Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ringeklokke - Nest Hello - Ulike volt?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å bestille en Nest Hello fra USA, men i den forbindelse har det dukket opp noen problemstillinger jeg trenger litt hjelp til.

 

Dagens installasjon (se vedlagte bilder)

  • Ringeknapp: Vanlig knapp uten lys
  • Ringeklokke: Eldre Friedland, mekanisk 
  • Ringetrafo: Eldre Grothe, 4/8/12V 1A

 

Nest Hello krever 16-24V trafo for at den skal fungere, noe som betyr at ny trafo osv. må inn. Etter noen raske google søk finner jeg kun nye trafoer med enten 8, 12 eller 24 volt. Ser at Elektroimportøren har en grei her. Da Nest Hello krever 16-24V, vil jeg anta at trafoen må settes til 24V (da 16V ikke er et nivå).

 

Så kommer det noen spørsmål (gitt at jeg kjøper trafoen fra Elektroimportøren):

  1. Vil eksisterende Friedland ringeklokke fungere med 24V?
  2. Er det mulig å få tak i en ringeklokke som støtter 24V? (fant ingen på google i Norge)
  3. Er det noen andre her som har prøvd seg på en tilsvarende installasjon?

 

På forhånd takk for alle svar?

 

PS: Usikker på om dette er riktig kategori da jeg, naturlig nok, ikke fant en egen kategori for ringeklokker

IMG_20180529_104908.jpg

IMG_20180529_101425.jpg

IMG_20180529_104839.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Moskus said:

Jeg vet ikke helt om jeg forstår problemstillingen... du trenger vel ikke bytte ringetrafo før du skal montere Hello'en?

 

Slik jeg forstår det så krever Nest Hello 16-24V, mens eksisterende trafo kun støtter 4/8/12V. Har lest flere plasser at den ikke vil fungere med så lav spenning (<16V). Men mulig det er jeg som misforstår her?

 

Fra tech spec:
 

Quote

Power requirements

  • 16V AC–24V AC; requires a 10VA transformer and wired doorbell

 

Om det fungerer med eksisterende trafo osv gjør det jo installasjonen av Nest Hello veldig enkel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mirius skrev:

Slik jeg forstår det så krever Nest Hello 16-24V, mens eksisterende trafo kun støtter 4/8/12V. Har lest flere plasser at den ikke vil fungere med så lav spenning (<16V). Men mulig det er jeg som misforstår her?

Dagens situasjon:

- Eksisterende ringetrafo 4-12V.

- Eksisterende ringeklokke.

 

Fremtidig situasjon:

- Ny trafo 24V

- Ny Nest Hello

 

.... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Moskus said:

Dagens situasjon:

- Eksisterende ringetrafo 4-12V.

- Eksisterende ringeklokke.

 

Fremtidig situasjon:

- Ny trafo 24V

- Ny Nest Hello

 

.... eller?

 

Nesten korrekt. Nest Hello erstatter i praksis kun "ringeknappen" og ikke selve ringeklokken (eldre mekanisk Friedland i dag). Derav spørsmålene i initiell post:

  1. Vil eksisterende Friedland ringeklokke fungere med 24V?
  2. Er det mulig å få tak i en ringeklokke som støtter 24V? (fant ingen på google i Norge)

Beklager om dette ble forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Johs. said:

Til punkt to så har jo Elko en:

http://proff.elko.no/dorklokke/plus-door-bell-ph-article1942-669.html

 

Er jo ikke direkte billige...

 

Takk @Johs.. Jeg så på den tidligere, men ble litt skremt av denne teksten under produktinformasjon:
 

Quote

ELKO Dørklokke kan ikke benyttes i kombinasjon med bryter med lys.

 

Om den ikke kan benyttes i kombinasjon med bryter med lys, så vil nok ikke en Nest Hello fungere heller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mirius skrev:

Nesten korrekt. Nest Hello erstatter i praksis kun "ringeknappen" og ikke selve ringeklokken (eldre mekanisk Friedland i dag).

Nå kjenner jeg ikke Nest Hello i detalj, men er du sikker på at det er en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Nå kjenner jeg ikke Nest Hello i detalj, men er du sikker på at det er en mulighet?

 

Slik jeg har forstått det skal Nest Hello byttes ut med ringeknappen, mens eksisterende anlegg består (i de tilfellene det er kompatibelt). Det legges opp til at den "vanlige" ringeklokken brukes som før, men at du får en smartfunksjoner (nest app, google home, IFTTT osv) gjennom Nest i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Jeg hadde testet med 24V. Fungerer det, så er det jo fint.

 

... men nest selv må jo kunne selge deg en enkel bjelle som fungerer?

 

Det er helt sant. Det verste som kan skje er vel at den gamle Friedland ringeklokken ryker og det er jo ikke noe krise..

 

Etter litt mer søking på Google har jeg nå funnet ut at Grothe har en transformator (GT 1980) som støtter 12/16/24/32 V som gjør dette litt mer fleksibelt. Da er det gjerne 16V 2.5A som vil være det mest fornuftige da det er enklere å finne en ringeklokke på eBay/Amazon til 16V enn det er for 24V - om den eksisterende ikke skulle tåle det. Veien fra 12V til 16V er også kortere enn til 24V.

Nest henviser hovedsaklig til en såkalt Nest Pro montørtjeneste, men det hjelper lite når Nest offisielt kun er støttet i USA og Canada. Ser også ut som det hovedsaklig er oppgradering av transformator som må til der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
20 hours ago, RoRy said:

Den som fulgte med i pakken til 'Ring Pro'. Så jeg trengte ikke noen ny transformator.

 

Se der ja. Har egentlig ikke sett så mye på Ring Pro da den ikke har vært aktuelt, men ser jo ut som de har en veldig grei pakke med bl.a. transformator for europeiske kunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@miriuseller andre, har dere funnet en tilfredsstillende løsning? Jeg har (litt prematurt) kjøpt inn i en Nest Hello siden jeg allerede har et opplegg med Nest overvåkningskameraer (som jeg er veldig fornøyd med), men som mange andre har jeg en klokke med innebygd trafo med for lav spenning (8V).

 

Finnes det noen ringeklokker med innebygd trafo på 16 eller 24 V til salgs på det norske markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/16/2018 at 12:55, anders_b said:

@miriuseller andre, har dere funnet en tilfredsstillende løsning? Jeg har (litt prematurt) kjøpt inn i en Nest Hello siden jeg allerede har et opplegg med Nest overvåkningskameraer (som jeg er veldig fornøyd med), men som mange andre har jeg en klokke med innebygd trafo med for lav spenning (8V).

 

Finnes det noen ringeklokker med innebygd trafo på 16 eller 24 V til salgs på det norske markedet?

 

 

Om du har en eldre ringetrafo ville jeg ha sjekket hvor mye du faktisk får ut fra denne med et multimeter der ringeknappen er montert. Jeg fant ut at min faktisk ga 15-16V ut til tross for at det kun skal være 4/8/12V. Dette burde jeg selvfølgelig sjekket før jeg bestilte en ny Grothe GT 1980 fra Ebay, men denne blir sikkert montert neste gang jeg har en elektriker på besøk..

 

Et annet alternativ kan være å gå for dette oppsettet:

Har ikke testet det selv, men fikk tips om dette fra en kollega som har montert dette sammen med Nest Hello hjemme hos seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 23/08/2018 at 21:00, mirius said:

Har ikke testet det selv, men fikk tips om dette fra en kollega som har montert dette sammen med Nest Hello hjemme hos seg

 

Har selv fått montert nest hello med big Ben.

Hello fungerer, men ringeklokken liker det ikke.

Siden hello trenger konstant strømtilførsel, så høres en summe lyd fra spolen i ringeklokken.

Ikke noe kritisk, men til tider ganske irriterende.

Elektriker er rådvill, så leter nå etter løsninger selv.

 

Må se om jeg kanskje bestiller en ringeklokke fra eBay, om jeg finner noe som har rett spec.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 21/10/2018 at 23:53, JohnMartin said:

 

Har selv fått montert nest hello med big Ben.

Hello fungerer, men ringeklokken liker det ikke.

Siden hello trenger konstant strømtilførsel, så høres en summe lyd fra spolen i ringeklokken.

Ikke noe kritisk, men til tider ganske irriterende.

Elektriker er rådvill, så leter nå etter løsninger selv.

 

Må se om jeg kanskje bestiller en ringeklokke fra eBay, om jeg finner noe som har rett spec.

 

Jeg vurderte lenge å bytte ringetrafo til 16V for å kunne beholde ringeklokka, men det var såpass dyrt i innkjøp at jeg endte opp med å bytte ringeklokke i stedet. Jeg importerte en Grothe LTW 1171A 24V AC, og fikk elektriker til å koble trafoen om til 24V og bytte ringeklokke. Klokka er bitteliten og høres ut som en sykkelbjelle, men er veldig billig å importere, og funker strålende med Nest Hello. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Nest Hello og så tenkte jeg at Elko dørklokke (http://proff.elko.no/dorklokke/plus-door-bell-ph-article1942-669.html) sammen med Elko trafo 24V (http://proff.elko.no/rs-trafo-230-24v-ac/trafo-rs16-tr230-24vac-ph-article1541-955.html) burde funke fint, men jeg finner ikke ut av hvordan dette skal kobles. Dørklokken har fem koblingspunkter, to til strømforsyning og tre til ringeknapper. Problemet er å koble på Nest konnektoren som skal være inne på dørklokken, dersom jeg kobler den i serie med ringeknappen så ringer klokken hele tiden. 

Dette er koblingsdiagremmet til dørklokken:

image.png.574ac26e2192eece6394d1c736820427.png

Noen forslag?

Endret av Jan Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jan Øyvind said:

Jeg har kjøpt Nest Hello og så tenkte jeg at Elko dørklokke (http://proff.elko.no/dorklokke/plus-door-bell-ph-article1942-669.html) sammen med Elko trafo 24V (http://proff.elko.no/rs-trafo-230-24v-ac/trafo-rs16-tr230-24vac-ph-article1541-955.html) burde funke fint, men jeg finner ikke ut av hvordan dette skal kobles. Dørklokken har fem koblingspunkter, to til strømforsyning og tre til ringeknapper. Problemet er å koble på Nest konnektoren som skal være inne på dørklokken, dersom jeg kobler den i serie med ringeknappen så ringer klokken hele tiden. 

Jeg tror det største problemet vil være at trafoen neppe leverer nok strøm. Hello trenger minst 8VA, og så vidt jeg kan se tåler trafoen bare en last på ca. 5VA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, peroo said:

Jeg tror det største problemet vil være at trafoen neppe leverer nok strøm. Hello trenger minst 8VA, og så vidt jeg kan se tåler trafoen bare en last på ca. 5VA.

Godt poeng, takk. Jeg bør nok bytte trafo til Centech trafo og finne en ringeklokke på eBay eller noe. Butikkene i Norge er ikke satt opp med passende ringeenheter er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en stund Hikvision Doorbell. Den krever 16-24V. Jeg brukte denne på 17V: (Bruker fortsatt denne trafoen i dag sammen med en vanlig ringeknapp og ding-dong.)

 

https://www.elfadistrelec.no/en/safety-transformer-230vac-17vac-38-va-tufvassons-transformator-pvs-40-230-17v/p/15624955?q=156-24-955&amp;page=1&amp;origPos=1&amp;origPageSize=25&amp;simi=99.9&amp;no-cache=true

 

Jeg har også en Honeywell/Friedland ding-dong (husker ikke modellnavnet) som krever 8-16V. Den kjøpte jeg hos den lokale jernvarebutikken. Den fungerer fint sammen med den trafoen selv om trafoen gir 1V for mye. Det blir bare litt hard ding-dong.

 

Ding-dongen:

Spoiler

2018-11-17 21.30.34.png

Endret av lasseruud
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.