Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFXtrx433E mister kontakt med enhetene


DeVille

Anbefalte innlegg

Har en en RFXtrx433E koblet til en RPi som kjører Domoticz. Etter å ha fungert problemfritt i et par år har RFXtrx433E i den sisten tiden begynt å miste kontakten med temperatursensorene (9 stk av to forskjellige typer). Restart av Domoticz hjelper ikke, men restart av RFXtrx433E ved å trekke ut kabelen i noen sekunder hjelper umiddelbart. Men etter noen dager eller et par uker er alle sensorene ute igjen. Noen som har tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg hadde tenkt tanken, men slått det fra meg. Hvis det er årsaken, hvordan kan det da fungere perfekt i opptil flere uker etter en reset av RFXtrx433E? Jammeren burde vel være upåvirket av det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, DeVille skrev:

Takk for tips. Jeg hadde tenkt tanken, men slått det fra meg. Hvis det er årsaken, hvordan kan det da fungere perfekt i opptil flere uker etter en reset av RFXtrx433E? Jammeren burde vel være upåvirket av det? 

 

 

Enig i at det høres rart ut, men det var det eneste jeg kom på...

 

Du kan jo sende en epost til RFXCOM-support?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det via Domoticz-forumet, og RFXCOM svarte:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=23231

 

Forslagene der har jeg heller ikke så veldig stor tro på, siden ingenting på hardware-siden er endret fra den tiden alt fungerte perfekt.

Må vel prøve noe....

 

Kan det være feil på RFXtrx433E-enheten? Eller med oppsett og installasjon på RPien?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, DeVille skrev:

an det være feil på RFXtrx433E-enheten?

Det kan det jo være, men RFXtrx433E er en enhet med overraskende lav feilrate. Det utelukker ikke at det kan skje, men det senker sannsynligheten.

 

Har du mange protokoller aktivert for mottak samtidig?

Kanskje du skal prøve å oppdatere firmware på den?

 

EDIT: Aha, en RPi, ja. Hvis du ikke kjører original strømforsyning, så gjør det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun FineOffset/Viking, Oregon Scientific og AC aktivert, og strømforsyningen er original. 

Oppgraderte firmware (Ext) akkurat nå fra 1020 til 1025. Fikk snart kontakt med alle temp-sensorene igjen - enn så lenge. 

 

Bert foreslo dette:

Try this:
- a shorter USB cable   -  den som fulgte med var veldig lang, så dette kan jeg prøve
- don't run the cable along power lines  - den gjør vel strengt tatt ikke det
- use a quality power supply on the RPI  - check
- connect the RFXtrx on a powered USB hub with a good quality power supply  - har ikke noen hub for hånden, så det får bli i neste omgang

 

Litt tungvindt med feilsøking når det kan ta uker før feilen ev igjen kommer frem... ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.