Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FutureHome og Google Home på toppen


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Moskus skrev:

30 dagers demo er gratis. Og er på salg i mai til 50% etter all sannsynlighet. Så det er bare å begynne.

man må vel ha en gateway der også? den er vel ikkje gratis i 30 dager ;)
Må man kjøpe fra USA?
Er det ingen norske forhandlere???

Endret av Smart Studio Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Smart Studio Norge said:

man må vel ha en gateway der også? den er vel ikkje gratis i 30 dager ;)
Må man kjøpe fra USA?
Er det ingen norske forhandlere???

Hvis du har pc å kjøre homeseer på kjøper du det fra USA. Hvis du vil ha en ferdig kontroller med homeseer installert så får du det hos intin.no

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Smart Studio Norge skrev:

man må vel ha en gateway der også? den er vel ikkje gratis i 30 dager ;)

 

det kan installeres på en standard windows eller linux pc. :)  en uzb1 z-wave controller koster ca 1000,- rundt om der de selger smarthusprodukter. kombiner det med en plug-in stikkontakt og kanskje en bevegelsessensor, så har du litt å forske på ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så man må bygge pc sjølv også på Homeseer.. Det har eg ikkje tid til..
Og skal man starte emd en kontakt og en bevegelsessensor for å forske litt?
Finnes det ikkje et system som virker ? En gateway som fungere som man kan starta å bruke, eller er alt bare forsøkstadiet i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smart Studio Norge skrev:

Ok, så man må bygge pc sjølv også på Homeseer.. Det har eg ikkje tid til..
Og skal man starte emd en kontakt og en bevegelsessensor for å forske litt?

 

Nei, du må ikke bygge en PC...

Hvis du har en PC fra før, så kan du kjøpe en UZB1 (Z-wave controller) til 368 kr (ikke 1000 kr, @Håvardgj!). Så laster du ned HomeSeer 30-dagers prøveversjon og setter UZB1 i PCen. For å teste ut om HomeSeer er noe som passer for deg, så er det lurt som @Håvardgj sier, å kjøpe f.eks en Fibaro Wall-plug, en bevegelsessensor og kanskje noe annet Z-wave-utstyr som du da kan teste litt med før du tar et endelig valg. Du kan selvsagt kjøpe alt du trenger med en gang, men det blir fort 10-20.000 kr og da er det jo kjedelig å kjøpe noe som du finner ut ikke passer for deg... :) 

 

Hvis du finner ut at HomeSeer passer ditt behov, så kan du kjøpe en ferdig boks med det du trenger:

https://www.intin.no/produkt/hometroller-zee-s2/ 

evt denne, om du også vil bruke noen 433 MHz-enheter:

https://www.intin.no/produkt/homeseer-med-rfxcom/

 

(da kan du evt selge UZB1, om du vil det)

 

1 time siden, Smart Studio Norge skrev:

Finnes det ikkje et system som virker ? En gateway som fungere som man kan starta å bruke, eller er alt bare forsøkstadiet i norge?

 

Det kommer an på hva du legger i "virker". Det finnes sikkert 20 hjemmeautomasjonssystemer som virker, men i det øyeblikket du installerer dem (eller kjøper en ferdig boks som FH, HomeTroller, Fibaro HC, osv) og kobler de til/slår de på, så gjør de jo absolutt ingenting. De styrer ikke et eneste lys, de mottar ikke kommandoer fra en eneste bryter, osv.

Det er DU som må "smartifisere" systemet, systemet er stokk dumt i utgangspunktet.

 

Hvis du vil bestille et komplett og ferdig installert system, så tror jeg kanskje FutureHome tilbyr det - da kommer det en elektriker hjem til deg og monterer alt, samt programmerer funksjonaliteten. Jeg vil tippe at de skal ha ca 30-50.000 kr ekstra for arbeidet i forhold til om du gjør det selv. I tillegg er jeg usikker på om alle ønskene dine kan oppfylles med FH...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik eg forstår ekspertisen på siden her:

 

Futurehome - 

Norsk, men forstår lite Norsk ( dialekter ?) , har støtte for Z-Wave og EnOcean radio.  Maskinen fungerer lite som automasjons styrt hub?

Hvor mye må til for å få til Zigbee protokoll i en av dei to ledige USB portene på baksiden?

Er det ikkje mulig å lage scenario i denne styrt på tid og/eller følere.?
IFølge @ZoRac så må man på Futurehome implementere støtte for hver Z-wave enhet manuelt og støtter derfor ikke så mange Z-wave enheter. Stemmer dette er det ikkje bra.

Fibaro -
Engelsk system, men forstår ingen Norsk. Har støtte for Z-Wave og Apple Homekit.
Slik eg forstår så fungere denne litt bedre en den norske Huben, men langt fra det som Homeseer kan gjøre.. Er det ikkje mulig å lage scenario i denne styrt på tid og/eller følere heller ?
Den kan og samarbeide med Philips HUE, SONOS, D-Link og DSC. 
Men korleis virker samarbeidet når det er "stokk dumt" i utgangspunktet? 
Trodde det var like stokk dumt Homeseer?

Man må jo sette sammen utstyret, og montere opp, og så er det vel scenario som styrer alt? også på Fibaro?

Der man setter opp at dersom man trykker på feks bryter 1, så skrur man på lys 3,4 og 7. Dersom klokka er 02:00 så går bryter 3,4 og 8 ned dersom temperatur er under 4 grader, men om den er over så går kun bryter 4 ned.. osv????

Homeseer -
Her er det alle som skryter av på forumet, men du må slik eg forstå sette opp pc sjølv, og så programmere det etterpå..
Norge sliter når vi aldri kan lage et system som fungerer her, eller støtte opp om et norsk system..
Men eg skjønner at det er risikofyllt med å kanskje sitte på et Norsk system som ikkje blir oppdatert lengre.

Eg blir bare mer usikker når jo mer eg les på forumet her…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

IFølge @ZoRac så må man på Futurehome implementere støtte for hver Z-wave enhet manuelt og støtter derfor ikke så mange Z-wave enheter. Stemmer dette er det ikkje bra.

 

FutureHome må implementer støtte for de Z-wave enhetene som skal virke med FutureHome, mens man på de fleste andre systemer kan kjøpe hva som helst som har Z-wave merke på eska, så skal det virke. 

 

Her er de enhetene som virker på FutureHome: https://futurehome.no/produktstotte/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Homeseer -
Her er det alle som skryter av på forumet, men du må slik eg forstå sette opp pc sjølv, og så programmere det etterpå..

 

Nei, se svaret mitt:

33 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hvis du finner ut at HomeSeer passer ditt behov, så kan du kjøpe en ferdig boks med det du trenger:

https://www.intin.no/produkt/hometroller-zee-s2/ 

 

Ingen PC involvert om du kjøper den (bare til oppsettet da :)). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 20.28, Smart Studio Norge skrev:

Dersom eg siterer meg tilbake til  mine drømmer om automasjon og tar feks Tvstue...
Kva er vanskelig å få til på feks Fibaro sin lite box?

TVSTOVA:
- Led lys stripe rundt tv som gjør at den ser litt større ut? slåes av på tidspunkt m TV og lyd.

- 2-3 Lamper som lysr opp tv stue som du kan dimme opp og ned etter Kinomodus. Av på tidspunkt
- 1 fibaro wall stick krets «TV» med alt teknisk utstyr på padder med egne kretser med av/PÅ stick

- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ
- Noen RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)
- Moods bryter i Tvstova:
1: «Hjemme modus», lys x antall lux

2: «Arbeids modus» gir full pakke m lys

3: «kjærlighet modus» : demper belysning og litt rødt skjær.

4: Kinomodus : demper lys  helt ned til å bli veldig kino sal aktig.


Kanskje bryteren med 4 knapper kan vere vanskelig?
Men eg tenker om man lager  et scenario på knapp 1:
Der du sier at dersom lux måler er under 40 lux  ( et villt gjettet tall ) så skal lys 1,2 og 5  med 60% styrke ( om det er dimmer ) eller lys 4  og 6 skal lyse mellom kl 16 og 02 i tillegg, for eg rekne med at man kan ha flere følere som kan jobbe sammen i et scenario...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Eg blir bare mer usikker når jo mer eg les på forumet her…

 

Du leser jo ikke hva folk skriver.
Du bare kritiserer hva som er sagt hvis du har lest noe.
Hvis du hadde brukte  tiden på å sette deg inn i en ferdig Homeseer pakke isteden hadde du allerede hatt hus automasjon på Norsk.

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd skrev:

Du leser jo ikke hva folk skriver.
Du bare kritiserer hva som er sagt hvis du har lest noe.
Hvis du hadde brukte  tiden på å sette deg inn i en ferdig Homeseer pakke isteden hadde du allerede hatt hus automasjon på Norsk.

Klart eg leser :)
Og ser at det spriker ganske mye..
Eneste dere er enige om er at Homeseer er tingen..

Men for å få 40 lys til å skrues av og på til forskjellige scenarioer,
For å få 10 varmekilder til å skru seg av og på på forskjellige scenarioer,
For å få musikk til å starte opp når du sier: "Hi Google, play Bruce Sprinsteen",
for å få alarmen til å gå når det brenner, eller noen bryter seg inn;
BØR EN Norsk Futurehome eller engelsk Fibaro klare å gjøre sammen med en Google Home Stein....

Skal du til å få til tyngre ting, så kan det nok vere at man bør ha en Homeseer og sette seg inn i Homseerskolen deres ja..
Kan hende at eg ser på dette som alt for enkelt, men eg vet at man må gå inn og lage scener ved å finne bryter/sensorer og gi den ei oppgåve... 

Dette skal gå så bra så , ingen bekymring..
Og vi oppdaterer her fortløpende...

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Og ser at det spriker ganske mye..
Eneste dere er enige om er at Homeseer er tingen..

Da er det fint lite som spriker. :)

Det er ikke SÅ mange måter å automatisere på. Hvor er det du mener det spriker?

 

Eneste var hvis du sa "HomeSeer er plankekjøring, jeg vil ha noe like avansert men gratis" så hadde du fått innlegg fra alle som bruker Home Assistant og/eller OpenHAB. 

 

 

 

4 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Men for å få

[...]

for å få alarmen til å gå når det brenner, eller noen bryter seg inn;
BØR EN Norsk Futurehome eller engelsk Fibaro klare å gjøre sammen med en Google Home Stein....

Fibaro før FutureHome, hvis. Som sagt; FutureHome er ikke SÅ avansert når det kommer til selve automasjonen og scenarier.

 

4 timer siden, Smart Studio Norge skrev:

Kan hende at eg ser på dette som alt for enkelt, men eg vet at man må gå inn og lage scener ved å finne bryter/sensorer og gi den ei oppgåve... 

Nei, det skal stemme bra det. Bare at det som sparker et "event" eller en scene i gang, kan være flere ting, bl.a. bevegelse, temperaturendring, trykk på bryter, etc. :) 

 

 

 

Og vi kan gjøre det enda enklere for deg: Hvis du skal integrere utstyr som går på 433 MHz (f.eks. rimelige temp-følere og Nexa-brytere), så er i praksis HomeSeer med RFXtrx433 eneste reelle alternativ. Hverken FutureHom eller Fibaro støtter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det investert i dag:

  • Google Home                                                        tilbud: 1298 
  • Fibaro Home Center Lite Z-wave-kontroller     tilbud: 2.249
  • 1 stk nexa Z-Wave Mottaker dimmer                  a pris 338
  • 1 stk Fibaro Wall Plug 2 FGWPF-102-ZW5         a pris 495
  • 1 stk Z-wave.me  4 bryter                                      a pris 299
  • 1 stk Fibaro Motion Sensor FGMS-001               a pris 495 
  • 3 stk Telldus SMART WALL PLUG Z-WAVE         a pris 199 

    Så då blir det å prøve litt forskjllig i helgen for å forstå scener/oppgåver..
    og snakke med google for å få gode råd ;) og høre på musikk.

    Har 2 stk google chromecast, en som er koplet på tv og en som er koplet på stereoannlegget..
    Dei våkner når google taler ;)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

    • Jeg tror jeg ville revurdert å ha en «strømmålerplug» pr rom, har du et forslag her @ZoRaC
      Eller tenker du som meg med en
       Fibaro Wall Plug 2 FGWPF-102-ZW5 i hvert rom, 
      Eg tenker at man ikkje skal måle på alt mulig, for lys som dere sier trekker jo ingenting.. Men hadde vert greit å hatt en oversikt i hvert rom og derfor tenkte eg en fibaro. Oftes står Tv og stereo sammen.
      Er det bare noen lamper i et rom ser eg ikkje vits å måle det ;)
      Blir VVB, vaskemaskiner, varmepumpene i hus og så gulvvarme bad.

      Det eg tenker mest på er RGB lys i rommene, uten bro som Philips bruker.  Lyst å prøve en :
    • ZIPATO SMART LED BULB - RGBWE27ZW-US , til 500 kr for å sjå kor det blir å styre det via z-wave.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Smart Studio Norge skrev:

Jeg tror jeg ville revurdert å ha en «strømmålerplug» pr rom, har du et forslag her @ZoRaC
Eller tenker du som meg med en Fibaro Wall Plug 2 FGWPF-102-ZW5 i hvert rom, 
Eg tenker at man ikkje skal måle på alt mulig, for lys som dere sier trekker jo ingenting.. Men hadde vert greit å hatt en oversikt i hvert rom og derfor tenkte eg en fibaro. Oftes står Tv og stereo sammen.
Er det bare noen lamper i et rom ser eg ikkje vits å måle det
Blir VVB, vaskemaskiner, varmepumpene i hus og så gulvvarme bad.

 

Jeg ville droppet en plug som bare er tenkt til strømmåling av hele rom, det er ikke verdt 1000 kr ekstra pr rom etter min mening.

Ville da heller kjøpt strømmåler-plug og koblet til hvert enkelt apparat man ønsker å måle på. Evt så finnes det løsninger for å koble på i sikringsskapet, som gir en måling pr kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 22.45, Smart Studio Norge skrev:
På 23.4.2018 den 20.28, Smart Studio Norge skrev:

Dersom eg siterer meg tilbake til  mine drømmer om automasjon og tar feks Tvstue...
Kva er vanskelig å få til på feks Fibaro sin lite box?

TVSTOVA:

 

Sitat

- Led lys stripe rundt tv som gjør at den ser litt større ut? slåes av på tidspunkt m TV og lyd.

 

Kan løses med å koble til en Logitech Harmony (https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/how-to-integrate-logitech-harmony/) eller ved å koble TV/lydkilde til en Z-waveplugin-modul med strømmåling. Da kan den styre lyset basert på om det er noe strømtrekk gjennom den.

 

Sitat

- 2-3 Lamper som lysr opp tv stue som du kan dimme opp og ned etter Kinomodus. Av på tidspunkt

 

Løsbart med f.eks:

https://www.intin.no/produkt/swiid-ledningsbryter-hvit/

eller

https://www.intin.no/produkt/mini-plug-dimmer/

eller

https://www.intin.no/produkt/smart-dimmer-6/

...og mange flere.

 

Sitat

- 1 fibaro wall stick krets «TV» med alt teknisk utstyr på padder med egne kretser med av/PÅ stick

 

Kan brukes i pkt nr 1, for å vite om TV/utstyr er av eller på, samt å bryte strømmen til dem når man er borte/på natta.

Som nevnt, anbefales det ikke å ha en Z-wave modul tilkoblet en annen z-wave-modul som slås av/på pga mesh.

F.eks https://www.intin.no/produkt/fibaro-wall-plug-type-f/

 

Sitat

- Fullt lys i taket som er egen bryter på som er god å ha når man trenger lys. Kun av/PÅ

 

Jeg ville montert en dimmer-modul: https://www.intin.no/produkt/fibaro-mikrodimmer-2/

Hvis du bare vil ha av/på, så kan f.eks denne brukes: https://www.intin.no/produkt/fibaro-single-switch-2/

I tillegg til 2-veis impulsbryter.

 

Sitat

- Noen RGB lamper/ pærer som du kan snu om rommet med andre fargevalg.(Fargevalg tidspunkt)

 

Her er det MYE å velge i!

Selv har jeg gått for en enkel LED-stripe og en slik på kjøkkenet: https://www.intin.no/produkt/fibaro-rgbw-controller/

Ellers finnes det RGB-pærer i Z-wave også, f.eks https://www.intin.no/produkt/zipato-rgbw-bulb2/ (som du også nevnte)

Selv har jeg gått for en slik på barnerommet og utelysene: https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70338951/ (men den er ZigBee og tror ikke du får til støtte for det i Fibaro HCL?)

 

Sitat

- Moods bryter i Tvstova:
1: «Hjemme modus», lys x antall lux

2: «Arbeids modus» gir full pakke m lys

3: «kjærlighet modus» : demper belysning og litt rødt skjær.

4: Kinomodus : demper lys  helt ned til å bli veldig kino sal aktig.

Kanskje bryteren med 4 knapper kan vere vanskelig?
Men eg tenker om man lager  et scenario på knapp 1:

Der du sier at dersom lux måler er under 40 lux  ( et villt gjettet tall ) så skal lys 1,2 og 5  med 60% styrke ( om det er dimmer ) eller lys 4  og 6 skal lyse mellom kl 16 og 02 i tillegg, for eg rekne med at man kan ha flere følere som kan jobbe sammen i et scenario...???

 

Dette er kanskje det vanskeligste...

Det finnes mye her, men ut fra innlegg på forumet her er det mange av dem som er kompliserte å få til å fungere som man vil.

Selv bruker jeg flere Nexa WTE-2: https://www.clasohlson.com/no/Nexa-WTE-1-WTE-2-veggsender/Pr364920000 , men de er 433 MHz og det tror jeg ikke støttes av Fibaro HCL.

Dette er vel et alternativ: https://www.intin.no/produkt/wallmote-quad/

annet alternativ: https://www.intin.no/produkt/nodon-wall-switch/

eller: https://www.intin.no/produkt/schneider-exxact-2-kanal/

eller: https://www.intin.no/produkt/sunricher-4-kanals-tradlos-dimmebryter/

 

Lux-måling får du fra Fibaro Motion Sensor.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2018 at 03:47, ZoRaC said:

 

Selv om du har en controller med engelsk språk, så vil jeg tro man kan snakke norsk til Google Home likevel. :) 

 

Et dashbord på et nettbrett kan man også designe helt uavhengig av controllerens språk. :) Jeg har som nevnt HomeSeer, men hele dashbordet er helnorsk. Men, jeg bruker den nesten ikke - huset mitt er smart, så det vet som regel hva jeg vil og jeg har ikke behov for å overstyre ;) 

 

 

Jeg har bare prøvd HomeSeer, så vanskelig å si hvor bra de andre alternativene passer til deres ønsker. Fibaro kan være et godt alternativ, tror jeg, men vet ikke om du får laget deg et eget dashbord med den (på norsk)?

Nei du får ikke laget eget dashord på norsk med Fibaro foreløpig.  Sendte dem en forespørsel for noen måneder siden og spurte om det samme.  Vi er ett lite marked her i nord :) Men vi digger high tech så det er ikke utenkelig at de vil støtte det på sikt.  Svaret jeg fikk var rimelig ullent.  Så de har ikke noe umiddelbare planer for støtte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk rod masse gode tips ZoRaC... (y) 

Då har Google home komt hjem. Den er på engelsk, men etter Google I/O møtet i går kveld så er det ikkje mange dagene til Norsk utgave kommer..
Vi har den Norske alt på tlf, og den skjønner Norsk veldig godt. Klart, prater du dialekt til den så kan den skriva mange artige ord, men slik er det bare..
Skrur i alle fall av og på  TV, spiller musikk ( spotify som hoved musikk kontrol ), finner all musikk du spør om, og alt annet du lurer på ;)
"Skru på lys i stua" forstår den ikkje heilt enno....: "dette har jeg ikkje lært ennå", svarer google. ;) så her er det bare å montere opp Fibaroen etterhvert..

Fibaro kom også i hus, men det viste seg at den har vært brukt , så Fibaro ID på enheten var brukt og dermed fikk eg ikkje kontakt med den utenfra.
Men i nettverket klarte eg å fabrikk resette Fibaroen og dermed fikk satt opp huset..
Så håper eg at Komplett ordner opp i Fibaro ID på den boksen eg fikk, eller en tilsvarende enhet.

Neste vi invisterte i var en Fibaro Motion Sensor FGMS-001. Denne satt vi opp i et hjørne i Stova og den peikar mot døra ot ut mot kjøkkenet.
Den var veldig enkel å kople opp etter hurtig veilederen som fulgte med, så nå vet vi temperatur i stova, antall lux i stova, og den viser når det går et menneske forbi eller rører på noe.

Det neste vi kjøpte var en 

  • Z-wave.me Trådløs Z-wave-fjernkontroll  og en 
  • Telldus SMART WALL PLUG Z-WAVE

    Eg finner dei når eg skal legge til, men får kommunikasjons problemer med dei..
    Altså eg får skrudd av lyset med teslldus pluggen, men får ikkje skurudd på igjen..

    Er det noe med master og slave, eller at man må trykke på noe som gjør at bryter sender signal av og til  ( står at den må vekkes av dvale, at man ikkje får kommunikasjon med enhet i dvale..)

    Forslag før eg leser videre andre plasser på google? ;)
  •  
Endret av Smart Studio Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.