Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Znet lite v2 og HeatIt


Anbefalte innlegg

Har hatt noen flere HeatIt termostater i drift i noen uker.  

Noen erfaringer:

 

-Basis kommando ON/OFF skifter mellom CO og ECO mode.

Forklares best ved å tenke CO som dag-temperatur og ECO som natt-senking.  

 OFF betyr altså ikke power off.

 

-Termostat: Her kan temperatur for CO og ECO endres. OK!  (Her benyttes tekst "Heating" og "Energy save Heating".  

 

-Assioasjoner har jeg ikke benyttet enda, benytter kun "events" (hendelser) for å skifte mellom CO og ECO.

 

-Konfigursajon: Endring av "sensor mode", Endret termostat til F-mode (Floor). OK!

 

-Floor sensor type. Endret til 12k ntc for ett gulv da gamle gulvsensor ikke er enkel å bytte. OK!

 

-Hysteresis og de øvrige funksjonene har jeg ikke forsøkt.

 

-Historikk/logg for temperatur fungerer svært bra. 

Signaler mottas 100% regelmessig fra alle HeatIt.

Har ikke "fingransket" hele perioden for alle men har ikke sette et eneste avvik. 

Mye bedre enn alle typer 433 termostater.

 

Alt i alt synes disse å fungere helt ok. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@arneolavTakk for informasjon! Jeg vurderer styrte termostater nå, og denne ser interessant ut. Er det mulig å lese ut fra den hvorvidt termostaten er lagt inn, slik at det er mulig å estimere energiforbruket per time, døgn el.l.? Jeg har sett at Heatit kommer med termostater med effektmåling, men lurte på om det var mulig å få noe forenklet informasjon om forbruk ut av denne?

 

Hvilken firmware er det i den du har testet - 1.8? Jeg finner på nettet en beskrivelser av problemer med de som har firmware versjon 1.7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, ArnieO skrev:

Er det mulig å lese ut fra den hvorvidt termostaten er lagt inn, slik at det er mulig å estimere energiforbruket per time, døgn el.l.?

Tidligere erfaringer med HeatIt/Multireg viser at dette ikke bare er enkelt, om det i det hele tatt er mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ArnieO skrev:

Jeg har sett at Heatit kommer med termostater med effektmåling, men lurte på om det var mulig å få noe forenklet informasjon om forbruk ut av denne?

Er nok best å vente på den nye, tror den er "rett rundt hjørnet".

 

4 timer siden, ArnieO skrev:

Hvilken firmware er det i den du har testet - 1.8?

Kan ikke finne noe info om firmware, hvor finnes det??

 

4 timer siden, ArnieO skrev:

lurte på om det var mulig å få noe forenklet informasjon om forbruk ut av denne?

Som Moskus skriver, det er nok ikke helt enkelt.

 

Har ikke funnet noe som indikerer at strøm er på/av.

Men det finnes kanskje én mulighet:

Temperaturloggen nedenfor viser at temperaturen skifter i faste sykluser høy/lav, dvs  inn/ut -koblet.

Ved å regne ut tiden mellom første og siste "høy" og kjenner effekten utstyret/kabelen tekker så kan man vel få en idé.

Målt over noe tid bør dette gi et noenlunde bilde av forbruk, men neppe helt nøyaktig.

Kan nok oppstå forstyrrelser så løsningen er neppe noe å legge arbeide i.

 

Loggen nedenfor viser forøvrig at termostatens CO mode er økt med 0,5 grader.

Endret via Telldus Live fra 22 til 22,5 grader C. (Et nytt gulv som skal varmes langsomt opp.)

LoggHeatIt.jpg

Endret av arneolav
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, arneolav said:

Er nok best å vente på den nye, tror den er "rett rundt hjørnet".

Takk for svar og informasjon - da høres dette ut som et godt råd. Ser

Forhåpentlig er vi da på plass med termostat til neste fyringssesong. ?

 

5 minutes ago, arneolav said:

Kan ikke finne noe info og firmware, hvor finnes det??

Godt spørsmål - men jeg vet ikke mer enn det jeg får lest meg til på nettet. Kanskje mulig å sende den en spørring?

Fra manualen (http://utvikling.thermofloor.no/TFWP/wp-content/uploads/2017/08/Manual_Heatit_Z-Wave.pdf

image.png.6e1cdbfdeabaebea105d3886a2b422eb.png

 

Eldirekte.no har en god pris nå, men manualen som de har på sin nettside angir Firmware versjon 1.7, som ikke er den siste.

(Jeg har mailet de for å høre om de vet hvilken versjon de selger; venter på svar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, berland said:

Jeg har hatt stabil og riktig rapportering av mine 10 Multireg-termostater i ca en måned, gjennom et hack i OpenHAB sin loggfil. Så det er absolutt mulig, men ikke innenfor kategorien enkelt.

 

Interessant - og takk for link! "Enkelt" er ikke et krav her. ? Jeg har funnet noe info på Domoticz.com-forumet også, men kunne ikke uten videre se der om "termostat aktiv"-status var mulig å lese ut. Siden du har fått det til så er det altså mulig. Da er dette en mulig "kjøp" likevel.

Jeg vil tro den nye versjonen med energimåler kommer til å bli en god del dyrere, og tror jeg kan få tilstrekkelig informasjon om forbruket fra å vite periodene termostaten er lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ArnieO skrev:

Siden du har fått det til så er det altså mulig.

Ja, det er mulig med assosiasjon Gruppe2. Tenkte ikke på det tidligere.

Test:

Assosierte Heatit med en Nexa z-wave av/på bryter.

Nexa'n følger Heatit slavisk On/OFF, med 3-5 sekunder forsinkelse.

 

Med Telldus API kan man hente inn historikk, så det er fullt mulig

Men ikke direkte enkelt for den som ikke har tilgang til API.

Hvordan det er med andre systemer vet jeg ikke.

 

Da lærte vi det....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Inkluderte en ny HeatIt i dag.

Denne var satt opp default med F for Floor senor. 

Da den kun skal benytte luftsensor var ikke ekstern sensor koblet til.

Etter inkludering viste derfor Err4.

Endret til A for aire  ok alt fungerer ok.

 

Greit å vite for den som blir usikker når det gis feilmelding rett etter inkludering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.