forstår det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

KVA er det mest stabile kommunikasjons systemet som virker her MED kvittering? 
(Ser at om du ikkje har kvittering så er det ikkje alltid ting vert oppfatta når en endring skjer..)

 

Z-wave. ZigBee begynner også å komme etter nå. 

 

35 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

"Fordi man får fukt/tempsensorer til rundt 100 kr på 433 MHz - vesentlig dyrere på f.eks Z-wave. ":
Finnes det noen av dei som er å stole på ? som leverer 2 veis kommunikasjon til en grei pris?

 

Ingen enheter på 433 MHz er toveis (så vidt jeg vet). Men må du vite at temp endres fra 19,7 til 19,8? Eller er det nok at du får beskjed når den endres til 19,9? Det er i praksis konsekvensen. :) 

 

35 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Forruten den norske MILL som leverer på Wifi igjen som sikkert har sine bakdeler?

 

Hvis Internett, wifi eller serverne til Mill er nede så virker det ikke...

 

35 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Homeseer er heilt skkert et VELDIG godt system, men du bør ha en viss kompetanse når man jobber med dette, fordi:
Den dagen du selger huset, så blir det litt av en jobb for vedkommende som kjøper å sette seg inn i alt..

 

Når jeg skal selge, så får kjøper velge å overta HomeSeer-oppsettet eller ikke. Om kjøper ikke vil overta det så tar jeg bare sentralen med meg og så blir huset «dumt» og fungerer som et vanlig hus med lysbryterne (som jeg selvsagt har beholdt). :) Evt så kan kjøper kjøpe seg en FutureHome-sentral og legge til utstyret jeg har og lage sin egen smartstyring. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått lest litt til over her, og ideane dine er gode å ha med seg @ZoRaC;)
Dei bryterene til MILL er sikekrt gode, og eg vil tro at det meste går over til TLP IP og slike ting..
I løpet av dagen så har vi komt frem til at IKEA har satset på den lille norske dingsen til ZigBee protokollen ;), det samme som Google Assistant, Amazon Echo, Apple Home, og i tillegg Philips Hue har satset på i tillegg til andre protokoller.

Så for en enkel sum av 295 kroner så får du kjøpt IKEA sin leiketøy som man kan bygge ut og til slutt bytte til en mer TUNG gateway som for eksempel FutureHome sentralen som vi velger som er NORSK <3
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40337806/

For å gjøre ting enkelt så gjør jo IKEA det mulig at lys blir MEGET billig å få opp å gå ut fra prisene som IKEA opererer på deres FJERNSTYRT serie med ZigBee protokollen.
Så da ramlet egentlig flere brikker på plass i kveld.. 

Eneste som eg håper FutureHome nå gjør er å legge ZigBee inn i deres boks, slik at alt fra IKEA kan styres rett fra FutureHome <3

Endret av Smart Studio Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

For å gjøre ting enkelt så gjør jo IKEA det mulig at lys blir MEGET billig å få opp å gå ut fra prisene som IKEA opererer på deres FJERNSTYRT serie med ZigBee protokollen.
Så da ramlet egentlig flere brikker på plass i kveld.. 

 

Jeg har også en slik IKEA hub, liggende i en skuff. Den er ganske begrenset, blant annet til KUN lys. Hva da med varme, inneklima, låser, innbruddsalarm, solskjerming, brannalarm, musikkstyring, osv?

 

Jeg har ingen kjennskap til Google Home, men med bare IKEA-appen så følte jeg at jeg fikk fjernstyrte lys, ikke smartlys/hus...

 

29 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Eneste som eg håper FutureHome nå gjør er å legge ZigBee inn i deres boks, slik at alt fra IKEA kan styres rett fra FutureHome <3

 

Hvis du absolutt vil bytte til akkurat FutureHome i fremtiden, så er nok dette et stort «problem». FT må, så vidt jeg vet, implementere støtte for hver Z-wave enhet manuelt og støtter derfor ikke så mange Z-wave enheter. Da vil jeg bli overrasket om de tar inn enda en protokoll i tillegg. 

 

Hvorfor er det viktig at produktet er norsk? Hvis du/dere ikke kan engelsk, så skjønner jeg det, men jeg ser ingen annen grunn? :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg har ingen kjennskap til Google Home, men med bare IKEA-appen så følte jeg at jeg fikk fjernstyrte lys, ikke smartlys/hus...


IKEA huben var kun tenkt som en fin start til 300 kr for å leike seg med litt lys for å se hvordan ting KAN bli..
Man MÅ over på en skikkelig HUB/Gateway som tar alt, elelr MER ;)

Google Home har vi tro på er den som kommer til å vokse mest og ha mest muligheter som man kan snakke til, også på Norsk ;) etterhvert..

 

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Hvorfor er det viktig at produktet er norsk? Hvis du/dere ikke kan engelsk, så skjønner jeg det, men jeg ser ingen annen grunn? :) 

 

Ja hvorfor Norsk ;)
Eg bur i Norge og viktige ting for meg er tradisjoner. Og å ta vare på..  Å snakke engelske er ingen problem, men eg mener at Norsk er viktig å ta vare på ellers forsvinner alt i dagens samfunn som ikkje er godt nok... 
Og nosk dashbord på veggen via en Ipad er state of the Art for meg..

På samme måte som en vinkjeller med Tradisjons Øl er viktig for meg  :) 

Kva alternattiv er bra nok mener du?
IKKE Homeseer som er for "inviklet og dyp" og ikke enkelt nok til at ALLE forstå..
Fibaro kanskje... ( Den grafiske sceneditoren i Fibaro er sannsynligvis den mest brukervennlige vi noen gang har sett .)

Endret av Smart Studio Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Ja hvorfor Norsk ;)
Eg bur i Norge og viktige ting for meg er tradisjoner. Og å ta vare på..  Å snakke engelske er ingen problem, men eg mener at Norsk er viktig å ta vare på ellers forsvinner alt i dagens samfunn som ikkje er godt nok... 
Og nosk dashbord på veggen via en Ipad er state of the Art for meg..

 

Selv om du har en controller med engelsk språk, så vil jeg tro man kan snakke norsk til Google Home likevel. :) 

 

Et dashbord på et nettbrett kan man også designe helt uavhengig av controllerens språk. :) Jeg har som nevnt HomeSeer, men hele dashbordet er helnorsk. Men, jeg bruker den nesten ikke - huset mitt er smart, så det vet som regel hva jeg vil og jeg har ikke behov for å overstyre ;) 

 

2 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Kva alternattiv er bra nok mener du?
IKKE Homeseer som er for "inviklet og dyp" og ikke enkelt nok til at ALLE forstå..

 

Jeg har bare prøvd HomeSeer, så vanskelig å si hvor bra de andre alternativene passer til deres ønsker. Fibaro kan være et godt alternativ, tror jeg, men vet ikke om du får laget deg et eget dashbord med den (på norsk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg har bare prøvd HomeSeer, så vanskelig å si hvor bra de andre alternativene passer til deres ønsker. Fibaro kan være et godt alternativ, tror jeg, men vet ikke om du får laget deg et eget dashbord med den (på norsk)?

Nei her får du i Engelsk Dashbord... ;)

Mange eldre mennesker vil ha Norsk, så derfor tenker vi helnorsk produkt..

Har du en komplett oversikt over alt som du styrer automatisk i huset ditt? Eller i en blogg eller noe @ZoRaC ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Har du en komplett oversikt over alt som du styrer automatisk i huset ditt? Eller i en blogg eller noe @ZoRaC ?

Han burde ha! ;)

Min er her.

 

 

Ang. HStouch design, finnes det noen eksempler her: 

 

 

Jeg har mest en kommentar om å selge hus med smarthus. Slik jeg tenker det selger man i praksis utstyret, med mindre megleren går av skaftet og reklamerer for det som "et utrolig smart som bare må oppleves". Men sett inn en enkel hub (Fibaro, FutureHome) som du slipper å ha ansvaret for.

 

Etter min erfaring så er mye av automasjonen veldig individuell, det gjelder jo spesielt for den delen som gjør huset mer smart enn fjernstyrt. Så selv om det er mulig å selge et hus med nøyaktig det samme oppsettet som du har, er det ikke sikkert at kjøper faktisk vil ha det slik... Da kan kjøperen heller aktivt ta det valget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Eg bur i Norge og viktige ting for meg er tradisjoner. Og å ta vare på..  Å snakke engelske er ingen problem, men eg mener at Norsk er viktig å ta vare på ellers forsvinner alt i dagens samfunn som ikkje er godt nok... 

Et problem er at Norge har ikke et språk med tanke på tale. Vi har mange. ;)

Satt på spissen er det jo vesentlig større forskjeller mellom dialektene i Norge enn det er mellom "norsk" og "svensk".

 

Jeg er redd man må snakke ganske bokmål for å få Google Home til å reagere. Google Assistant har (hadde? er en stund siden jeg har prøvd) problemer med å få stå min stavangerske "Skru på taglyset i stuå". Men med feil uttale (dvs. "skru av taklyset i stua") går det selvfølgelig bedre, men det oppleves for meg som minst like kunstig som å snakke engelsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Har du en komplett oversikt over alt som du styrer automatisk i huset ditt? Eller i en blogg eller noe @ZoRaC ?

 

1 minutt siden, Moskus skrev:

Han burde ha! ;)

Min er her.

 

Hehe. :P

Jeg har jo planer om å skrive noe her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/forum/14-ditt-system/ , men "jeg skal bare" først... Må jo bli ferdig med det prosjektet jeg holder på med, før jeg legger det ut - har jeg tenkt, men jeg har jo nye prosjekter hele tiden... :P 

 

Jeg tror ikke jeg har noe "revolusjonerende" som ingen andre har, men kan nevne noen småting:

* Lys av/på/dimnivå basert på hjemme/borte/dag/natt/tid på døgnet

* "Sikkerhetslys" (random) ved ferie

* Varmestyring (panelovner og varmekabler), styrt på dag/natt/hjemme/borte/ferie

* Varmestyring på lekerom og kontor - inne i app på telefonen aktiverer vi lekemodus eller kontormodus og termostat økes i 3 timer. Pushvarsel når varmen skrus ned igjen

* Kobling mot kalender - legger inn syk/sykt barn/ferie, osv vil overstyre dagsenking på ukedager. Legger jeg inn "hjemmekontor" så skrur den opp varmen på kontoret kl 8

* Pushvarsel når posten kommer... :P 

* "Innbruddsalarm"

* PC-ladere slås av 1 time etter vi har forlatt huset eller lagt oss for kvelden

* Lysstyring fra Harmony-fjernkontroll ("scener") og med en IKEA-fjernkontroll

* Lys dimmes sakte opp på morgenen, opp til ett forhåndssatt nivå

* Sender pushvarsel med bilde fra et kamera ved inngangsdøra, når det ringer på (samtidig settes TVen på pause)

* Info i app om hvor lenge arvingen har vært i barnehagen (når levert, når hentet, hvor lenge i bhg)

* Info i app om hva som er neste søppeltømming

* Pushvarsel hvis temp i kjøleskap blir over 12 grader

* Bryter limt på nattbord som slår av/på TV, av/på taklys, morgen/natt-modus (4 "brytere")

 

Bare noe av det jeg kom på sånn i farten. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du deg noe som tilsvarer Moskus sitt hus må du tenke forbi Futurehome.  De har laget et system som ser smashing ut og som er enkelt å bruke.  FH er ikke i nærheten av enkelte andre systemer når det kommer til hvor mange valg du har.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi jobbet litt med HVA vi ønsker noen uker..
Og har komt frem til versjon 1.4..  Dere andre har sikkert HELT andre ønsker med SMART hus, men vi ønsker at det skal være automatisk, men overstyrbart.. Enkelt å lese og forstå..
Og med det gamle systemet IFTTT , GOOGLE home og FutureHome med følere så vil vi lage mange SCENER som styrer alt..

 

SMART HUS 1.4 (Automatisert hus )

ENHETER:
 

LYS :

Lys styres av lux føler og UV føler og motion detectors som styrer x antall lux dagtid og x antall lux kveldstid og x antall lux natt på kvart einskild rom.

- Overstyres av om du rører deg som drar opp x antall lux på natt når du går en tur ut av senga. Men demper seg 10 min senere igjen.

Overstyres av Moodsbrytere i Stua og ved utgangsdøra.

Overstyres også av APP og Ipad skjermen på Kjøkkenveggen, til styring av Gatewayen
 

VARMEN :

- Varmen styres av varme føler og motion detectors som gir x antall grader på rommene som er i bruk.  Styres av GSM fjernkontroller i stua mot varmepumpa.

Nattsenking på natt noen rom.

Overstyres av 4 moodsbryteren i gangen som når du går ut døra : 

Følere som ser at du er i huset gjør at om du sitter å ser på TV ekstra utover natt tid senking ikkje gjør at lyset forsvinner om ikkje kino knapp er trykt inn.

Oversyres med app som som når du er på vei heim så sett over i jobb modus og temperatur øker i huset.

 

DATA DØR :

Dør ut opne med Wi-Fi/ blåtann eller pin code eller magnet code.

DataDør KAN og se kem som er komt hjem, og gi rett moods og musikk til den.
 

INNBRUDDSALARMSYSTEM :

Alarm slåes på når man går i feriemodus, barnehagemodus eller jobb modus. 

Når noen kommer inn i hus går alarm: Alarm slår ut på lys og lyd.(sirene ) og APP forteller om innbrudd..  PUSH melding
Er du i andre modus og døren er open så går Push melding om innbrudd og en kort pip på alarmen går i 1 sekund.


BRANNALARM:

Alarm står alltid i armed position og gir full alarm og pushmelding når det brenner.
 

KAMERA :

-kamera ute på trappa og ute på parkering

oversikt på noken plassar som ute og gangen kanskje.. Kamera frå barne soverommet, slik at du  kan prate begge vegar og sjå barnet i senga.
(Eneste vi lurer litt på hvordan vi skal styre, men satser på å få det til. )

 

POSTKASSE :

Post har komt i postkasse ( Føler i postkasse ) - Eller postkasse er tom 

På app eller kjøkken iPad står det at posten har komt, samtidig som Epost er også oppdatert. Du KAN sette på PUSH melding at post har komt.
 

MUSIKK:

Du velger dine spillelister fra spotify, og radiokanaler frå TunieIn. og spiller på gogle home høytaler, google chrome eller på stereoannlegg stua.

NØDMODUS MUDUS: dersom strømmen går i huset, går et par pilotlys opp for å vise veg i huset slik at du kjem deg rundt.



 

STEDER:

STOVA:
- 1Fibaro Z-wave-bevegelsessensor øye, for temperatur og LUX måling for å styre ut fra dagslys.
- 1 fibaro wall stick frå veggen med krets «STUE» inne i. alt av lys videre til egne stick og lamper
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Noen RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- Noen lamper her og der med egne enkle stick for styring, som alt går inn til fibaro «STUE»
- trådløs GSM fjernkontoroll  står midt i stua som styrer TV, stereoannlegg og varmepumpe.

SPISESTOVA:
- 1 fibaro wall stick frå veggen med krets «SPISESTUE» inne i. alt av lys videre til egne stick.
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Noen RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- Noen lamper her og der med egne enkle stick for styring, som alt går inn til fibaro «SPISESTUE»
- magnet følar på utgangsdøra til verandaen.

TVSTOVA:
- Led lys stripe rundt tv som gjør at den ser litt større ut? slåes av på tidspunkt m TV og lyd.

- 2-3 Lamper som lysr opp tv stue som du kan dimme opp og ned etter Kinomodus. Av på tidspunkt
- 1 fibaro wall stick krets «TV» med alt teknisk utstyr på padder med egne kretser med av/PÅ stick

- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Noen RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- Moods bryter i Tvstova:
1: «Hjemme modus», lys x antall lux

2: «Arbeids modus» gir full pakke m lys

3: «kjærlighet modus» : demper belysning og litt rødt skjær.

4: Kinomodus : demper lys  helt ned til å bli veldig kino sal aktig.


KJØKKEN:
- 1Fibaro Z-wave-bevegelsessensor øye, for temperatur og LUX måling for å styre litt.
- 1 fibaro wall stick frå veggen med krets «KJØKKEN» inne i. alt av lys videre til egne stick.
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. kun av/PÅ
- Noen lamper her og der med egne enkle stick for styring, som alt går inn til fibaro «KJØKKEN»

KJØKKEN IPAD:

Full kontroll på hele huset med overstyring. Gateway styring på Norsk eller engelsk.

Dashboard står til vanlig i økonomi modus som viser forbruk på forskjellige kurser i huset og kva strøm dei bruker momentant og snitt og siden 1. I hver mnd og evt forrige mnd.

Du kan styre musikk her frå Spotify til et rom eller flere rom.

Demper automatisk når noen ringer på. Eller noen oppdages på trappen.

Overstyre også hele huset og du justerer hver moods bryter eller panikk bryter eller tids brytere  og lux og temperatur på hvert rom.

Oversikt over posten i postkasse ute.

Mail. Evt moods til person i huset.
Din google kallender kan du lese her i dashbordet og ha oversikt over andre sine formål for dagen. ( Mor har noen oppgaver og møter, far andre osv. )
Oversikt på google kallender om samværsdager  og helger.
Her vil vi drive storinnkjøp av mat og ha oversikt og lage middags forslag på dashboardet.
Når «Barnehage»modus på dør er slått ut, så telles tidsur kor lenge du har småttis i barnehagen. etter f.eks 6 timer får du pushmelding om å hente småttisen.
Ferjetidene og 170 opplysninger kan ligge oppe og dagens værmelding.  Temp inne  & ute

Avlese antall skritt på hver person i huset og gi oppmuntring om å gå litt mer eller lavere stress / puls.
Søppeltømmeingsdagene for 4 forskjellige tømminger er lagt inn på kallender og meldinger om søppel går av på kjøkken og pushmeldinger sendes ut til tlf om hvilke tømming i morgen.
Vaskemaskin i bruk / Tørketrommel i bruk.


GANGEN:

- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Evt RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)


HALLEN:
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Evt RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- magnet følar på utgangsdøra
- ID data dør med PIN, blåtann og magnet opner.
- Moods bryter ved døra:
1: «HJEMMEMODUS» - lys står på som vanlig - temperatur er fin. Går i automatisk lørdag og søndag kl 09 om morgen

2:  «Barnehage» lys dempes 50% og temperatur dempes ikkje, fordi du snart er heime
Det registreres et klokkeslett på at nå blir arvingen levert barnehagen i dashbordet.

3: «JOBB» demp alt lys på lamper og utstyr, alt teknisk utstyr slåes av, varme 5 grader ned i 7 timer

4: «Ferie» demp alt lys men la litt lys gå av og på her Og Uvilkårlig fremover. sett dato på kjøkken når hjemme.
Modusene JOBBmodus og FERIE modus; Kontakter på teknisk stenges no av, kun servere og hubber og nett som går.


BAD 1. ETG:
- 1 fibaro vegg føler frå veggen med krets «BAD» inne i. alt av lys videre til egne stick.
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. DIMMER
- Fullt lys i speilet som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- En RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- RGB lys i toalettskålen som kan gi litt koselige effekter

- PÅ SIKT  prøve Moods knapp på toalettet:
1: Far i huset: gir hans lys i toalettskålen, og hans musikk på radio

2: Mor i huset gir hennes lys i toalettskålen, og hennes musikk på radio
3: Multihandikapped, gir fullt lys på badet og stelle benker går ned i arbeidsmodus.
4: Gjeste modus, gir en dus og koselig lys i toalettskålen og lyder frå rennende vatn og natur.

 

TEKNISK BENK:  et hjørne i stua. Laddere til alt mulig? Slåes av fra kl 01 evt ved God natt modus, sammen med Tv og lyd. under har vi servere og gateways.
Ladde Kontakter på teknisk stenges no av, kun servere og hubber og nett som går.

 

 


2. ETASJE:

HOVEDSOVEROM:
- 1 fibaro vegg føler frå veggen med krets «HOVEDSOVEROM» inne i. alt av lys videre til egne stick.
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Evt RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
Moods bryter ved senga:
1: «god morgen» - lys i huset kjøres sakte opp, gardiner opnes, kaffimaskin starter,  tv skrur seg på og setter på tv2 nyhetene og spoler til start og pauser. Du får lest opp din kallender medan du ligg i senga, og 2-3 øverste nyhetsvarsler dashboard. Går i denne modusen klokken 07 mandag til fredag.
2: «KOSEmodus» - lys dempes belysning og litt rødt skjær. Temperatur dempes 5 grader sakte ned. Rolig kose musikk frå spilleliste spotify spilles på lav styrke..
3: «Sykdom & Healing» - lys blir laget til en healende farve på rommet, temperatur overstyres 2-3 grader og du får veldig stille «musikk» frå skogen og naturen.
4: «God Natt» -  Lys i hus dempes, temperatur dempes 5 grader i ca 6 timer, før den automatisk går oppigjen. Kontakter på teknisk stenges no av, kun servere og hubber og nett som går.
Går automatisk i denne modusen om ingneting trykkes, klokken 02:00


SOVEROM MULTIHANDIKAPPED:

- 1 fibaro vegg føler frå veggen med krets «HANDIKAP» inne i. alt av lys videre til egne stick.
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Evt RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- traverser og brukerutstyr i stand by modus
- bryter på veggen for justering av fargevalg og styrke på RGB lys


SOVEROM GJESTER 1:

- 1 fibaro vegg føler frå veggen med krets «GJEST1» inne i. alt av lys videre til egne stick.
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Evt RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- bryter på veggen for justering av fargevalg og styrke på RGB lys



BADEROM 2. ETG: med vaskemaskin/tørketrommel
- 1 fibaro vegg føler frå veggen med krets «BADEROM» inne i. alt av lys videre til egne stick.
- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. DIMMER
- Fullt lys i speilet som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- En RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- RGB lys i toalettskålen som kan gi litt koselige effekter

- PÅ SIKT  prøve Moods knapp på toalettet:
1: Far i huset: gir hans lys i toalettskålen, og hans musikk på radio

2: Mor i huset gir hennes lys i toalettskålen, og hennes musikk på radio
3: Multihandikapped, gir fullt lys på badet og stelle benker går ned i arbeidsmodus.
4: Gjeste modus, gir en dus og koselig lys i toalettskålen og lyder fraå rennende vatn og natur.
- traverser og brukerutstyr i stand by modus
- bryter på veggen for justering av fargevalg og styrke på RGB lys

- akselleratorer i vaskemaskin / tørktetrommel elelr nyere maskineri med IFTTT.

Endret av Smart Studio Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var mange ønsker! :) 

Her har dere både litt å bruke penger og tid på fremover, det er sikkert! ;)

 

Bare ett spørsmål/innspill etter å ha skummet igjennom det: det ser ut til at dere tenker å ha en Fibaro Wall plug på hvert rom og skjøteledninger/strømforgrenere til alle lys i rommet koblet til denne? Det kan bli en del skjøteledninger rundt om i rommet + at det ofte kan være slik at man ønsker å slå av noen enkeltlys, men det vil da ikke være mulig.

F.eks:

16 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

- Noen lamper her og der med egne enkle stick for styring, som alt går inn til fibaro «STUE»

 

Så lenge lysene er koblet inn i en Fibaro Wall Plug, så vil du jo styre alle disse av eller på, ikke enkeltvis. Hvis du tenker at du skal ha en "hoved-wallplug" og i tillegg ha egne wallplugs på hvert lys, så tror jeg det er en dårlig idé - Z-wave-utstyr lager mesh-nettverk og kommunikasjon med gateway går via andre noder (strømtilkoblede, ikke batteridrevne). Hvis man da kobler strømmen av en wall-plug, så vil andre noder få problemer med kommunikasjonen med gateway, da de vil forsøke å gå via en wallplug som plutselig ikke har strøm lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det du sier her, at det blir kun EN FIBARO wall plug i kretsen for å måle strøm forbruket i den kretsen ( Les rommet ) til 499 kroner stykket.
Så blir det 3-4 enkle wall plugger til rundt 100 kroner stykket på hvert rom igjen. så totalt ca 2.000 kr pr rom inkl diverse brytere og kontakter.

vi kommer til å samle ledninger mest mulig skjult; under lister eller kun på EN side av rommet. (For å samle det ryddig )

Men at man får problemer med mash nettverk har vi ikke tenkt på..
Gjelder dette også ZigBee  ?  Evt IFTTT som eg forsto var et gammelt system, men sikkert brukbart?

Trodde brytere og kontakter ble styrt trådløst med brukbare protokoller ( og mindre brukbare protokoller ;) ) 

Endret av Smart Studio Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smart Studio Norge skrev:

Helt riktig det du sier her, at det blir kun EN FIBARO i kretsen for å måle strøm forbruket i den kretsen ( Les rommet ) til 499 kroner stykket.
Så blir det 3-4 enkle wall plugger til rundt 100 kroner stykket på hvert rom igjen.

 

Aha, dere skal bare bruke de Wall-plugene til å måle strømforbruk, ikke til å slå av/på strømmen til hele rommet? Da bør det jo gå fint. :) 

Hvilke wall-plugger har dere tenkt å bruke på lysene? Rundt 100 kr hørtes veldig billig ut...

 

3 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Men at man får problemer med mash nettverk har vi ikke tenkt på..
Gjelder dette også ZigBee  ?  Evt IFTTT som eg forsto var et gammelt system, men sikkert brukbart?

 

Man får bare problemer med mesh-nettverket om man kobler strømmen av nodene (wall-plug i dette tilfellet). Så lenge wall-plug har strøm, så deltar den i mesh-nettverket, uavhengig av om den er "on eller off". ZigBee bruker også mesh, ja.

IFTTT er en nettverkstjeneste - utstyr som bruker IFTTT kommuniserer via internett direkte med IFTTT sine servere, så der er det bare wifi-dekningen som avgjør.

 

5 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Trodde brytere og kontakter ble styrt trådløst med brukbare protokoller ( og mindre brukbare protokoller ;) ) 

 

Mesh er faktisk en fordel. :) Rekkevidden ville vært en begrensende faktor, hvis alle noder måtte kommunisert direkte med gateway. Med mesh-teknologien kan man i teorien ha utstyr 1 km unna gateway (1 km er et tilfeldig tall), så lenge man har noder som har kontakt med hverandre hele veien fra gateway og til siste node. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Hvilke wall-plugger har dere tenkt å bruke på lysene? Rundt 100 kr hørtes veldig billig ut...

IKEA sine ZigBee kontakter / brytere er billige... men det finnes også andre til 100 kr stk som vi ikke har prøvd ennå.
Her er en til 100 kr, men usikker på kvaliteten i lengda:
https://www.iphonehuset.no/telldus-plug-in-slim-outlet-avpa-7674.html?gclid=EAIaIQobChMIgKP1nJHR2gIVCEMZCh0NKArVEAQYAyABEgIcL_D_BwE

 

Her er tilbud på den 200 kr for 3 stk...  det står at den er Kompatibel med Nexa-, Tellstick- og Proove-systemer....   
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/telldus-fjernstrombryter-3680-w-3-pk--p50813?gclid=EAIaIQobChMIgKP1nJHR2gIVCEMZCh0NKArVEAQYBCABEgIHF_D_BwE

Her er et tilbud på en litt annen til 50 kr stykke ;) men takler 3.000 watt, sjølv om eg aldri hadde kjørt noe så tungt gjennom en 50 lapp.. LED lys og slikt er lite problem.
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/luxorparts-mini-fjernstrombryter-3000-w-3-pk--p50987


Så lenge vi ikkje bruker Futurhome sine wall stick til å BRYTE strømmen, men kun måle strømmen gjennom, så vil vi kanskje ikkje oppnå mash problematikk, men bryte dei billige ZigBee kontakter/støpsler/brytere... ?
Kan man bruke IFTTT som ennr to løsning om ikkje ZigBee kontakten slår inn da...?

Spennende med din ide om så lange løp i Mash way mellom gateway og siste node ;)

Huset vårt er ikkje så stort, rundt 300 m2, i 3 etasjer.. så innafor kilometern ;)

Når det gjelder Lys: vil TP link sine fungere ? til under 200 kr...
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/wi-fi/tp-link/tp-link-smart-wifi-led-paere-p61986

RGB lys der du slipper bro, for 500 kr:
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/wi-fi/tp-link/tp-link-smart-wifi-color-led-paere-rgb-p61989

LifX pære som og er wifi styrt :
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/wi-fi/lifx/lifx-mini-white-smart-led-paere-e27-800-lm-p62364

IKEA sine pærer frå 100 kr er og trådløse:
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60338452/

Endret av Smart Studio Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

IKEA sine ZigBee kontakter / brytere er billige...

 

Har IKEA plugin-kontakter da?

 

58 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Her er en til 100 kr, men usikker på kvaliteten i lengda:
https://www.iphonehuset.no/telldus-plug-in-slim-outlet-avpa-7674.html?gclid=EAIaIQobChMIgKP1nJHR2gIVCEMZCh0NKArVEAQYAyABEgIcL_D_BwE

 

Her er tilbud på den 200 kr for 3 stk...  det står at den er Kompatibel med Nexa-, Tellstick- og Proove-systemer....   
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/telldus-fjernstrombryter-3680-w-3-pk--p50813?gclid=EAIaIQobChMIgKP1nJHR2gIVCEMZCh0NKArVEAQYBCABEgIHF_D_BwE

Her er et tilbud på en litt annen til 50 kr stykke ;) men takler 3.000 watt, sjølv om eg aldri hadde kjørt noe så tungt gjennom en 50 lapp.. LED lys og slikt er lite problem.
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/luxorparts-mini-fjernstrombryter-3000-w-3-pk--p50987

 

Alle disse opererer på 433 MHz, altså verken Z-wave eller ZigBee. Ulempen med disse er at de bare er enveis - de melder ikke tilbake om signalet er mottatt eller ikke. Dvs at gatewayen din kan sende «on» og alle dashbord viser at lyset er på, men det kan godt hende signalet aldri kom frem og dermed er avslått. I tillegg har de ikke mesh-funksjon, så alle må være innenfor rekkevidde av gateway. 

 

1 time siden, Smart Studio Norge skrev:

Huset vårt er ikkje så stort, rundt 300 m2, i 3 etasjer.. så innafor kilometern ;)

 

Det kan faktisk være stort nok til at du trenger mesh, litt avhengig av hvor gateway plasseres og byggemateriale. :) IKEA oppgir f.eks 10m rekkevidde på sine Trådfri-produkter...

 

1 time siden, Smart Studio Norge skrev:

 

Alle disse er wifi og en gjenganger i wifi-løsningene er at de er «lukket» og bare kan styres med produsentens app. De lar seg som regel ikke integrere i et smarthus... :( 

 

1 time siden, Smart Studio Norge skrev:

IKEA sine pærer frå 100 kr er og trådløse:
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60338452/

 

Jeg har slike som utelys - fungerer helt utmerket! :) Disse er ZigBee og da er du litt begrenset i valg av gateway - ikke så

mange som støtter ZigBee, dessverre. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på 230v-produkter fra AliExpress, så akkurat den ville jeg styrt unna. :) 

 

For best priser er prisjakt.no kjekt. :) 

 

Jeg tror jeg ville revurdert å ha en «strømmålerplug» pr rom - lys bruker jo nesten ikke strøm, så er vel ikke så viktig å vite det forbruket pr rom? Det fordyrer og kompliserer en del - med ekstra skjøtelabler/forgrener kommer man fort på 1000 kr på rom, i tillegg til at det må trekkes kabler rundt hele rommet. Mye enklere å koble en veggplugg til stikkontakten nærmest lyskilden. :) 

 

Har dere skjult elanlegg fra før? Da ville jeg vurdert Fibaro Dimmer 2 bak doble impulsbrytere i stedet for:

11 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ

 

Da kan man dimme + at man får en ekstra bryter som kan brukes til å styre noe annet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Tusen takk for innspill @Moskus ;) Det er faktisk filmen din på NRK som har trigget meg litt til å bygge noe liknande..
Så får vi sjå då om eg klare få opp eit System som e enkelt og automatisert som ditt, men ikkje så alt for vanskelig å "programmere" men automatisere ;)

Hehe, takk for det. :) 

 

 

System

Den ønskelista var lang! Ingenting av det er direkte umulig, men noe er nok vanskeligere enn annet.

 

Det vi kan si, som mange allerede har sagt, at hvis du skal følge denne lista så godt som mulig, så tror jeg ikke FutureHome er veien å gå. Det er ingenting som er så enkelt i bruk men likevel kan detaljstyres og gjøres super-avansert samtidig, så vidt jeg vet. Det er mulig å trekke det langt med IFTTT og til og med Node-Red skal være en mulighet med FH, men skal man opp på det nivået som du omtaler, så ville det være enklere å starte med noe annet som faktisk er laget for avansert automasjon

 

Hvis du kan programmere (eller i det minste kan håndtere linjekoder i et tekstdokument) så er jo Home Assistant og OpenHAB fine systemer. De kan utvides med hhv. Python og Java. SmartThings er godt system å komme i gang med, men blir fort mer komplisert når du skal gjøre litt mer avanserte ting.

 

Hvis selv HomeSeer, som jo er mer grafisk programmering i nedtrekksmenyer, er for vanskelig så tror jeg muligens du må justere ambisjonsnivået ditt... :( 

 

 

Tidshorisont

Dette er en viktig detalj, men som ofte utelates. Ønskelista din lar seg nok oppfylle, for det meste. Men ikke i løpet av de 3 neste ukene. Dette tar tid å bygge ut. Når du leser postene våre om hva vi automatiserer, så har det tatt tid å få til.

 

Det var ikke sånn at da jeg stod opp en morgen så sa jeg til kona: "I dag skal jeg pinadø automatisere hele huset!", og så var det supersmart da jeg la meg. :P 

Det har tatt ÅR å sette opp. En ting om gangen. Men med en ting kan gjerne være flere enheter. F.eks. tenker jeg på "lys" som én ting... ;)

 

Begynn med lys og oppvarmingsautomasjon. Så kan du ta resten på sikt. 

 

 

Utstyr

Jeg kan gi deg noen pekepinner på hvordan jeg tenker når jeg kjøper utstyr. Jeg har gjort en del feil opp gjennom 10-12 år, så lær heller av meg enn å gjøre det samme på nytt. Problemet når man starter på noe sånt er at man ikke vet helt hvor langt man skal gå, dvs. hvor mye penger man bruker.

 

Jeg har prøvd å bygge smarthus før på minimumsbudsjett

 

Det frister å kjøpe det som er "billig og kanonbra", men de produktene finnes stort sett ikke. Men det finnes "OK priset i forhold til kvalitet og bruksformål". F.eks. skal du bare skru av og på en dings som ikke trekker så mye så er Nexa sin Z-wave bryter glimrende. Koster 250-300 kr. Skal du ha strømmåling, så koster det fort 5-600 kr hvis du skal gjøre det skikkelig. Og det vil du, for ingenting er mer irriterende enn et smarthus der utstyret ikke fungerer.

 

Men hva trenger du strømmåling på? Du trenger ikke strømmåling på brødristeren eller nattbordslampen din, det forbruket er så lite at det knapt er målbart i den store sammenhengen. Etter min mening trenger man kun strømmåling på de store strømslukene (oppgvarming, vvb, og muligens hvitevarer). F.eks. lys utgjør forsvinnende lite.

 

Dimming koster 5-600 kr nesten uansett hvis du ikke vil bli gal av dårlig dimmefunksjon eller brumming fra dimmeren. Til tak-lys vil du ha micro-kontrollere bak de eksisterende bryterne.

 

Bevegelsessensorer er litt både og. Klart du får fatt i noen billige batteridrevne Z-wave bevegelsessensorer fra AliExpress, og de kan gjøre jobben fint. Ikke er de særlig brannfarlige heller. Mer praktisk er det med Aeon Labs til Multisensor som kan kobles til fast strøm.

 

 

 

Kort oppsummet: Vi driver ikke med hjemmeautomasjon utelukkende fordi det er en billig hobby... ;)

(Men det er ingen av oss som kaster penger ut vinduet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.