Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utregninger av forbruk?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Fikk endelig handlet HomeSeer på 50% og har begynt å legge til dingser. Har til nå bare Fibaro WP på vaskemaskin og tørketrommel, et par lysstyringer og en multisensor.

Ting baller fort på seg så jeg fikk bestilt 6 dimmere til, 2 stk Aeotec HD brytere og endel sensorer.

 

Jeg vil få til forbruksmåling av alle devices med effektmåling med visning i noen v-devices.

Tenker da først på:

- Nåværende forbruk. Så "live" som mulig.

- Forbruk siste time.

- Forbruk siste 24 timer.

- Forbruk siden kl 00.00 til nå.

 

Jeg har lest og søkt masse rundt på det her, men finner ikke en fornuftig guide som tar for seg alle skritt for å få dette til.

Dette blir jo mer og mer viktig etterhvert så kunne sikkert vært til nytte for andre som begynner med HomeSeer fremover.

Noen som tar på seg jobben? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å styre med det samme, men har ikke piller på all oppvarming ennå.

Her er en kjapp test jeg gjorde nå, med verdien på de pillene jeg har slått sammen og lagt inn i samme grafen som totalen lest fra HAN porten.

Av en eller annen grunn viser den tiden 2 timer feil, ligger riktig tid i databasen, så antar det er noe kluss med tidssoner i grafana.

 

Har laget et par script, det ene slår sammen verdiene fra piller relatert til oppvarming og lagrer til en virtuell enhet det andre lagrer verdien fra den virtuelle enheten, samt en annen enhet med totalforbruket lest fra HAN porten til en SQL database som jeg igjen kan lese inn i Grafana.

grafana.thumb.PNG.f191363772ce32792816b79f34433292.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.