Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge til rette for Futurehome / Z-wave


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har planer om å legge opp en Futurehome løsning på sikt, men det er ikke noe vi prioriterer nå da vi akkurat har flyttet inn i huset. Det vi derimot ønsker å prioritere er noen mindre oppgradering av bl.a. badet med dimmere. Da er spørsmålet om det gir mening å legge til rette for Futurehome (ev. en annen z-wave løsning) ved bruk av eksempelvis Fibaro Dimmer istedenfor vanlige dimmere? På badet er det i dag bare vanlige brytere, så her må vi inn må noe nytt uansett om vi skal kunne dimme lysene.

 

Spørsmål:

  1. Vil Fibaro Dimmer fungere før Futurehome løsningen er installert? (Jeg antar ja, da de bør fungere selv om løsningen er nede)
  2. Er det én Fibaro Dimmer per bryter, eller er det mulig å bruke én Fibaro Dimmer for to brytere (og to ulike stikkontakter)?

 

På forhånd takk for svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mirius skrev:

Da er spørsmålet om det gir mening å legge til rette for Futurehome (ev. en annen z-wave løsning) ved bruk av eksempelvis Fibaro Dimmer istedenfor vanlige dimmere?

Hvis elektriker først er der, så like greit å betale han for å sette inn riktig produkt med en gang.

 

5 timer siden, mirius skrev:

På badet er det i dag bare vanlige brytere, så her må vi inn må noe nytt uansett om vi skal kunne dimme lysene.

Vanlige brytere er akkurat hva du trenger! Elektriker må bare sette på en impulsfjær og koble til f.eks. Fibaro dimmer i bakkant av bryteren.

 

1. Ja.

2. Du må ha en Fibaro dimmer eller switch per ting du vil styre. Hvis plass i veggboksen kan elektriker plassere to dimmere der og koble de til en dobbelbryter. Du kan også koble en Fibaro dimmer til en dobbelbryter, men da vil knapp 2 brukes for å styre en annen z-wave enhet eller kan benyttes til å aktivere z-wave scener (må ha mer avansert hub enn Futurehome for å få det til vil jeg tro). Fibaro har også en enhet som heter Double Switch. Da kan hver du i teorien styre to stikkontakter. Husk at ingen av disse z-wave enhetene er 2-polet, så elektriker bør legge opp en normal 2-polet bryter i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal dimmes opp og ned og finjusteres hver dag, er det verdt å være klar over at vanlige skrudimmere er mye mer brukervennlige enn en dimmer som styres av impulsbryter (med fjær) (tidels sekunder versus flere sekunders fingerarbeid for å nå ønsket dimmenivå) Men her går det ikke an å få begge deler perfekt og jeg hadde utvilsomt gått for å installere z-wave dimmer bak impulsbryter i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker Elko sine Zigbee brytere ikke er aktuelle da jeg har bestemt meg for z-wave og mest sannsynlig Futurehome systemet. Målet er å kombinere dimmere med bevegelsessensor slik at bryterne med impulsfjær kommer til å bli brukt minimalt. Tenker også at alle brytere i huset på et eller annet tidspunkt blir med impulsfjær og at resten av hustanden da venner seg til denne måten å dimme på :)

 

Vet dere om det er noen produsenter som jobber med z-wave dimmere med hjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mirius skrev:

Vet dere om det er noen produsenter som jobber med z-wave dimmere med hjul?

 

Ja:

På 2.6.2018 den 9.25, Moskus skrev:

Da er det bedre å vente på Z-Dim og håpe den får FH-kompabilitet ganske raskt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎06‎.‎2018 den 14.19, Thomas Hvinden-Haug skrev:

Ta en titt på denne. Produsenten er en del av Lyse i Rogaland. Vet ikke om den er klar for salg enda, men siden den er certificert så får man anta at produktet ekisterer

https://products.z-wavealliance.org/products/2853

Produktet finnes og kan vel skaffes av enkelte leverandører, men den koster en formue som @iceball sier.

Og den er vel ikke akkurat ny lenger...

 

Siden FutureHome er forholdsvis selektive på hvilke Z-wave noder de støtter, så tviler jeg på at denne er støttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Siden FutureHome er forholdsvis selektive på hvilke Z-wave noder de støtter, så tviler jeg på at denne er støttet.

Så lenge det er en "generisk" bryter, dimmer eller lignende, så fungerer ting (delvis/hovedfunksjon) også som ikke offisielt er støttet, men Lyse sin enhet er langt over standard dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.