Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Guide: Ekstern antenne på Znet lite v2


Anbefalte innlegg

Hei, er ny bruker her men har eksperimentert med hjemmeautomasjon en stund. Jeg begynte med en Telldus Net og en haug med 433MHz utstyr før jeg investerte i en Znet lite v2 for at det skulle fungere offline og for å kunne leke med Z-Wave.

 

433MHz utstyret har fungert veldig bra spredd rundt i ett hus på rundt 200 kvadrat og i en 50m2 garasje etter at jeg byttet 433MHz antenna til en pisk med magnetfeste.

Z-Wave skulle vise seg å være en kjempeskuffelse, da det virker som Znet kun har 2-3m rekkevidde hvor man kan være sikker på at kommunikasjonen fungerer begge veier.

Jeg fikk dette til å fungere på ett vis med strategisk plassering av Z-wave kontakter og greide til slutt å få Z-wave dekning også uti garasjen. Kommandoen kom stort sett frem, men det var ikke alltid jeg fikk tilbakemelding.

 

Etter flytting av telefoninntak og dermed router og Znet, fikk jeg problemer med å nå flere av kontaktene mine. Dermed bestemte jeg meg for å ta ett oppgjør med den innebygde antenna.

 

Znet åpnes lett ved å ta bort gummiproppene og fjerne to skruer:

7T0yiRj.jpg

 

Legg merke til antennen som er klistret i lokket. Denne har ingenting med Z-wave å gjøre, men er en WIFI antenne.

De har brukt en wifi-modul og tatt seg bryet med å installere antenne til den, så det er lov å håpe at den vil få WIFI-støtte ved en senere oppdatering.

Jeg går utifra at dagens oppgave er kommunikasjon via RJ45 porten. http://www.skylab.com.cn/en/productview-63.html

 

Z-Wave antenna sitter på det lille grønne kortet:

z1Z9ERe.jpg

 

Etter en liten runde med loddebolten og avloddingslisse var antenna borte:

ygQgVzc.jpg

 

Her er antenna jeg brukte. Det fulgte med SMA connector, den kommer inn i bildet nå.

https://www.ebay.com/itm/868MHz-5dBi-Wireless-Antenna-Router-Antenna-RP-SMA-Female-to-IPX-1-13-Cable/253153311393?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Klipp kabelen til en passelig lengde og avisoler.

Skill skjerm og senterleder og lodd senterleder på det punktet som har ett synlig "track" på printkortet.

Skjermen loddes på det andre punktet.

 

mE0SlpK.jpg

 

Etterpå boret jeg ett 6mm hull i kabinettet og skrudde fast pluggen. (Pass på at pluggen ikke kommer i konflikt med PCB når man setter den sammen igjen.

Voilla!

dpRLnuP.jpg

 

g9FmT3O.jpg

 

Z-wave rekkevidden ble mye bedre etter dette inngrepet. Alle Z-wave enhetene mine reagerer nå på første forsøk og gir raskere tilbakemelding i telldus live.

 

Håper at dette kan være til nytte for andre som måtte slite med dårlig Z-wave dekning.

 

Mvh

Yngve

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, det kan sikkert være nyttig.

 

Selv har jeg ikke hatt særlig problemer med dekning for z-wave.

Avstand på 10 meter og et par murvegger i mellom har fungert.

 

Mottaging har alltid fungert  svært raskt.

Men det kan ta litt lang tid før svar ankommer, ca 5 sekunder. 

 

Med slik antenne, hvor lang tid tar det å få svar? Omtrent antall sekunder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, arneolav skrev:

Takker, det kan sikkert være nyttig.

 

Selv har jeg ikke hatt særlig problemer med dekning for z-wave.

Avstand på 10 meter og et par murvegger i mellom har fungert.

 

Mottaging har alltid fungert  svært raskt.

Men det kan ta litt lang tid før svar ankommer, ca 5 sekunder. 

 

Med slik antenne, hvor lang tid tar det å få svar? Omtrent antall sekunder.

 

 

Høres ut som din fungerer mye bedre enn min gjorde. Jeg hadde problemer med en trevegg og 5 meter

Du har ikke lyst til å åpne den og se om Z-Wave modulen er lik?

Svaret kommer på rundt 5 sekund nå, tidligere kunne det ta 10-15 sek hvis svaret i det hele tatt kom frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Yngvejos skrev:

Høres ut som din fungerer mye bedre enn min gjorde.

Det virker slik, ja.

Med den antennen og ca 5 sekunder, det er nok samme som jeg har.

Har også sett at enkelte andre har tilsvarende problem, kan være at det er forskjell på de.

Skal ta en titt inne i boksen.

 

Bestilte uansett en slik antenne, koster jo nær "ikkenoe". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg kjøpte to antenner når jeg var igang.

Her er den andre.

https://www.ebay.com/itm/868MHZ-915MHZ-GSM-3G-Small-Sucker-Omnidirectional-High-gain-Antenna-7DBI/291548738411?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Jeg byttet til denne siden den kunne plasseres ved siden av 433Mhz antenna av samme type og den fungerer bra. Jeg har ikke gjort noen sammenligning mellom de to eksterne antennene, men med den store kunne jeg motta signal fra en magnetbryter som står montert på garasjeporten uten å ha andre Z-wave enheter tilkoblet der ute. 

Med intern antenne var jeg avhengig av å ha en wallplug koblet i en stikkontakt så nært en annen kontakt i huset huset som mulig for at signalet skulle nå frem.

 

Synes det er dumt at Znet lite 2 ikke ble levert med SMA plugg fra fabrikk, men det har gjerne med lisensiering og regelverk å gjøre.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Yngvejos skrev:

Synes det er dumt at Znet lite 2 ikke ble levert med SMA plugg fra fabrikk

Det kan kanskje ha med kostnader å gjøre (selv om de er minimale), eller det kan være styrke på stråling og godkjenning.

Mine (2 stk) fungerer helt ok slik at det burde ikke være nødvendig med ekstern antenne.

Mye tyder på at det er "noe" med din.

 

WIFI-kortet kan jeg ikke huske å ha sett noe om, ligger nok noe i framtidig SV oppdatering her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, arneolav skrev:

Vanskelig å se om den er helt lik, se bildet.

Batch 14617

 

Hvordan fungerer 433-sensorer med den ekstra antenna såpass nær?

Er kabelen lang nok slik at z-wave-antenna kan monteres i andre enden av boksen?

 

 

Takk for bilde. Det ser rimelig likt ut. Jeg hadde regnet med at det skulle være forskjellige moduler siden det virker som noen har god rekkevidde, mens andre har tilnærmet null.

 

Jeg har ikke prøvd å montere to antenner direkte på Znet, da jeg bruker en antenne av denne typen til 433 MHz.

SKU187141-4.jpg

 

Nå bruker jeg en antenne av samme typen for 868MHz plassert 10cm ifra 433MHz antenna og opplever ingen forandring i mottak.

 

Kabelen er mer enn lang nok til å monteres i andre enden av boksen. På bildet har jeg klippet av ca halve lengden siden jeg ville ha begge antennekoblingene i den samme enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er batch 14689. Så det er overraskende at den skal være dårligere enn tidligere batcher.

Når det gjelder WIFI modulen, prøvde jeg å fyre opp stemningen på telldusforumet i håp om at brukerene skulle begynne å mase om WIFi og at utviklerene skulle svare, men det ble lite respons.

https://forum.telldus.com/viewtopic.php?f=2&t=7038&sid=b761821f1f816483a1692cefbf34e960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yngvejos skrev:

Når det gjelder WIFI modulen, prøvde jeg å fyre opp stemningen på telldusforumet i håp om at brukerene skulle begynne å mase om WIFi og at utviklerene skulle svare, men det ble lite respons.

Hvis det er kun for å erstatte RJ45 så er det nok for mange ikke så viktig, heller ikke for meg, men ser jo fordelen av å kunne flytte den mer fritt omkring.

 

Siden den tilsynelatende er såpass mye dårligere enn andre burde du nok ha returnert den til Telldus.

Men det er kanskje noe sent nå siden den er åpnet og modifisert.

 

Send support noe ord om hva du har funnet ut. Kanskje de har et svar.

De burde uansett kunne ta den inn til test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 22.4.2018 den 22.11, Yngvejos skrev:

...

Jeg har ikke prøvd å montere to antenner direkte på Znet, da jeg bruker en antenne av denne typen til 433 MHz.

SKU187141-4.jpg

 

...

 

 

Tusen takk for en meget fin tråd. Tror jeg skal forsøke meg på samme konvertering for z-wave. Bestilte ihvertfall nevnte antenne. 

"Her er antenna jeg brukte. Det fulgte med SMA connector, den kommer inn i bildet nå.

https://www.ebay.com/itm/868MHz-5dBi-Wireless-Antenna-Router-Antenna-RP-SMA-Female-to-IPX-1-13-Cable/253153311393?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649"

 

 

 

Men lurte litt på om jeg skulle erstatte 433 mhz antennen også..

Har du en link til denne på eBay? Forsøkte å lete men fant både med 5 dbi og 10 dbi...
Er feks denne god nok?

https://www.ebay.com/itm/5dbi-433MHz-Antenna-SMA-Male-Plug-GSM-9-84ft-Cable-3M-Magnetic-For-Ham-radio/401176286041?hash=item5d67f85359:g:ErMAAOSwaB5XvabY:rk:7:pf:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 15.7.2019 den 12.04, TheStigh skrev:

Hei @arneolav jeg skal også få fixa på min ZNet v2, irriterende kort rekkevidde på z-waven.

Jeg skal til England neste uke, og fant denne (så slipper jeg ukjent ventetid på forsendelse fra Kina) - hva tror du om den?

 

https://www.rfsolutions.co.uk/antennas-c8/whip-antenna-90deg-hinged-868-mhz-sma-m-p150

Kjenner ikke den,

Den utvendige antennen er kun for 433Mhz.

zwave antennen finnes innvendig, For å koble på en zwave antenne må du åpne boksen.

Se beskrivelse ovenfor.

 

Har zwave m/original antenne i både hus og hytte, har ingen problemer med det.

Der hvor avstanden blir litt stor kan du sette opp en eller annen zwave enhet i mellom/ på halvveien så vil den "formidle" signaler.

Ved assosiering bør avstanden ikke være mer enn 3-4 meter fra znetV2.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.