Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

230v sender


anstok

Anbefalte innlegg

Jeg har montert en boks med 10 stk fibaro dimmere til forskjellige områder i huset, som blir styrt via en tellstick.

Fra før kommer det en 230v puls fra lysbryteren.

Jeg tenker å bruke denne impulsen til å slå av og på lyset med alle disse Fibaro dimmerene samtidig.

En måte å gjøre dette på er jo å bryte tilførselen til dem.

Problemet er da at de bruker noen sekunder fra de får spenning til lyset er på.

Finnes det en kompatibel 230v sender som jeg kan styre disse med (via tellstick)?

Jeg finner bare batteridrevet fjernkontroll.

Det er jo ganske mange andre 230v-ting man kunne ønske å overvåke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar på innlegget.

Ja, det burde jo gå fint. Skal prøve.

Må vel kanskje ha en ekstra mottager, så ikke alt går i ball om jeg vil endre innstillingen manuelt på den  dimmeren som har fått denne ekstra ledningen tilkoblet. 

 

Noen som vet om det finnes 230V sendere?

Det kan jo være fint til andre formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anstok skrev:

Må vel kanskje ha en ekstra mottager, så ikke alt går i ball om jeg vil endre innstillingen manuelt på den  dimmeren som har fått denne ekstra ledningen tilkoblet. 

 

Her tror jeg ikke jeg helt skjønte hva du mente?

 

Akkurat nå, anstok skrev:

Noen som vet om det finnes 230V sendere?

Det kan jo være fint til andre formål.

 

Du kan bruke en Fibaro Switch 2 sammen med en vanlig bryter. Mener den kan brukes uten å ha tilkoblet last (noe Dimmer 2 ikke kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Her tror jeg ikke jeg helt skjønte hva du mente?

 

 

Du kan bruke en Fibaro Switch 2 sammen med en vanlig bryter. Mener den kan brukes uten å ha tilkoblet last (noe Dimmer 2 ikke kan).

Ja, det var det jeg mente. Er nok lurt å bruke rele, da dimmeren ikke kjører uten last.

Jeg er midt i husbygging, så det tar nok noe tid før jeg kommer tilbake med resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har klart å uttrykke meg riktig.

Etter hva jeg forstår, har denne trykknapper i front, samt trådløs styring og potensialfrie utganger.

Jeg ser at de kaller det "input´s" i teksten, men det er bare tilkoblinge for potensialfrie releutganger.

 

 

Det jeg leter etter er en som har digital 230V inngang (for eksempel fra en hardwiret bryter, kontaktor osv) for deretter å sende dette signalet trådløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et nytt problem har dukket opp hos meg.

Tenkte jeg skulle slå en gruppe dimmere av/på med trådløse impulsbrytere rundt i huset.

Jeg har klart å sette opp en Nexa LWXT 615 slik at den sender en trådløs puls hver gang jeg aktiverer S1.

Problemet er at jeg ikke finner noe måte å programmere av/på- funksjon med trådløs impuls på tellstick/ live telldus.

Er det noe jeg ikke jeg ikke har fått med meg, eller har ikke tellstick trådløs impuls-funksjon.

 

Håper jeg har klart å uttrykke meg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anstok skrev:

Er det noe jeg ikke jeg ikke har fått med meg, eller har ikke tellstick trådløs impuls-funksjon.

Nexa LWXT 615  gir et event, ON eller OFF.

Du kan teste på dette event (legges inn under "utløse hendelse") og så aktivere de hendelser du ønsker.

Hvis jeg forstår deg rett er det noe slikt du trenger.

...

Det finnes masse info, (dok og guider) under hjelp på TeldusLive. Klikk på "?" oppe til høyre.

Avsnitt om events vil være nyttig her.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, arneolav skrev:

Nexa LWXT 615  gir et event, ON eller OFF.

Du kan teste på dette event (legges inn under "utløse hendelse") og så aktivere de hendelser du ønsker.

Hvis jeg forstår deg rett er det noe slikt du trenger.

...

Det finnes masse info, (dok og guider) under hjelp på TeldusLive. Klikk på "?" oppe til høyre.

Avsnitt om events vil være nyttig her.

Takk for svar.

Jeg har nok ikke uttrykt meg godt nok.

Det jeg ønsker er å ha en trådløs impuls (ikke av/på) til å trigge lyset i huset.

Det må derfor være en bistabil funksjon i mottaker-enden.

 

Tenk at man har en ringeknapp som bare er på når den holdes inne.

Lyset skal da slå seg på når man trykker på knappen første gang, og av andre gang, osv.

Kan ikke finne noe funksjon for dette.

Bistabil vippe er jo veldig vanlig i automasjonsverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For test:

Under "enheter", opprett 2 enheter:

-Bryter S1 som gir et signal som kan trigges, det  må være  ON eller OFF.   (Spiller ingen rolle hvilken, men benytter ON her,)

-Bryter L1 for lampe. 

 

Under "Utløs hendelser" , Opprett 2 nye hendelse

I hvert av feltene,

Trigger  -   Regler  - Handlinger:

Trigger S1 ON, LampeL1 OFF, LampeL1 ON  (Legg inn forsinkelse 2 sekunder under "avanserte funksjoner")   (Kan Være flere lamper, L1, L2, L3...)

Trigger S1 ON, LampeL1 ON, LampeL1 OFF (Legg inn forsinkelse 2 sekunder)

Forsinkelse gjør at det ikke går i "ball".

 

Som bryter (S1)  kan antagelig denne benyttes: Aeon Labs Panic Button.

Eller en trykkbryter som trigger en Nexa WBT-912.

For å benytte Regler, (AND funksjonen), må du ha Pro abonnement.

Ved å la trigger utløses direkte av Nexa LWXT 615 behøves ikke Pro og ingen S1.   

 

 

Endret av arneolav
Nexa WBT-912, forsinkelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

3 timer siden, arneolav skrev:

For test:

Under "enheter", opprett 2 enheter:

-Bryter S1 som gir et signal som kan trigges, det  må være  ON eller OFF.   (Spiller ingen rolle hvilken, men benytter ON her,)

-Bryter L1 for lampe. 

 

Under "Utløs hendelser" , Opprett 2 nye hendelse

I hvert av feltene,

Trigger  -   Regler  - Handlinger:

Trigger S1 ON, LampeL1 OFF, LampeL1 ON  (Legg inn forsinkelse 2 sekunder under "avanserte funksjoner")   (Kan Være flere lamper, L1, L2, L3...)

Trigger S1 ON, LampeL1 ON, LampeL1 OFF (Legg inn forsinkelse 2 sekunder)

Forsinkelse gjør at det ikke går i "ball".

 

Som bryter (S1)  kan antagelig denne benyttes: Aeon Labs Panic Button.

Eller en trykkbryter som trigger en Nexa WBT-912.

For å benytte Regler, (AND funksjonen), må du ha Pro abonnement.

Ved å la trigger utløses direkte av Nexa LWXT 615 behøves ikke Pro og ingen S1.   

 

 

Takk

Får det ikke til.

Ser ut som jeg må ha PRO for å få lov til å bruke tidsforsinkelse på "hendelser"

Kunne jo vært fint om telldus hadde lagt inn vantilg logikkfunkskjoner som i et enkelt PLS program.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, arneolav skrev:

Det finnes LUA skript og IFTTT.

Men jeg tror du gjør dette unødig komplisert. 

Ja, jeg gjør vel kanskje det.

Cluet er at jeg øsker å slå lyst av og på fra forskjellige steder i huset.

Samt forskjellig oppsett avhengig av tidspunkt og solnedgang.

 

Alt funket fint da jeg startet med å styre alt fra en hardwiret bryter koblet på lyset i gangen.

Da jeg koblet til flere trådløse brytere startet hodebryet.

Dimmeren i gangen er fra Fibaro.

Kanskje jeg kan linke den direkte til flere trykknapper fra Fibaro, utenom tellstick, for så å bruke denne dimmer som master?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, anstok skrev:

Cluet er at jeg øsker å slå lyst av og på fra forskjellige steder i huset.

Samt forskjellig oppsett avhengig av tidspunkt og solnedgang.

Det kan du lett gjøre fra f.eks LWXT 615 eller WTE1 /2 (Samme sak som LWXT 615 men WTE1/2passer i ELKO ramme.)

Disse gir som tidligere nevnt ON / OFF signal avhengig av hvor du trykker.

Dette signal kan trigge et event og da kan du styre alle kompatible enheter, zwave eller 433Mhz.

Du må selfølgelig ha en LWXT 615 eller WTE1 /2 på hvert sted, hvor du ønsker å styre i fra.

 

"... fra forskjellige stedet"

Jeg vil nok anbefale å vurdere behovet og kanskje vurdere å gå for mer automatisert kontroll basert på klokke, sol, bevegelse, temperatur etc.
 

Eksempel:

Jeg har en WTE2 (dobbel av/på) ved utgangsdøra:

Kaller den første "Borte kort tid", den andre "Borte lang tid".

Et trykk på den første OFF slår av diverse lys, setter på alarm og kameraer.

Et trykk på den andre OFF slår av samme men stenger også vann og slår av varmepumpe, div varmekabler (og sentralfyr hvis den er i drift).

Trykk på "ON"  på første slår av kameraer og setter på lys (avhengig av tid på døgnet). 

Trykk på "ON" på andre åpner bla for vann.

Varmepumpa, varmekabler evt. sentralfyr setter jeg gjerne på noe tidligere via app.

Har noe forskjellige på hendelser avhengig av ukedag, klokkeslett og forsinkelser på kamera.

 

For styring av lys ute og inne benytter jeg delvis klokke, bevegelsesdektorer (bad, gang etc)  og "solens gang".

Div lys dimmes opp om morgenen og  ned utover kvelden.

Alt styrt via Telldus Live events. (Untatt der hvor det behøves kun On/Off  ved bevegelse, og det ikke er aktuelt med dimming eller annet). 

Rører stort sett ikke brytere, men de finnes slik at alt kan overstyres.

 

....

Ser nå av lista over kompatible enheter at det er kommet inn en z-wave bryter du kan benytte. "S411 Touch" fra MCOHome (MH-S411)

https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/787-bryter-s411-touch.html

Så langt jeg forstår gir den ON/OFF slik du ønsker.

 

Finnes også noen fra Schneider: https://www.elektroimportoren.no/exxact-rf-trykknapp-2-kanals-hvit/4523945/Product.html

 

 

Endret av arneolav
S411 Touch, Schneider Exxact
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 13.9.2018 den 22.05, anstok skrev:

Takker

Takk

Får det ikke til.

Ser ut som jeg må ha PRO for å få lov til å bruke tidsforsinkelse på "hendelser"

Kunne jo vært fint om telldus hadde lagt inn vantilg logikkfunkskjoner som i et enkelt PLS program.

 

Bistabil funksjon er jo basic lærdom (tenkte bare litt for vanskelig). 

Jeg lagde en dummy enhet som jeg bruker til å styre lys av og på.

Lager en hendelse "dummy på" og en "dummy av"

"dummy på":Her legger jeg inn alle trykknapp-sendere som "trigger". Legger inn "dummy av" som betingelse. Handling er alle ønskede lamper på, eller dim.

"dummy av":Her legger jeg inn alle trykknapp-sendere som "trigger". Legger inn "dummy på" som betingelse. Handling er alle ønskede lamper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.