Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xiaomi spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om det er ok sak å bruke Xiaomi til dørsensorer, og evt tempsensorer. , og i hele tatt gå den veien, da jeg synes spesielt Z-wave sensorer koster litt for mye for hva de gjør

Men det er mangen forskjellige utgaer av Xiaomi, og betegnelser som kommer opp som Mijia og Aqara

 

Kunne noen fortalt om dette er bare nyere versjoner, og evt hva bør man kjøpe av sensorer og hub...linker...

 

Spørsmål:
1. Jeg regner med at man må ha Conbee for å få dette inn i Homeseer.

2. Må man også ha Xiaomi Gateway for dette?    (Dersom man bruker Conbee)

3. Og om man går for Conbee, er det da best å kjøre all Zigbee igjennom den? , som Hue, Ikea, og Xiaomi 

4. Vil Conbee også kunne kjøre firmware update på alt?    (I deConz i tilfelle regner jeg med)

 

Greit å vite om før jeg bestemmer meg for å gidde å teste ut:)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, eller RaspBee. I tillegg må du ha JowieHue-plugin. 

2. Nei

3. Ja. Min IKEA gateway ligger nå i en skuff og har gjort det siden i vinter. :) 

4. Det vet jeg ikke - den kan på IKEA i hvert fall. Merk at pærene må ha en minimumsversjon for å kunne legges til ConBee. Så har du utstyr som er ca 1 år eller mer og som ikke er oppdatert, så må du innom IKEA gateway for oppdatering. 

 

Jeg har mange sensorer nå - magnetbrytere og temp/fukt sensorer. :) Så vidt jeg har skjønt er Aquara nyeste modell og Mijia den forrige. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede jowihue med Hue og IKEA hubber, hvor alt er oppdatert, men siden jeg tenkte å kjøre xiaomi i conbee, så vurderte jeg om det er smart å legge Hue og IKEA i conbee også, eller bare kjøre de som før og kun bruke Conbee til xiaomi.

 

Fungerer xiaomi bevegelsessensorene også bra? 

Tenkte ikke akkurat å bruke de til Lysstyring, da jeg har Fibaro til det, men mer å detektere bevegelse i rom som ikke har lysstyring ved bevegelse.

 

Kan Conbee oppdatere firmware på xiaomi også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Frankis78 skrev:

Fungerer xiaomi bevegelsessensorene også bra? 

 

De har jeg ikke prøvd. Kjøpte noen billige Neocool Z-wave PIR. :) 

 

7 timer siden, Frankis78 skrev:

Kan Conbee oppdatere firmware på xiaomi også?

 

Finnes det ny firmware til dem da? Jeg tror i så fall ikke ConBee kan oppgradere - Xiaomi følger visst ikke ZigBee-standarden helt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har litt xiaomi utstyr nå - funker greit til temp sensorer og dør/vindu sensorer iallefall. Ikke prøvd bevegelsesdetektorer.

 

Aqara og Mijia er begge selskaper eid av Xiaomi slik jeg forstår det. Aqara er de som leverer siste modellene innen Mi Home divisjonen i disse dager.

 

Funker fint i smartthings iallefall- med plenty device handlers. 

 

Du finner en del info fra xiaomi om du søker på brukeren xiaomify på YouTube av alle plasser. Såklart masse annet også, men mye reviews av smarthome produktene deres :) han er en hollender bosatt i Kina.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, tenkte jeg kunne hive meg på denne, og dele litt min erfaring.

Kjører selv DeconZ med RasBee kort plugget i en PI.  Etter en liten opptelling så ser jeg at jeg har 32 sensorer, de aller fleste Xioami,

6 Brytere av ymse slag, en Philips, et par Ikea og noen Xioami, inklusive leketøyet, kuben.  I tilleg har jeg pensjonert Trådfri gatewayen og er nå i ferd med å pensjonere Hue Gatewayen også, har så langt flyttet over 28 lamper (Ikea, Phillips, og «kinapærer»), mangler de resterende 20 Phillips spottene som fremdeles ligger på Hue gatewayen.

 

Av erfaring så har jeg gjort meg følgende, DeconZ er en mer responsiv og med mindre feilmeldinger en Hue gateway for lys.

Det er såre enkelt å parre in sensorer og brytere selv med lang avstand i mellom sensor og gateway.  Ikke alltid like lett med pærer og lamper, men det går som regel greit etter et par forsøk, og det selv med PI og  pær i hver sin ende av huset.

Når det gjeder Xaiomi sensorer så ville jeg gått for de firkantede, tror det er dem som heter Aqara. Etter mer en seks måneder har jeg så langt ikke hatt bortfall av en eneste sensor, hverken Temp/trykk/Fukt eller Vindus kontakt, når det gjelder den runde typen har jeg hatt et par av følerne som har sluttet å kommunisere, men ikke ofte, da må de bare meldes inn igjen i Phoscon (webgui til DeconZ), de havner da stort sett opp med samme adresse, slik at ingen andre innstillinger er nødvendig.  Uansett så har jeg besluttet å fase ut alle de runde å kun gå over til den firkantede typen etter hvert som de runde slutter å kommunisere.

Har også et par Xaiomi bevegelses sensorer som så langt bare har fungert, ingen issues her.

Når det gjelder batteri så har de eldste Xaiomi sensorene nå kommet ned i 88% batteri, etter ca 7 måneders bruk, Ikea bevegelses sensor og brytere, har jeg måtet bytte batteri i løpet av samme periode.

Har også gått til innkjøp av røyk, lyd og lekkasje detektor, men ikke fått testet dem enda..

DeconZ har et Websocket grensesnitt som sender ved endringer på sensorer (og lamper).

Dette henter jeg inn i Node-Red og videresender dette som MQTT meldinger til OpenHab.

For mer info se  her https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/159

For lampene bruker jeg bare Hue gateway driver da RestAPIen til DeconZ ser ut til å være 100% kompatibel.

Når det gjelder disse «billige» Kina Zwave sensorene så har jeg ikke så god erfaring: batteri tømmes etter kun en måneds tid (temp), ikke alltid bevegelses sensoren reagerer. Kjøpte heldigvis kun 1 av hver.

/Ole

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har og denne

På 12.9.2018 den 12.22, Ole skrev:

 

Har denne sensoren. Men får ikke lagt den til i HS3 med deconz. Kjører Jovihue på HS3.

Andre sensorer fra Xiaomi fungerer strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nå fått testet vibrasjon, røyk og lekkasjesensor.

Lekasje og røyk sensoren funket med en gang, for å få vibrasjonsdetektoren til å funke måtte jeg manuelt oppgradere Deconz (https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin#install-deconz Kun punkt 1,2 og 3.).

 

Verdiene fra vibrasjonssensoren er stort sett

1007 for risting

1008 for fall eller dunk

1009 for tilt

 

1007 og 1009 virker av og til litt om en annen, men det har sikkert med hvordan jeg håndterer den i hånden..

 

Alle sensorene fungerer og rapporterer status endringer via Websocket og kan også hentes via Rest API..

 

/Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.