Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HS må restartes regelmessig for å fungere!


Gizmo

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ukene hatt følgende problem: HS melder etterhvert om at den ikke får kontakt med z-wave noder. Z-wave enheter reagerer treigt (30-60 sekunder delay) på beskjeder eller ikke i det hele tatt. Dette kan la seg "løse" ved å restarte z-wave plugin eller HS. Etter en restart kjører alt helt knirkefritt (alle noder nås fint, kjapp respons) i et sted mellom 4-12 timer før det igjen er stopp. 

 

Problemet gjelder spesifikt Z-wave enheter. Jeg har også en del lyspærer med zigbee som kontrollerer med HS/Jowihue. Disse er ikke berørt av problemet. Det jeg derimot kan se er at det på /ZWaveConfig blir en veldig lang liste over tråder med status "wait" når systemet henger seg opp. Denne listen er betydelig kortere når HS/plugin er blitt restartet. Legger ved bilde under som illustrasjon på hva jeg mener med lang liste...

 

Så spørsmålet er hva dette kan være og hvordan feilsøke? Plugins? Events som går i loop (som ikke dukker opp i loggen?), Z-wave stick (Aeon Labs sin)? Eller kan det ha noe å gjøre med oppsettet på COM porten? (har prøvd å få installert UZB1, men får ikke fikset riktig firmware som HS aksepterer). Kjører HS3 Pro Edition 3.0.0.435 og 3.0.1.190: Z-Wave

 

up_12_5.PNG.c8bb203d337a29c732a3a8fa5634e81e.PNG

Endret av Gizmo
(fikset upresis formulering)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig å se det bildet, kopier heller teksten inn i funksjonen "sitat" eller "kode".

 

Den mest kjente grunnen til at Z-wave på HS3 går sent til tider er dessverre en default løsning hvor alle devicer får tillagt polling med ca. 20 minutters intervall. Dette er helt unødvendig på all moderne z-wave, bortsett fra kanskje batterier. Dessverre en kjedelig jobb, men gå inn på plugin > z-wave > node information, så kan du åpne en og en device med polling og skru det av øverst i z-wave taben. Bør se noe slikt ut når du er ferdig

image.thumb.png.540135e0307714715f1e24f58bfbf567.png

 

9 timer siden, Gizmo skrev:

(har prøvd å få installert UZB1, men får ikke fikset riktig firmware som HS aksepterer)

Hvor kjøpte du den fra? Jeg skulle teste den selv, men Intin fortalte meg heldigvis at de ikke fikk til firmware oppdatere den til versjon som HS3 støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @iceball sa kan det være greit å deaktivere polling. Men polling i seg selv skal ikke egentlig være et problem.

 

Har du mange noder? Det kan være en routing-feil. Da er det et par ting du kan gjøre:

1) Hvis du har mange enheter kan du la Z-wave håndtere routingen selv. Problemet er at du må gjøre en restore av nettverket ditt, og det støtter ikke Z-stick'en. :(

2) Hvis du ikke har så mange enheter (dvs. mindre enn... øh… 20-30 faste enheter, kanskje?) så kan du prøve å optimalisere nettverket.

 

Det være én node som det henger på. Altså en node som ikke oppfører seg som den skal. Den kan du muligens finne med Z-Seer+ (hvis du har Pro). Hvis du finner den, kan du prøve å ekskludere den og sette den inn på ny.

 

Det siste er at det kanskje kan være et problem med Z-stick'en eller kommunikasjonen mellom PCen og denne pinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har Pro (men er nybegynner!). Z-seer er installert og jeg klarer ikke finne noen kommunikasjonsproblemer. Nodene har plenty med naboer og alle er på 100k eller 40k.

Jeg er nå oppe i 35 noder. Men optimalisering av nettverket var det første jeg begynte med. Har også slettet alt av unødvendig polling slik @iceball foreslo. Så tror jeg er igjennom de to første forslagene til @Moskus. (Men har tatt feil før!)

 

Slike HS rapporterer manglende kontakt med noder likevel, så tenker jeg at det skyldes at Z-wave delen av nettverket mitt enten har hengt seg opp, eller er overflommet av no tull. Særlig siden problemet blir løst ved restart men opptrer igjen (etter en tilfeldig tidsperiode). 

1 time siden, Moskus skrev:

Det siste er at det kanskje kan være et problem med Z-stick'en eller kommunikasjonen mellom PCen og denne pinnen.

Innspill til hvordan jeg kan angripe dette?

    

1 time siden, iceball skrev:

Hvor kjøpte du den fra? Jeg skulle teste den selv, men Intin fortalte meg heldigvis at de ikke fikk til firmware oppdatere den til versjon som HS3 støtter.

Tronika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Gizmo skrev:

Så tror jeg er igjennom de to første forslagene til @Moskus. (Men har tatt feil før!)

Bare det andre. Ikke det første.

 

49 minutter siden, Gizmo skrev:

Z-seer er installert og jeg klarer ikke finne noen kommunikasjonsproblemer. Nodene har plenty med naboer og alle er på 100k eller 40k.

Jeg er nå oppe i 35 noder.

Du må teste node for node, dessverre... :(

Send gjerne 10 pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 minutter siden, Moskus skrev:

Du må teste node for node, dessverre... :(

Send gjerne 10 pakker.

OK. Da starter jeg med en dobbelsjekk i Z-seer. Blir først i kveld. 

 

Legger merke til at ingen har sagt noe om bildet av den lange listen med "wait" tråder i første innlegg. Det sier ikke ekspertisen noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gizmo skrev:

Legger merke til at ingen har sagt noe om bildet av den lange listen med "wait" tråder i første innlegg. Det sier ikke ekspertisen noe? 

Bildet er alt for utedelig ;)

Endret av iceball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iceball skrev:

Bildet er alt for utedelig ;)

 

Ja, ikke så lett når listen over threads er så lang. Ny versjon under, mens Z-wave fremdeles kjører normalt. Tråder med status "Wait" øker altså jevnt og trutt, og når den blir lang nok funker ikke Z-wave så kjapt lenger. Dvs null respons når den blir lang nok.  

 

image.thumb.png.359aa93bb953b71cda17343844f73481.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gizmo skrev:

Tronika

Hvilken firmware er den forresten? Har lyst på denne selv og bruke z-stick til test oppsett.

 

Fra Intin:

Ser at siste partiet vi har fått inn av UZB har Fw 5.25 og lar seg ikkje oppgradere.

Tidlegere har det vært fw 5.5 og fw 5.7 på disse.

 

 

Eldre post fra 2017 om at HS3 kun støttet disse firmwarene:
Unsupported version of UZB detected, only supports 5.2,5.4,5.5,5.6 version is 5.7. Contact HomeSeer support.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, iceball skrev:

Ser at siste partiet vi har fått inn av UZB har Fw 5.25 og lar seg ikkje oppgradere.

5.25 og IKKE oppgraderbar? Noe er rart! :( 

 

20 minutter siden, Gizmo skrev:

Tråder med status "Wait" øker altså jevnt og trutt, og når den blir lang nok funker ikke Z-wave så kjapt lenger. Dvs null respons når den blir lang nok.

Hmm!

 

Min er slik:

image.png

 

Din ser jo ikke helt uvanlig ut. Kan det være at du poller batteri-devicer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:
18 minutter siden, iceball skrev:

Ser at siste partiet vi har fått inn av UZB har Fw 5.25 og lar seg ikkje oppgradere.

5.25 og IKKE oppgraderbar? Noe er rart! :( 

 

Ja, min er også 5.25. Har forsøkt oppskriften på oppgradering via z-way men virker ikke som det er mulig.

 

 

10 minutter siden, Moskus skrev:

Din ser jo ikke helt uvanlig ut. Kan det være at du poller batteri-devicer?

Men blir din tråd 4 ganger så lang etter 12 timer uptime? Har slått av nesten alt av polling. Dobbeltsjekket nå: Har 10 batteridevicer (Nodon knapper og Philio sensorer) . Ser at jeg poller batteristatus  med 12 timers intervall. Men det er vel egentlig unødvendig da disse er/kan settes til å sende batteristatus med gitt intervall. Men er dette nok til å få hele systemet til å knele?

 

Endret av Gizmo
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gizmo skrev:

Men blir din tråd 4 ganger så lang etter 12 timer uptime?

Niks. Min kjører i dagesvis/ukesvis....

 

8 minutter siden, Gizmo skrev:

Ser at jeg poller batteristatus  med 12 timers intervall.

Det burde være OK, men hva skjer hvis du fjerner dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:
10 minutter siden, Gizmo skrev:

Ser at jeg poller batteristatus  med 12 timers intervall.

Det burde være OK, men hva skjer hvis du fjerner dem?

Alltid gøy med eksperimenter. Fjernet dem nå. Så får vi se.

 

Gjorde samtidig en trippelsjekk på hva jeg faktisk poller. Har faktisk fremdeles 17 devicer som blir pollet. Dette er temperatur, luftfuktighet og KWh. Samtlige av disse devicene tilhører noder som går på nettspenning og er således i kontinuerlig "lyttemodus". Tenker at jeg lar de stå foreløpig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gizmo skrev:

 

Ja, min er også 5.25. Har forsøkt oppskriften på oppgradering via z-way men virker ikke som det er mulig.

 


 

5.32 er ikke tilgjengelig

https://forum.z-wave.me/viewtopic.php?f=3419&t=26417

 

Ser ut som Z-Wave plugin 3.0.1.210 skal ha støtte for 5.25

 

Changed in version 3.0.1.210 (Beta)

* Add support to restore node info to any Z-Wave interface using Z-Wave SDK 6.71 or 6.81 (includes latest version of UZB and Zee S2)

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=175414

 

RaZberry and UZB have Z-Wave chip on board. This chip serves Serial API to allow Z-Way software speak to Z-Wave network. This firmware can be upgraded from Z-Way software. In Expert UI go to Network→Controller Info→Firmware upgrade or directly to IP:8083/expert/#/uzb

5.32: Updated SDK to 6.81. Support of Z-WAve «SmartStart».

5.27: Added Bridge version

5.26: Added forgotten new IMA functions.

5.25: Minor fixes

5.23: Updated SDK to 6.71.01.

5.22: Frequency not resetted to EU anymore on upgrade

5.16:  Updated SDK to 6.70.00.

5.07:Updated SDK to 6.51.09 (for certification)

5.06: LED can be turned off:
Change it via IP:8083/JS/Run/zway.NVMExtWriteLongBuffer(0x6510,[XX]), where XX is:

  • 0x00 LED used only for memory test when device powers up. Silent mode.
  • 0x01 LED used during memory test and to indicate inclusion/exclusion mode.
  • 0x03 LED used during memory test, to indicate inclusion/exclusion mode and it blinks when data is sending.

5.05: Fixed Bootloader upgrade response

5.04: LED not turning off after some operations fixed.
Offset of User NVM made static.

5.03: Fixed bug with wrong UID returned after license ap

https://z-wave.me/support/uzbrazberry-firmwares/

Endret av Erik G
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iceball skrev:

Intin hadde forsøkt å oppgradere sin 5.25 uten hell, så jeg droppet bestillingen. Vil tro de fleste som selger uzb1 her til lands sitter på samme batch.

Tror det er den siste versjonen som er ute. 5.32 er trekt tilbake.

Men du må nok bruke Z-Wave plugin 3.0.1.210 eller høyere for å få det til å virke på versjoner over 5.06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gizmo skrev:
22 timer siden, Moskus skrev:

Du må teste node for node, dessverre... :(

Send gjerne 10 pakker.

OK. Da starter jeg med en dobbelsjekk i Z-seer. Blir først i kveld

Jeg gjorde dette i går. Er det vanlig å vekke opp batterinoder for å teste slikt. Det gjorde jeg ikke. Men sjekket alle de andre. Ingen noder med pakketap. Kan sende 10 command pakker til alle på under 2 sekunder (typisk 1,25). På respons er det større variasjon. Noen går like kjapt, mens andre bruker opp til 6 sekunder. Forsøkte å optimalisere de som var treige når jeg var igang, men det hadde ingen effekt. Men når jeg først var i gang så optimaliserte jeg en god del av nodene i systemet. 

 

Likevel: Fikk en ny "breakdown" sent i går kveld. Men som alltid er alt fint etter restart. Har også satt opp en automagisk restart av HS hver natt kl 05.30, så det skumper og går. Skal jo ikke være slik!  

 

Gjenstående alternativer i feilsøking (???):

1. kjøre pakketest med z-seer på batterinoder 

2. resette oppsettet av COM port hvor jeg har Z-wave controlleren (?) 

3. enable detailed bug logging for en kortere periode for å se om det er noe som skaper mye traffikk...

4. kjøpe (enda!) en ny controller

 

Litt av utfordringen er at jeg altså kan ha en kjapt og rensposivt systemet i x timer før det hele clogger seg helt... Og X varierer ganske mye. 

 

 

13 timer siden, Erik G skrev:
15 timer siden, iceball skrev:

Intin hadde forsøkt å oppgradere sin 5.25 uten hell, så jeg droppet bestillingen. Vil tro de fleste som selger uzb1 her til lands sitter på samme batch.

Tror det er den siste versjonen som er ute. 5.32 er trekt tilbake.

Men du må nok bruke Z-Wave plugin 3.0.1.210 eller høyere for å få det til å virke på versjoner over 5.06

Jeg har faktisk forsøkt å bruke UZB1 stick med en betaversjon av Z-wave pluginen. Var vel rundt 10 dager siden. Gjorde dette pga problemene jeg har. Men heller ikke den versjonene av Z-wave aksepterte firmwareversjonen jeg har på UZB1. Siden det var en betaversjon valgte jeg å gå ned igjen til .190

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gizmo skrev:

Ingen noder med pakketap. Kan sende 10 command pakker til alle på under 2 sekunder (typisk 1,25). På respons er det større variasjon. Noen går like kjapt, mens andre bruker opp til 6 sekunder.

Hvor mange noder har du på fast strøm og hvor stort areal er de fordelt på?

 

I utgangspunktet burde responsen være vesentlig lavere enn det, etter mitt syn. Jeg får respons med 10 pakker under et halvt sekund for de aller fleste noder (jeg VET at jeg har et par strømkurser som lager støy til et par Z-wave komponenter, så jeg teller dem ikke), men jeg har ingen routing tabell lenger (dvs. ingen optimalisering).

 

Men for å få testet det må UZB1 fungere... :(

Det er mulig du kan oppnå det samme med Aeon Labs sin egen programvaren, men det vet jeg egentlig ikke... Det tryggeste hadde vært om HS kunne gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var en nyttig tilbakemelding i feilsøkingen! 

Jeg har vel ca. 25 noder på fast strøm, 35 totalt. De er fordelt på 3 etasjer (trehus), rundt 60 kvm (10x6 meter) i hver etasje. Batterinodene står slik at det stort sett er 2-3 meter til en strømnode, men med 1 unntak (Der er det vel 5 meter og 2 vegger). I Z-seer får jeg omtrent uten unntak opp at ruten til alle nodene er direkte. Og alle unntatt to står med 100K. Men pakketesten er jo en bedre indikasjon.

 

Gitt det du sier så kan det altså være at problemene skyldes tregt nettverk, og at dette har blitt verre etterhvert som antall noder har økt (fremdeles under oppbygging)? Jeg hadde på en måte avskrevet dette som mulig feilkilde siden det virker kjapt og responsivt i lange perioden. Men det kan kanskje ha skyldes likevel? 

 

Må også innrømme at jeg ikke har en veldig lang USB kabel fra maskinen som kjører HS til sticken. Den er vel kanskje 30cm, nok til å få sticken "ut i det fri" bak TV benken. Men det er mye annet stæsj under TVen: 1 macmini, 1 switch med POE og en ubiquiti ac pro....

Så kanskje jeg skal bruke lunsjen til å kjøpe en 2 meter lang USB kabel? Eller er det en dårlig idé med så lang kabel? Heller flytte hele HS serveren vekk fra dette området?

 

Det med støyende strømkurser er vel utenfor mitt kompetanseområde (hvordan finner man ut det?). UZB1 krever russisk doktorgrad i fysikk og datateknologi - eller at jeg kjøper enda én, med med riktig firmware.      

Endret av Gizmo
fjernet unøyaktighet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Moskus skrev:

I utgangspunktet burde responsen være vesentlig lavere enn det, etter mitt syn. Jeg får respons med 10 pakker under et halvt sekund for de aller fleste noder (jeg VET at jeg har et par strømkurser som lager støy til et par Z-wave komponenter, så jeg teller dem ikke), men jeg har ingen routing tabell lenger (dvs. ingen optimalisering).

 

Da har jeg skaffet meg 2 meter USB forlengelse og flyttet sticken bort fra tv-benken, rundt et hjørne slik at den skal være betydelig mer skjermet fra andre tign som kan forstyrre. Og jeg har kjørt en ny runde med testing i Z-seer. Dette forbedret responstiden på command testen til rundt 1-1,5 sekunder. De fleste response testene ender noe høyere, rundt 2-2,5 sekunder. Noen få noder ender fremdeles på 4-5 sekunder på responstesten.

 

Jeg er altså ikke nærheten av ditt halve sekund @Moskus, men tydelig at det var en bedre løsning enn den jeg hadde. Hvorfor noen av nodene er treige er litt vanskelig å forstå. Noen av de som er langt unna er kjappe, mens et par av dem som står 2-3 meter fra sticken uten hindringer i veien er fremdeles treige. Men dette er Fibaro 2 dimmere, så kan jo handle om plassering av antennen? 

 

Uansett - krysser fingrene for at dette løser problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det forklart av Mr. Z-wave hos HomeSeer, for jeg lurte veldig selv. Kort fortalt: Z-wave Plus sin nye dynamiske routing er mer effektiv enn å gjøre et tabelloppslag (tabellen lager du med å gjøre en optimalisering og så en full optimalisering), men KUN hvis man har mange nok noder.

 

Så når man bygger ut et nettverk vil man på et tidspunkt krysse fra å trenge en routintabell (og dermed en optimaliserng) til å IKKE trenge en slik tabell.

 

Min responstid datt fra ca 1-1,5 sekunder (omtrent som ditt) til under halve sekundet, og ofte lavere.

Jeg trodde det ikke før jeg så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

38 minutter siden, Moskus skrev:

Z-wave Plus sin nye dynamiske routing er mer effektiv enn å gjøre et tabelloppslag (tabellen lager du med å gjøre en optimalisering og så en full optimalisering), men KUN hvis man har mange nok noder.

 

Alltid noe å lære. Slo av omstarten i natt og kjører fremdeles stabilt. 13 timer uptime nå. Ikke spesielt imponerende (har jo kjørt en måned før), så kan vel ikke friskmeldes helt enda. Men arbeidshypotesen om at dette skjedde pga treigt nettverk / dårlig plassering av controllere - i kombinasjon med at nettverket øker med en node eller to i uken - må ansees som styrket.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.